Hur göra vänster musklick med tangentbordet?

Permalänk

Hur göra vänster musklick med tangentbordet?

Ibland kan jag inte använda musen när jag t ex bläddrar i swecs forum. Vilka tangenbortsknappar använder man för att bläddra i trådar och hur kommer man in i dem när man inte kan använda musen?

Permalänk
Medlem

TAB och ENTER.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

TAB och ENTER.

Det funkar inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det funkar inte!

Du trycker alltså tab tills du kommit till rätt element och sedan trycker du enter.
Shift+Tab för att gå tillbaka ett element.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Du trycker alltså tab tills du kommit till rätt element och sedan trycker du enter.
Shift+Tab för att gå tillbaka ett element.

Det låter väldigt omständigt! Borde inte Swec införa kortkommandon så att det underlättar när man inte har mus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det låter väldigt omständigt! Borde inte Swec införa kortkommandon så att det underlättar när man inte har mus?

Det är väl så det fungerar på alla hemsidor, varför skulle sweclockers försöka göra om hela hemsidan för någon som inte orkar sträcka sig efter en mus?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Permalänk
Medlem

När jag testar Sweclockers med tangenbordet så verkar det överlag rimligt. Vissa element verkar sakna tydligt "markerat"-state, men 95 % verkar ha det i nog bra utsträckning.

Navigeringsordningen verkar normal och logisk med tabb, och det innebär att forumet (testade i den här tråden) är navigerinsgbar med tangentbordet och således för uppfylla en hyfsat hög nivå av WCAG (iaf för navigering med tangentbord vilket är det enda jag testade). Vilket är det man rimligtvis kan kräva av en webbutvecklare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Instämmer med ovan skribent. Vimium är riktigt Nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ibland kan jag inte använda musen när jag t ex bläddrar i swecs forum. Vilka tangenbortsknappar använder man för att bläddra i trådar och hur kommer man in i dem när man inte kan använda musen?

Jag brukar använda sökfunktionen i webbläsaren. Om jag tex går in på https://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows och vill läsa den här tråden så gör jag så här:

1. Ctrl+F och skriv in hur
2. När jag fått träff på denna tråd trycker jag på ESC en gång.
3. När rubriken på tråden är vald/markerad trycker jag på Enter

Med dom stegen så är man inte i denna tråd. Försök hitta unika ord i dom rubriker du söker i för att få träff vid första försöket. För att gå tillbaks till forumdelen Microsoft Windows och surfa vidare till nästa tråd, tryck Backspace. Upprepa steg 1-3 men använd nya sökord för den tråd du vill öppna. (För att använda Backspace för att gå tillbaks kan det behövas konfigureras i din webbläsare.)

Helt musfritt surfande!