Följ Black Week på SweClockers

Steam ger äldre operativsystem kängan

Permalänk
Melding Plague

Steam ger äldre operativsystem kängan

Använder du Windows 7 eller 8 behöver du uppgradera för den senaste Steam-versionen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uppgradera till Linux.

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem

Undrar när Windows 10 går samma väg till mötes. Kanske kommer Valve gå efter slutdatum för "Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021" som har support fram till januari 2032?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Undrar när Windows 10 går samma väg till mötes. Kanske kommer Valve gå efter slutdatum för "Windows 10 IoT Enterprise LTSC 2021" som har support fram till januari 2032?

Tror inte de tar hänsyn till OS som inte är ämnade för privatpersoner

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Jag misstänker starkt att det inte är direkt relaterat till operativsystemet utan till vad aktuella versioner av Chrome stöder: Steam är en Electron-app.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Tror inte de tar hänsyn till OS som inte är ämnade för privatpersoner

skulle inte heller tro det. snarare end of life för konsumentversionerna (home/pro) + några år när det inte officiellt stöds men funkar ändå eller tills de introducerar något i klienten som kräver funktion som saknas i win 10.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det är nog mer baserat på hur många kunder som använder operativsystemen.
Har 50% av kunderna steam installerat på windows 10 år 2045 så lär de inte avsluta stödet för de vill ju ha kunder som använder deras butik. Men någonstans behöver man ju dra en gräns att ta hänsyn till exempelvis de 0,29% som använder windows 7, och se till att alla nya funktioner fungerar för dom lär ju vara rätt dyrt per kund.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Steam använder CEF för sitt gränssnitt.
CEF har inte stött Windows 8.1 och äldre sedan v110.
https://support.google.com/chrome/thread/185534985/sunsetting...

Detta är med andra ord bara en konsekvens av bibliotekets uppdateringar

Permalänk
Medlem

Om man ställer krav på opertivsystemet för klienten förväntar jag mig att spelen man når via klienten också fungerar felfritt i de operativsystem som klienten stöder....

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Om man ställer krav på opertivsystemet för klienten förväntar jag mig att spelen man når via klienten också fungerar felfritt i de operativsystem som klienten stöder....

nämn ett spel som inte fungerar som är tillverkat för win vista/7 eller senare?

personligen är det bara spel som fable 3/GTA - San Andreas (ej remaken) aka typ 20+ år gamla spel vid detta laget som kräver SecuROM som jag inte fått att fungera efterson drivaren för det saknas i win 10/11.

så känns som att stöta på äns med riktigt gamla spel ett som inte fungerar är extremt liten och generellt att speltillverkaren avslutat support för det ganska långt innan sagda OS äns var påtänkt

GTA-SA har väl egentligen inget officiellt stöd för något nyare än typ XP och Fable 3 typ Win vista men i bägge är det det urusla nedlagda kopieringsskyddet som som sätter begränsningen inte spelet i sig.

t.ex. GTA - Vice city (ej remaken om det finns en minns inte) som använder samma spelmotor men inte kräver SecuRom funkar utmärkt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Uppgradera till Linux.

Med t.ex. SteamOS

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Med t.ex. SteamOS

https://github.com/HoloISO/releases

Är väl fortfarande det närmaste vi kommer?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar Linux, har Linux oxå hårdvarukrav för att installeras så som win 11 tycks ha?
Fungerar steam på Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Uppgradera till Linux.

genuint vad jag tänker göra när win10 support upphör, eller aningen senare, men det är tyvärr fortfarande inte optimalt med linux för alla spel, speciellt mer inofficiella saker som mods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hur fungerar Linux, har Linux oxå hårdvarukrav för att installeras så som win 11 tycks ha?
Fungerar steam på Linux?

Linux är väldigt annorlunda jämfört med Windows och det har inte lika strikta krav som Windows 11.
Steam fungerar, men vissa spel fungerar inte, främst multiplayer spel med Anticheat.

Jag bytte helt till Linux när Windows XP gick ur tiden.
SteamOS liknande OS skulle jag inte köra på datorn, det finns massor av andra som passar bättre för det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fungerar steam på Linux?

Eftersom det finns fler varianter av Linux än användare på sweclockers så varierar kraven. En del Linux distributioner (alltså ett operativsystem med linuxkrärnan, tex ubunti, fedora, debian) har krav på moderna hårdvara med en del andra kan du köra på en Intel 386... Så det är väldigt olika. Men generellt så fungerar de flesta Linuxdistrubutioner som rekommenderas för desktop bra på det mesta du kan ha i en egen byggd pc. Saker som kan krångla är tex fingeravtrycksläsare i laptops och drivrutiner till nysläppta grafikkort. Det kan ta några veckor från att ett nytt grafikkort släpps innan det fungera smidigt på din variant av linux.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fungerar steam på Linux?

Många moderna Linux-distributioner finns idag enbart i 64-bitars-versioner, så det kan ses som motsvarande begränsning som i Windows 11 (där 64-bitars CPU är ett krav). Men då Linux i sig är väldigt modulärt uppbyggt, så finns det egentligen i övrigt inga direkta hårdvarukrav. Allt beror på hur du vill använda systemet i sig.

För att försvara Windows 11 lite här, så har inte heller LTSC-versionen samma strikta (och i många fall artificiella) krav som konsument-versionerna (Home & Pro).

Rent tekniskt går det utmärkt att köra Windows 11 på en dator från 2010, även om Microsoft vill påstå motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

De får väl börja bundla Wine och dgVoodoo2 med spelen precis som det görs med DOSBox idag?

Många äldre (innan 2008?) spel kräver massor med workarounds redan idag. Speciellt på Intels iGPU:er där allt utom DX10 och senare är grekiska. Deras hårdvarustöd av DX9 var en mardröm i sig.

Mvh
/The Potato Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Uppgradera till Linux.

Hur funkar det då med ens Steambibliotek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Hur funkar det då med ens Steambibliotek?

Förvånansvärt bra. Många spel har native Linux support och resten går att köra väl genom Proton i Steam (Windows-emulering, typ.)

Visa signatur

8800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fungerar steam på Linux?

För längesen släpptes Steam klienten till Linux, 2010! Och dom introducerade konceptet Steam Play som betyeder att om man köper ett spel på Steam så får man det för alla platformar samtidigt (Windows, Linux MacOS).

Här är dom officiella systemkraven för Linux, även om dom är något mer luddiga och inte uppdateras lika strikt:
https://help.steampowered.com/en/faqs/view/1114-3F74-0B8A-B78...
För Linux är det väl lite mer, funkar det så funkar det...

Sen den riktigt stora grejen var ju när de integrerade Proton i Steam klienten, så att utgivare inte behöver porta spel till Linux utan man kan spela Windows spel (*nästan) rakt upp och ner. It's neat.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Förvånansvärt bra. Många spel har native Linux support och resten går att köra väl genom Proton i Steam (Windows-emulering, typ.)

Ehm... "Många" Många i antal, men väldigt få i procent! Här kan man bläddra bland spel med en native Linux version: https://store.steampowered.com/linux

Men Proton är ju super, funkar supersmidigt tycker jag.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Linux är väldigt annorlunda jämfört med Windows och det har inte lika strikta krav som Windows 11.
Steam fungerar, men vissa spel fungerar inte, främst multiplayer spel med Anticheat.

Jag bytte helt till Linux när Windows XP gick ur tiden.
SteamOS liknande OS skulle jag inte köra på datorn, det finns massor av andra som passar bättre för det.

Skrivet av hölmiz:

Eftersom det finns fler varianter av Linux än användare på sweclockers så varierar kraven. En del Linux distributioner (alltså ett operativsystem med linuxkrärnan, tex ubunti, fedora, debian) har krav på moderna hårdvara med en del andra kan du köra på en Intel 386... Så det är väldigt olika. Men generellt så fungerar de flesta Linuxdistrubutioner som rekommenderas för desktop bra på det mesta du kan ha i en egen byggd pc. Saker som kan krångla är tex fingeravtrycksläsare i laptops och drivrutiner till nysläppta grafikkort. Det kan ta några veckor från att ett nytt grafikkort släpps innan det fungera smidigt på din variant av linux.

Skrivet av walkir:

Många moderna Linux-distributioner finns idag enbart i 64-bitars-versioner, så det kan ses som motsvarande begränsning som i Windows 11 (där 64-bitars CPU är ett krav). Men då Linux i sig är väldigt modulärt uppbyggt, så finns det egentligen i övrigt inga direkta hårdvarukrav. Allt beror på hur du vill använda systemet i sig.

För att försvara Windows 11 lite här, så har inte heller LTSC-versionen samma strikta (och i många fall artificiella) krav som konsument-versionerna (Home & Pro).

Rent tekniskt går det utmärkt att köra Windows 11 på en dator från 2010, även om Microsoft vill påstå motsatsen.

Rent spontant verkar det sjukt komplicerat med Linux då det finns så många olika varianter på det…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Rent spontant verkar det sjukt komplicerat med Linux då det finns så många olika varianter på det…

Det finns bara två alternativ!

* Kubuntu (KDE) om man kommer från Windows
* Ubuntu (Gnome) om man kommer från macOS

Kaninhålet hur djupt som helst, men någonstans måste man börja.

Finns lite inspiration i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/485492-visa-ditt-nix-s...

Permalänk
Medlem

Vänta... Betyder det.... Att Windows XP inte stöds längre?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Vanligt missförstånd. När man blir mer van vid Linux så fattar man att det där med distros i mångt och mycket bara handlar om vilka paket som kommer färdiginstallerade. Och hur nya de är när de släpps i respektive distros repos. Men du kan nå samma resultat med vilken distro som helst (förutom vissa specialfall som inte är relevanta för vanliga användare). Det är dock skillnad på olika skrivbordsmiljöer! Kommer man från Windows så är min rekommendation KDE eller möjligtvis Cinnamon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dubcat:

Vanligt missförstånd. När man blir mer van vid Linux så fattar man att det där med distros i mångt och mycket bara handlar om vilka paket som kommer färdiginstallerade. Och hur nya de är när de släpps i respektive distros repos. Men du kan nå samma resultat med vilken distro som helst (förutom vissa specialfall som inte är relevanta för vanliga användare). Det är dock skillnad på olika skrivbordsmiljöer! Kommer man från Windows så är min rekommendation KDE eller möjligtvis Cinnamon.

Kommer man från Windows blir det kanske förvirrande att rekommendera med namnen KDE/Cinnamon. Det som man söker är kanske bäst t.ex Kubuntu eller Tuxedo OS (KDE) eller Linux Mint (Cinnamon).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av inquam:

Vänta... Betyder det.... Att Windows XP inte stöds längre?

No shit sherlock... Xp har inte haft officiellt stöd på många år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Nja. Klart att det finns många varianter. Men de som är bra och lämpliga för att använda som nybörjare på desktop är listan betydligt kortare.

Mina tips
1. Linux Mint
2. Pop OS
3. Fedora (Gnome/KDE)
4. Noobara

Ta och kolla in hemsidorna för de olika distributionerna och sedan kanske ladda hem dem, sätt på ett USB och starta en LIVE version av distribution du lade på USBt. Då kan du testa hur det fungerar utan att modifiera din Windows installation någon ting.

Det som framförallt skiljer mellan de olika distributionerna är

1. Desktop environment. Alltså det grafiska gränssnitt som används. Finns flera olika. De stora är Gnome (ser lite ut som Mac OS), KDE, (påminner om windows men allt kan ställas in till förbannelse), Cinnamon (påminner ganska mycket om windows 79, XFCE (för klena datorer) och MATE (inte testat den personligen).
2. Hur mjukvara paketeras. Finns 3 stora olika system. APT, DNF och AUR. Spelar inte så stor roll för en nybörjare, särskilt inte eftersom det mesta går mot flatpacks.
3. Vilken bas som används, finns några stora så som Debian, Redhat/fedora, Arch. Spelar inte så super stor roll för en nybörjare.
4. Hur snabbt uppdateringar kommer till distron. Debian uppdateras vart annat år. Ubuntu och fedora 2 gånger per år, arch flera gånger per dag… Detta kan påverka hur snabbt stöd till ny hårdvara kommer. För desktop rekommenderar jag något som uppdateras 1 till 2 gånger per år. Till servern är Debian utmärkt.

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Nja. Klart att det finns många varianter. Men de som är bra och lämpliga för att använda som nybörjare på desktop är listan betydligt kortare.

Mina tips
1. Linux Mint
2. Pop OS
3. Fedora (Gnome/KDE)
4. Noobara

Ska sätta mig in i det där nästa år när MS drar ur pluggen ur Win 10, har en äldre dator som fungerar bra men inte uppfyller kraven för win 11. Alla som pratar linux säger nästan olika namn hela tiden så blir förvirrande.