Följ Black Week på SweClockers

GIMP 3.0 nära – 20 år efter 2.0

Permalänk
Melding Plague

GIMP 3.0 nära – 20 år efter 2.0

Photoshop-alternativet med öppen källkod går över till nytt versionsnummer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

#framtiden är nu! Likt fusion och solid state batteri så skulle gimp 3 komma alldeles strax. Genombrottet var alltid runt hörnet. Och nu är det här?? Otroligt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg att 2.0 gav liknande rubriker. "Wow, redan nu", med en ironisk underton.

Många tror att det är enkelt. att programmera.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Som man har väntat. Det gamla känns så otroligt gammalt. Belala 131kr/månad för adobes version känns inte för alla så meningsfullt.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler utvecklare kan släppa 3:an av sin produkt 20 år efter tvåan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag kommer ihåg att 2.0 gav liknande rubriker. "Wow, redan nu", med en ironisk underton.

Handlar nog mer om att GIMP är gratis och alla får hjälpas åt att bygga det. Som de skriver så är det ingen skillnad på användare och utvecklare och ingen betalning utgår. På adobe får man nog betalt och kan lägga minst 8 timmar om dagen på det medan de flesta som fixat till GIMP gör det helt gratis på sin fritid.

"In the free software world, there is generally no distinction between users and developers. As in a friendly neighborhood, everybody pitches in to help their neighbors. Please consider the time you give in assistance to others as payment."

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Wow, detta blir spännande!
Någon som använder GIMP på nyare Mac med Apples M-serie processorer?
Jag har fortfarande en Intel-Mac och tycker GIMP alltid varit jättelångsamt och trögt i sitt interface. (På Linux funkar det däremot mycket bättre.)

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Handlar nog mer om att GIMP är gratis och alla får hjälpas åt att bygga det. Som de skriver så är det ingen skillnad på användare och utvecklare och ingen betalning utgår. På adobe får man nog betalt och kan lägga minst 8 timmar om dagen på det medan de flesta som fixat till GIMP gör det helt gratis på sin fritid.

"In the free software world, there is generally no distinction between users and developers. As in a friendly neighborhood, everybody pitches in to help their neighbors. Please consider the time you give in assistance to others as payment."

Instämmer. Det är duktiga programmare som utvecklar GIMP. I princip 100% av programmare i denna klass har så otroligt mycket arbete som de ej hinner med att utföra på sitt vanliga jobb. Att då lägga programmeringstid på något helt annat går sakta.

Man kan lite se det som snickare, bilmekanikern som får tacka nej till jobb för den hinner ej med trots den jobbar så mycket övertid som den orkar. Sedan på fritdiden ska den samtidigt hålla på och jobba åt en ideell förening med att snickera/laga bilar.

Nå jag hoppas att efter Gimp blir bättre så blir det mer intressant för fler att göra komponenter. Jag själv har liknande tankar om att utveckla ett pluggin för Notepad++.

Permalänk
Medlem

Någon som testat? Var ganska exakt 4 år sedan GIMP 2.99.2 släpptes. Var ett stort lyft med GTK3 redan då

Permalänk
Medlem

Använde Gimp för bildredigering under mitt första examensarbete och det funkade bra överlag redan då trots att det låg efter Photoshop på många punkter. Glädjer mig att de fortsätter utveckla Gimp så att det finns seriösa alternativ även i framtiden

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Vad bra att ett så stort och erkänt program kommer i nya versioner. Kommer garanterat prova det fast jag knappt använder mig av avancerade ritprogram. För mig räcker infanview för mitt småpysslande med bilder.

Och kul att det kommer en nyhet om det!
Det skulle också sitta fint med ett test av SweC, av någon som använder Photoshop till vardags.

Visa signatur

Tycker du inte om nya fonten och vill ha tillbaka Arial? Eller ändra utseendet på andra saker?
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

<host><host>
HL3

Permalänk
Medlem

Ser ingen vits med Gimp när Photopea finns

Permalänk
Medlem

Ja Gimp hade varit ett gött Photoshop-alternativ om ett inte hade varit så oerhört dåligt.

Permalänk
Medlem

Jag väljer Krita framför Gimp men får väl ge 3.0 en chans.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Känns som att Gimp har stagnerat de senaste åren medans program som Blender och Krita går från klarhet till klarhet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oooskar:

Wow, detta blir spännande!
Någon som använder GIMP på nyare Mac med Apples M-serie processorer?
Jag har fortfarande en Intel-Mac och tycker GIMP alltid varit jättelångsamt och trögt i sitt interface. (På Linux funkar det däremot mycket bättre.)

Höll mig borta från Apple under "butterfly" perioden, så har ingen referens mot dessa. Prestandan tror jag knappast är ett problem med M-serien och Gimp har blivit bättre integrerat med MacOS jämfört hur jag kom ihåg det från ~2010 perioden. Bl.a. fungear menyer och sådan som "det ska", har för mig att likt vissa andra GTK-applikationer låg menyerna i fönstret tidigare (vilket det delvis fortfarande gör i t.ex. Blender).

Men har inte jättemycket erfarenhet av Gimp, blev tipsad om Pixelmator Pro och tycker det är långt bättre.

Finns lite småproblem med Gimp, som t.ex. att skalningen av text inte känns "korrekt", men på det stora hela "fullt användbart" (Gimp till vänster och MacOS-native Pixelmator Pro till höger)

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det ÄR enkelt att programmera. Idag kan du programmera i många fall utan att ha en aning om hur det fungerar.

Hur skulle det fungerat i över 20 år för GIMP? Som att det går att bygga ett så pass stort program utan att veta hur det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja Gimp hade varit ett gött Photoshop-alternativ om ett inte hade varit så oerhört dåligt.

Ett problem med alla Photoshop-alternativ är att de försöker vara just Photoshop-alternativ, och apar efter funktioner och gränssnitt. Photoshop är tyvärr dåligt på rätt mycket.

Jag hade gärna sett ett nod-baserat redigeringsprogram med bättre gränssnitt och verktyg, samt någon form av inbakat programmeringsspråk för att bygga egna avancerade verktyg. Tänk typ Resolve fast för foto, med mer avancerade noder och något liknande DCTL. Det hade varit fantastiskt. Särskilt om man kan komma ifrån ett bild- eller display-baserat arbetsflöde och istället jobba scen-baserat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Nej, det är det inte. Eller visst, du kan skriva små leksaksprogram i tolkade språk som python utan att ha någon bredare kunskap. Det är inte svårt. Men det är inte lätt att programmera ett sådant stort projekt som GIMP, där det mesta dessutom måste vara väldigt optimerat.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att loggan ser ut att uppmuntra till rökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Är det bara jag som tycker att loggan ser ut att uppmuntra till rökning?

Nej, vi är i varje fall två stycken.

Permalänk
Medlem

Kul, men det känns som att det finns fler kommersiella alternativ till tämligen lågt pris som är ganska bra ändå. Köpte Pixelmator Pro för 200kr på nån såndär black friday/jul-deal. Kör Affinity i halvårstrial. Har flera andra program installerade. Däremot inte Photoshop, det var många år sedan. Tar hem Gimp nu, igen. Och det är ju viktigt att det finns bra program till flera plattformar, Pixelmator finns ju bara till Mac och nu ska väl dessutom Apple köpa up det. Får se vad det innebär. Jag hoppas på en användbara Aperture...Photomator har lite potential.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Exakt! Ett evigt tragglande och elände när man är van vid PS. Har verkligen försökt uppskatta det men workflowet blir aldrig detsamma.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Har 3an anpassat sig till att efterlikna Photoshop i menyer och funktioner eller är det en fortsättning på 2an?
(Efterfrågan är trotsallt vanlig bland kommentarerna)
/Jag testade lite nu och var inte lika frustrerad som i 2an/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ett problem med alla Photoshop-alternativ är att de försöker vara just Photoshop-alternativ, och apar efter funktioner och gränssnitt. Photoshop är tyvärr dåligt på rätt mycket.

Jag hade gärna sett ett nod-baserat redigeringsprogram med bättre gränssnitt och verktyg, samt någon form av inbakat programmeringsspråk för att bygga egna avancerade verktyg. Tänk typ Resolve fast för foto, med mer avancerade noder och något liknande DCTL. Det hade varit fantastiskt. Särskilt om man kan komma ifrån ett bild- eller display-baserat arbetsflöde och istället jobba scen-baserat.

Mhm! Nodbaserat Photoshop är nåt jag längtat efter i åratal, men antar närmaste man kommer det är Nuke eller DaVinci Resolve. Problemet för mig är bara att för det mesta jag gör så använder jag också Adobe Camera Raw och har väldigt svårt att se mig vilja använda nåt annat då jag tycker just den delen i Photoshop är så gott som perfekt, speciellt med dom uppdaterade maskerna däri som kom härom året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Half life?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Half life?

Ungefär så länge har jag väntat på en viss uppföljare, ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Mhm! Nodbaserat Photoshop är nåt jag längtat efter i åratal, men antar närmaste man kommer det är Nuke eller DaVinci Resolve. Problemet för mig är bara att för det mesta jag gör så använder jag också Adobe Camera Raw och har väldigt svårt att se mig vilja använda nåt annat då jag tycker just den delen i Photoshop är så gott som perfekt, speciellt med dom uppdaterade maskerna däri som kom härom året.

Jag är inget större fan av Camera Raw för egen del. Problemet jag har med det, och det gäller även de flesta andra, är att man blir inlåst i hur konverteringen går till från raw till display. Det påverkar också hur man kan jobba med bilden. Enda valet man har där är att forma bilden enligt någon ICC-profil. Det går inte att styra hur detta görs.
Säg exempelvis att jag vill jobba med linjär data, justera saker som "exponering", konvertera till logC, smacka på en Arri-LUT och konvertera ut till rec. 709 gamma 2.4... går inte. Även om man tar det från Adobes värld till ett annat program, där man kör inversen av tonkurvan, blir det inte vackert. Eller en favorit hos mig i Resolve, köra AgX DCTL till rec. 709. Den gör vissa saker jäkligt snyggt, som inte går att styra över i CR/PS/LR.

Med det sagt är det inte nödvändigtvis dåligt det sätt som Adobe hanterar det på. Det går ju bevisligen att snickra ihop snygga bilder. Vad jag inte gillar är att vara låst till ett flöde som begränsar möjligheterna.