Följ Black Week på SweClockers

Steam ger äldre operativsystem kängan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur fungerar Linux, har Linux oxå hårdvarukrav för att installeras så som win 11 tycks ha?
Fungerar steam på Linux?

Som exempel så funderar rhel 10 att kräva haswell/4th gen eller nyare. Se https://developers.redhat.com/articles/2024/01/02/exploring-x...

Vilket då skulle vara ett högre krav än win11 (om man bortser från tpm 2.0 som går att kringgå)

Som det står i länken kräver redan version 9 x86-64-v2. Nu kan inte red hat ses som en direkt konkurrent till w11 men poängen är att även vissa Linux distributioner ser nyttan i att kunna skippa decennier av kompatibilitet.

x86-64-v2 kan liknas med win11 24h2 kraven på tex popcnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilleMang:

https://github.com/HoloISO/releases

Är väl fortfarande det närmaste vi kommer?

Varför komma nära när man kan komma ända fram?
Gillar man inte Debian kanske man får leta andra alternativ

https://github.com/ValveSoftware/SteamOS/wiki/Getting-Started

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ska sätta mig in i det där nästa år när MS drar ur pluggen ur Win 10, har en äldre dator som fungerar bra men inte uppfyller kraven för win 11. Alla som pratar linux säger nästan olika namn hela tiden så blir förvirrande.

Jo, det är lite förvirrande. Men ta en variant och testa. Testa en annan variant om du gillar det bättre. Skulle rekommendera att du tittar på lite videos om de olika desktop environment som finns. Det är det mesta avgörande i valet enligt mig.

Om du kan och gillar hur vanilla android fungerar så kanske du gillar Gnome, det är hyfsat likt enligt mig.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Varför komma nära när man kan komma ända fram?
Gillar man inte Debian kanske man får leta andra alternativ

https://github.com/ValveSoftware/SteamOS/wiki/Getting-Started

Ja SteamOS 2.0 med Debian 8 är ganska ointressant. Har varit prat om att 3.0 skulle bli publik som release från Valve men då verkar det inte som de fått tummen ut på den punkten än om det där är deras officiella github Wiki.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Alla som pratar linux säger nästan olika namn hela tiden så blir förvirrande.

Allt började med en handfull distributioner, så även om du hör många olika namn, så är familjebanden fortfarande starka.

Exempelvis är Ubuntu baserat på Debian, en av de äldsta distributionerna. Även Ubuntu har i sig tur ynglat av sig, där Pop!_OS är ett populärt sladdbarn. Om man rör sig inom samma träd, så är det främst versioner och konfigurationer som skiljer systemen åt.

Här är familjeträdet för alla olika Linux-distributioner:
https://distrowatch.com/images/other/distro-family-tree.png

Det ser mycket värre ut än vad det faktiskt är

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Bazzite för Linux. Baserat på federala 41 och är immutable så du kan backa till tidigare version om en uppgradering för snett.
Byggt med gaming i fokus.
www.bazzite.gg

Permalänk
Medlem

Önskar fortfarande dom gjorde en basic retroklient som du kan logga in på, som ger en listview av ditt bilbiotek och låter dig installera de spel de faktiskt fortfarande säljer är kompatibla med win98 och XP... och såklart många fall windows 7

dom har något som ser ut som det jag vill ha, tror dom kallar det "small view".

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Ehm... "Många" Många i antal, men väldigt få i procent! Här kan man bläddra bland spel med en native Linux version: https://store.steampowered.com/linux

Men Proton är ju super, funkar supersmidigt tycker jag.

Protondb är bättre att kolla på. Den där listan innehåller inte allt som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Önskar fortfarande dom gjorde en basic retroklient som du kan logga in på, som ger en listview av ditt bilbiotek och låter dig installera de spel de faktiskt fortfarande säljer är kompatibla med win98 och XP... och såklart många fall windows 7

dom har något som ser ut som det jag vill ha, tror dom kallar det "small view".

This! Men det går väl lite emot att man ändå behöver internet för att installera spelet sen. Och jag tror vi alla är överens om att internet på en win98 burk är problematiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

This! Men det går väl lite emot att man ändå behöver internet för att installera spelet sen. Och jag tror vi alla är överens om att internet på en win98 burk är problematiskt.

jo, det kan ju vara det... man får väl köra det igenom en extra brandvägg typ pihole?
Har kört supermium på xp 32bitar och det funkar. även legacyupdates/windowsupdaterestored på win98

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Lägg även till Windows 10 32-bit till listan, så är jag med och supportar!

Gillar annars GOG, men lite osäker på vilka krav enskilda offline-installationsfiler har.

Permalänk
Medlem

jo, det kan ju vara det... man får väl köra det igenom en extra brandvägg typ pihole?
Har kört supermium på xp 32bitar och det funkar. även legacyupdates/windowsupdaterestored på win98

Tänker även på att all kryptering är helt föråldrat i win98. Det går ju inte att gå in på google, sweclockers eller ens steam. Allt går så klart att lösa med tid och pengar, men det är ju just därför som steam nu slutar stödja vissa system.

Men ska man drömma så är väl offline downloads som man kan flytta till sin äldre dator nått man vill ha. Eller så får man köpa om saker på GOG, kanske dags att spinna upp en win98 wm igen och se hur bra saker funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Tänker även på att all kryptering är helt föråldrat i win98. Det går ju inte att gå in på google, sweclockers eller ens steam. Allt går så klart att lösa med tid och pengar, men det är ju just därför som steam nu slutar stödja vissa system.

Men ska man drömma så är väl offline downloads som man kan flytta till sin äldre dator nått man vill ha. Eller så får man köpa om saker på GOG, kanske dags att spinna upp en win98 wm igen och se hur bra saker funkar.

kryptering som https finns ju men OS har inte nya certifikat, är väl "bara" att bundla med appen isåfall.

sen vissa gamla CPU som inte har mmx eller sse2 blir det jobbigare på då de blir väldigt mycket cpu till avkryptering. blir kanske att man får whitelista eller något och på serverside tillåta klienten att få datan avkrypterad. du har ju loggat in och så. borde gå. senkan man kanske sätta whitelist så bara titlar som stöder winxp och under får skicka avkrypterad medans win7 fortfarande för kräva kryptering.

största andledningen att win7 droppas är ju just att deras "store" view använder webview som är chromium bundlat, som inte längre stöder win7/32bit.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

nämn ett spel som inte fungerar som är tillverkat för win vista/7 eller senare?

personligen är det bara spel som fable 3/GTA - San Andreas (ej remaken) aka typ 20+ år gamla spel vid detta laget som kräver SecuROM som jag inte fått att fungera efterson drivaren för det saknas i win 10/11.

så känns som att stöta på äns med riktigt gamla spel ett som inte fungerar är extremt liten och generellt att speltillverkaren avslutat support för det ganska långt innan sagda OS äns var påtänkt

GTA-SA har väl egentligen inget officiellt stöd för något nyare än typ XP och Fable 3 typ Win vista men i bägge är det det urusla nedlagda kopieringsskyddet som som sätter begränsningen inte spelet i sig.

t.ex. GTA - Vice city (ej remaken om det finns en minns inte) som använder samma spelmotor men inte kräver SecuRom funkar utmärkt

Har flera spel som inte alls går att starta, de är max ett år gamla men den normalt gröna playknappen är grå. Trots senaste versioner på allt. Tycker de borde åtminstone förklara sig själva.

Sen andra spel, som exempelvis Raptor, som jag köpt men ändå inte fungerade. Det är visserligen inte ett nytt spel men jag fick installera det själv på sidan om, vilket förvisso var rätt lätt och fungerade superbra.. men då tycker man väl att valve borde lyckas med det också.

Permalänk
Skrivet av Pelle proffs:

Har flera spel som inte alls går att starta, de är max ett år gamla men den normalt gröna playknappen är grå. Trots senaste versioner på allt. Tycker de borde åtminstone förklara sig själva.

Sen andra spel, som exempelvis Raptor, som jag köpt men ändå inte fungerade. Det är visserligen inte ett nytt spel men jag fick installera det själv på sidan om, vilket förvisso var rätt lätt och fungerade superbra.. men då tycker man väl att valve borde lyckas med det också.

Låter som att det är snarare att som att handlat grånyklar eller nått som blivit blacklistade/refundade

För är knappen grå betyder det att du har det i stallerat men inte längre äger det...

För det du beskriver är inget normalt steambeteende.

Blir nämligen exakt som du beskriver om man refundar ett spel utan att ha avinstallera det när refunden gått igenom

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Gillar annars GOG, men lite osäker på vilka krav enskilda offline-installationsfiler har.

Vad jag har märkt av så är Medal of Honor: Allied Assault War Chest det enda spelet som inte funkar alls i Linux (väldigt tråkigt). Har testat minst 10 spel från GOG, och då via Lutris, bland annat Terraria, The Elder Scrolls V: Skyrim, Dishonored-serien, S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl och Clear Sky. Rent krast ska alla de spel som funkar via Proton, fungera via Lutris, då mjukvaran stödjer Proton.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

kryptering som https finns ju men OS har inte nya certifikat, är väl "bara" att bundla med appen isåfall.

sen vissa gamla CPU som inte har mmx eller sse2 blir det jobbigare på då de blir väldigt mycket cpu till avkryptering.

Det är ju inte så att valve skriver steam helt själva, det är ju underliggande saker som gör alla dessa saker som också går end of life. Jag menar att ska man fixa allt sånt här så är det mer jobb för ganska få användare. Men det går ju så klart om man verkligen vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Det är ju inte så att valve skriver steam helt själva, det är ju underliggande saker som gör alla dessa saker som också går end of life. Jag menar att ska man fixa allt sånt här så är det mer jobb för ganska få användare. Men det går ju så klart om man verkligen vill.

det är ju en "untapped market" som får hitta backups och cracks för att köra sina spel som dom faktiskt äger. jag äger säkert 200 spel på steam som funkar på XP men kan inte installera dom där.

tror om dom började stödja äldre OS med nån sorts legacy launcher för ju alla retrogamers ett ställe att köpa spelen på lagligt. och tror många gärna gör det

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad jag har märkt av så är Medal of Honor: Allied Assault War Chest det enda spelet som inte funkar alls i Linux (väldigt tråkigt). ... Rent krast ska alla de spel som funkar via Proton, fungera via Lutris, då mjukvaran stödjer Proton.

Har du testat något med Heroic Games Launcher?

https://heroicgameslauncher.com/

Har främst använd det till macOS (bra CrossOver-stöd), men klart "snyggaste" launchern på marknaden enligt mig.

Känner mig mer fri med GOG, Epic Games och Amazon Games jfm inlåsningen till Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat något med Heroic Games Launcher?

Inte förrän nu. Det funkade inte alls, tyvärr Gick efter en guide på reddit. Följde den förutom gällande att ställa in upplösningen i konfigurationsfilen. När jag hade gjort det, startades inte spelet alls. Det kraschade inte, utan ingenting hände när det stod "Playing" tills det kanske blev en timeout eller nått, och därmed "stängde ner" spelet. Ändra lite i inställningarna, bland annat att testa Proton Experimental. Nope, ingenting funkade. Spelet startades upp, men kom inte ens till introt innan det kraschade.

Loggen visar följande fel (vilket tydligen gäller för alla krascher för spelet i Heroic Games Launcher): 002c:err:wineboot:process_run_key Error running cmd L"C:\\windows\\system32\\winemenubuilder.exe -a -r" (126).

Skrivet av walkir:

Har främst använd det till macOS (bra CrossOver-stöd), men klart "snyggaste" launchern på marknaden enligt mig.

Snygghet kommer inte före funktionalitet i mitt tycke

Skrivet av walkir:

Känner mig mer fri med GOG, Epic Games och Amazon Games jfm inlåsningen till Steam.

Bra. Själv känner jag mig mycket friare med GOG. Epic Games och Amazon Games är alldeles för integritetskränkande för min del.

Man kan ju ladda hem installationsfilerna och använda dom även om internet går ner, precis som det var förr, vilket är sjukt bra! Man äger därmed spelet och inte en licens, som det är hos bland annat Epic Games och Steam. Tycker dock det är bra att Steam åtminstone är ärliga om det. Vet ej om uPlay, Epic Games, och/eller andra spelplattformar är lika ärliga.

Man kommer långt med att vara ärlig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Man kan ju ladda hem installationsfilerna och använda dom även om internet går ner, precis som det var förr, vilket är sjukt bra! Man äger därmed spelet och inte en licens, som det är hos bland annat Epic Games och Steam. Tycker dock det är bra att Steam åtminstone är ärliga om det. Vet ej om uPlay, Epic Games, och/eller andra spelplattformar är lika ärliga.

Man kommer långt med att vara ärlig

Om du har fått för dig att du äger en licens för Steam-spel, så har du fått saker på bakfoten. Du har en eller flera prenumerationer på licenser för spel hos Steam, läs deras användaravtal. Om det är ärligt att gömma undan det i användaravtalet är väl upp till var och en. De flesta Steamanvändare verkar ju tro att de äger något, men som sagt, så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Om du har fått för dig att du äger en licens för Steam-spel, så har du fått saker på bakfoten. Du har en eller flera prenumerationer på licenser för spel hos Steam, läs deras användaravtal. Om det är ärligt att gömma undan det i användaravtalet är väl upp till var och en. De flesta Steamanvändare verkar ju tro att de äger något, men som sagt, så är det inte.

Nej, jag har vetat att man köper en licens, vilket de är tydliga med det när man är i kundvagnen: "A purchase of a digital product grants a license for the product on Steam."

Jag kanske uttryckte mig lite tokigt i mitt inlägg

Visa signatur