SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Inlägg tas bort anonymt och som inte bryter mot någon regel!

Permalänk
Medlem

Inlägg tas bort anonymt och som inte bryter mot någon regel!

En moderator(?) har tagit bort mitt inlägg i tråden Valve anklagas för slapp moderering på Steam.

Mitt inlägg bestod av texten "Det är 0.1%..." samt nedanstående klipp.

Att det endast är 0.1% som är hat och liknande på Steam är helt korrekt (som förklaras i klippet), så varför raderades min kommentar? Inget jag skrev eller som klippet innehåller bryter mot någon forumregel.

Sedan undrar jag varför en moderator eller annan personal på forumet raderar inlägg utan att kontakta mig som skapat inlägget? Det är vanlig forumetikett att skicka ett PM där man skriver anledningen till att inlägget togs bort. Hur ska man annars veta vilken regal man brutit emot, eller på vilka grunder man bestrider borttagningen när man kontaktar redaktionen?

Det är glasklart att personen som raderade mitt inlägg gjorde det eftersom personen har något emot mig och/eller Asmongold.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle kontakta moderatorerna istället för att starta en forumtråd med samma innehåll ifall det faktiskt var så att den togs bort?

Citat:

11. Synpunkter på moderering eller webbplatsen
Om du har synpunkter på ett enskilt modereringsfall får du gärna kontakta oss via kontaktformuläret. Skriv inte om det i forumet. Mer allmänna synpunkter på forumet eller webbplatsen i övrigt går det däremot bra att lämna genom att skapa en tråd i forumdelen Feedback.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Jag fick ett inlägg borttaget i dagens fynd diskussionstråden för kanske 30-60 min sedan utan förklaring även jag.
Hade varit trevligt om man åtminstone fick ett meddelande om varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

En moderator(?) har tagit bort mitt inlägg i tråden Valve anklagas för slapp moderering på Steam.

https://www.youtube.com/watch?v=t-4wz3Rg1dU

Att det endast är 0.1% som är hat och liknande på Steam är helt korrekt (som förklaras i klippet), så varför raderades min kommentar? Inget jag skrev eller som klippet innehåller bryter mot någon forumregel.

Sedan undrar jag varför en moderator eller annan personal på forumet raderar inlägg utan att kontakta mig som skapat inlägget? Det är vanlig forumetikett att skicka ett PM där man skriver anledningen till att inlägget togs bort. Hur ska man annars veta vilken regal man brutit emot, eller på vilka grunder man bestrider borttagningen när man kontaktar redaktionen?

Det är glasklart att personen som raderade mitt inlägg gjorde det eftersom personen har något emot mig och/eller Asmongold.

Nu vet jag ju inte vad exakt någon gjorde eller tänkte i detta fall, men ett ytterligare alternativ är att inlägget ingick i någon del av diskussionen som avlägsnades i sin helhet.
Det är iaf något slags mönster jag anat rent generellt sådär, att ibland uppstår något infekterat spår i diskussionen och så ryker även en del inlägg mest bara för att de hörde ihop med det andra.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Moderator
Forumledare

Hejsan

När det gäller modereringsåtgärder är det inte alltid vi hinner skicka pm direkt, i andra fall som fyndtrådar där det bitvis är extremt mycket trafik så kan det ibland raderas utan något meddelande.
Exempel på detta är diskussion i fyndtråden där vi enbart tillåter tips, dessa raderas direkt.

Ibland kan ens inlägg vara en del av en längre konversation som bryter mot reglerna, där kan det rensas utan meddelande.

Tumregeln är att om du gjort något fel som vi inte tycker om så kommer det antingen en notis i tråden eller ett pm.
Med det sagt är vi (tro det eller ej ) mänskliga och kan ibland ha fullt upp på våra vanliga jobb (vi jobbar Inte på sweclockers) som gör att vi glömmer eller att det drar ut på tiden.

Är man nyfiken på varför man blivit modererad så går det bra att kontakta oss via www.sweclockers.com/kontakt

La till ett saknat ”inte”
Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Hejsan

När det gäller modereringsåtgärder är det inte alltid vi hinner skicka pm direkt, i andra fall som fyndtrådar där det bitvis är extremt mycket trafik så kan det ibland raderas utan något meddelande.
Exempel på detta är diskussion i fyndtråden där vi enbart tillåter tips, dessa raderas direkt.

Ibland kan ens inlägg vara en del av en längre konversation som bryter mot reglerna, där kan det rensas utan meddelande.

Tumregeln är att om du gjort något fel som vi inte tycker om så kommer det antingen en notis i tråden eller ett pm.
Med det sagt är vi (tro det eller ej ) mänskliga och kan ibland ha fullt upp på våra vanliga jobb (vi jobbar Inte på sweclockers) som gör att vi glömmer eller att det drar ut på tiden.

Är man nyfiken på varför man blivit modererad så går det bra att kontakta oss via www.sweclockers.com/kontakt

Skojar du eller? Har du tid att sitta och läsa trådar som du sedan modererar, så har du tid att slänga ihop ett kort PM och ange anledningen till modereringen, eller ange det i en edit i inlägget som du modererat, vilket går ännu snabbare.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lulz0r:

Skojar du eller? Har du tid att sitta och läsa trådar som du sedan modererar, så har du tid att slänga ihop ett kort PM och ange anledningen till modereringen, eller ange det i en edit i inlägget som du modererat, vilket går ännu snabbare.

Nja, vi läser inte alltid hela trådar utan agerar utifrån rapporter vi får in från andra medlemmar.
Nu ber vi ju inte medlemmar göra andras jobb men vill man bidra till communityt så kan man rapportera inlägg som man tycker bryter mot forumets regler så tar vi en titt när vi har möjlighet

Som sagt, ibland blir man avbruten av våra vanliga jobb, barn, husdjur, ja livet i stort och hinner inte göra det direkt.
Det är inte ofta men det händer ibland 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Nja, vi läser inte alltid hela trådar utan agerar utifrån rapporter vi får in från andra medlemmar.
Nu ber vi ju inte medlemmar göra andras jobb men vill man bidra till communityt så kan man rapportera inlägg som man tycker bryter mot forumets regler så tar vi en titt när vi har möjlighet

Som sagt, ibland blir man avbruten av våra vanliga jobb, barn, husdjur, ja livet i stort och hinner inte göra det direkt.
Det är inte ofta men det händer ibland 🤷‍♂️

Du modererade ett inlägg i dag kl 06:47 på en söndag, så tid har du uppenbarligen... till att moderera. Men att skicka ett PM till inläggsskaparen med anledningen till modereringen, eller att skriva en edit i inlägget du modererar, har du konstigt nog inte.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lulz0r:

Du modererade ett inlägg i dag kl 06:47 på en söndag, så tid har du uppenbarligen... till att moderera. Men att skicka ett PM till inläggsskaparen med anledningen till modereringen, eller att skriva en edit i inlägget du modererar, har du konstigt nog inte.

Nu är jag inte helt med, vilket inlägg modererade jag 06:47 samt hur vet du att jag inte skickade ett pm till den användaren? 🤔

Visa signatur

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lulz0r:

Fast nej. Det är inte du som avgör huruvida en moderator hinner skicka PM efter att en moderering gjorts och om inlägget tagits bort så finns där ingen möjlighet att ange en edit.

Som redan påtalats så gör moderatorerna detta helt frivilligt, på sin egna fritid och modereringen kommer därmed komma sekundärt framför andra viktigare privata angelägenheter som familj, barn, jobb och allt annat som måste prioriteras.

Med det sagt så försöker en moderator alltid kontakta användare privat, eller skriva i tråden, men man kan inte alltid förvänta sig det - av ovan nämnda anledningar.

Och anledningen till att just den moderatorn läser just det specifikt borttagna inlägget är mycket troligen för att det har anmälts av flera personer, vilket då kommer flaggas i moderatorernas kontrollpanel - inte nödvändigtvis för att moderatorn tycker att just den trådens ämne är så otroligt intressant.

Mvh
F.d moderator

Edit: Lite sen på bollen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Det har hänt mig också.

Det blir problematiskt då man endast kan spekulera i varför, men allt som oftast handlar det om politik eller att din personliga åsikt ogillas av vem det nu är som tar bort inlägget

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har blivit utsatt för samma sak och köper inte ursäkten i den här tråden. Att radera inlägg utan någon som helst information på något sätt känns lite 1984. Hur ska man förstå att man gjort något fel när man inte ens får veta att ett inlägg har plockats bort?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derpsson:

Att det endast är 0.1% som är hat och liknande på Steam är helt korrekt (som förklaras i klippet)

Du skulle möjligen haft mer framgång om du inte förväntat dig att modertorn skulle titta på en rant-video med svordomar. Du kunde sammanfattat videons argumentation själv och länkat till ursprungskällan. Då kanske du även hade upptäckt varför matten i videon inte är stringent och du hade blivit tvungen att själv stå för åsikten om grodan.

Med andra ord: sluta med inlägg som är oneliners och en lågkvalitativ video ingen vill lägga tid på.

Permalänk
Redaktion
Chefredaktör
Skrivet av Derpsson:

Hej!

Majoriteten av inläggen som tas bort får ett uppföljande PM som beskriver varför det togs bort, eller ändrades.

I fall där det inte händer är det ofta mass-borttagningar där diskussioner spunnit vidare till orelevanta ämnen. Sedan finns det enstaka fall där inlägg uppenbart bryter mot regel. Ofta är det inlägg som handlar om politik, självklara otrevligheter eller liknande.

I detta fall var det §1.6 som bröts då endast videolänk delades. "Inlägg som inte tar diskussionen vidare tas bort". Ett bättre alternativ hade varit att gå in mer på vad videon diskuterade, vilket skulle leda till att inlägget fick vara kvar.

Med det sagt. Specifika ärenden bör inte diskuteras i tråd och om du vill prata vidare är det bäst att använda kontaktformuläret. Denna tråd kommer låsas.