Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Trap (2024)

Pappa går på konsert med sin dotter. Saker är off. Saker händer.

"Åh, den verkar bättre en vad folk säger."
"Okej, nu närmar vi oss slutet!"
"Nähe, nu börjar det bli orimligt."
"Är det en annan film nu?"
"Kan den börja ta slut nu för handlingen och allt annat har helt tappats."
"Nu är det som en ny handling och film igen."
"Alla är inkompetenta och folk måste bokstavligen kunna teleportera sig."
"Hur kan den inte vara slut än? De senaste 30min har känts som 2h minst."
"Okej, kan vi sluta med meningslösa plottwists?"
"Femtioelva twistar senare, som bara blev sämre och orimligare, har vi äntligen nått ett kasst slut. Måste vara fel på klockan för det kändes som minst 4h."

2/10

Permalänk
Visa signatur

//

Permalänk
Medlem
Skrivet av VisualDarkness:

Trap (2024)

Pappa går på konsert med sin dotter. Saker är off. Saker händer.

"Åh, den verkar bättre en vad folk säger."
"Okej, nu närmar vi oss slutet!"
"Nähe, nu börjar det bli orimligt."
"Är det en annan film nu?"
"Kan den börja ta slut nu för handlingen och allt annat har helt tappats."
"Nu är det som en ny handling och film igen."
"Alla är inkompetenta och folk måste bokstavligen kunna teleportera sig."
"Hur kan den inte vara slut än? De senaste 30min har känts som 2h minst."
"Okej, kan vi sluta med meningslösa plottwists?"
"Femtioelva twistar senare, som bara blev sämre och orimligare, har vi äntligen nått ett kasst slut. Måste vara fel på klockan för det kändes som minst 4h."

2/10

Upplysande:)
Nämen ärligt, va ju en helt ok rulle ändå ju..håller inte med alls i dina tankar...

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

The Substance
2024 fortsätter leverera obehaglig och högkvalitativ skräck.
En av de bättre jag sett på länge.
Har ni möjlighet att se den, så gör det. Gå in blind bara.

Permalänk
Medlem

Dr Sleep på Max. Nästan 8 termosar av 10.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

North by Northwest (1959)

Är detta Hitchcocks bästa film? Mycket möjligt!

Såg filmen på nysläppt 4K Ultra HD-kopia och en 77" OLED-TV. Otroligt hur en 65år gammal film kan se såhär bra ut, man får nästan nypa sig i armen!

Mycket fin restaurering och bilden är absolut knivskarp med gott om fint grain. Den skiner lite extra i utomhusmiljöerna, tänk flygplansscenen.

Dolby Atmos-spåret låter finfint även om höjdkanalerna inte används överdrivet mycket då filmen primärt är dialogdriven.

Finns inte så mycket annat att säga, en Cary Grant i högform och övriga biroller inkl. Eva Marie Saint som Eve är toppen! (Kuriosa - Hon lever än idag och har i år fyllt 100år!)

Har du inte sett den, se omedelbums!
Betyg 9/10!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

The Substance

Vart streamas den?

Visa signatur
Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jull3Haxor:

Vart streamas den?

Bio!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

The Substance

Jag ser allt med Margaret Qualley.

Permalänk
Medlem

The revenant 4k - Jag såg att denna gick på teve så då vart jag bara tvungen att kolla 4k versionen och jag blev inte besviken. Det är ärligt talat inte så stor skillnad mot 1080p men det är ju ändå en så grymt välgjord film så man nästan bara gapar ibland. Så snygga miljöer, scenografi, skådespeleri och en brutal handling som man bara knappt kan tro är baserad på en verklig händelse men visst är det så. Otroligt bra. 10/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Land of Bad
4/10
(Amazon Prime)

Russel Crow och Hemsworth x2 stoltseras som dragplåster, tyvärr får man nöja sig med att det är Liam och Luke

Det snällaste man kan säga om denna är: "Varför"?

Den tycks ha relativt hög budget sett till action och explosioner... men absolut inget annat och ingen som verkar bry sig om saker som: Vem är THE bad guy? Eller VILKA är de the bad guys? Varför är två faktioner blandade helt plötsligt när de sköt på varandra från början? Vart fasiken kommer alla levande måltavlor ifrån?

Ja, börjar man tänka eller vill ha någon form av logik... eller att det åtminstone borde kunna följa NÅGOT mer än... things go boom! USA! USA! USA!... Kan man med gott samvete hoppa över denna. Enda skälet till att den faktiskt inte hamnar lägre är för att Russel Crowe har en sjukt hög lägsta-nivå och Liam Hemsworth gjorde ett helt ok jobb... i kombination med hög budget för saker som går KABOOM.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

The revenant 4k - Jag såg att denna gick på teve så då vart jag bara tvungen att kolla 4k versionen och jag blev inte besviken. Det är ärligt talat inte så stor skillnad mot 1080p men det är ju ändå en så grymt välgjord film så man nästan bara gapar ibland. Så snygga miljöer, scenografi, skådespeleri och en brutal handling som man bara knappt kan tro är baserad på en verklig händelse men visst är det så. Otroligt bra. 10/10

Otrolig film och 4K-versionen är verkligen bra! Skillnaden tycker jag främst blir påtaglig på detaljnivån och färgerna (HDR) då en stor del av filmen utspelas utomhus.

Även imponerad av ljudspåret. Även om det inte är Atmos så tyckte jag att DTS-HD Master Audio 7.1-spåret använde surround-effekt och naturen på ett effektivt och fängslande sätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Otrolig film och 4K-versionen är verkligen bra! Skillnaden tycker jag främst blir påtaglig på detaljnivån och färgerna (HDR) då en stor del av filmen utspelas utomhus.

Även imponerad av ljudspåret. Även om det inte är Atmos så tyckte jag att DTS-HD Master Audio 7.1-spåret använde surround-effekt och naturen på ett effektivt och fängslande sätt!

Började kolla igår..orkade väl knappt en timme...ska försöka ta tag i resten, nån dag

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

The bourne identity - Jag försökte hitta en 4k av denna men det var dåligt med den varan men jag hittade en 1080p med förbättrat ljud & bild. Det är ju en rätt gritty film så det spelar nog inte så stor roll. Hur som väldigt bra agent-drama och Matt damon gör en bra roll som Jason Bourne. 8/10

Last voyage of the Demeter - Skräckis om Draculas resa från Rumänien till England. Han åker båt i sina lådor och käkar lite snacks på vägen. Rätt välgjord och trevlig film. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Blue Beetle (2023) [Netflix streaming] - Är detta DCs svar på Marvels Iron Man så förstår jag varför DCeu inte nog gick lika bra som Marvels filmuniversum. Men har ingen djupgående info kring det hela eller statistik, bara en känsla 😌. Hur som helst gillar jag huvudkaraktärens skådis i bl a Cobra Kai mer än här. Det är väldigt klyschigt och överdramatiskt (eller är det?) om mexikaners förtryck i USA. Mkt överspelande/reaktioner från skådisarna på saker o ting i filmen, som samtidigt blir lite kul popreferens-letning för alla latinos typ. I överlag bara en okej kärleks-superhjälte-film, som landar på 4/10 från mig. Den hade sina hollywoodska dramatiska känslosnyft-scener och hollywood SpecialFX actionsekvenser, men inget som fastnade i långtidsminnet speciellt bra. Gick att se genom åtminstone, från början tillslut...1 gång.

Visa signatur

"Dedicated to all future pioneers..."

Permalänk
Medlem

Bird Box Barcelona
2023
Netflix
4/10
---------------------------

Hela världen har drabbats av någon mystisk osynlig sak/varelse som gör att när någon "det" dem så pågår dem självmord. Men det finns grupper som kan se utan att begå självmord, och verkar vara utvalda att få de andra människorna att se dessa enligt dig vackra varelser utsända från gud, även om de vet att dom som får se dem kommer att dö.

Netflix beskrev den som en av dess mest omtyckta, jag vet inte om det är påhittat eller om folk verkligen tycker detta är såpass bra. Är inte säker men tror det finns en tidigare film som heter enbart Bird Box som kom 2018, vet inte om det är samma filmserie eller om denna är något helt eget.

Hursomhelst, visst går den att kolla själva iden är faktiskt rätt cool, men den kunde varit mycket bättre tycker jag ändå därför får den bara 4/10 från mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Decision to Leave (blu-ray).

Ännu en höjdare från en av mina favoritregissörer, Park Chan-wook (Oldboy bl.a.). Väldigt välgjord film, men kanske inte är det absolut bästa han gjort. Men mycket i den här filmen är lysande. Foto, skådespelarinsatser, musikval och story håller en hög nivå. Ett stort plus för att det inte blir sockersött så att man nästan får diabetes, som det ofta blir när det är Hollywood produktioner, när romantik är en stor del av filmen. I övrigt är huvudtemat/stilen på filmen drama/thriller som kretsar kring ett mordmysterium.

Jag vet inte riktigt hur jag ska bedöma den här filmen. Jag gillade det mesta med den, men det kändes som att inte riktigt allt nådde enda fram. Så det är jäkligt svårt att ge ett betyg. Men jag skulle nog säga att den är nånstans mellan 8 och 9 av 10 för mig.

Permalänk
Medlem

Dune part 1 och 2
HBO/MAX
7/10
-----------------

Efter att jag börjat kolla på den nya serien Dune på HBO. Jag hadde inte innan jag började titta på den nya serien ville jag sätta mig in i de filmer i samma serie som finns sedan tidigare eftersom jag inte ännu sätt dem.

I första filmen får vi följa en ung kille vars far blivit mördad. Hans far var överhuvud för ett kungahus.ä men luras av att han fått ta över en annan planet där dom det finns mkt "krydda" att skörda, kryddan är universums dyraste tillgång. I de olika värdena i filmerna finns det personer med speciella krafter och det finns en profesia som förutspår en uppståndelse av en ledare större än någon annan skådad.

Dessa filmer är väldigt långa, men dom lyckas hålla dem intressanta och känns kortare än vad dom faktiskt är.

Jag gillar både filmerna och d n nya serien, även om det än sålänge bara släppt ett, men imorgon (måndag) kommer nästa.

Helt klart filmer som är värda att se om dom inte sätta tidigare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

The bourne supremacy - Mer Jason Bourne. Denna filmen är nog överlag faktiskt den bästa i serien. Man får se mer av hur CIA arbetar, storyn utvecklas och den är riktigt bra regisserad. Härifrån härstammar ju även guldkommentaren "Jesus christ. Its Jason Bourne" Som dock yttras av två personer. 9/10

The bourne ultimatum - Mer Jason Bourne. Denna är lite spretig och blir aldrig lika bra som de tidigare. Man börjar ju vid det här laget undra hur många korrupta direktörer de har på CIA egentligen? Men den är annars välgjord och så. 7/10

Jason Bourne - Och ännu mer Jason Bourne. Här slänger man in Vincent Cassel med som elak mördare. Mer action i denna än de tidigare faktiskt. Och storyn funkar. 8/10

Les pactes des loups(vargarnas pakt) - Fransk film som utspelar sig några är före franska revolutionen. Den är baserad på en sanna historia men man lägger ju till friskt. Mark Dacascos spelar indian och Vincent Cassel spelar galen monster-hanterare. Väldigt snyggt gjord, helt otroliga dräkter och platser och storyn är bra, skådespeleriet bra, monstret intressant, fightingscenerna bra. Ja, det mesta är bra i denna film som de flesta nog aldrig har hört talas om. Och jag glömde, en helt naken Monica Belucci förgyller ju med för de som tycker att hon är lite halvsnygg så där. 9/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Les pactes des loups(vargarnas pakt) - Fransk film som utspelar sig några är före franska revolutionen. Den är baserad på en sanna historia men man lägger ju till friskt. Mark Dacascos spelar indian och Vincent Cassel spelar galen monster-hanterare. Väldigt snyggt gjord, helt otroliga dräkter och platser och storyn är bra, skådespeleriet bra, monstret intressant, fightingscenerna bra. Ja, det mesta är bra i denna film som de flesta nog aldrig har hört talas om. Och jag glömde, en helt naken Monica Belucci förgyller ju med för de som tycker att hon är lite halvsnygg så där. 9/10

Gillar den skarpt!
Rekar även Total Western (2000) om man gillar Samuel Le Bihan.
Kahena Saighi gör även en grym prestation, stjäl showen skulle jag vilja hävda.

Permalänk
Medlem

Tremors (blu-ray).

Det var länge sen jag såg denna, så jag kom bara ihåg den i stora drag. Men minnet av den är att det var en ganska skön rulle. Och det är det. En skön blandning av skräck och humor, perfekt för en slapp söndagskväll. Solid underhållning, utan att nå några höjder. En 7:a av 10 tycker jag är ungefär vad den känns som.

Permalänk
Medlem

Life 4k - Sci-fi med Ryan reynolds, Jake gyllenhall, Huriyuki sanda från shogun m.fl. En livsform från mars tas ombord på ISS, Givetvis börjar den snabbt växa och börjar käka folk. Men slutet gott, allting gott. Detta är en grymt snygg film. Storyn är även bra och alla skådespelare gör ett bra jobb. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Redaktör

The Substance (2024)
Demi Moore och Margaret Qualley är båda två briljanta i denna fullkomligt absurda och alldeles underbara film.
Den är helt skruvad och far fram i ett högt tempo. Mitt bästa tips är att gå in i filmen så blind som möjligt utan några förberedelser.

9/10

Permalänk
Medlem

You were really never here - Joaquin Phoenix spelar en minst sagt "troubled" f.d militär som hjälper någon att frige barn som tillfångatagits av elaka pedofiler. Nånting går fel och man börjar döda hans nära och kära. Denna filmen är lite skum men känns ändå rätt äkta på nåt vis. 7/10

Red, white & blue - Locke från GoT spelar här en f.d militär som är rätt sjuk i huvudet men ändå snäll och trevlig. Filmen börjar rätt trevligt med en tjej som slynar runt men som till slut finner sig hos Locke. Men efter typ halva filmen så spinner den ur kontroll totalt och den börjar handla om något annat som slutar med en orgie i våld och tortyr som man bara vill ska ta slut. Jag förstår vad man ville göra men det blir bara för mycket efter ett tag och det förstör tyvärr filmen. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Thanksgiving (blu-ray).

Väntade med att se denna till den här helgen då det är nära just thanksgiving, tyckte det kunde vara passande att se den nu.

Det är en slasher, regisserad av Eli Roth (Hostel bl.a.) med thanksgiving tema. Såg Hostel för många år sen och tyckte inte riktigt om den, men den här filmen var helt klart bättre. Iallafall mer underhållande, tycker jag. Det är ju inget mästerverk på något sätt, men funkar definitivt om man är sugen på den här typen av film.

Det bästa med filmen är helt klart att själva slasher delen är ganska bra och underhållande, hyfsat bra effekter. Skådespelet är inget vidare, storyn är ganska simpel o.s.v. Men det är väl ganska normalt för just slashers, så det är med andra ord inget över det normala för genren. Men över lag så tycker jag att den var ganska bra för sin genre. Jag skulle nog kunna ge den nånstans runt en 7:a av 10.

Permalänk
Medlem

In a violent nature - En mördare kommer upp ur sin grav och vandrar runt i skogen och mördar folk. Och så håller det på i typ 90 min utom i slutet då det är en typ 15 min lång meningslös bilfärd. Denna filmen var så kass att jag satte mig och surfade mitt i. 5/10

The grey - Som ögonrensare kollade jag istället på denna klassiker med Liam Neeson. En grupp arbetare kraschar med ett flygplan i typ Alaskas vildmark. Där är det kallt och jävligt och framförallt är det ilskna vargar överallt. Som tur var kan Liam styra upp med sina "particular set of skills" och kicka lite varg-röv. Riktigt bra men kall film. 8/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tremors II (blu-ray).

Tror inte jag hade sett denna förut, inte vad jag kommer ihåg iallafall. En ganska bra uppföljare, tycker jag. Det är ju samma stil och går i samma anda som första filmen. Den kanske inte riktigt når upp till första filmen, men jag tycker att den helt klart håller och funkar bra som uppföljare. Den är lite skönt "campy", precis som första filmen. Tycker den hamnar nånstans runt en svag 7:a av 10.

Permalänk
Medlem

Såg äntligen Longlegs häromdagen, har väntat som satan efter den. Konstig och riktigt härlig och perfekt för min smak av skräck. Det bästa Cage har gjort sedan Mandy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

North by Northwest (1959)

https://www.picclickimg.com/SeYAAOSw8ftnMAn3/BRAND-NEW-North-By-Northwest-4K-UHD-Blu-Ray.webp

Är detta Hitchcocks bästa film? Mycket möjligt!

Såg filmen på nysläppt 4K Ultra HD-kopia och en 77" OLED-TV. Otroligt hur en 65år gammal film kan se såhär bra ut, man får nästan nypa sig i armen!

Mycket fin restaurering och bilden är absolut knivskarp med gott om fint grain. Den skiner lite extra i utomhusmiljöerna, tänk flygplansscenen.

Dolby Atmos-spåret låter finfint även om höjdkanalerna inte används överdrivet mycket då filmen primärt är dialogdriven.

Finns inte så mycket annat att säga, en Cary Grant i högform och övriga biroller inkl. Eva Marie Saint som Eve är toppen! (Kuriosa - Hon lever än idag och har i år fyllt 100år!)

Har du inte sett den, se omedelbums!
Betyg 9/10!

Låter bra, den här står på vår "att se"-lista, jag försöker få ihop en del äldre filmer som jag kan se med min fru. Annars är det mest jag som sett äldre film, innan vi träffades. Vi såg Rear Window för ett tag sedan, och ett par Thin Man, His Girl Friday, det har funkat bra. Annars är ju ofta äldre filmer ibland ganska daterade (föga förvånande) för en modern publik.

Vi får dock nöja oss med Bluray Det går nog bra ändå, har ingen 4K-TV än.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av infelix:

Såg äntligen Longlegs häromdagen, har väntat som satan efter den. Konstig och riktigt härlig och perfekt för min smak av skräck. Det bästa Cage har gjort sedan Mandy.

Longlegs är ju helt fantastisk. Om du vill ha mer kvalitets-Cage, kolla på Pig, vetja! 😊