Följ Black Week på SweClockers

Microsoft visar helskärmsreklam för AI-datorer i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar helskärmsreklam för AI-datorer i Windows 10

Bolaget ökar insatserna för att locka fler till Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om pappa Microsoft bjuder på en AI-dator så...

Permalänk
Medlem

Bjuder in för att uppleva buggar och problem. tror ingen skulle tacka ja till det.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080 (NYA UPPGRADERING PÅ G - CPU, MODERKORT OCH RAM MINNEN SNART) (GPU - Inför nya RTX 5000 serien kommer)

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Fick min AI dator i tisdags,
Lenovo T14s Copilot+, Snapdragon X Elite, 64gb ram, 1TB nvme, 2880x1800p OLED 120hz, 5g wwan, än så länge, vilken jävla dröm!!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVclocker:

Bjuder in för att uppleva buggar och problem. tror ingen skulle tacka ja till det.

Måste faktiskt ge Microsoft cred här - Tycker att W11 har blivit jäkligt mycket bättre under andra halvan av 2023 och under 2024 än det var i början. Upplever i princip inga buggar alls längre och allt känns snabbare och smidigare än tidigare.

Permalänk
Medlem

Då är det bara att göra sig beredd på pappa snart ringer om datorn sin

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Då är det bara att göra sig beredd på pappa snart ringer om datorn sin

Dags för honom att uppgradera då med andra ord.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Borde inte sådant vara olagligt eller något?

Inte så att jag låser upp telefonen och får en helskärmsannons med alla årets hetaste flaggskeppsmobiler…

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Borde inte sådant vara olagligt eller något?

Inte så att jag låser upp telefonen och får en helskärmsannons med alla årets hetaste flaggskeppsmobiler…

Kan inte tänka mig att det är olagligt men väldigt irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Måste faktiskt ge Microsoft cred här - Tycker att W11 har blivit jäkligt mycket bättre under andra halvan av 2023 och under 2024 än det var i början. Upplever i princip inga buggar alls längre och allt känns snabbare och smidigare än tidigare.

I andra nyheter, microsoft har sedan andra halvan av 2023 börjat lägga in sublima meddelanden i windows 11 för att få dess användare att rekommendera windows 11 till de som fortfarande kör windows 10.

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn för Windows får mig att tänka på askungens styvsystrar som kapar sina fötter för att glasskon ska passa.
https://imgflip.com/i/9b56fu

Visa signatur

*5800X|B550M|32GB|RX6600|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 Vengeance 3200C16 @XMP|MSI Mech 2X Radeon @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem

-Jag stannar på Windows 10 för att slippa reklam

Microsoft: Fuck you in particular

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Microsoft bara radar upp anledningar för att överge windows. gg

Permalänk
Medlem

Förstår irritationen för att detta dyker upp för er som fortfarande sitter kvar med Windows 10, men jag ler lite, skadeglädjeaktigt, också då alla ni som spyr galla här över Windows 11, får just detta irritationsmoment. Valfri Linux-dist välkomnar er med sina öppna sudo-armar, bara gå dit! Eller uppgradera så ni kan köra Windows 11 och hänga med in i nästa generation OS från Microsoft. Detta händer regelbundet, Windows 10 var inte första OSet som kom, det har bytts regelbundet sen Windows 1.0. Till och med min mamma på 68 år har uppgraderat sin dator med Windows 11, faktiskt på helt egen hand! Kan hon, kan ni. Om ni vill, vill säga

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Förstår irritationen för att detta dyker upp för er som fortfarande sitter kvar med Windows 10, men jag ler lite, skadeglädjeaktigt, också då alla ni som spyr galla här över Windows 11, får just detta irritationsmoment. Valfri Linux-dist välkomnar er med sina öppna sudo-armar, bara gå dit! Eller uppgradera så ni kan köra Windows 11 och hänga med in i nästa generation OS från Microsoft. Detta händer regelbundet, Windows 10 var inte första OSet som kom, det har bytts regelbundet sen Windows 1.0. Till och med min mamma på 68 år har uppgraderat sin dator med Windows 11, faktiskt på helt egen hand! Kan hon, kan ni. Om ni vill, vill säga

"DeT äR lInUx åR iÅr"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Eller så kör man LTSC. just den enhet det här skrivs på är supportad till -29

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Stannade kvar på W7 in i det sista med förra burken och jag kommer stanna kvar med W10 in i det sista med denna. Finns liksom ingen vits för egen del att bemöda mig byta innan dess. Funkade hur fint som helst, slapp diverse tidiga buggar osv.

Vi har W11 på jobbet och det tillför liksom nada förutom att vi fått diverse mysko problem vi aldrig hade på våra förra burkar som körde W10...Så privat sitter jag lungt i båten och byter när stödet löper ut istället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

fortfarande sitter kvar med Windows 10

En del av oss privat har liknande kriterier som produktionssystem, dvs. att nya features är "scrutinized" till förmån för stabilitet.

Jag har t.ex. en development spelserver som håller på att låsas ned fullständigt policy-för-policy, windows update funkar fortfarande men den kommer till slut vara helt isolerat på ett LAN & ska vara likadan i många år framöver.

New fancy features är coolt, men många vill ha stabila system - kolla bara på hur länge folk satt kvar med XP (typ tills ransomware på allvar sabbade många system).

Permalänk
Medlem

AI... gud så lockande...

Permalänk
Medlem

Fast vad är vitsen klarar ens nuvarande dator inte kraven för win 11 så spelar det ju ingen roll hur mycket dom tjatar...

Sämsta windows ever som kräver så mycket av en dator för att ens kunna installera normalt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Största problemet för min del är att Microsoft försöker trycka ner produkter och funktioner som övervakar en mer och mer i halsen på en.

Att det sen ser annorlunda ur gör väl inget i sig, men att göra administrationsfunktioner som används jobbigare att komma åt och att försvåra avstängning av telemetri ogillar jag skarpt.

Sen de prestanda tapp som folk fortfarande upplever jämnfört med Windows 10 är inte heller något som ser direkt bra ut.

Så det finns anledningar till att vara gnällig på windows 11.

Jag själv kör både Linux och Windows 10. Och kommer med stor sannorlikhet att överge Windows helt om de fortsätter så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Jag själv kör både Linux och Windows 10. Och kommer med stor sannorlikhet att överge Windows helt om de fortsätter så här.

Hade jag hittat ett vettigt epostprogram, liknande emClient (och tyop outlook) some inte är thunderbird, inte är faktiska outlook, inte är webbmail, så hade jag nog kunnat hoppa helt över till debian ganska snart, men det "finns inget" (har några fler krav dock än bara de ovan)

Stornackdel open source har är att oftast så känns programmen lite hobby programmerat och "allt ska vara fult" (min smak).

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Förr har man uppgraderat för att det nya operativsystemet kräver mer hårdvara för att fungera smidigt, och att man då själv vill att det ska kännas bra. Nu måste man uppgradera för att Microsoft vill det och sätter upp artificiella krav, trots att ens dator lätt skulle kunna hantera det nya.

Hur är det jämförbart? Kul för din 68-åriga mamma som har en dator godkänt av Microsoft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Förr har man uppgraderat för att det nya operativsystemet kräver mer hårdvara för att fungera smidigt, och att man då själv vill att det ska kännas bra. Nu måste man uppgradera för att Microsoft vill det och sätter upp artificiella krav, trots att ens dator lätt skulle kunna hantera det nya.

Om man ska vara mer petig så är det snarare:

"Nu måste man uppgradera för att Microsoft satt upp godtyckliga krav angående vilka säkerhetsfunktioner i Windows som måste finnas tillgängliga, trots att ens dator hade hanterat Windows 11 med de relaterade Windows-funktionerna avstängda."

Det är väl specifikt HVCI/VBS-funktionaliteten i Windows som drivit fram CPU-kraven (CPUn måste stödja MBEC/GMET).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det gamla tricket att råka dra igång uppgradering på datorn utan ägarens godkännande återkommer säkerligen nästa år. Desperationen kommer bara att stiga inom Windows-avdelningen.

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara annonsera W12 asap, så trött på den här katastrofen som aldrig tycks bli bättre.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

allt känns snabbare och smidigare än tidigare.

Det är fortfarande det extra klicket och alla andra korkade UI-förändringar som exakt noll personer bad om.

Inte nog med att ändringarna heller, utan vetskapen om att Microsoft lätt hade kunnat lägga in konfigurerbara beteenden och utseenden för användaren men valde att inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

"DeT äR lInUx åR iÅr"?

Det där är man så trött på att höra Någon gång kommer det nog bli mer jämlik, men än så länge är vi inte där! Dock så tycker jag det är fantastiskt att fler och fler spel bland annat även fungerar på Linux! Det är bra med mångfald

Skrivet av mats42:

Eller så kör man LTSC. just den enhet det här skrivs på är supportad till -29

LTSC är ju dock inte för konsumenter Men ja, det är en väg att gå ifall man vill hänga kvar i det gamla av diverse anledningar.

Skrivet av xollerx:

En del av oss privat har liknande kriterier som produktionssystem, dvs. att nya features är "scrutinized" till förmån för stabilitet.

Jag har t.ex. en development spelserver som håller på att låsas ned fullständigt policy-för-policy, windows update funkar fortfarande men den kommer till slut vara helt isolerat på ett LAN & ska vara likadan i många år framöver.

New fancy features är coolt, men många vill ha stabila system - kolla bara på hur länge folk satt kvar med XP (typ tills ransomware på allvar sabbade många system).

Det där gillar jag! Du ger en bra respons och dessutom gör det enda vettiga när man måste sitta på osupporterad mjukvara; ha den offline och inte Internetansluta den. Jag är helt med på att man behöver ha gamla mjukvara igång av diverse anledningar. Men att ha dom ansluta på Internet då, det är hål i huvudet. Som att köra med en rostig gammal bil som fyllt två A4:a-sidor med massa 2:or på besiktningen och förvänta sig att den ska få köra på vägarna :S

Skrivet av Mayth:

Största problemet för min del är att Microsoft försöker trycka ner produkter och funktioner som övervakar en mer och mer i halsen på en.

Att det sen ser annorlunda ur gör väl inget i sig, men att göra administrationsfunktioner som används jobbigare att komma åt och att försvåra avstängning av telemetri ogillar jag skarpt.

Sen de prestanda tapp som folk fortfarande upplever jämnfört med Windows 10 är inte heller något som ser direkt bra ut.

Så det finns anledningar till att vara gnällig på windows 11.

Det finns alltid anledningar att gnälla! WIndows 11 är inte perfekt, men det var och är inte Windows 10 heller. Inte 8.1, inte 8, inte 7, inte Vista, inte 2000 och framförallt inte Me eller 98 heller. Men det är bättre på andra sätt än sina föregångare och framförallt är det vad som gäller från och med 25:e oktober i nästa år. Har man inte bytt datorn eller bara uppgraderat till Windows 11 då, så fine, byt inte, men dra för gudsskull ut den från nätverket och låt den forsätta sitt liv offline hemma hos dig i din privata sfär!

Vilka adminfunktioner tycker du är jobbigare att hitta? Jobbar inom IT, på drift-sidan och kan inte komma på något som jag sysslar med som är krångligare än med Windows 10.

Jag stänger av det jag kan stänga av av rapporteringen och exempelvis reklam etc får Microsoft inte göra för oss i EU, så där är du rätt safe. Men vad är mer som du vet Microsoft övervakar oss med sitt Windows 11 som du inte gillar?

Skrivet av ajp_anton:

Hur är det jämförbart? Kul för din 68-åriga mamma som har en dator godkänt av Microsoft.

Det är inte artificiella krav. Det är säkerhetsskäl. Precis som Mobilt BankID kräver en relativt ny telefon, av säkerhetskäl, fast hårdvaran absolut kan köra Mobilt BankID, så kräver nu Microsoft att hårdvaran håller en viss nivå av säkerhet för att få köras. Det är rimligt, då IT-säkerhet är oändligt mycket viktigare idag än det var för bara 3-5 år sedan. Framförallt är det viktigare än för 8-9 år sedan när datorerna som folk har idag och inte kan köra Windows 11 på, var nya och fräsha. Tiderna förändras; acceptera och häng med eller stanna kvar och bli lämnad utanför. Bara du ser till att inte koppla upp gammalt skit på nätet, så gör vad du vill.

Det är jämförbart, min mammas dator är nu 6 eller 7 år gammal. Den är inte supersnabb (för dina och mina behov), men tillräckligt för hennes behov och framförallt innehåller den hårdvara som är modern, till skillnad från din dator då antagligen eftersom du klagar på hårdvarukraven. Om 1-2 år är mammas dator redo att få ett annat liv på annat sätt utanför Windows-världen (Hej Linux eller Hej återvinningen) och mamma köper eller kanske får en ny modernare dator som håller några år till. Det är inte krångligt, det är inte orimligt. Du har haft ungefär 3 år på dig att uppgradera din hårdvara, du har ungefär 11 månader kvar att köpa och uppgradera din dator till något nyare. Det är 4 år, rätt lång tid tycker jag att köpa en nyare dator än vad du själv har. Det räcker ju med en dator från 2018 liksom för att få köra Windows 11 🤗

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

från och med 25:e oktober i nästa år. Har man inte bytt datorn eller bara uppgraderat till Windows 11 då, så fine, byt inte, men dra för gudsskull ut den från nätverket och låt den forsätta sitt liv offline hemma hos dig i din privata sfär!

Låter som du helt har köpt microsofts PR-avdelnings argument, rakt av.
Win10 blir inte en virus-Petriskål sekun der efter 25 oktober-25.
Mycket skit får du in om du inte har en brandvägg mellan datorn och internet, bara med en enkel brandvägg så försvinner det mesta bara där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Det är inte artificiella krav. Det är säkerhetsskäl. Precis som Mobilt BankID kräver en relativt ny telefon, av säkerhetskäl, fast hårdvaran absolut kan köra Mobilt BankID, så kräver nu Microsoft att hårdvaran håller en viss nivå av säkerhet för att få köras. Det är rimligt, då IT-säkerhet är oändligt mycket viktigare idag än det var för bara 3-5 år sedan. Framförallt är det viktigare än för 8-9 år sedan när datorerna som folk har idag och inte kan köra Windows 11 på, var nya och fräsha. Tiderna förändras; acceptera och häng med eller stanna kvar och bli lämnad utanför. Bara du ser till att inte koppla upp gammalt skit på nätet, så gör vad du vill.

Det håller jag inte med om. Linux är mycket säkrare än Windows och kräver inga TPM moduler på moderkortet eller modern hårdvara för att köra. Detta är artificiella krav från Microsoft och hårdvaru tillverkarna för att sälja fler nya datorer som båda sidor tjänar bra pengar på, så kallad https://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q