AI-mormor lurar telefonbedragare

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Nu börjar kapprustningen. Kan jag få en AI i telefonen som säger ”Mmh”, ”Jaha?”, ”Nämen oj då” på rätt ställen?

Det är inga problem. Man placerar bara in slumpmässiga fyllnadsord som du beskriver. Inte perfekt ännu såklart men går väldigt snabbt att förbättra.
https://www.youtube.com/watch?v=maP2DwgdBts

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Behöver komma med i statistik så de får möjlighet att visa varför de behöver mer resurser och kompetens. Därför bör man anmäla även om man vet att inget kommer hända.

Håller med om att man alltid ska anmäla, bara att man inte kan räkna med resultat

Permalänk
Medlem

Ooopss...

AI motverkar AI, och plötsligt så ökar AI marknaden...

Förstår problemet, som i en första tanke och anblick verkar smart.

Men ser även hur AI marknaden nu hittat, eller fått hjälp till sin nisch att växa okontrollerat. Detta måste gå att lösa på annat sätt som, reglering och kontroll av användare, eller något.
Sätta gränser, då AI just nu är som ett barn som lär av vuxna. Kan vuxna inte uppträda och vara förebilder...

https://folkochforsvar.se/content/intervju-om-artificiell-int...

https://www.unite.ai/sv/sl%C3%A5ss-ai-med-ai-i-det-moderna-ho...

Påminner en del om Terminator, nästan så SciFi blir mer träffsäkert än verkligheten själv.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Borde bara skicka den listan till polisen istället.

Problemet är att polisen i de länder de verkar från gör inget åt det.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Riktigt finurligt och kul. Två AI som spelas ut mot varandra i ett nollsummespel.

Synd bara att man inte slösar på en bedragares tid att bedraga mer, utan bara den datorkraft som en AI använder. Möjligt att deras flaskhals inte sitter där, utan i att faktiskt hitta offer.

Permalänk
Medlem

Ralf S har funnits ett tag och har lurat en del telefonförsäljare i Sverige redan. Som ni hör behöver man inte en AI för det här, för så jävla korkade är dessa människor

https://m.youtube.com/@RalfSRobotRalf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Så, när kan jag få köpa en prenumeration på detta att installera lokalt på telefonen? Tänker det vore en trevlig och rolig sak att ha, som automatiskt går på alla nummer jag inte har i kontaktlistan

Lenny har väl funnits i åratal att installera gratis rill Asterisk PBX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Polisen har varken resurser eller tillräcklig kompetens för att motverka sådant

Japp och dessutom är ofta dessa personer som ringer dessa samtal offer också. Kriminella organisationer som låser in folk i ett call center, utan någon möjlighet att lämna lokalen sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är alltså såhär AI tar över världen, det här kommer göra underverk för en OpenAI IPO.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlackRed Guy:

Så är "bedrägeri" åt andra hållet bra då?

Det är inte brottsligt till skillnad från det bedragarna ägnar sig åt.

Skrivet av evil penguin:

Jag antar att det isf är "offers fake personal information, including invented bank details" som skulle vara problemet.

Om det nu finns ett problem då...

Som skulle vara bedrägligt hur exakt? Har svårt att se att det ens skulle kunna bli aktuellt rent hypotetiskt.

Edit: skulle möjligen vara teoretiskt möjligt om den går på mot en oseriös telefonförsäljare i något land där man reglerar rekvisiten för bedrägeri annorlunda mot i Svea rike.

Permalänk
Medlem

Ser inte att någon nämt det, men vi har 7726 i Sverige med.

https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/bedrageri/be...

Permalänk
Medlem

Kul grej men samtidigt sneglar jag på dagens elpriser och kan inte låta bli att fundera på hur mycket prispåverkan datakluster som i slutändan genererar nonsens har.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Borde bara skicka den listan till polisen istället.

Polisen bryr sig inte ett skit om vanliga hedliga medborgare som blir bedragna. Har en äldre bekant som på ett mycket utstuderat och fult sätt blev av med över hundra tusen. När vi anmälde händelsen till polisen hade vi med oss kontonummer, telefonnummer samt namn till flera av dessa bedragare som hade tagit emot pengar.

Detta var lite drygt ett år sedan och än har absolut noll hänt. Inte för att jag hade speciellt hög tro till rättsväsendet sen innan men detta har då blivit ett nytt lågvattenmärke.

Trevligt att se att privata aktörer tar saken i egna händer, även om det naturligtvis inte ska behövas. Framförallt inte i ett land som Sverige med ett av världens högsta skattetryck.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Kul grej men samtidigt sneglar jag på dagens elpriser och kan inte låta bli att fundera på hur mycket prispåverkan datakluster som i slutändan genererar nonsens har.

ja säg så här. för 10+ år sedan så fick vi data på att då gick 75% av all världens kolkraft till att driva DC och internet. reseterande var blandat kärnkraft, vid, vatten osv. och jämför vi med idag så är "internet" sjukt mycket större. men gemenemans elförbrukning i hemmen har inte ändrats nämnvärt på 10 år. inte uppåt iaf.

du du kan nog räkna med att de mesta (80%) av elen som produceras idag oavsett var elen kommer ifrån går till DC / internet relaterad drift.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Polisen bryr sig inte ett skit om vanliga hedliga medborgare som blir bedragna. Har en äldre bekant som på ett mycket utstuderat och fult sätt blev av med över hundra tusen. När vi anmälde händelsen till polisen hade vi med oss kontonummer, telefonnummer samt namn till flera av dessa bedragare som hade tagit emot pengar.

Detta var lite drygt ett år sedan och än har absolut noll hänt. Inte för att jag hade speciellt hög tro till rättsväsendet sen innan men detta har då blivit ett nytt lågvattenmärke.

Trevligt att se att privata aktörer tar saken i egna händer, även om det naturligtvis inte ska behövas. Framförallt inte i ett land som Sverige med ett av världens högsta skattetryck.

Vilken del av Sverige bor din mamma i? Frågar för att få reda på vilken polisregion i Sverige som hanterar ärendet på detta sättet? Stockholm har ju tex haft polisbrist så man kan tänka sig att penningtvättare inte är deras primära fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaManX:

Vilken del av Sverige bor din mamma i? Frågar för att få reda på vilken polisregion i Sverige som hanterar ärendet på detta sättet? Stockholm har ju tex haft polisbrist så man kan tänka sig att penningtvättare inte är deras primära fokus.

Rätt ot, men personen det handlar om (som inte är min mor men en äldre släkting som saknar "nära" släktingar) Bor i Skaraborg.

Sen handlar det inte om penningtvätt utan om just bedrägeri mot privatpersoner. Om det var staten dom hade blåst på samma summa så hade insatsstyrkan stått utanför deras dörrar dagen efter bedrägeriet uppdagats.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,