Screen saver av något slag till Ubuntu?

Permalänk

Screen saver av något slag till Ubuntu?

Funderar om de kan finnas någon slags screensaver till Ubuntu.
Lyssnar på music via Quboz Appen med Easy Effects som fungerar bra nu. Men eftersom jag sitter med en LG OLED tv och det är ju typ samma fönster upp hela tiden blir man lite bekymmrad för inbränningar, och så vitt jag vet finns de ingen "screen saver" i själva Qobuz , så tänkte jag om de kan finnas till Ubuntu via nån app eller liknande, men jag vill ha en jag själv kan sätta på och av när jag vill.
Exempel: jag sätter på en skiva, sen när den går igång, sätter jag på screen savern och låter gå den under tiden jag lyssnar, vill jag byta låt, stoppar jag screen savern och byter låt osv osv... möjligt?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

Någon form av screen blanker är väl del av Gnome, antar jag? Sätt upp den att triggas med en hot corner, så kan du bara skicka upp muspekaren i rätt skärmhörn för att aktivera den.
Alternativt kan man väl installera klassiska XScreensaver fortfarande, misstänker jag, om man vill ha något mer än en svart skärm.

Permalänk
Medlem

Säger inte att det inte finns, men från scratch är det mer skärmSLÄCKare numera. Dvs, skärmen stängs av helt.
Har för mig att jag för ett tag sen (veckor/månader) undersökte om det gick att få brödrost-släckare eller nån annan klassiker. Jag tror jag landade i att man inte gör sådana skärmsläckare längre.
Detta beroende på att risken för inbränningar är så pass lägre numera med dagens skärmar. Plus att energiförbrukningen är en större faktor numera. Allt det där kanske var min missuppfattning, men isfåall var det min.

Men, man kan tycka att det borde finnas nån. Speciellt när man ämnar visa på tv. Som bevis för den saken så vill jag peka på att androidboxar i allmänhet, tv-appar i synnerhet ofta har inbyggd skärmsläckare.
Så, då boooorde det finnas i Ubuntu, kan jag tycka. I Plasma eller Cinnamon har jag inte sett nån, men jag har ju inte direkt rotat heller.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

jag får se om jag kan hitta nåt då, kan inte så mycket i linux, så finns de inte i appstore eller liknande enkel installation, så fixar jag inte det..
ska kolla in XScreensaver o se om det kan passa mig då...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Lyckas inte se om CAVA eller Cavalier löser exakt det du vill ha, men du kan ju kolla:
https://github.com/NickvisionApps/Cavalier

Permalänk
Medlem

Nu kör jag inte Ubuntu men i alla fall Gnome som jag antar att du också har. Slocknar inte skärmen rätt snabbt om du låser skärmen med Super+L? I så fall kanske det kan vara ett alternativ om du inte har något emot att behöva låsa upp sedan.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Lyckas inte se om CAVA eller Cavalier löser exakt det du vill ha, men du kan ju kolla:
https://github.com/NickvisionApps/Cavalier

alltså jag fattar noll hur man ska få in den i ubuntu, en härledning?
skriver man: sudo apt install cavalier ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Nu kör jag inte Ubuntu men i alla fall Gnome som jag antar att du också har. Slocknar inte skärmen rätt snabbt om du låser skärmen med Super+L? I så fall kanske det kan vara ett alternativ om du inte har något emot att behöva låsa upp sedan.

Super+L , vad är super?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Super+L , vad är super?

Windowstangenten om du kommer från den världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

alltså jag fattar noll hur man ska få in den i ubuntu, en härledning?
skriver man: sudo apt install cavalier ?

Ja, det stämmer.

Permalänk
Skrivet av Hakinger:

Ja, det stämmer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Windowstangenten om du kommer från den världen.

aha, jo nu är jag med...

Visa signatur