Apple börjar sälja gamingutrustning

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du testat? Vad Steam säger officiellt och vad som faktiskt funkar är inte samma sak.

Har 1000-tals spel själv genom Steam, GOG, Epic Games och Prime Games. Då är det smidigt med Heroic Games Launcher som gör många Windows-titlar spelbara på Mac (dock ej stöd för just Steam)

Sorterad bara på spel som är kompatibla med MacOS är ganska säger på att spelet inte går starta via steam om det inte är kompatibelt går säger att tvinga i gång spelet men då kommer man nog inte ha någon vidare bra upplevelse eftersom att spelet inte är gjort för spelas på MacOS.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Datavetare
Skrivet av huttala:

Har du någon data som styrker dina påståenden om att linux skulle vara dödare (för de var stendött före steam deck) nu när steam deck slagit igenom såpass mycket som det gjort tack vare proton?
Jag skulle tro det är tvärtom tack vare proton så finns det statistik för att folk spelar på linux och utvecklare kanske ser det mer värt att utveckla native mot linux.

Det enda jag vill är att kunna spela lite spel på min M4 pro laptop, och det nu, inte ett fåtal spel om 10 år.
Får ta en titt på whiskey, håller tummarna för att det går att spela motsvarande spel man kan spela på steam deck, fast på macbooken då.

Inte mer än att innan Proton fanns det ändå en handfull spel som var "native Linux". Idag finns i princip inga alls, det trots att det pratas mer om spelade på Linux än tidigare.

Vill du spela "nu" skulle jag gissa att Crossover (eller Parallel om du råkar ha det) är klart bättre än Whisky. Crossover har funnits rätt länge, som jag förstår Whisky är det en paketering av Wine+GPTK+ett UI ovanpå.

Just att det är baserat på Game Porting Toolkit känns lite "sådär" givet att Apple säger att man tagit fram det för att ge utvecklare ett smidigt sätt att se om en titel ens är realistiskt att porta till Mac. Det är inte tänkt som ett fullgott emuleringslager. Å andra sidan verkar folk använt GPTK med gott resultat på vissa titlar, så kanske finns potential.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Sorterad bara på spel som är kompatibla med MacOS är ganska säger på att spelet inte går starta via steam om det inte är kompatibelt går säger att tvinga i gång spelet men då kommer man nog inte ha någon vidare bra upplevelse eftersom att spelet inte är gjort för spelas på MacOS.

Du har alltså inte förstått ett ord av vad jag eller @Yoshman försökt förklara

Permalänk

Tänk om Apple använde hjärnan och såg till att förenkla för native portar för Silicon, fatta hur grym gaminglaptop Macbooks hade varit? Mac Mini M4 hade väl varit typ ett av de bästa speldatorerna för priset, speciellt CPU intensiva spel. Nackdelen då med att inte kunna uppgradera men det är ju inte direkt så att dom flesta gör det ändå och med tanke på att Apple brukar hålla sina priser för varje ny generation så efter några år blir en helt ny dator en ganska billig uppgradering.

Minin vore även en väldigt portabel gamingdator i stationär form, eller en väldigt smidig snygg konsol.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Inte mer än att innan Proton fanns det ändå en handfull spel som var "native Linux". Idag finns i princip inga alls, det trots att det pratas mer om spelade på Linux än tidigare.

Vill du spela "nu" skulle jag gissa att Crossover (eller Parallel om du råkar ha det) är klart bättre än Whisky. Crossover har funnits rätt länge, som jag förstår Whisky är det en paketering av Wine+GPTK+ett UI ovanpå.

Just att det är baserat på Game Porting Toolkit känns lite "sådär" givet att Apple säger att man tagit fram det för att ge utvecklare ett smidigt sätt att se om en titel ens är realistiskt att porta till Mac. Det är inte tänkt som ett fullgott emuleringslager. Å andra sidan verkar folk använt GPTK med gott resultat på vissa titlar, så kanske finns potential.

Native Linux började sina långt innan Proton fans på kartan. En överväldigande majoritet av de som dessutom marknadsfördes som "native" var ibland defacto wine och i 90% av fallen så handlade det om hemmasnickrade lösningar som fungerade på samma sätt som DXVK gör idag. Stora dödsspiken var när alla kickstarter-projekt som hade utlovat Linux-versioner kom på att alla deras middleware enbart fanns till Windows och de skrotade porten.

Nej det som dödat native linux är antalet användare och att det inte finns någon aktör att skriva kontrakt med (dvs om man väljer att släppa sitt spel till t.ex en Switch så kommer Nintendo att ge dig massor av exponering [om du är AAA] medan det inte finns någon sådan motsvarighet på Linuxsidan) så där har Apple en stor fördel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm. Jag är lite kluven.
Det har gagnat apple att hålla dig undan gaming. De hade ganska tydligt varit second best. Inge vidare för varumärket
För alla som hurrar över apples förträffliga gpu/gårdvara. I know. Det hjälper inte när spelstödet är vingklippt. Det finns mer prestanda - och bättre stöd på andra sidan.

Men.

Om de någon gång ska testa på gamingområdet så är det kanske nu.
För applekan ju bli bäst för spel - på ARM!
Här finns rimligen tillväxtpotential.
Microsofts framsteg på ARMsidan har inte imponerat so far.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänkte osökt samma sak. Hoppas verkligen inte de är i färd med att försöka återuppväcka den där hysteriskt smaklösa prison tech-trenden de sådde med original-iMac

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ingen har väl talat om "alla" spel, men över 50000 titlar utvecklade för macOS är väl en bra start:
https://gg.deals/games/?platform=2&sort=metascore

Kan jämföras med 7000 verifierade titlar till Stream Deck...

ARM64 kör x86-kod som en axelryckning. Sen går det som sagt att köra flertalet Windows-spel direkt i macOS genom CrossOver, Whisky och liknande.

Tror fortfarande aldrig att du ens rört en Mac

Det är inte en lista över titlar utvecklade för macos.

Star Wars Outlaws är på den listan, spelet är definitivt inte utvecklat för macos, men det är en populär titel så jag försökte hitta en video på någon som spelar det på en apple-dator. Borde ju finnas. Hittade bara den här:

Tre lösningar. Boosteroid, Geforce Now, och BootCamp. De två första är molntjänster (jag kan spela Star Wars Outlaws på en raspberry pi 5 !), den tredje handlar om att få spelet att fungera på en gammal intel-mac....

Black Myth: Wukong är också på listan, defintivt inte utvecklat för macos.

Men det går att spela på en apple silicon dator. Här är en video på någon spelar det på en 16Gb M3 Max i 1728x1117.

Kolla fps:en. Är man dock konsollspelare och van vid 30fps så är det väl godtagbart, även om jag har svårt att tro att inte ens en konsollspelare skulle vara ok när det dippar ner till nästan 20fps.

Här är en annan.

1080p Medium på en M3 Max. Bättre fps, dock så dippar den ner till 25-35fps....

Sen kan man ju fråga sig hur många appleanvändare ("it just works"), som kan tänka sig/klarar av att göra allt det där för att få det att fungera.

Ger alltså inte mycket för den listan.

Och problemet för apple när det gäller spelande är som sagt att nividia kommer.

Så mycket fel... se #20656729

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Star Wars Outlaws är på den listan, spelet är definitivt inte utvecklat för macos, men det är en populär titel så jag försökte hitta en video på någon som spelar det på en apple-dator.

Vi spelar inte på macOS, utan använder mest spel som interaktiva backdrops på skärmen!

Ang. spel utvecklade till macOS (läs x86), så har väl väldigt många spel endast bundlats med en Wine-wrapper med någorlunda tweakad konfiguration. Utgivare som Feral Interactive jobbade främst så vad jag vet.

Gjorde också något stickprov från listan som var lite märkligt.

Men dock "går" många spel att köra direkt genom Steam och Proton-lösningen i macOS utan större handpåläggning.

Listan var mer som kontrast till att "det går inte att spela på Mac".

Edit:
@filbunke:
Hittar inte Star Wars Outlaws i listan däremot. Filtrerar du på Mac? Detsamma gäller Black Myth...

Permalänk
Medlem

Köper direkt om de lanserar en blå genomskinlig Mac mini.

Permalänk
Medlem

Toppen nu behöver de bara släppa spel

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Skrivet av THB:

Tråkigt att vissa är så trångsynta och tror att det inte går att spela på en Mac när det går utmärkt på en Mac Mini M4 tex.

https://www.youtube.com/watch?v=W7tpivJbTUE

https://www.youtube.com/watch?v=0dtLBOF17aQ

Det är ju skoj, men åter till grundproblemet, spelen saknas till plattformen. De stora spelen alltså. Sen har alltid Blizzard gjort spel till mac. Men kul att intern grafik kan användas i spel ändå.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem

Vilka sanslöst fula prylar de kläckte fram.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av F.Ultra:

Native Linux började sina långt innan Proton fans på kartan. En överväldigande majoritet av de som dessutom marknadsfördes som "native" var ibland defacto wine och i 90% av fallen så handlade det om hemmasnickrade lösningar som fungerade på samma sätt som DXVK gör idag. Stora dödsspiken var när alla kickstarter-projekt som hade utlovat Linux-versioner kom på att alla deras middleware enbart fanns till Windows och de skrotade porten.

Nej det som dödat native linux är antalet användare och att det inte finns någon aktör att skriva kontrakt med (dvs om man väljer att släppa sitt spel till t.ex en Switch så kommer Nintendo att ge dig massor av exponering [om du är AAA] medan det inte finns någon sådan motsvarighet på Linuxsidan) så där har Apple en stor fördel.

Vilken middleware skulle det vara för spel? Vad behöver man utöver det som redan finns i Unity, Unreal Engine eller motsvarande?

Och där kan man se något annat som mycket väl kan bero på att Proton numera är "lösningen" om man vill spela på Linux.

UE4 fungerade OK på Linux, i alla fall om man använde Nvidias proprietära drivers. Har försökt köra UE5, går det bra går det att överhuvudtaget starta men helt oanvändbart.

Unity är inte mycket bättre. De hade integration med VS Code ihop med Unity, men de droppade det stödet för något år sedan. Har inte kollat om det nya stödet för VS Code, det man gjorde i samband med att Microsoft lade ner stödet för Visual Studio för Mac som var vad Unity använda innan, även fungerar i Linux. Det fungerar i alla fall riktigt bra på MacOS.

Desktop är lite interessant i kontext av Linux. Idag dominerar det OS:et nästa alla marknader förutom desktop, vilket är rätt ironiskt givet att Linus skapade Linux specifikt för han ville ha en UNIX på PC för desktop.

Proton är en nödlösning, en bra sådan om man inte ser spel alls som prioritet utan "kul om det fungerar OK i alla fall". Bara titta på listan med kända buggar (strax över 4,4k st just nu), att få något så komplex som emulering av Windows att fungera bra är en rätt hopplös uppgift.

Att det ändå fungerar så bra som det ändå gör är att GPU-drivers är en rätt viktig del i spel. Kör man med Nvidias propretära drivers lär >95 % alla programvara där vara samm oavsett om man kör på Linux eller Windows (är rimligen något liknande med AMD och Intel).

Där är den stora tekniska skillnaden mellan Proton på Linux jämfört med MacOS: på MacOS ska man inte bara hantera Wine-delen, man måste också få det att köra på en helt annan GPU-stack (Metal) med en underliggande HW som har (några få, men ändå) skillnader i HW-design.

Skrivet av filbunke:

Star Wars Outlaws är på den listan, spelet är definitivt inte utvecklat för macos, men det är en populär titel så jag försökte hitta en video på någon som spelar det på en apple-dator. Borde ju finnas. Hittade bara den här:

https://www.youtube.com/watch?v=JqEIbUF9Rh8

Tre lösningar. Boosteroid, Geforce Now, och BootCamp. De två första är molntjänster (jag kan spela Star Wars Outlaws på en raspberry pi 5 !), den tredje handlar om att få spelet att fungera på en gammal intel-mac....

Black Myth: Wukong är också på listan, defintivt inte utvecklat för macos.

Men det går att spela på en apple silicon dator. Här är en video på någon spelar det på en 16Gb M3 Max i 1728x1117.

https://www.youtube.com/watch?v=R0qIgBwRZzI

Kolla fps:en. Är man dock konsollspelare och van vid 30fps så är det väl godtagbart, även om jag har svårt att tro att inte ens en konsollspelare skulle vara ok när det dippar ner till nästan 20fps.

Här är en annan.

https://www.youtube.com/watch?v=ry2ikhlgmIk

1080p Medium på en M3 Max. Bättre fps, dock så dippar den ner till 25-35fps....

Sen kan man ju fråga sig hur många appleanvändare ("it just works"), som kan tänka sig/klarar av att göra allt det där för att få det att fungera.

Och problemet för apple när det gäller spelande är som sagt att nividia kommer.

Är inte detta ett lysande exempel på varför något likt Proton är helt fel väg att gå på MacOS?

Proton är långt ifrån problemfritt när det körs på Linux. Att få något liknande att fungera på MacOS är ett ännu större teknisk utmaning.

Det samtidigt som Unity, UE4/5, Godot etc har betydligt mognare stöd för MacOS än för Linux (i de två första går tyvärr trenden åt fel håll vad det gäller Linux-stöd, det har blivit sämre på senare tid).

Att Nvidia ger sig in i ARM64 Windows-världen är väl ändå helt irrelevant för stödet på MacOS? Just x86_64 vs ARM64 är ett icke-problem, är ju inte bara Apples ARM64 som är riktigt snabb. Även Oryon gen 2 (den i Snapdragon 8) och Cortex X925 är snabbare än senaste generationen laptop CPUer från Intel/AMD, de är i nivå med Zen 4 / Raptor Lake stationära

Nvidia lär använda Cortex X925 eller kanske mer sannolikt dess 2025-efterföljare om det är 2H 2025 release (Arm lanserar alltid en ny generation Cortex A/X runt maj varje år, Nvidia har tydligen fått/köpt/.. en 20-års licens på högsta nivån).

Mängden kända problem i Proton visar att den lösningen knappast ger den nivå MacOS användare förväntar sig av plattformen. Bättre att göra kanske 10 AAA-spel per år riktigt bra än att "stödja" långt fler med resultatet i de videon du länkade. En "native Metal" port av det spelet skulle ge ett enormt lyft om man går efter hur det ser ut i de spel som har fått sådant stöd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Apple hoppas att kringutrustningen ska locka fler gamers till Mac.

Läs hela artikeln här

Gaming och Mac i samma mening? Njae.

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Kommer väl glädja en liiiiiiiten minoritet. Har man pengar och resurser så har man råd att göra dåliga beslut som det ser ut.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Trodde det var apple själva som tillverkat dem men detta var ju bara corsair hårdvara, med Apple specifik design.. Inte så imponerade alltså. Apple har länge sålt diverse tredjepartstillbehör på sin hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigO161107:

Kommer väl glädja en liiiiiiiten minoritet. Har man pengar och resurser så har man råd att göra dåliga beslut som det ser ut.

Vem är det som har gjort det dåliga beslutet här? Corsair, apple eller den som köper tangentbordet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Trodde det var apple själva som tillverkat dem men detta var ju bara corsair hårdvara, med Apple specifik design.. Inte så imponerade alltså. Apple har länge sålt diverse tredjepartstillbehör på sin hemsida.

Exakt och tror knappast det var Apples mål att satsa på gaming-gear, råkar sig bara att corsair valt att ha ordet gaming i namnet på sina produkter, det är väl mer leet eller nåt.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som att köpa racingstolar till min Skoda Fabia...

Njae, som sagts ovan. De börjar i fel ände.

Helvete va jag skrattade åt den jämförelsen! Håller med dig.

Tack för ett gott skratt 😄

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Gamers föredrar väl varken Corsair eller Apple. Konstig väg att gå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600X / 7900 XT 20GB / 32GB DDR5 @6000MHz
G PRO X Superlight / Ducky One 3 [Gateron Milky Yellow Pro] / Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Helvete va jag skrattade åt den jämförelsen! Håller med dig.

Tack för ett gott skratt 😄

Skrattade du även efter att du läst Yoshmans kommentar?

Bara om Skoda Fabia har börjat stoppat in världens bäst presterande motor... M4 har världens snabbaste CPU-kärna, även för spel.

Detta med spelutbudet till Apples M-chip tar säkert ett tag till innan det lossnar lite mer. Men verkar absolut som Apple visar ett intresse av att få det att hända. Om inte annat så kan vi spara en hel del energi med tanke på hur mycket mindre mängd ström de drar jämfört med stora stationära med x86 och biffiga grafikkort.

Men så klart måste spelprestanda för pengen med Mac vara lite bättre för att det ska ta fart, vilket inte lär hända i första taget. Men vi får väl se. Om Apple lyckas släppa nya M-chip nästan årligen och fortsätta öka grafikprestandan i samband med det kanske även de inte allt för dyra Apple-datorerna kan bli mer intressanta för lite tyngre spel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

...

Körde du med filter för Mac? Ser varken Outlaws eller Black Myth där. Inte heller någon ikon som indikerar att det skulle fungera med macOS "out-of-the-box".

Listade du samtliga spel för alla plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Som att köpa racingstolar till min Skoda Fabia...

Njae, som sagts ovan. De börjar i fel ände.

Som vanligt är rubriksättningen smått missvisande. Apple har sålt diverse prylar från 3:e part genom sin sida sedan hedenhös.

Själv tycker jag om att kunna använda samma tangentbord och mus mellan jobbdatorn, mina Mac:ar och Windows-burkar.

Just nu är Logitech MX Keys och en Razer Viper Mini mitt val, men tidigare hade jag ett Corsair Gaming K55 och en Razer DeathAdder.

Apples egna prylar har mest legat och samlat damm. Puck-musen till första iMac:en borde ha gått till historien som världens sämsta mus. Fungerade på sin höjd till att klicka sig igenom en PowerPoint-presentation.

I övrigt så hade jag hellre köpt vanliga versionen av K65 Plus än versionen hos Apple:

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Körde du med filter för Mac? Ser varken Outlaws eller Black Myth där. Inte heller någon ikon som indikerar att det skulle fungera med macOS "out-of-the-box".

Listade du samtliga spel för alla plattformar?

Du har rätt.

Jag skyller på fullmånen och hur nära Juptier är för nuvarande, och på protoner som uppenbart flippade en bit i min dator och ändrade sökningen i din första länk...

Jag pudlar.

Permalänk
Medlem

Behövs fler titlar som är optimerade för macOS och Metal. Har en MacBook Pro 2021 med M1 Max. Resident Evil Village fungerar fint i native 3456 × 2234 upplösning med maxade inställningar och Metal FX på Quality. Kör jag i 1920 x 1200 så ligger FPS runt 120 och fläkten låter knappt. Shadow of the Tomb Raider kör jag i 1920 x 1280 med Ultra inställningar och HDR aktiverat. Det använder Metal men körs via Rosetta 2.

Datorn har några år på nacken och en M3 Max eller M4 Max är betydligt snabbare.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du har rätt.

Jag skyller på fullmånen och hur nära Juptier är för nuvarande, och på protoner som uppenbart flippade en bit i min dator och ändrade sökningen i din första länk...

Jag pudlar.

Ingen fara! Att försöka spela på Mac är ett evigt mörker ibland och även väldigt ensamt.

Men efter att kämpat med Parallels Desktop och WineSkins sedan 2010, så ser det faktiskt ljusare ut idag än på länge. Då (ca 2012) slutade det hela med att jag körde Boot Camp för bästa prestanda senare övergav Mac som spelplattform helt. På den tiden hade exempelvis iMac trots allt desktop CPU:er med mobility GPU:s, så långt bättre än valfri Gaming Laptop.

Idag hade jag aldrig köpt en Mac primärt för spel, men tycker dock det är trevligt att kunna skutta runt i exempelvis Diablo II: Resurrected och hantara min stash genom Cross Progression med Switch-versionen. Något som fick min jämngamla Windows-laptop (UltraBook) nära nog att smälta.

För mig har Mac länge varit "Jack of all trades, master of none", men Apple Silicon har visat att i många fall så kan den lilla kretsen faktiskt mäta sig mot de största (om än till ett överpris beroende på vad man är ute efter).

Men för mig som gör lite av allt, så är det en fantastiskt plattform. För Windows och Linux funkar min gamla x86-laptop tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

Och vad har hindrat Appleanvändare att köpa grejerna tidigare?

Vad ska Apple kalla dessa "uppfinningar" då?
De brukade ju alltid låtsas som att de uppfunnit hjulet på nytt genom att ge dom löjliga namn. Som cd+dvd brännare, mus med 3 knappar etc.

Nåväl nu finns det något ännu dyrare för de som vill ha ett specifikt färgschema.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ingen fara! Att försöka spela på Mac är ett evigt mörker ibland och även väldigt ensamt.

Men efter att kämpat med Parallels Desktop och WineSkins sedan 2010, så ser det faktiskt ljusare ut idag än på länge. Då (ca 2012) slutade det hela med att jag körde Boot Camp för bästa prestanda senare övergav Mac som spelplattform helt. På den tiden hade exempelvis iMac trots allt desktop CPU:er med mobility GPU:s, så långt bättre än valfri Gaming Laptop.

Idag hade jag aldrig köpt en Mac primärt för spel, men tycker dock det är trevligt att kunna skutta runt i exempelvis Diablo II: Resurrected och hantara min stash genom Cross Progression med Switch-versionen. Något som fick min jämngamla Windows-laptop (UltraBook) nära nog att smälta.

För mig har Mac länge varit "Jack of all trades, master of none", men Apple Silicon har visat att i många fall så kan den lilla kretsen faktiskt mäta

Men för mig som gör lite av allt, så är det en fantastiskt plattform. För Windows och Linux funkar min gamla x86-laptop tillräckligt bra.

Du är/var en fanatiker/fanboy? Nu har ju Apple något bra med Mx. Men 2010 var det bara överprisat "skit" i en lyxigare förpackning.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vilken middleware skulle det vara för spel? Vad behöver man utöver det som redan finns i Unity, Unreal Engine eller motsvarande?

Och där kan man se något annat som mycket väl kan bero på att Proton numera är "lösningen" om man vill spela på Linux.

Ingen aning, går enbart efter vad utvecklarna själv påstod efter att de lade ner utlovat projekt efter utlovat projekt. Skulle gissa att det har något att göra med de alla de där olika logotyperna och trademarksen som snurrar förbi många spel i början.

Skrivet av Yoshman:

Proton är en nödlösning, en bra sådan om man inte ser spel alls som prioritet utan "kul om det fungerar OK i alla fall". Bara titta på listan med kända buggar (strax över 4,4k st just nu), att få något så komplex som emulering av Windows att fungera bra är en rätt hopplös uppgift.

Tja det är ju det enda man kan göra när man har ca 2% av användarbasen. Dock är Wine/Proton extremt mycket bättre än en "nödlösning", den där listan med 4k buggar ska man inte ta på med för stort allvar, extremt få av Wines utvecklare som jobbar utifrån bugglistan utan de jobbar mer med få till så att dll X fungerar exakt så som samma dll gör i Windows och att det sedan råkar fixa Y antal buggar är det ingen som vet förren någon råkar testa det vilket är anledningen till att varje release av Wine kommer med en lista av "fixade buggar" som inte är fixade buggar utan helt sonika en lista med buggar som någon råkat testa sedan förra releasen och kommit på att de var fixade, de kan mycket väl ha blivit fixade flera releaser tidigare bara det att ingen testade.

Skrivet av Yoshman:

Att det ändå fungerar så bra som det ändå gör är att GPU-drivers är en rätt viktig del i spel. Kör man med Nvidias propretära drivers lär >95 % alla programvara där vara samm oavsett om man kör på Linux eller Windows (är rimligen något liknande med AMD och Intel).

Där är den stora tekniska skillnaden mellan Proton på Linux jämfört med MacOS: på MacOS ska man inte bara hantera Wine-delen, man måste också få det att köra på en helt annan GPU-stack (Metal) med en underliggande HW som har (några få, men ändå) skillnader i HW-design.

Det är exakt samma på Linux då nära alla spel kör DX10-12, extremt få som kör OpenGL eller Vulkan, utan problemet är väl snarare att Metal är mer okompatibelt med hur DX fungerar än vad Vulkan är så att motsvarande DXVK är mycket mer komplex att få till (plus att Steam sponsrar DXVK medan Apple inte sponsrar motsvarande för DX->Metal så vitt jag vet).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|