Jag som även tycker om att skruva bilar, och har det billigaste projektet man kan ha; en gammal 245:a, kan säga att DET är dyrt. 30 000 kr är en droppe i havet. Jag behöver en press, en motorlyft och ett motorstativ nu... det är 10000 kr. Lägg till värme i verkstan som är 500 - 1000 kr i månaden nu på vintern. Bara sexkantsskruv i 10.9-kvalité som man gärna har ett sortiment av, men bara behöver någon då och då är tusentals kronor om man vill vara säkrad. Man kan alltså utan att blinka lägga 1500 kr på SKRUV som bara ligger där... Nu finns det oändligt med begagnade saker man kan komma över, och en 60 år gammal hylsnyckel är lika bra som en ny, om inte bättre.
Dom 19000 kronorna jag la ut på ett RTX 4090 är glömda för länge sen! Och det var bara en investering för att slippa sitta och fundera om jag ska uppgradera på 4-5 år. Min hjärna är en projektorienterad sak, så är saker inte färdiga så kan jag inte sluta fundera kring dom. Nu är den tyst på datorfronten i några år. Värt det!
Och det är detta Nvidia och AMD fattat, även om den sistnämnda inte är i en position att göra precis som dom vill. Nvidia vet att dom är bäst just nu och att $2000 - $3000 dollar inte är mycket pengar för folk när hela deras liv tillbringas framför burken. Annat var det förr för då var datorn bara ett verktyg som alla andra. Man kunde spela på dom såklart men det var inte en underhållningscentral som den är idag. Vuxna människor gjorde annat med sin tid. Nu... fan, om jag hade tillbringat min fritid framför datorn och bott i lägenhet fortfarande så hade jag lätt kunnat köpt en burk för 100000 kr som nyanländ i medelåldern.
Problemet är inte att dom dyraste korten är dyra, det är att mellanklassen suger och prestandagapet är för stort så folk känner att dom inte får rät värde för $800 dollar just nu.
Förlåt för långt inlägg... sitter och dricker lunchkaffet och svävar iväg i tankarna.
Du är nog beviset på att man ska balansera sin tid framför skärmar. 😉 Promenera lite i naturen typ. 🙂