Problem att avinstallera och uppdatera program i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Problem att avinstallera och uppdatera program i Windows 10

Microsoft bekräftar problemet, och har skyndat ut en uppdatering som rättar till det.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad fan gör MS egentligen?

Permalänk
Testpilot

Något något windows 11 bad, stannar på 10 till 2085.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad fan gör MS egentligen?

Ställer mig i kören.

Skrivet av Yatagarasu:

Något något windows 11 bad, stannar på 10 till 2085.

Vad fan får man om man köper Windows11 ? Bing och ding och kan se väderraporten med Stazi och KGB inbyggt- Skitbra hurruni.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Modellören:

Vad fan får man om man köper Windows11 ? Bing och ding och kan se väderraporten med Stazi och KGB inbyggt- Skitbra hurruni.

Kört 11 sedan technical preview släpptes på samtliga maskiner och aldrig blickat tillbaka, så otroligt mycket trevligare att använda i vardagsbruk

Vill man inte ha Cortana eller liknande är det ett fem-minuter-jobb att hantera, inget mer komplext än hur man en gång i tiden dödade all telemetri för 10:an redan vid installation från ISO.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Modellören:

Ställer mig i kören.

Buggar hit och dit, uppdateringar som inte funkar och kraschar datorn, påkastad reklam överallt (inte för oss som tur är) och nu denna BSOD-ruta

Permalänk
Medlem

Inget jag märkt av med W10 LTSC.
Har dock inte microsoft store installerat vilket enligt texten är vanligast gällande appar hämtade ifrån store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Inget jag märkt av med W10 LTSC.
Har dock inte microsoft store installerat vilket enligt texten är vanligast gällande appar hämtade ifrån store.

Hmm jag måste ändå säga att jag nog haft tur och inte upplevt så där jättemycket problem som en del råkar ut för men jag inför ju en del rutiner och gör ju lite med systemet. Det har vart lite liknade "program vägrar starta" när man kickar på genväg på skrivbordet och så.

men
Har aldrig bara "installerat windows och grafikkortets drivrutin" som säkert 97% av alla gör. installerar med internet avstängt utan micosoftkonto- jag tar bort alla program som går, ställer in systemet på "prestanda" klickar i kantutjämning på text.

installerar nvidia med NVCleanstall

Sen är jag numera restriktivare med att installera nya drivrutiner från microsoft, Det går att stänga av i en hel månad manuellt. Sen gör man det för hand manuellt vid lämpligt intervall efter en koll att inge större fel rapporterats. Samma med garikkoprtsdrivutiner... Vissa spel kan vägra starta efter ett par månader så då är det dags.

linux upplevs som mindre petigt det ser ut att rulla på ok men nån gammal grafikdrivutin på nvidia.

jag upplever nvidia spamma med uppdateringar för ofta så jag stänger ju av påminnese, Samma med Windows som var fasen omöjliga för tre år sen. kunde ju komma en liten uppdejt var tredje dag där ett tag.

Helt sjukt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sånt här som gör en glad att man avaktiverat automatiska uppdateringar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kört 11 sedan technical preview släpptes på samtliga maskiner och aldrig blickat tillbaka, så otroligt mycket trevligare att använda i vardagsbruk

Vill man inte ha Cortana eller liknande är det ett fem-minuter-jobb att hantera, inget mer komplext än hur man en gång i tiden dödade all telemetri för 10:an redan vid installation från ISO.

Har kört samma hemma, sen fick jar 24H2 på min main burk och då gick allt som en påse skit så då blev det faktiskt 10an igen och alla spel funkar kanon, rullar dock vidare på 11an på alla andra burkar som det inte spelas på Kommer gå tillbaka till 11an om ett tag på main burken oxå då jag gillar det skarpt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Linux är alltid ett alternativ. Obligatoriskt att nämna i en tråd som denna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Avstängd

hahaha...den var riktig bra den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Hmm jag måste ändå säga att jag nog haft tur och inte upplevt så där jättemycket problem som en del råkar ut för men jag inför ju en del rutiner och gör ju lite med systemet. Det har vart lite liknade "program vägrar starta" när man kickar på genväg på skrivbordet och så.

men
Har aldrig bara "installerat windows och grafikkortets drivrutin" som säkert 97% av alla gör. installerar med internet avstängt utan micosoftkonto- jag tar bort alla program som går, ställer in systemet på "prestanda" klickar i kantutjämning på text.

installerar nvidia med NVCleanstall

Sen är jag numera restriktivare med att installera nya drivrutiner från microsoft, Det går att stänga av i en hel månad manuellt. Sen gör man det för hand manuellt vid lämpligt intervall efter en koll att inge större fel rapporterats. Samma med garikkoprtsdrivutiner... Vissa spel kan vägra starta efter ett par månader så då är det dags.

linux upplevs som mindre petigt det ser ut att rulla på ok men nån gammal grafikdrivutin på nvidia.

jag upplever nvidia spamma med uppdateringar för ofta så jag stänger ju av påminnese, Samma med Windows som var fasen omöjliga för tre år sen. kunde ju komma en liten uppdejt var tredje dag där ett tag.

Helt sjukt.

Jag har min rutin för installering också
Utan internet, lokalt konto, alla drivrutiner jag behöver offline osv. Sen igång med internet.

Gjort så typ så länge jag kan minnas. Jag var ännu mer OCD i Win 8.1 tiden dock med installation Hade typ 20 steg då.
Nu gör jag "bas" och allt i huvudet så går på rutin.

Har i princip aldrig haft problem med windows under alla år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir_Manfred:

Sånt här som gör en glad att man avaktiverat automatiska uppdateringar

så har jag alltid haft, ända sen Win XP :-)...dessutom så ligger jag lågt och avvaktar med uppdateringarna..och Microsoft drivare håller jag mig helt borta ifrån, och har inte haft några problem..än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

så har jag alltid haft, ända sen Win XP :-)...dessutom så ligger jag lågt och avvaktar med uppdateringarna..och Microsoft drivare håller jag mig helt borta ifrån, och har inte haft några problem..än så länge

Inte heller haft problem i 10 eller 11:an och jag kör med automatiska uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

hahaha...den var riktig bra den

De ska vara 800 FPS för det är mer än 400 FPS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara köra typ win2k med en bra brandvägg framför istället? Elasto Mania, Liero, Motocross Madness, vem hänger med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Linux är alltid ett alternativ. Obligatoriskt att nämna i en tråd som denna.

Inte om man gillar att spela mycket, då är Windows överlägset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Inte om man gillar att spela mycket, då är Windows överlägset.

Jag spelar regelbundet och kör enbart Linux. Prestandamässigt är Linux likvärdigt eller bättre för spel mha Proton.

Det enda som inte går att spela är multiplayerspel med kernel-level anti cheats. Men det är något jag personligen håller mig borta från.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4 | Arch Linux
Laptop: Ryzen 5 5600H | Nvidia RTX 3050 | 16GB DDR4 | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qw3rty:

Jag spelar regelbundet och kör enbart Linux. Prestandamässigt är Linux likvärdigt eller bättre för spel mha Proton.

Det enda som inte går att spela är multiplayerspel med kernel-level anti cheats. Men det är något jag personligen håller mig borta från.

Bra att höra att utvecklingen har gått framåt för Linux, dock saknar dem mycket ändå som du själv nämner. Även om du själv inte påverkas av det, så är det nog ändå majoriteten av användare som faktiskt gör det.

Permalänk
Medlem

Ok, då var det nog därför jag hade jävliga besvär med att dräpa bort Teams på jobbet förut i veckan.

Visa signatur

5950X, 3090