Hög ping/ rubberbanding mot world of tanks servrar med bahnhof ( VPN löste det )

Permalänk
Medlem

Hög ping/ rubberbanding mot world of tanks servrar med bahnhof ( VPN löste det )

Nätverk är inte min grej, men tror inte jag ska ha 70 - 80% packetloss ifrån min router till min dator ( om jag nu läser pingplotter rätt )

Men problemet är att jag ha super mycket rubber banding mot world of tanks servrar. Därför jag egentligen vill kolla om det var något som inte stod rätt till.

Detta problem uppstod för cirka 3 veckor sen. Så om någon kan hjälpa mig, är jag tacksam.

ISP är bahnhof 250/250 mbit

/ Macbang

Packetloss Serr okej ut härifrån

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Rekordmedlem

Har svårt att allt det stämmer för resultaten är lite motsägande, vad har du för länkhastighet mellan router och dator ?
Har du provat med en annan kabel där ? Har du andra saker anslutna till routern när du testat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Moderator

Är det verkligen loginservrarna du skall pinga? Ofta är spel- och loginservrar separerade, och det är den server du spelar på du behöver pinga.

Sedan lite grundläggande: om du har paketförluster längs kedjan men den inte fortsätter till alla efterföljande hopp är den inte heller något problem för just den destination du pingar. Att du har 75% paketförlust enligt första bilden orsakar alltså inte några spelrelaterade problem, men att din router droppar 75% av alla pingningar kan indikera att den är överbelastad.

Vad gäller andra bilden: all paketförlust över 0% är dåligt. Det skall vara 0% mot slutdestinationen. Att något paket tappas bort här och då behöver inte indikera något större problem, men 3-7% kommer orsaka strul.

Nu vet jag inte hur det ligger till längre, men just twelve99/Arelion var under lång tid och så sent som förra året väldigt problematiska om man routades via deras noder. Många i Europa som spelade Path of Exile (vilket jag gjorde) men även andra spel fick välja mellan kraftigt fluktuerande ping, rubber banding och nedkopplingar - eller använda en VPN för att slippa routas via Arelion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Va inne och läste på facebook gruppen world of tanks sv. Och det verka nästan bara vara bahnhof som ha problem. Då dom gjorde en omröstning om problemet med hög ping och rubberbanding, och typ 90% av dom som hade problem hade bahnhof.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Fick tipset att prova med VPN. Och det gjorde stor skillnad ( blev cirka 10 färre hopp ( count) för att nå servrarna )

ingen rubberbanding, Och ping runt 35-50ms

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag själv har märkt stora problem med latensen på kvällarna med Bahnhof när det kommer till förbindelser som går genom ams-ix.bahnhof.net, det börjar ungefär kl 19-20.
Under samma period så är latensen normal till/från mig så länge det inte går genom ams-ix.bahnhof.net.

Så om World of Tanks spelservrar ligger i Nederländerna (Ganska vanligt för spelservrar.) så kan det vara därför.
Jag tycker det är konstigt att Bahnhof inte verkar ha koll på det.

Ser ut så här, de som har 100+ ms går genom AMS-IX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Jag kan säga att jag själv har märkt stora problem med latensen på kvällarna med Bahnhof när det kommer till förbindelser som går genom ams-ix.bahnhof.net, det börjar ungefär kl 19-20.
Under samma period så är latensen normal till/från mig så länge det inte går genom ams-ix.bahnhof.net.

Så om World of Tanks spelservrar ligger i Nederländerna (Ganska vanligt för spelservrar.) så kan det vara därför.
Jag tycker det är konstigt att Bahnhof inte verkar ha koll på det.

Ser ut så här, de som har 100+ ms går genom AMS-IX.

<Uppladdad bildlänk>

Som jag skrev innan, spelare ifrån facebook ha epostat bilder ifrån pingplotter till Bahnhof med detta problem ( frågade detta idag i facebook gruppen ). Och Bahnhof verka inte bryr sig inte, eller inte vill göra något åt detta problem, vilket är riktigt illa i mina ögon.

#Bahnhof svara gärna på denna tråd.
Detta är ingen direkt snygg reklam för er. Om ni inte lägger ner någon tid på att fixa detta för era nuvarande kunder. Vi som kunder ha ingen makt att ändra något utomlands, men Bahnhof som företag ha den möjligheten. Om ni nu bryr er om era kunder så att säga!! detta ska lösas innan kunder börja klaga i forum. alt minst komma med ett utalande om detta " problem"

( Skickade in en felanmälan via eran hemsida förra veckan angående detta problem, som jag fortfarande inte ha fått svar på= ni skriver på eran hemsida att ni ska svara på en felanmälan inom 3 dagar= Det ha gått 8 dagar utan ett svar ifrån er )

Men det är inte bara jag som ha problem, flera jag vet har rapporterat in detta fel till er, innan mig och inget händer/ görs ifrån Bahnhof.

Att behöva betala för VPN varje månad för att kunna spela ett spel, är en extra kostnad på cirka 100- 150kr månaden, vilket inte är godkänt i mina ögon för 250/250 mbit/s ifrån Bahnhof.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har också latency på onlinespel senaste veckorna. Och jag tror det har med Bahnhof att göra, för att vara med specifik, deras IP adress 85.24.220.17 som ibland hoppar till 600ms+.

Permalänk

vad använder du för DNS?

du kan testa att skippa VPN och byta till en annan om du kör Banhofs egna t.ex cloudflares (1.1.1.1) eller googles (8.8.8.8) och se om det hjälper.

har själv bredband 2 så inte banhof men fått liknande problem när jag kört bredband 2's egna DNS server imellanåt då deras egna DNS verkar köras på en gammal döende 486á eller nått och går ner stup i kvarten...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad använder du för DNS?

du kan testa att skippa VPN och byta till en annan om du kör Banhofs egna t.ex cloudflares (1.1.1.1) eller googles (8.8.8.8) och se om det hjälper.

har själv bredband 2 så inte banhof men fått liknande problem när jag kört bredband 2's egna DNS server imellanåt då deras egna DNS verkar köras på en gammal döende 486á eller nått och går ner stup i kvarten...

Kör cloudflare DNS 1.1.1.1 som primär. Och cloudflare 1.0.0.1 som backup

Ha provat google dns, och andra dns jag kan välja i routerns inställningar. Gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av macbang:

Kör cloudflare DNS 1.1.1.1 som primär. Och cloudflare 1.0.0.1 som backup

Ha provat google dns, och andra dns jag kan välja i routerns inställningar. Gjorde ingen skillnad.

ja då är iaf det taget ur listan på potentiella orsaker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte hur det ligger till längre, men just twelve99/Arelion var under lång tid och så sent som förra året väldigt problematiska om man routades via deras noder. Många i Europa som spelade Path of Exile (vilket jag gjorde) men även andra spel fick välja mellan kraftigt fluktuerande ping, rubber banding och nedkopplingar - eller använda en VPN för att slippa routas via Arelion.

Arelion har ju generellt bra rykte som Tier 1 ISP, så låter mer troligt att Bahnhof eller vilken ISP det nu rör sig om har en överbelastad länk mot dem någonstans på vägen. Men visst, det är ju inte omöjligt att Arelion har någon överbelastad länk de också, men då borde de ha routat om en del av trafiken för att lösa det.

Det vore intressant om andra här som har andra ISP:er som också når de aktuella servrarna via Arelion och AMS-IX har liknande problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om VPN "löser" ens problematik med latency och drops så har man nog problem hos sin ISP.

Permalänk
Medlem

@maDa instämmer. Då är det nog dags fundera på att byta till en annan ISP.

Tycker själv att Bahnhof har oförtjänt bra rykte, mer än dom borde i alla fall. Mycket är nog pga att man inte vill släppa ut loggar till farbror blå och annat genom åren. Det i sig säger ju inget hur som är som ISP vad gäller själva nätverket etc.

Sedan kan det vara så att problemet ligger utanför Bahnhof, men det är nog mindre troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@maDa instämmer. Då är det nog dags fundera på att byta till en annan ISP.

Tycker själv att Bahnhof har oförtjänt bra rykte, mer än dom borde i alla fall. Mycket är nog pga att man inte vill släppa ut loggar till farbror blå och annat genom åren. Det i sig säger ju inget hur som är som ISP vad gäller själva nätverket etc.

Sedan kan det vara så att problemet ligger utanför Bahnhof, men det är nog mindre troligt.

Man kan ju kontakta dem först och se om de kan tänka sig att justera sina BGP routes dit, alternativt sprida ut trafiken så att den länken som eventuellt är överbelastad inte längre blir det. Om man väl kommer fram till rätt folk så har de förmodligen ett egenintresse av att lösa problemet. Problemet är bara att komma förbi first-line-supporten.

Har en kompis som fick en annan svensk ISP att justera sina routes genom att kontakta deras NOC direkt och diskutera på deras nivå. Kräver ju dock att man gjort sin research och kan BGP åtminstone till viss del.

Ja, Bahnhofs surfar absolut till viss del på gamla meriter och marknadsföring. Deras peering är ju dock fortfarande bättre än en del andra, speciellt mindre, ISP:er. Bäst är de ju dock absolut inte.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Ahh, jag hqr upplevt precis samma problem med Bahnhof till just WOT eu1, men EU2 funkade betydligt bättre.

Intresant nog så hjälper någon wot algoritm folk med dålig ping att träffa motståndaren.
Skott som jag skjutit som inte ens varit i närheten har träffat.

Permalänk
Medlem

Har nu också fått detta problem med Bahnhof, fast mot Blizzards servrar. 110MS med rubberbanding på kvällen där runt 19-20, stapeln hoppar åt alla håll i pingplotter. Pingade tidigare på eftermiddagen med stabila 23ms. Andra servrar såsom Steam och annat ser perfekt ut.

Testat det som skrivits i tråden.

Får ringa dom och kolla om det går att göra något. Segt då jag lirar mycket Blizzard-spel.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har nu också fått detta problem med Bahnhof, fast mot Blizzards servrar. 110MS med rubberbanding på kvällen där runt 19-20, stapeln hoppar åt alla håll i pingplotter. Pingade tidigare på eftermiddagen med stabila 23ms. Andra servrar såsom Steam och annat ser perfekt ut.

Får ringa dom och kolla om det går att göra något. Segt då jag lirar mycket Blizzard-spel.

Bliizards EU servrar använder Arelion som ISP.
Arelion är det nya namnet på Telia Carrier efter att Telia har sålt det.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Har du sett till att få publik IP? Gäller det enbart Blizzards servrar eller även andra tjänster? Risken finns ju att deras CGNAT är överbelastad på kvällen. Det kan ju också vara någon viss länk i kedjan ner till de aktuella servrarna som är överbelastad på kvällen.

Innan du ringer skulle jag nog använda Wireshark eller tcpdump för att sniffa trafiken och lista ut specifikt vilka servrarna du har problem med är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Har du sett till att få publik IP? Gäller det enbart Blizzards servrar eller även andra tjänster? Risken finns ju att deras CGNAT är överbelastad på kvällen. Det kan ju också vara någon viss länk i kedjan ner till de aktuella servrarna som är överbelastad på kvällen.

Innan du ringer skulle jag nog använda Wireshark eller tcpdump för att sniffa trafiken och lista ut specifikt vilka servrarna du har problem med är.

Tack så mycket för svaren.

Jag har enbart haft problem med Blizzards tjänster senaste veckorna, särskilt på kvällarna där runt 19.00+.

Tankat hem Wireshark men vet inte vad jag ska kolla efter.

Brukar publik IP kosta extra?

Tack igen.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Intressant. Slutade spela flygplan/war thunder runt när labbcorona-husarresterna började i världen av alla korrupta, köpta pissregeringar överallt. för samma helg som man införde "lockdowns" så började packet loss och ping upp i taket i varannan match till den grad att det nästan blev ospelbart..

Undrar om någon vpn hade hjälpt då. Undrar om WT fortfarande har såna serverproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Tack så mycket för svaren.

Jag har enbart haft problem med Blizzards tjänster senaste veckorna, särskilt på kvällarna där runt 19.00+.

Tankat hem Wireshark men vet inte vad jag ska kolla efter.

Brukar publik IP kosta extra?

Tack igen.

Sånt där är ju lite lurigt. Bahnhof har ju IPv6 (om du inte kör med någon router där det är avstängt) så många av de stora populära tjänsterna så trafiken till många av dem går ju inte genom CGNAT och skulle därmed inte vara påverkade av en eventuellt överbelastad CGNAT-gateway. Samtidigt skulle det också kunna betyda att det CGNAT inte är problemet om många av tjänsterna gick över IPv4. Det är svårt att säga vilken av dem som är den korrekta tolkningen.

När du valt ditt nätverksinterface och börjat samla in trafik (helst med så lite annat som möjligt igång i bakgrunden för att göra rätt trafik lättare att hitta) och spelat lite så borde det gå att lista vilken av de IP-adresser du ser som är Blizzards servrar. Du kan göra en whois-sökning på de adresser som du misstänker tillhör spelet, exempelvis här.

Förut tog Bahnhof betalt för publik IPv4-adress men numera verkar det oftast vara gratis. Du kan se om du sitter bakom CGNAT genom att se om din IPv4 på din routers WAN-interface (syns i routerns webbgränssnitt) är samma som din externa IP du ser exempelvis här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag också har latens-problems i WoW lite då och då med Bahnhof.
Hittade en hemsida där man kan pinga deras server(?) och när jag märkte att jag laggade i spelet testade jag att pinga på hemsidan för att se om pingen som visas där faktiskt stämmer och det gör den.

För att bekräfta om felet ligger hos Bahnhof testade jag att pinga från min mobil med 5G och som väntat var pingen låg och fin.

Här kan du göra samma test som jag.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av alteam:

Vill bara säga att jag också har latens-problems i WoW lite då och då med Bahnhof.
Hittade en hemsida där man kan pinga deras server(?) och när jag märkte att jag laggade i spelet testade jag att pinga på hemsidan för att se om pingen som visas där faktiskt stämmer och det gör den.

För att bekräfta om felet ligger hos Bahnhof testade jag att pinga från min mobil med 5G och som väntat var pingen låg och fin.

Här kan du göra samma test som jag.

wow...

förstår om WOT kan ge lite rubberbanding... fick 20+s fördröjning till samtliga servarar...

måste vara något fel med pingfunktionen på sidan eller i spelet mot wot servrarna för startar jag det och loggar in säger den ~100ms

finkammar jag datatrafiken mot den tyska EU servern lite nogrannare har jag:
~98% packet loss mot

port-channel4.core2.ewr5.he.net och port-channel24.core3.nyc4.he.net (något datacenter i danmark)

~90% paketförlust mot

netnod-ix-ge-a-sth-1500.he.net (något datacenter i stockholm)

~55% datafölust mot

pos-2-0-c3-telecity.sto.dataphone.net (något datacenter i stockholm)

~90% dataförlust mot

100ge0-16.core2.pao1.he.net (något datacenter i USA)

så känns som att min routing är ganska pissig... får ta en omväg via usa för att komma till Tyskland...

men min ISP´s noder har 0% paketförlust iaf och samma för lokala nätverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Har också latency på onlinespel senaste veckorna. Och jag tror det har med Bahnhof att göra, för att vara med specifik, deras IP adress 85.24.220.17 som ibland hoppar till 600ms+.

<Uppladdad bildlänk>

Nån som kan pinga 10 min (85.24.220.17) via PingPlotter och se om ni får samma resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Sånt där är ju lite lurigt. Bahnhof har ju IPv6 (om du inte kör med någon router där det är avstängt) så många av de stora populära tjänsterna så trafiken till många av dem går ju inte genom CGNAT och skulle därmed inte vara påverkade av en eventuellt överbelastad CGNAT-gateway. Samtidigt skulle det också kunna betyda att det CGNAT inte är problemet om många av tjänsterna gick över IPv4. Det är svårt att säga vilken av dem som är den korrekta tolkningen.

När du valt ditt nätverksinterface och börjat samla in trafik (helst med så lite annat som möjligt igång i bakgrunden för att göra rätt trafik lättare att hitta) och spelat lite så borde det gå att lista vilken av de IP-adresser du ser som är Blizzards servrar. Du kan göra en whois-sökning på de adresser som du misstänker tillhör spelet, exempelvis här.

Förut tog Bahnhof betalt för publik IPv4-adress men numera verkar det oftast vara gratis. Du kan se om du sitter bakom CGNAT genom att se om din IPv4 på din routers WAN-interface (syns i routerns webbgränssnitt) är samma som din externa IP du ser exempelvis här.

Det är olika IPs. Tack för svaret! Vet inte hur jag går vidare nu dock.

Skrivet av dvcorleone:

Nån som kan pinga 10 min (85.24.220.17) via PingPlotter och se om ni får samma resultat?

Hoppar från 50ms till 500ms just nu. Väldigt ostabilt.

Visa signatur

Permalänk

Har inte så mycket att bidra mer än att du är inte ensam, jag har exakt samma problem. Är så förbannat less på Bahnhof, aldrig haft en ISP med så mycket problem.

Permalänk
Medlem

Nu verka det fungera bra med world of tanks. ingen rubberbanding eller andra problem på någon server.

edit: ha testat server 1 och 2 = inga problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det är olika IPs. Tack för svaret! Vet inte hur jag går vidare nu dock.

Kontakta Bahnhof och be om en publik IPv4-adress.

Även om det i slutändan inte visar sig vara orsaken till dina problem så kommer du ändå ha ett mer välfungerande internet utan CGNAT.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Kontakta Bahnhof och be om en publik IPv4-adress.

Även om det i slutändan inte visar sig vara orsaken till dina problem så kommer du ändå ha ett mer välfungerande internet utan CGNAT.

Ska göra det!

Visa signatur