Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Permalänk
Melding Plague

Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Det finns många abonnemang med obegränsad data, men vad "obegränsad" egentligen betyder skiljer sig mellan operatörerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det borde vara förbjudet att kalla det för "obegränsat" när det finns begränsningar i användaravtalet. PTS och Konsumentverket borde ta sig en titt på det.

Permalänk
Medlem

Haha de börjar satsa nu när inget händer på hårdvarumarknaden. För sent, de flesta har helst slutat med abbonemang enlig SCB för personliga mobiler. Internet refill är var pengarna är, och hur ska dom få det när det finns city wide wifi i alla mellanstora städer och större? Jo man kanske inte tankar hem ett spel från steam på 100gb, men det hade du inte gjort mer mobilen ändå förr.
ISP modellen med "subscriptions" håller på att braka samman.
När man var ung och dum tänkte man på ett abbonemang som en avbetalning, men när du är klar med betalningarna så funkar inte ens telefonen sen länge till det du köpte den för. LineageOS visade rätt bra att en snart tio år gammal Z5compact har mer prestanda än man tror och kan köra alla appar, och den 5 timmar full use limit som man hade var bara lögn. bara dålig software från sonys sida.

Hoppas fler avslutar alla sina abbonemang, oavsett om det är netflix, dåliga elavtal, lottieritjänster, osv. Låt oss gå tillbaka till sunda betalningar med backning av sitt eget konto.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har tyckt att Telenor känns oskäligt dyrt med tanke på att jag för några år sedan betalade 199 för samma abonnemangstyp, men ser jag detta känns det ändå som det minst bluffmässiga alternativet.

Permalänk
Medlem

Känns en aning fult att ej har FUP synligt, istället för att ha den lite gömd i det finstilta samtidigt som det står obegränsat. Det som om man köper en lunch buffet och företaget skriver på ens kvitto att du får bara ta x antal/vikt samtidigt som det står överallt på stället "obegränsat"...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt med olika taxa i olika länder i världen.
De flesta operatörer brukar ha separata abonnemang för globetrotters.
Det som är fult är dock att vissa har FUP även inom Sverige, eller hade iaf tidigare.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det borde vara förbjudet att kalla det för "obegränsat" när det finns begränsningar i användaravtalet. PTS och Konsumentverket borde ta sig en titt på det.

De borde tvingas göra som Ica gör med cider. "Begränsat abonnemang med obegränsad karaktär."

Permalänk
Musikälskare

Bluff och båg

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jättebra sammanställning av denna djungel av villkor och val. Nu vet man vilka operatörer man ska undvika!

Permalänk
Medlem

Själv har man maxat typ 2TB per månad och ändå slåss operatörerna om att ha mig som kund på deras 15-20€/mån abonnemang...

Har också obegränsat i hela Norden, men där har jag inte testat vad det faktiskt innebär. Tror jag maxat strax över 100GB under nåt besök i Sverige, och det har varit okej iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på "Telia" och jag kan ju tycka att just nu har vi jävligt bra deals om du är företagare.

men den enskilde konsumenten är väl inte direkt någon höjdare. iaf inte när det kommer till bredband eller Telefoni.
sen är det väl ganska schysta priser nu på tv och streaming under black friday.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Fungerar inte alls som obegränsad alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Jag jobbar på "Telia" och jag kan ju tycka att just nu har vi jävligt bra deals om du är företagare.

Jag håller med, Telia är grymma. Jag har obegränsat med ett extra SIM, och mellan dom 2 korten/enheterna så använder jag enorma mängder data utan begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag håller med, Telia är grymma. Jag har obegränsat med ett extra SIM, och mellan dom 2 korten/enheterna så använder jag enorma mängder data utan begränsningar.

dock så stämmer det inte att man har "obegränsat". tror det är upp till 1Terabyte sen sänker dom hastigheten.

men 1TB i månaden, då får man ju hålla på med massa illegalt som pirating, och det gör man ju oftast med fast bredband och inte med sitt mobila.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

dock så stämmer det inte att man har "obegränsat". tror det är upp till 1Terabyte sen sänker dom hastigheten.

men 1TB i månaden, då får man ju hålla på med massa illegalt som pirating, och det gör man ju oftast med fast bredband och inte med sitt mobila.

Jag håller på att dra ner min backup tillbaka till min server.. runt 7TB.. man behöver inte hålla på med pirata för att data ska dra iväg. Sedan räcker några moderna spel, så har du flera hundra gig att tanka innan du ens kan spela..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Vi kör med mobilt bredband från Tre som vårt primära bredband. Man behöver inte pirata, vi förbrukar runt 1 TB/månad helt utan såna aktiviteter och då har jag faktiskt strypt en del streamingtjänster. Bryr oss väldigt lite om videokvalité utöver "OK" så kan lika gärna dra ner belastningen lite. Så det kunde enkelt varit mer än 1 TB/månad. 🙂

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Haha, kul att en sådan här artikel dök upp just nu. Håller på att skaffa mig en ny lur och såg att jag kunde få riktigt bra erbjudande hos Telia. 450kr i mån Obegränsad Bas (för min del är 100mbit mer än tillräckligt) och Pixel 9 Pro. Troligtvis för att jag redan är kund där med bredband (kan inte välja annat). Var lite osäker på hur det såg ut med mängden man kan surfa, men nu är det givet att det blir Telia. Dock får jag krångla med nummerflytt, men men, det löser sig till slut!

Min osäkerhet ligger nu i huruvida Black Week kommer ge mig bättre pris än det jag redan fått Tack för artikeln!

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det finns många abonnemang med obegränsad data, men vad "obegränsad" egentligen betyder skiljer sig mellan operatörerna.

Läs hela artikeln här

Tack för en bra och informativ artikel!

Permalänk
Medlem

bra sammanställning.

Jag flyttade faktiskt 5abb av 6 från Telia till 3 nu i månaden så i början av december ör nummerflytten klar. Inte lika snabbt och helt obegränsat för extra användarna men det roliga är att det ändå blir över 200kr billigare i månaden totalt och när mitt huvud abb går ut hos telia och flyttas till Tre så blir det närmare 600kr billigare

Har många gånger försökt att förhandla med Telia, men som trogen kund är man ju tyvärr inte värd ett skit i deras ögon.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kul jämförelse!
Har alltid pratat gott om Telenor kring detta. Vi har obegränsat familje abonnemang där med 5 simkort(Tre till mobiler, en till en Apple Watch och en till en router på landet). Vi snittar runt 30-50 gb i månaden förutom på sommar månaderna då vi är på landet mycket, då ligger vi på mellan 700-1100 gb per månad(då går allt på routern där, tänk Apple TV, barnens plattor, min dator etc.)och de har aldrig saktats ner.
Sen är de oerhört skönt med deras surf utomlands, aldrig behövt bry mig när jag rest om att något ska kosta till skillnad från kompisar och kollegor som fanatiskt jagar WiFi att använda 😅

Permalänk
Medlem

Så Telenor och 3 är bäst med andra ord om man vill ha obegränsat.

Permalänk
Medlem

Bra sammanställning! Brukar köra ett sådant här abonnemang över sommarhalvåret när jag spenderar mer tid i stugan än hemmavid. Bra att veta vad som gäller.

I år klarade jag mig med chilis 10mbit, men bra att veta att de kan strula om det t.ex. streamas mycket.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul o se en jämförelse med andra eSIM-leverantörer som påstår obegränsat, ex https://holafly.com/ eller andra.

Autocorrect som bytte ord för mig
Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att telenor inte stryper upp till 3 TB i månaden efter sommarens långsemester.

Permalänk
Medlem

Jag kör allt på 3 nu. Frugan, jag, hemma-internet för totalt 567kr/månad med 4G/5G

Dels billigare, men också mer flexibelt. Man kan ha med den lilla pucken i bilen/husvagnen/stugan

Jag är nöjd, men såklart är det skillnad på mobilt när det handlar om svarstider

Permalänk

Två stora problem. Abonnemang blir bara dyrare. All skit kräver mer data. För kunde 0.5GB räcka åt lite surf, nu räcker denna datamängd inte ens för att koll på var katten är.

En annan sak. Alla pratade om iot för 10år sedan. Allt skulle vara uppkopplat. Rent teknisk är det inga problem, men det är ta mig f-n dyrare med abonnemang idag än för 15år sedan även med hänsyn till inflation. Jag pratar om iot där någon MB per år räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

men den enskilde konsumenten är väl inte direkt någon höjdare. iaf inte när det kommer till bredband eller Telefoni.

Streaming? Lever du i 2014? Streaming är dött. Åtminstone som subscription model. Alla går med förlust och strävar efter målet "break even" inte ens disney verkar kunna göra det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Jo företagare har det bra men det kostar lite också.

Jag har också jobbat inom Telia-sfären och jag skall vara helt ärlig med att våra jobb telefoner vart min huvudtelefon under 7 års tid.

Helt totalt obegränsad surfmängd och inga problem whatsoever. När jag lämnade så köpte jag ett Tele2 abbonemang med en pixel 8 pro och jag ångrar det valet idag.

Jag kan personligen säga att Telias nät är det absolut bästa överlag medans Telenor och Tre har nog ett av de sämsta. Tele2 fungerar men stundvist rätt kaputt.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Fulspel! Hur kan det vara tillåtet att ljuga så där uppenbart?
Så det finns alltså ett sätt att undgå falsk marknadsföring, du behöver bara skriva in en FUP i användaravtalet och ingen tar ansvar att reglera fusket?

Inget förvånar längre tyvärr.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Streaming? Lever du i 2014? Streaming är dött. Åtminstone som subscription model. Alla går med förlust och strävar efter målet "break even" inte ens disney verkar kunna göra det.

Vad menar du med att "streaming är dött"? Möjligt att aktörerna inte får sina kalkyler att gå ihop men som konsument är det ju ännu så länge inga problem att skaffa en uppsjö av streamingtjänster för liten peng (även om skiten börjar bli dyrare...och dom vill köra in reklam i allt..). Eller tänker vi på olika streaming?