Permalänk
Medlem

Mullvad oanvändbart?

Är det bara jag som sen ett par dagar tillbaka får Captchas överallt när man går via någon av Mullvads exitnoder, samt att även saker som Microsoft Authenticator, Kivra etc är blockerat? Tidigare kunde det hända någon gång ibland, nu får jag lösa typ komplicerade bildgåtor varje gång jag ens försöker Googla. Samma sak oavsett om jag kör via Wireguard VPN i routern eller via Mullvad-klienten på telefonen.

Har väl mestadels kört via Stockholms exitnoder men även provat Göteborg och Malmö utan någon större skillnad. Som det är nu känns det helt ohållbart i längden även om jag förstår att det så klart inte egentligen är Mullvads fel detta...

Permalänk
Medlem

Ja man vill såklart minska ner på bedrägerier

Permalänk
Medlem

Uppdatering, jag fick byta till att köra Göteborg som exitnoder då samtliga Stockholmsnoder jag testade hade samma problem och även när jag testade att hoppas till Malmö. Ligger fortfarande kvar på Göteborg så vet därmed inte om problemet kvarstår för Stockholmsnoderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja man vill såklart minska ner på bedrägerier

Kivra osv visst. Men att google håller på sådär handlar självklart inte om bedrägerier. Utan att de vill spåra användare. Det är ju det som föranleder användandet av Mullvad till att börja med.

Permalänk
Medlem

Har ibland haft liknande problem oavsett vilken VPN men med Mullvad har jag minst problem om jag kopplar mig via Göteborgsnoderna. Känns fånigt också att några sajter, t.ex. Teliaplay inte fungerar alls med VPN, vare sig med Mullvad eller andra VPN. Dock kör jag numera endast Mullvad, tycker att den fungerar bäst - för mig i alla fall. TOR + Mullvad så får jag ofta en massa captcha oavsett via vilken nod jag kopplar.

Permalänk
Medlem

Jag har varit på jakt efter en VPN där man slipper captchas och har testat på följande senaste året:
Mullvad, AzireVPN, PIA, ProtonVPN, Torguard, Surfshark, OVPN, och AirVPN. Alla mot svenska servrar, stockholm mest.

Den som gett minst captchas för mig är OVPN och tvåan är AzireVPN (Azire är dock helt blockad på reddit för mig, får inte ens captchas) . Surfshark är hyffsad också.
Mullvad var värst tyckte jag, även om jag också upplevde att Göteborsservrarna hade färre än Stockholms. Jag har inte provat det själv, men har sett att mullvad har något trick man kan prova för att komma förbi problemet.

Apropå Teliaplay. Jag har inte haft några problem med Teliaplay med OVPN, AzireVPN eller Surfshark. Kanske det beror på specifika IP-nummer man råkar ha fått från VPN? De andra kan jag inte minnas att jag testade mot Teliaplay.

Permalänk
Medlem

Gissar att det körs väldigt många bottar och attacker bakom VPN. Ju mer populär en VPN är, desto mer sånt sker. Mullvad är den gyllene standarden för VPNer ur ett integritetsperspektiv och rekommenderats till alla i alla reddittrådar i hur många år som helst. Har väl minskat lite nu när torrentmänniskorna bytt då Mullvad inte tillåter öppna portar längre, men de har fortfarande kvar sin stjärnstatus.

Streamingtjänster brukar blockera VPN för att till en rimlig grad säkerställa att de bara streamar media till de regioner de köpt rättigheterna till. Just TeliaPlay lär väl bara ha svenska kunder och då tycker jag det är konstigt att inte tillåta VPN, men nu gissar jag bara.

Permalänk
Medlem

Har även märkt att det inte går att gå in på redit när du kör via svenska servrar, problemet löstes genom att byta till en norsk.

Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Medlem

+1
så tradigt med denna utveckling, för mej får jag ofta captcha på https://duckduckgo.com/ till den grad att jag bytte tebaxs
till Google, och nu helt plötsligt fungerar det de flesta gångerna här till min stora förvåning.
Vet inte om ni märkt att voucher hos Inet är billigare än andra

Permalänk
Medlem

Dessa problem, speciellt då gällande de siter/tjänster som konsekvent blockerar allt via VPN, är skälet att jag numera kör OpenWRT i min custom router som har (i sammanhanget) utmärkt stöd för routing baserat på domäner och subdomäner.

Permalänk
Medlem

Det här problemet har blivit allt vanligare, tyvärr pga bedrägerier och "fula fiskar" som kör VPN och gör elaka saker. I början var det mest streaming och annat som folk pysslade med och redan då var det lite problematiskt ibland. Numera är det helt knas, otroligt många saker har blivit svåra att använda via VPN tyvärr.

Jag använda VPN mest för att känna mig säker på publika WIFI och liknanden men vissa saker fungerar inte och då fick jag helt enkelt skippa det och använda dessa tjänster hemifrån.

Den ständiga jakten på VPN och de fula fiskarna ?

Permalänk
Medlem

Nio nya Wireguard servrar tillagda i Stockholm. Även en ny ISP (Datapacket). 40Gbp/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Nio nya Wireguard servrar tillagda i Stockholm. Även en ny ISP (Datapacket). 40Gbp/s.

Verkar tyvärr vara samma visa, t.ex. Facebook verkar omöjligt köra via de nya servrarna. Borde man testa att byta till AzireVPN eller någon annan lite mer okänd aktör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar tyvärr vara samma visa, t.ex. Facebook verkar omöjligt köra via de nya servrarna. Borde man testa att byta till AzireVPN eller någon annan lite mer okänd aktör?

Insåg det också. Men allt annat fungerar. Splitter nya IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Insåg det också. Men allt annat fungerar. Splitter nya IP-adresser.

Just Facebook fungerade utan problem för mig tidigare med de äldre servrarna, men detta verkar vara en ny leverantör som kanske är totalblockad då sen tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har skrivit liknande tidigare i andra trådar på ämnet, t.ex här #20639455 , men jag tror det som alltmer kommer krävas för att ha att göra med "Big Tech" i kombination med VPN-tjänster är nog något av dessa:

• Liten VPN-leverantör som knappt finns på kartan

• Köpa till dedikerad IP-adress

Skulle inte förvåna mig om folk alltmer kommer få problem pga operatörers användande av CGNAT också...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Konstigt. FB funkar bra för mig. Växlar mellan servrarna och FB går igång utan problem. Vilka servrar är det som FB inte funkar för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Konstigt. FB funkar bra för mig. Växlar mellan servrarna och FB går igång utan problem. Vilka servrar är det som FB inte funkar för dig?

De nya i Stockholm. Noterar även att iplocate anser att jag befinner mig i Nederländerna när jag kör via dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

De nya i Stockholm. Noterar även att iplocate anser att jag befinner mig i Nederländerna när jag kör via dom.

OK, samma för mig vid nya tester ... suck kom inte ens in på sweC med nya servrarna och SOCKS5 på i Firefox.