Permalänk
Medlem

Grafikkort för 7800x3d

Vilket grafikkort borde jag ha med min Ryzen 7800x3d helst nvidia men inte begränsat till det

Permalänk

Behövs lite mer information för att kunna få råd, såsom:
Budget
När behöver du det
Vad ska du använda systemet till
Vad har du för skärm
Hur ser systemet ut i övrigt

Visa signatur

2023: Fractal North svart, 7800X3D, B650E-F, 32GB Cl30, 2TB NVMe, 850W ATX 3.0, 7900XTX

Permalänk
Medlem

Köp det fetaste du har budget till.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde0661:

Vilket grafikkort borde jag ha med min Ryzen 7800x3d helst nvidia men inte begränsat till det

RX7900XTX, men ett 4080Super eller 4070 Ti Super är nog inte dumt heller.
Dock så kommer det nya grafikkort inom kort vilket kan slakta priserna på grafikkort i den här klassen, så det kan vara värt att köra på ett billigare nu och uppgradera när de nya kommer, så kan du nog göra ett bättre informerat beslut om du behöver nya generationen eller gamla generationen till rabatt.

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

Vilken skärm har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Vilken skärm har du?

Just nu har jag en 144hz skärm men planerar att köpa en ny när dator bygget är klart eller så fort jag har råd med en ny skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

RX7900XTX, men ett 4080Super eller 4070 Ti Super är nog inte dumt heller.
Dock så kommer det nya grafikkort inom kort vilket kan slakta priserna på grafikkort i den här klassen, så det kan vara värt att köra på ett billigare nu och uppgradera när de nya kommer, så kan du nog göra ett bättre informerat beslut om du behöver nya generationen eller gamla generationen till rabatt.

Yes jag håller utkik tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde0661:

4080 super.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde0661:

Just nu har jag en 144hz skärm men planerar att köpa en ny när dator bygget är klart eller så fort jag har råd med en ny skärm

Tänkte framförallt på upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugenecernan:

Behövs lite mer information för att kunna få råd, såsom:
Budget
När behöver du det
Vad ska du använda systemet till
Vad har du för skärm
Hur ser systemet ut i övrigt

har inte riktigt någon budget så bara det inte bottleneckar cpu så är det lugnt och systemet ska vara till spel och kanske lite lätt grafikdesign. jag har just nu en 144hz skärm men planerar på att köpa en ny skärm hyfsat snart och när du frågar om hur systemet ser ut i övrigt förstod jag iallafall att du frågar om andra componenterna, jag har ett corsair 3000d airflow ett asus b650 moderkort med ett 1000w nätagg som jag fått i present som jag vet är är lite overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Tänkte framförallt på upplösningen.

1920x1080

Permalänk
Skrivet av Edde0661:

har inte riktigt någon budget så bara det inte bottleneckar cpu så är det lugnt och systemet ska vara till spel och kanske lite lätt grafikdesign. jag har just nu en 144hz skärm men planerar på att köpa en ny skärm hyfsat snart och när du frågar om hur systemet ser ut i övrigt förstod jag iallafall att du frågar om andra componenterna, jag har ett corsair 3000d airflow ett asus b650 moderkort med ett 1000w nätagg som jag fått i present som jag vet är är lite overkill.

CPU bottlenecking behöver du troligen knappt bry dig om närmsta 3-5 åren,

oftare är det spelets koden som orsakar det än faktisk cpu hårdvara pga dålig multitråd fördelning på arbetet som gör att trådar i cpu inte används eller knappt deltar alls.

fortfarande så brukar spel optimeras för runt <8 trådar då det är det vanligaste antalet kärnor och öppnar upp för störst mängd potentiella spelköpare.

finns givetvis undantag.

så i slutänden så handlar flaskhalsen oftast om hur pass bra prestandan per tråd är än den faktiska totalprestandan om alla trådar faktiskt används.

och typ alla x3d cpuer från 5000 serien (undantag 5700x3d som generellt brukar hanna lite lägre) till 9000 serien brukar generellt ligga ganska tätt på varandra i typ top 5-10 nånting parade med ett 4090 i speltester med typ ~25-50 fps skillnad mellan den bäst presterande till den lägs presterande x3d cpun på marknaden och generellt med 7000 och 9000 serien längst upp på topen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde0661:

1920x1080

kommer du fortsätta med det även efter skärmbytet?
I så fall kan du nog vara nöjd med ett RTX 4070 i några år rätt onödigt att köra på 4080 för den upplösningen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

kommer du fortsätta med det även efter skärmbytet?
I så fall kan du nog vara nöjd med ett RTX 4070 i några år rätt onödigt att köra på 4080 för den upplösningen.

aa tänkte det när man är van vid det och så, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Finns det pengar så prova gå upp till 1440 och ett lite ballare grafikkort. Rätt schyst uppgradering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde0661:

Optimalt för din CPU är det snabbaste grafikkortet du har råd med utan någon övre gräns.

Vi är ett par månader från lanseringen av nästa generation grafikkort, så här och nu borde du absolut vänta om du kan. Det är rätt stor chans att du får mycket mer prestanda för pengarna efter årsskiftet än du får just nu.

Permalänk
Medlem

För knappt ett år sedan byggde jag nytt med 7800 X3D och ett 7900XT.
Jag kör 4K i Fortnite men har inte riktigt allt maxat för att kunna ligga 90% på 144hz

Är väldigt nöjd, 7900XT var prismässigt vad jag hade budget för då. Antar att 7900XTX kommit ner i pris nu. Nvidia var inte på kartan då motsvarande prestanda hamnade på ett 4080 som var massivt dyrare.