Snabbkoll: Köper du konsolspel digitalt eller fysiskt?

Permalänk
Medlem

Fysiskt om det går!

Men även plånboken får styra, då jag hellre ger 199:- för en Game of the Year-utgåva med alla DLC:er digitalt än köper basversionen för 599:- fysiskt.

Köper numera främst spel till Nintendo Switch. Är Sony lite udda, då fysiskt format verkar billigare där? Hur är det till Xbox? Är det PS+/Game Pass som påverkat prisbilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Digitalt om det inte skiljer allt för mycket i pris. Skönt att slippa fippla med skivor och inte behöva lyssna på skivläsaren.

Samma här.

Alltid fysiskt mao.

Permalänk
Medlem

Är det bara ettor och nollor... Dvs inget som går att "ta på", så ska det vara gratis. Jag har nämligen redan betalat för internet och jag skulle aldrig få för mig att betala dubbelt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas folk slutar köpa didigtalt om fysiskt ex finns att köpa på konsol
Mycket bättre med fysiskt då det går att sälja när man tröttnat!

Jag hoppas även fysiska spel som går att sälja återkommer till Dator!

Det är en stor skillnad i värde när någon säljer ett Nintendo Switch med fysiska spel jämfört med någon som säljer ett Nintendo Switch med ett konto med digitala spel. Den som köpt fysiska spel har gjort en mkt bättre affär!

Visa signatur

Spelar Just Nu: Planet Crafter Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI, Borderlands 4
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Primärt fysiskt #boomer

Visa signatur

These are dark times there's no denying. The world has perhaps faced no greater threat than it does today. But I say this to our citizenry. We ever your servants, will continue to defend your liberty and repel the forces that seek to take it from you. Your ministry, remains, strong.

Permalänk
Medlem

Fysiskt till konsol ..ett begagnat switch med 30 spelkassetter är värt mer än bara ett switch... när man kan byta och sälja digitala spel kanske det blir aktuellt...lite synd om barnen när de blir gamla dock och vill köra lite nostalgiska spel....inte troligt att tjänsterna är uppe om 20 år.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Förra årtusendet i princip endast fysisk. De spel jag köpte digtalt är inte många. Sedan när jag slutade helt med fysisk köp är svårt att säga. Enstaka dumt köp det senaste årtiondet.

Permalänk
Medlem

Fysiskt så att det kan säljas vidare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ingen stor spel samlare men har helt gått över till digitalt. Switch har varit det enda undantaget.

Har dock börjat köpa i första hand på GOG ist. för Steam för att iaf. ha möjlighet att kunna ladda ner drm fria installers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fysiskt om det går!

Men även plånboken får styra, då jag hellre ger 199:- för en Game of the Year-utgåva med alla DLC:er digitalt än köper basversionen för 599:- fysiskt.

This, Fysiskt är ju bra för att kunna sälja eller köpa oberoende om spelet säljs digitalt längre - men när du väl köpt några digitala dlc så vill du inte att dom ska vara låsta på ditt konto beroende på en repig skiva och skivan kanske har ett värde, men det beror också på om spelet i sig supportas med servar och multiplayer och om man fortfarande kan köpa dlc till det i framtiden.

Jag har köpt en del spel fysiskt när de blivit billigare efter ett tag, men i fortsättningen kanske jag satsar på att vara ännu mer uthållig och köpa det digitalt senare.

För spel som inte slutar säljas (Forza Horizon) eller slutar supportas (allt multiplayer, värdet försvinner) finns som sagt kategorin storspel med DLC och har du köpt den fysiska grundutgåvan brukar det i slutändan vara billigare att bara köpa GOTY för jag har sällan sätt individuella DLC'er på rea.

Permalänk
Medlem

Spelar i princip aldrig konsol längre men om jag skulle vilja ha något spel att spela med vänner på TV från fruns Switch hade det blivit digitalt, orkar inte hålla på med fysiska medier.

Permalänk
Medlem

Sällan jag köper spel till konsol nu förtiden så vet knappt hur relevant mitt svar är, men när jag köper är det nästan alltid fysiska exemplar.

För mig har konsoler allt som oftast handlat om de exklusiva spelen, om ett spel även släpps på PC föredrar jag att köpa dem där så efter att de exklusiva spelet nästan har försvunnit (annat än till Nintendos system och en del tidsexklusiva till Playstation) så har jag också nästan helt slutat köpa spel till konsoler.

Permalänk
Medlem

Konsolspel?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Då man snålat och köpt en series s så är det ju digitalt som gäller.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

För spel som inte slutar säljas (Forza Horizon) eller slutar supportas (allt multiplayer, värdet försvinner) finns som sagt kategorin storspel med DLC och har du köpt den fysiska grundutgåvan brukar det i slutändan vara billigare att bara köpa GOTY för jag har sällan sätt individuella DLC'er på rea.

Forza är världens bästa spelserie! Köpte alltid Limited Edition tidigare

Permalänk
Medlem

Vi får bara njuta av att köpa fysiska exemplar medan det går, för det kommer med all säkerhet försvinna nästa generation. De stora butikskedjorna i USA som tidigare hade så stort inflytande har ju nästan inte ens längre spel i hyllorna. Microsoft/Sony/Nintendo vill ju sälja uteslutande från sina egna digitala butiker där de kan ta 1000 kr för ett spel med enorma vinstmarginaler, och samtidigt eliminera begagnadmarknaden helt. De har allt att vinna, och vi som konsumenter har tyvärr allt att förlora.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

avstått. har ingen konsol.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem

Bara fysiskt. Känns gött att kunna plocka fram switchen om 15 år när servrarva stängt ner och fortfarande kunna köra lite mario golf med polarna i soffan

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det är blandat. Det beror helt på priset. Det har blivit en del fysiska utgåvor av nya spel då priset har skiljt sig så pass mycket (från Playstation store). Men om priset är likvärdigt eller bättre (som tillhör ovanligheten) digitalt så blir det oftast digitalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Forza Horizon är väl en av de spelserierna som faktiskt har slutat att säljas? Vad jag vet går inte köpa Forza Horizon 1, 2, 3 eller 4 längre om man inte köper fysiskt och därför priserna på de fysiska kopiorna fortfarande är ganska höga.

Tycker det är konstigt att det blivit en sån stor grej av det hela att "WOW JAG ÄGER INTE MINA DIGITALA SPEL!!!", det har ju alltid varit så. Kan jag inte hålla i det eller sälja det vidare har det inget värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Forza Horizon är väl en av de spelserierna som faktiskt har slutat att säljas? Vad jag vet går inte köpa Forza Horizon 1, 2, 3 eller 4 längre om man inte köper fysiskt och därför priserna på de fysiska kopiorna fortfarande är ganska höga.

Tycker det är konstigt att det blivit en sån stor grej av det hela att "WOW JAG ÄGER INTE MINA DIGITALA SPEL!!!", det har ju alltid varit så. Kan jag inte hålla i det eller sälja det vidare har det inget värde.

Grejen är väl att många tror att de äger spelen de köpt och tror att de alltid kommer finnas där att laddas ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Det har blivit stort just nu pga av Sony och Microsoft rör sig bort från fysiskt. Konsolspelare har sedan urminnes tider kunnat köpa spel fysiskt, både nytt och begagnat. Om en generation eller två kommer MS och Sony antagligen vara helt digitala, de kommer ha totalt monopol på spelpriserna (inga roliga priser på PSN just nu där spel kan kosta 900:- när ett fysiskt ex kostar 500:-), ta bort spel från försäljning när de vill osv. Detta är en utveckling många konsumenter inte vill ha av förklarliga skäl.

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Har varit något enstaka spel, annars 99% fysiskt.

För PC är det numera skiva utan krav på Origin/Steam/Epic eller om det är digitalt, 100% DRM fritt, som gäller.

Hur många spel säljs på skiva till pc idag, där det inte finns krav på nån av klienterna ovan? (ärlig fråga, för detta förvirrade mig en aning, visste inte ens att det fanns längre)

Permalänk
Medlem

Bara digitalt på PC sen +15 år tillbaka ungefär.

På konsol är det blandat då priserna på digitala spel oftast är helt uppåt väggarna förutom vid ordentliga reor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Lasse_of_Us:

Hur många spel säljs på skiva till pc idag, där det inte finns krav på nån av klienterna ovan? (ärlig fråga, för detta förvirrade mig en aning, visste inte ens att det fanns längre)

Nyasläpp? I princip noll. Men då köper jag inte mycket till nysläpp längre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Skrivet av Alexraptor:

Nyasläpp? I princip noll. Men då köper jag inte mycket till nysläpp längre.

Hehe ok, ja jag var tvungen att kolla om det var nåt jag missat. 😁

Permalänk

Jag köper alltid de stora spelen fysiskt till min ps5 och switch. Häromnyss sålde jag tre spel till switch som jag inte spelade längre och fick oväntat bra betalt för at köpa andra spel istället.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kör endast mobilspel numera så måste bli endast digitalt.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Nu har jag en PS5 utan läsare, men hur fungerar det med spel på skiva, antar att skivan inte behöver sitta i när man spelar? 😅

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200