Hi8 till PC. Jag har skärmdump från 2 klipp, överfört med RCA resp S-Video. Jag ser ingen skillnad. Vilket klipp ser bättre ut?

Permalänk
Medlem

Hi8 till PC. Jag har skärmdump från 2 klipp, överfört med RCA resp S-Video. Jag ser ingen skillnad. Vilket klipp ser bättre ut?

Jag ska överföra Hi8-band från 1993-1998 till min PC. Jag är osäker på om jag borde använda RCA (röd/vit/gul) eller S-video.

Banden är filmade med en Sony Hi8 CCD-TR805E. Eftersom den kameran är trasig har jag köpt en Sony Digital8 DCR-TRV325E. Det fungerar att spela upp Hi8-banden (filmade med en Hi8-kamera). Kameran är inställd med TBC On.

Jag har läst att S-video ska ge bättre kvalitet än RCA-kablar. När jag försöker jämföra hittar jag fortfarande ingen verklig skillnad (jag tycker nästan att RCA ser bättre ut). Jag har bifogat skärmdumpar från två klipp för jämförelse:

Kanske dina ögon är mer tränade än mina. Vilket klipp ser bättre ut?

P.S. Jag använder Elgato Capture Device och jag vet att många ogillar Elgato. Jag vet också att firewire skulle ge bättre kvalitet men jag kommer inte att investera i den utrustningen som behövs. Inget behov av att kommentera om Elgato eller firewire. Min enda fråga är angående att använda S-video eller inte.

Permalänk
Medlem

Ser ut som S-video ger lägre kontrast och kaanske lite sämre skärpa (kontrasten kan luras dock). Det är möjligt att s-videon är mer tekniskt korrekt och går att jobba vidare med lite bättre, t ex så klipper högdagern på bladet i nedre klippet lite mindre, men om du inte ska ratta sånt själv i efterhand så är det ju bara ta den som ser bäst ut direkt in, vilket imo är RCA till vänster

Permalänk
Medlem

S-Video ser ut att ha bättre dynamiskt omfång, med bättre detaljer i båda ljusa och mörka partier. Om du t.ex. tittar på den vita tröjan så är den mer överexponerad med RCA trots att RCA-bilderna är mörkare över lag. Så ska man gå efter vad som är mest korrekt så ser S-Video ut att vara bättre.

Permalänk
Medlem

Tack Gurrra.
Jag tänker inte jobba vidare med kvaliten, bara klippa ihop en semesterfilm.
Ingen av dem är någon höjdarbild, men jag tycker nästan RCA ser bättre ut. Men det sägs ju att S-video ska ge högre kvalitet...

Tack perost.
Jag är för mycket amatör för att se skillnader i detaljer. Just det, läste också att RCA överlag är mörkare men så är det inte med vita tröjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Ingen av dem är någon höjdarbild, men jag tycker nästan RCA ser bättre ut. Men det sägs ju att S-video ska ge högre kvalitet...

Att ni tycker att RCA ser bättre ut handlar nog mest om den mörkare svärtan p.g.a. det sämre omfånget, vilket får S-Video att se lite blekare ut om man jämför sida vid sida så här. Det går att lägga på mer svärta även på S-Video-klippen om man gillar det, men det kräver förstås en del efterbehandling.

Permalänk
Medlem

Att jämföra med. RCA-kabel till vänster och S-video till höger.

Permalänk
Medlem

De vita partierna är ganska sönderfräta på RCA bilderna, tydligt på koppen på burkarna samt bakgrunden vid kvinnan i spegeln. Men den ser trevligare ut "som den är" pga den högre kontrasten tycker jag. Är nog inget att bråka om oavsett, såå stor skillnad är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikoto:

De vita partierna är ganska sönderfräta på RCA bilderna, tydligt på koppen på burkarna samt bakgrunden vid kvinnan i spegeln. Men den ser trevligare ut "som den är" pga den högre kontrasten tycker jag. Är nog inget att bråka om oavsett, såå stor skillnad är det inte.

Jo, det är sant, koppen på RCA är sönderfrätt.
I vissa fall tycker jag RCA verkar skarpare.

Jag ska börja överföra 97 st Hi8 band till PC. Jag har ingen erfarenhet av dylikt. Tänkte jag skulle göra rätt från början. Trodde att S-video skulle vara bäst men blev tveksam då jag jämför.

Permalänk
Medlem

På "kvinnan i Baren" ser kontrasten ut att vara överdrivet stark på RCA-bilden.
Tycker den S-video-bilden ser mer naturlig ut överlag,
bla ser man kvinnans kläder och ansiktet på mannen med blått linne.

Övriga S-video-exempel skulle nog må bra av lite efterbehandling.

Mitt förslag:
Om du har tid och utrymme, för över båda varianterna!
Då har du alla möjligheter kvar, när du skall bearbeta materialet.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

På "kvinnan i Baren" ser kontrasten ut att vara överdrivet stark på RCA-bilden.
Tycker den S-video-bilden ser mer naturlig ut överlag,
bla ser man kvinnans kläder och ansiktet på mannen med blått linne.

Övriga S-video-exempel skulle nog må bra av lite efterbehandling.

Mitt förslag:
Om du har tid och utrymme, för över båda varianterna!
Då har du alla möjligheter kvar, när du skall bearbeta materialet.

Vad för typ av efterbehandling menar du?

Nix pix, inte aktuellt att föra över båda varianterna. Har precis avslutat att föra över 220 MiniDV. Nu har jag 97 st Hi8, 90 min band. Att föra över båda varianterna innebär 145 timmar extra. Så skoj är det inte. Just därför vill jag göra bästa valet från början.

Permalänk
Skrivet av Boppo:

Vad för typ av efterbehandling menar du?

Nix pix, inte aktuellt att föra över båda varianterna. Har precis avslutat att föra över 220 MiniDV. Nu har jag 97 st Hi8, 90 min band. Att föra över båda varianterna innebär 145 timmar extra. Så skoj är det inte. Just därför vill jag göra bästa valet från början.

är väl en ganska personlig åsikt vad man tycker ser bäst ut.

vissa vill ju ha över 9000 kontrast andra lite mer natturligt och vissa föredrar lite blåtonad bild.

så är väldigt upp till varje person vad man föredrar.

vet att jag hade en polare som alltid körde sin tv så alla såg typ rosa ut i ansiktet och allt var typ som om man lagt på en extremt överdriven bloom effekt på bilden för han tyckte det såg naturligt ut medans jag tyckte det såg för djävligt ut.

personligen så föredrar jag den lite blekare S-video bilden från första inlägget men är ju ingen gigantisk skillnad på dem direkt.

men samtidigt känns bilden märkt Hi8 skarpare men tror som andra skriver att det ev kan vara den högre kontrasten som lurar en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har satt igång att överföra Hi8 banden nu. Kör med S-video. Resultatet ser OK ut. Trots allt är det band som är 26-31 år gamla. Hi8 är ju ingen höjdarkvalitet och det viktiga är att rädda de gamla banden innan kamera och band är odugliga.