Följ Black Week på SweClockers

Elastisk skärm kan vridas och sträckas 50 procent

Permalänk
Melding Plague

Elastisk skärm kan vridas och sträckas 50 procent

LG Displays nya skärm kan sys in i kläder och tål att tänjas nästan hur som helst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt är det enda ord jag kan tänka mig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Väldigt mycket uppfinningar som Leonardo Da Vinci med flera gjorde var väldigt svårt för bonden vid samma tidpunkt att se någon praktisk nytta av.

Lite samma ser jag på dessa skärmar. Det är bra itvecklingen går framåt och en dag kan man använda tekniken till något bra. Idag testas och mest hittas användsområden på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Väldigt mycket uppfinningar som Leonardo Da Vinci med flera gjorde var väldigt svårt för bonden vid samma tidpunkt att se någon praktisk nytta av.

Lite samma ser jag på dessa skärmar. Det är bra itvecklingen går framåt o h en dag kan man använda tekniken till något bra. Idag testas och mest hittas användsområden på.

Om man inte kan se nyttan av detta så saknar man ju all fantasiförmåga kan jag tycka. Frågan är väl kanske om vi i framtiden kommer ha skärmar av olika slag, eller om förstärkt verklighet via mer personnära lösningar dominerar.

Med FR-lösningar som knappt märks så kommer vi kunna ta del av rätt information i rätt ögonblick, samt kanske filtrera bort oönskad information såsom visuellt stök, och leverera en verklighet som är mer praktisk för våra primitiva grottmänniskohjärnor.

I och för sig så lär vi väl dessutom förbättra våra hjärnor och kroppar också vad det lider, vi är ju knappast väl anpassade för dagens samhälle.

Visa signatur

Intel i5 4670K + Hyper 212 EVO
Gigabyte GA-Z87-HD3
Fractal Design Define S
Asus GTX1070 Dual

Permalänk
Medlem

Tänk lite utanför boxen folk. Det behöver ju inte vara modell disktrasa som i bilderna ovan.

Det här är ett sätt att göra mer flexibla skärmar, nåt som kan komma väl till pass för mobiler som ska ligga i en ficka t.ex. Vore väl najs om den kan flexa lite så blir det mer bekvämt. Eller utrullbar mobilskärm, vilket jag tycker vore mycket mer användbart och hållbart än vikbar.

Ett annat användningsområde är att man kan fästa skärmar på ytor som inte är plana, där en helt plan yta inte är praktisk. I det fallet är flexibiliteten användbar i monteringsskedet för tillverkaren som kan skapa nya produkter eller tillämpningar som inte tidigare var möjliga.

Permalänk
Medlem

Har ju väntat på detta sedan jag först hörde talas om OLED. En stor skärm som man kan rulla ihop i en tub, och sedan ta med sig var som helst. Fästa på en vägg med typ häftmassa, och sedan bara koppla in elekroniken från en behändig liten box . Trodde ärligt talat att vi skulle vara där redan men vi får väl se om det är verklighet inom 10 år. .

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tänker direkt kamouflagedräkt som gör en näst intill osynlig genom att projicera miljön omkring en i alla riktningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Lite samma ser jag på dessa skärmar. Det är bra itvecklingen går framåt och en dag kan man använda tekniken till något bra. Idag testas och mest hittas användsområden på.

Håller med. Ser ingen nytta men det beror mer på min brist på fantasi än verklighet.

Kan dock inte sluta tänka på 3D grejen med alla TVn(också "curve") för några år sen. Blir nog mycket såna dumheter innan man hittar på bra lösningar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Coolt. Ha en på tröjan så kanske man kan få betalt för att visa ads?

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Varför ska de betala dig? Du får betala de för dessa "ads". Tänk bara på alla "Gant", "Fjällräven" etc. märken du betalar flera tusen för att ha på dig...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Nä det här gillar jag inte alls, blir skitsvårt att läsa text. Tror på stor flopp

Permalänk
Medlem

Fränt! Kan tänka mig en dörrmatta med skärm med stötande budskap till grannar eller teman baserat på årstid. Instabuy!

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Tänk lite utanför boxen folk. Det behöver ju inte vara modell disktrasa som i bilderna ovan.

Det här är ett sätt att göra mer flexibla skärmar, nåt som kan komma väl till pass för mobiler som ska ligga i en ficka t.ex. Vore väl najs om den kan flexa lite så blir det mer bekvämt. Eller utrullbar mobilskärm, vilket jag tycker vore mycket mer användbart och hållbart än vikbar.

Ett annat användningsområde är att man kan fästa skärmar på ytor som inte är plana, där en helt plan yta inte är praktisk. I det fallet är flexibiliteten användbar i monteringsskedet för tillverkaren som kan skapa nya produkter eller tillämpningar som inte tidigare var möjliga.

skjortärmen är en skärm så har man mobilen i kläderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Eller cosplaya Teletubbies

Permalänk
Medlem

Jag anar detta blir döden för projektordukar....

Permalänk
Medlem

Gigantisk TV på rulle i taket!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Om den appliceras på kläder, vilket tvättråd råder då?

Kul grej vilket fall. Det har väl varit tal om denna typ av teknik i något årtionde åtminstone, rätt säker att jag läst om det tidigare och att tekniken skulle ersätta papperstidningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tänker direkt kamouflagedräkt som gör en näst intill osynlig genom att projicera miljön omkring en i alla riktningar

Detta!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Absolut, men jag måste ändå fråga "varför?". Att man kan montera en skärm på en yta som inte är plan är fräckt, absolut... men fyller ingen praktisk funktion. På alla ställen där man skulle vilja montera en skärm, kommer det alltid vara mer praktiskt att tillämpa ytan till skärmen och inte på andra hållet. Och som vi sett med välvda skärmar, så är det även där bättre för den stora skalan av människor att ha en platt skärm att titta på istället. Dessa skärmar kom aldrig riktigt ur "gimmick fasen", och är redan i princip borta vad gäller TV skärmar.

När det kommer till mobilskärmar så är det fullständigt opraktiskt med en böjbar skärm, och detta kvittar hur långt utan för boxen man tänker. Kretskort, mobilchip, batterier och kameror är inte böjbara. Och skulle man göra så att de blir böjbara i någon mån, så kommer funktionaliteten också bli sämre på grund av det. Så att skärmen i sig blir böjbar kommer i bästa fall ge en minimal förbättring i komfort att bära den med sig. Sedan kommer problemen med hur man sedan använder en böjbar skärm på ett behagligt sätt? Att den floppar omkring är ju inte meningsfullt, så vad gör man? Jo, man måste så klart fästa den på en plan, fast, yta - och då är vi tillbaka till ruta ett.

Det är bara att titta på hur gränssnitt designas i VR och MR just nu. Man har där möjligheten att göra i princip vilket gränssnitt man vill, på vilken typ skärm man vill. Då de är virtuella finns inga begränsningar. De kan vara runda, böjda, precis vad som helst. Och vad väljer man att göra med dessa obegränsade möjligheter? Precis det vi redan har - platta rektangulära skärmar i samma format som vanligt. Det är helt enkelt mest optimalt, trevligast att titta på och enklast att använda.

Och den dagen då elektroniken är så pass krympt att vi har alla komponenter i nån liten tidnings liknande pryl, då kommer andra teknologier som MR glasögon/linser också finnas. Då är det redan förlegat oavsett.

Permalänk
Hjälpsam

Dyslextiska jag läste "barnsoldater" tre gånger och fick inte ihop det...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

"- Hur stor är din TV?"
"- Mellan 50 och 80 tum!"

Permalänk
Medlem

Tekniken är för ny, Har en flip6 och skärmen känns ömtålig

Permalänk

Låter intressant inom bilhobbyn men kanske även som musmatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base:

Hädanefter kommer du bara behöva köpa EN ful jultröja.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ok jag har ett användningsområde. On skärm som är formad som en glob som man sitter inne i.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Kretskort, mobilchip, batterier och kameror är inte böjbara. Och skulle man göra så att de blir böjbara i någon mån, så kommer funktionaliteten också bli sämre på grund av det.

Men alla dom komponenter du nämner är små, och kan redan idag göras "böjbara" (du kan göra ett ledat kretskort t.ex ).

Jag tycker det är ganska uppenbart att den tillverkare som löser det här problemet har en enorm uppsida, eller "first mover advantage".

Att/om man inte ser det tyder enbart på (som väl någon redan sagt) bristande fantasi.

Den största fördelen, även om man menar att "slutprodukten" alltid är platt, är ju att den som löser det här problemet kan mer än halvera sina fraktkostnader (och på skärmar <98" kan fraktkostnaden minskas med flera 100 procent)

Skrivet av Cimlite:

Sedan kommer problemen med hur man sedan använder en böjbar skärm på ett behagligt sätt?

Folds är ju redan en rätt framgångsrik produktkategori. Så jag tror det problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Undrar hur många HDMI-portar den har?

Permalänk

Viktigaste frågan är hur porr-industrin kan tänkas slå mynt av det här.