Alla fyndtips från mellandagsrean

Automatisk transkribering av anteckningar vid fysiskt möte?

Permalänk
Medlem

Automatisk transkribering av anteckningar vid fysiskt möte?

Hej på er!

Lite svårt att placera ämnet, men i alla fall - jag söker en tjänst för att automatiskt generera mötesanteckningar vid sittande (fysiska) möten. Detta går att göra vid videomöten, t.ex. via MS Teams transkriptionstjänst. Men, som sagt, nu söker vi motsvarande möjlighet vid ett "traditionellt" möte. Har svårt att se hur Teams kan hjälpa oss där. Några idéer? Tack!!

Mvh,
Ola

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Har inga tips på exakt programvara för ändamålet, men det du eftersöker är ett program som kan transkibera ljud till text (transcribe audio to text).

Ni får spela in ljudet och sen använda lämpligt transkiberingsprogram för att konvertera ljudet till text.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Har inga tips på exakt programvara för ändamålet, men det du eftersöker är ett program som kan transkibera ljud till text (transcribe audio to text).

Ni får spela in ljudet och sen använda lämpligt transkiberingsprogram för att konvertera ljudet till text.

Precis, ett sådant program söker jag. Det är också vad MS Teams gör vid videomöten, mycket smidigt. Sen, i nästa steg vill vi (företaget) få CoPilot att sammanfatta det hela till användbara mötesanteckningar. Dithän tror jag vi kommer nu under nästa år. Men, igen, för fysiska möten vet jag inte hur vi ska gå vidare...

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Skapa ett möte i Teams och hoppa in själv i det och kör sedan den vanliga proceduren? Problemet blir väl att den inte vet vem som säger vad.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tallem:

Skapa ett möte i Teams och hoppa in själv i det och kör sedan den vanliga proceduren? Problemet blir väl att den inte vet vem som säger vad.

Det är ju iofs ett enkelt sätt att lösa det så länge man har en tillräckligt bra mikrofon.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Precis, ett sådant program söker jag. Det är också vad MS Teams gör vid videomöten, mycket smidigt. Sen, i nästa steg vill vi (företaget) få CoPilot att sammanfatta det hela till användbara mötesanteckningar. Dithän tror jag vi kommer nu under nästa år. Men, igen, för fysiska möten vet jag inte hur vi ska gå vidare...

Bara bjuda in till ett teamsmöte och köra det på laptopen? Är inte det enklast att ha allt i samma system?

Permalänk
Medlem

Tack för tips alla!

Jag vet inte hur väl Teams kommer att kunna särskilja respektive röst om alla köra mötet via Teams utöver att sitta i samma fysiska rum. För jag antar att det är vad som krävs för att kunna särskilja samtliga deltagare i mötet - att de också är med som mötesdeltagare i Teams. Eller så missförstår jag er.

Visa signatur

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Tack för tips alla!

Jag vet inte hur väl Teams kommer att kunna särskilja respektive röst om alla köra mötet via Teams utöver att sitta i samma fysiska rum. För jag antar att det är vad som krävs för att kunna särskilja samtliga deltagare i mötet - att de också är med som mötesdeltagare i Teams. Eller så missförstår jag er.

Ja precis, det kommer se ut som att endast en person pratar i transkriptionen om du bara har en ansluten dator/mic