Hög ping/ rubberbanding mot world of tanks servrar med bahnhof ( VPN löste det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

dom kommer be dig köra pingplotter och spara loggen i 12 timmar sedan skicka loggen till dom

https://www.pingplotter.com/download/

demoversionen räcker

ska köras med vpn avstäng såklart och utan att man belastar sin uppkoppling

Har gjort det innan med Bahnhof. Haft problem som dessa tidigare.

Problemen försvann av sig självt under den tiden jag hade ärendet i supporten, så aa, vet inte hur man ska tolka hur det löste sig.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk

Har skapat ett konto just för att säga att jag upplever samma problem när jag spelar csgo eller killing floor där servrarna är från frankrike eller england och det sker varje dag mellan 19-21 så är ping mellan 100-150 när de normalt är 20-30.
När jag ringde till Bahnhof så förstod inte supporten och när jag förklara att jag kunde skicka bilder och info om det så ville de inte ha och sa att det är något fel på min dator. Blir jag tvungen att byta ISP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1432334sv:

Blir jag tvungen att byta ISP?

Ser tyvärr ut så, de verkar inte bry sig om detta. Jag överväger att göra samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1432334sv:

Har skapat ett konto just för att säga att jag upplever samma problem när jag spelar csgo eller killing floor där servrarna är från frankrike eller england och det sker varje dag mellan 19-21 så är ping mellan 100-150 när de normalt är 20-30.
När jag ringde till Bahnhof så förstod inte supporten och när jag förklara att jag kunde skicka bilder och info om det så ville de inte ha och sa att det är något fel på min dator. Blir jag tvungen att byta ISP?

Det låter ju onekligen som att det är någon länk på vägen som är överbelastad under den tiden på dygnet. Detta är ju något som Bahnhof behöver fixa, men det kan nog vara svårt att få supporten att inse det tyvärr.

Temporärt kan du kringgå problemet med en betald VPN-tjänst som råkar använda en underliggande ISP där trafiken tar en annan väg. Det förutsätter givetvis att du tror att Bahnhof själva kommer upptäcka problemet och fixa det. I annat fall får du helt enkelt byta ISP, ja.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kontakta Bahnhof och be om en publik IPv4-adress.

Även om det i slutändan inte visar sig vara orsaken till dina problem så kommer du ändå ha ett mer välfungerande internet utan CGNAT.

Har fixat publik IPv4-adress nu. Ska se om problemet är kvar ikväll.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av 1432334sv:

är felet utanför din ISP´s gränser aka i någon annans nät som passeras på vägen brukar sådana här problem vara relativt lågprioriterade sålänge trafiken fungerar att nå destinationen öht.

de lämnar ju egentligen bara support på trafiken fram till deras sista egna nod på vägen sen är det andra som har hand om hur trafiken går.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Flikar in med att jag har samma problem i Rocket League, bytte till Bahnhof igår så är lätt besviken. VPN löste det även för mig.

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Har fixat publik IPv4-adress nu. Ska se om problemet är kvar ikväll.

Löste det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1432334sv:

Löste det?

Nix. Tyvärr! Ska ta en runda i supporten någon dag och se om de kan göra något. Annars byter jag nog.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Nix. Tyvärr! Ska ta en runda i supporten någon dag och se om de kan göra något. Annars byter jag nog.

spåra din trafik med lämplig hemsida/program och se var i ledet ditt problem ligger.

TS problem skulle jag säga att iaf en stor del till bekymret ev kan vara att han tappar typ 3/4 paket redan i det lokala nätverket vilket inte är normalt. <1% är väl generellt det vanliga vid kabelanslutet och säg kanske 1-5% över wifi max att ligga som ts på 75% packetloss är defenetivt ett tecken på att man har ett problem nånstans i det lokala nätverket (aka någonting mellan router och datorn).

jag brukar dra igång Winmtr att ligga att ping noderna till servern jag spelar på medans jag spelar om jag upplever problem.

och när jag upplever lag eller ryckigt nätverk kan jag se live på min andra skärm var paketen blir förlorade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

spåra din trafik med lämplig hemsida/program och se var i ledet ditt problem ligger.

TS problem skulle jag säga att iaf en stor del till bekymret ev kan vara att han tappar typ 3/4 paket redan i det lokala nätverket vilket inte är normalt. <1% är väl generellt det vanliga vid kabelanslutet och säg kanske 1-5% över wifi max att ligga som ts på 75% packetloss är defenetivt ett tecken på att man har ett problem nånstans i det lokala nätverket (aka någonting mellan router och datorn).

jag brukar dra igång Winmtr att ligga att ping noderna till servern jag spelar på medans jag spelar om jag upplever problem.

och när jag upplever lag eller ryckigt nätverk kan jag se live på min andra skärm var paketen blir förlorade.

Allt annat är perfekt förutom just vägen till Blizzards servrar, som jag tror ligger i Nederländerna. Samt att VPN löser problemet, och att många har exakt samma problem. Även fast jag är urusel på nätverk så tror jag inte det är något lokalt problem.

edit: Du pratade om TS, det kan vara så i hans nätverk, ja.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

Allt annat är perfekt förutom just vägen till Blizzards servrar, som jag tror ligger i Nederländerna. Samt att VPN löser problemet, och att många har exakt samma problem. Även fast jag är urusel på nätverk så tror jag inte det är något lokalt problem.

jo men som sagt spåra trafiken och se om det öht är i din ISP´s nät det är problem eller längre ner i europa.

att en VPN löser problemet låter ju som att din trafik tar en annan väg och skippar dessa problemnoder efter det lämnat din ISPs nät.

och ska du byta ISP måste du för att bli av med det hitta en leverantör som inte routar din trafik genom dessa utanför sitt eget nät vilket blir typ att testa sig fram...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo men som sagt spåra trafiken och se om det öht är i din ISP´s nät det är problem eller längre ner i europa.

att en VPN löser problemet låter ju som att din trafik tar en annan väg och skippar dessa problemnoder.

och ska du byta ISP måste du för att bli av med det hitta en leverantör som inte routar din trafik genom dessa utanför sitt eget nät vilket blir typ att testa sig fram...

Även om det är utanför Bahnhofs nät så är det ju fortfarande något som de eventuellt kan påverka. Om det är en part de har antingen peering med eller köper transit av så finns det ju kontaktvägar där.

Ja, det kommer kräva en del eget testande inför ett byte. Här är det ju väldigt hjälpsamt om den potentiella ISP:n har en publik Looking Glass, eller åtminstone RIPE Probes som man kan göra traceroutes och BGP-uppslag med.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

att en VPN löser problemet låter ju som att din trafik tar en annan väg och skippar dessa problemnoder efter det lämnat din ISPs nät.

Det finns 2 noder som verkar rätt ostabila när jag pingplottar eu.battle.net. De 2 IP-adresserna har tagits upp i tråden innan. Så tror det är just dom 2 noderna som ställer till det under högt tryck, och att det är utanför Bahnhofs kontroll.

Som sagt är jag urusel på detta så jag försöker bara förstå mig på problemet här, och lösa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Även om det är utanför Bahnhofs nät så är det ju fortfarande något som de eventuellt kan påverka. Om det är en part de har antingen peering med eller köper transit av så finns det ju kontaktvägar där.

Ja, det kommer kräva en del eget testande inför ett byte. Här är det ju väldigt hjälpsamt om den potentiella ISP:n har en publik Looking Glass, eller åtminstone RIPE Probes som man kan göra traceroutes och BGP-uppslag med.

Helst byter jag inte, men kommer det alltid vara såhär så blir jag tvungen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick flashback till när New world släpptes. Jag hade så EXTREM rubberbanding och DC problem, inget annat spel hade detta.
Och då var det flera timmars köande för komma in och jag dcade var 15e min typ. Var förbannad.

Provade VPN efter några dagar och vipps så vart alla problem borta, kvittade vilken random svensk server jag valde, helt borta.

Något med min ISP då (för mig jag hade ownit då) och routing mot new worlds servers var helt enkelt crap.
Löstes men tog typ 3 månader och flera spelares felanmälan på deras forum osv innan det till slut löstes.

Minns även det var så med WOW för många många år sedan där vissa hade enorma problem. Tog lång tid då Blizzard och ISP fick felsöka problemen tillsammans för lösa routing problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Spelar inte wow längre men när jag gjorde det så låg servrarna i Frankrike.
Det är Aurelion fd Telia Carrier som Blizzard använder. De har twelve99.net som ip namn efter deras AS 1299.

Hittade ingen aktuell lista över ip adresser för EU Wow serverar.
För att ta reda på var servern ligger får man kolla via netstat vilken ip wow är uppkopplad mot.

Sedan kan en tracert göras dit.
T.ex. så ger tracert 195.12.232.102:
6 8 ms 8 ms 8 ms kbn-b1-link.ip.twelve99.net [62.115.123.158]
7 8 ms 8 ms 8 ms kbn-bb5-link.ip.twelve99.net [62.115.143.6]
8 13 ms 13 ms 13 ms hbg-bb3-link.ip.twelve99.net [62.115.134.77]
9 21 ms 20 ms 20 ms adm-bb1-link.ip.twelve99.net [80.91.252.42]
10 20 ms 20 ms 20 ms adm-b10-link.ip.twelve99.net [62.115.138.37]
11 22 ms 22 ms 22 ms telia-ic-374946.ip.twelve99-cust.net [62.115.37.161]

adm är Amsterdam.
Twelve99 har vettiga namn på sina routrar men är man osäker är det bara googla: twelve99 "adm"

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag fick svar av Bahnhof idag:

Citat:

Hej Anton,

Vi vill informera dig om att vi för närvarande upplever ett internt problem som orsakar höga svarstider och paketförluster på kvällstid för trafik som passerar genom Amsterdam. Vi arbetar aktivt på att lösa detta och förväntar oss att problemet snart är åtgärdat.

Så hoppas de ordnar till det

Visa signatur

i7 6700K | RTX 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ante Pan:

Jag fick svar av Bahnhof idag:

Så hoppas de ordnar till det

Bra där! Tack för att du postade svaret.

Har inte lirat på ett par dagar så ska kolla ikväll hur pingen är.

Visa signatur

Permalänk
Bahnhof

Hej!

Vi har tagit del av era svar i tråden och förstår frustrationen.

Så fort vi såg ett mönster av felanmälningar grävde vi djupare i det, och fann att problemet - precis som några av er redan listat ut - ligger i hur trafiken routas på nätet. Specifikt genom en av våra internationella partners. Vi är i kontakt med dem och jobbar på en permanent lösning tillsammans.

Under tiden, och för att adressera det som är viktigt för alla oss gamers: Vi har sedan några dagar skapat en provisorisk lösning som minimerar routingproblemen för de allra flesta. Denna lösning kommer att funka tills dess att den permanenta lösningen är på plats.

Vi beklagar problemen, och tackar för ert engagemang och tålamod!

/Bahnhof

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Bahnhof AB:

Hej!

Vi har tagit del av era svar i tråden och förstår frustrationen.

Så fort vi såg ett mönster av felanmälningar grävde vi djupare i det, och fann att problemet - precis som några av er redan listat ut - ligger i hur trafiken routas på nätet. Specifikt genom en av våra internationella partners. Vi är i kontakt med dem och jobbar på en permanent lösning tillsammans.

Under tiden, och för att adressera det som är viktigt för alla oss gamers: Vi har sedan några dagar skapat en provisorisk lösning som minimerar routingproblemen för de allra flesta. Denna lösning kommer att funka tills dess att den permanenta lösningen är på plats.

Vi beklagar problemen, och tackar för ert engagemang och tålamod!

/Bahnhof

Härligt, kommer ni med något sweclockers exclusive erbjudande snart?

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Bahnhof
Skrivet av andra94:

Härligt, kommer ni med något sweclockers exclusive erbjudande snart?

*host*HållutkikkringBlackfridayochcybermonday*hostharkel* 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bahnhof AB:

*host*HållutkikkringBlackfridayochcybermonday*hostharkel* 😉

har redan bundit, men då kanske man ska passa på och skaffa fiber exklusivt till garaget...

Permalänk
Medlem

Det är ej löst och supporten på Bahnhof har slutat svara på mail. Över en månads ärende, ingen uppdatering eller något. Riktigt oseriöst och uselt. Blir nog att hålla utkik på black friday helt klart.