Skrivet av F.Ultra:
Native Linux började sina långt innan Proton fans på kartan. En överväldigande majoritet av de som dessutom marknadsfördes som "native" var ibland defacto wine och i 90% av fallen så handlade det om hemmasnickrade lösningar som fungerade på samma sätt som DXVK gör idag. Stora dödsspiken var när alla kickstarter-projekt som hade utlovat Linux-versioner kom på att alla deras middleware enbart fanns till Windows och de skrotade porten.
Nej det som dödat native linux är antalet användare och att det inte finns någon aktör att skriva kontrakt med (dvs om man väljer att släppa sitt spel till t.ex en Switch så kommer Nintendo att ge dig massor av exponering [om du är AAA] medan det inte finns någon sådan motsvarighet på Linuxsidan) så där har Apple en stor fördel.
Vilken middleware skulle det vara för spel? Vad behöver man utöver det som redan finns i Unity, Unreal Engine eller motsvarande?
Och där kan man se något annat som mycket väl kan bero på att Proton numera är "lösningen" om man vill spela på Linux.
UE4 fungerade OK på Linux, i alla fall om man använde Nvidias proprietära drivers. Har försökt köra UE5, går det bra går det att överhuvudtaget starta men helt oanvändbart.
Unity är inte mycket bättre. De hade integration med VS Code ihop med Unity, men de droppade det stödet för något år sedan. Har inte kollat om det nya stödet för VS Code, det man gjorde i samband med att Microsoft lade ner stödet för Visual Studio för Mac som var vad Unity använda innan, även fungerar i Linux. Det fungerar i alla fall riktigt bra på MacOS.
Desktop är lite interessant i kontext av Linux. Idag dominerar det OS:et nästa alla marknader förutom desktop, vilket är rätt ironiskt givet att Linus skapade Linux specifikt för han ville ha en UNIX på PC för desktop.
Proton är en nödlösning, en bra sådan om man inte ser spel alls som prioritet utan "kul om det fungerar OK i alla fall". Bara titta på listan med kända buggar (strax över 4,4k st just nu), att få något så komplex som emulering av Windows att fungera bra är en rätt hopplös uppgift.
Att det ändå fungerar så bra som det ändå gör är att GPU-drivers är en rätt viktig del i spel. Kör man med Nvidias propretära drivers lär >95 % alla programvara där vara samm oavsett om man kör på Linux eller Windows (är rimligen något liknande med AMD och Intel).
Där är den stora tekniska skillnaden mellan Proton på Linux jämfört med MacOS: på MacOS ska man inte bara hantera Wine-delen, man måste också få det att köra på en helt annan GPU-stack (Metal) med en underliggande HW som har (några få, men ändå) skillnader i HW-design.
Skrivet av filbunke:
Det är inte en lista över titlar utvecklade för macos.
Star Wars Outlaws är på den listan, spelet är definitivt inte utvecklat för macos, men det är en populär titel så jag försökte hitta en video på någon som spelar det på en apple-dator. Borde ju finnas. Hittade bara den här:
https://www.youtube.com/watch?v=JqEIbUF9Rh8
Tre lösningar. Boosteroid, Geforce Now, och BootCamp. De två första är molntjänster (jag kan spela Star Wars Outlaws på en raspberry pi 5 !), den tredje handlar om att få spelet att fungera på en gammal intel-mac....
Black Myth: Wukong är också på listan, defintivt inte utvecklat för macos.
Men det går att spela på en apple silicon dator. Här är en video på någon spelar det på en 16Gb M3 Max i 1728x1117.
https://www.youtube.com/watch?v=R0qIgBwRZzI
Kolla fps:en. Är man dock konsollspelare och van vid 30fps så är det väl godtagbart, även om jag har svårt att tro att inte ens en konsollspelare skulle vara ok när det dippar ner till nästan 20fps.
Här är en annan.
https://www.youtube.com/watch?v=ry2ikhlgmIk
1080p Medium på en M3 Max. Bättre fps, dock så dippar den ner till 25-35fps....
Sen kan man ju fråga sig hur många appleanvändare ("it just works"), som kan tänka sig/klarar av att göra allt det där för att få det att fungera.
Ger alltså inte mycket för den listan.
Och problemet för apple när det gäller spelande är som sagt att nividia kommer.
Är inte detta ett lysande exempel på varför något likt Proton är helt fel väg att gå på MacOS?
Proton är långt ifrån problemfritt när det körs på Linux. Att få något liknande att fungera på MacOS är ett ännu större teknisk utmaning.
Det samtidigt som Unity, UE4/5, Godot etc har betydligt mognare stöd för MacOS än för Linux (i de två första går tyvärr trenden åt fel håll vad det gäller Linux-stöd, det har blivit sämre på senare tid).
Att Nvidia ger sig in i ARM64 Windows-världen är väl ändå helt irrelevant för stödet på MacOS? Just x86_64 vs ARM64 är ett icke-problem, är ju inte bara Apples ARM64 som är riktigt snabb. Även Oryon gen 2 (den i Snapdragon 8) och Cortex X925 är snabbare än senaste generationen laptop CPUer från Intel/AMD, de är i nivå med Zen 4 / Raptor Lake stationära
Nvidia lär använda Cortex X925 eller kanske mer sannolikt dess 2025-efterföljare om det är 2H 2025 release (Arm lanserar alltid en ny generation Cortex A/X runt maj varje år, Nvidia har tydligen fått/köpt/.. en 20-års licens på högsta nivån).
Mängden kända problem i Proton visar att den lösningen knappast ger den nivå MacOS användare förväntar sig av plattformen. Bättre att göra kanske 10 AAA-spel per år riktigt bra än att "stödja" långt fler med resultatet i de videon du länkade. En "native Metal" port av det spelet skulle ge ett enormt lyft om man går efter hur det ser ut i de spel som har fått sådant stöd.