Nästa år kan du använda BankID utomlands

Permalänk
Melding Plague

Nästa år kan du använda BankID utomlands

Det ska bli enklare att logga in och använda e-tjänster i utlandet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter som en god funktion men känns som det kommer bli mer bedrägerier.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Asus 4090 Tuf - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk

Bara om det går att spärra. Jag själv skulle spärra det direkt, men jag tänker även på äldre.
Jag vet flera äldre som pratade om att de skulle ha en smartphone för att man snart var tvungen att använda bankid för att använda offentliga toaletter.
Deras tekniska kompetens är sådan på hög nivå att de har ett rent h-lvete varje dag med tvn för de har råkat trycka på fel knapp. Och de kan ej få tvn att visaa kanaler igen utan får starta om tvn hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Bara om det går att spärra. Jag själv skulle spärra det direkt, men jag tänker även på äldre.
Jag vet flera äldre som pratade om att de skulle ha en smartphone för att man snart var tvungen att använda bankid för att använda offentliga toaletter.
Deras tekniska kompetens är sådan på hög nivå att de har ett rent h-lvete varje dag med tvn för de har råkat trycka på fel knapp. Och de kan ej få tvn att visaa kanaler igen utan får starta om tvn hela tiden.

Många funktioner i samhället förutsätter att man har kognitiv förmåga på normal nivå. Det är väl inget unikt för just digital legitimation eller TV-apparater.
Det är väldigt märkligt om allt ska anpassas till en väldigt låg lägsta nivå.
Tyvärr har det redan börjat ske med läkemedel, där vissa preparat inte längre får säljas för att man kan må dåligt om man exempelvis tar 1000x normaldosen.

Permalänk
Medlem

Banker ska banne mig inte utfärda legitimation av flera anledningar, så BankID skall förgöras.

Det sagt så är det ingen dålig idé att kunna använda sitt digitala leg inom EU (även om jag väldigt sällan eller aldrig skulle nyttja det själv). Men det borde enbart vara giltigt med statligt utfärdad legitimation.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta förutsätter ju också att man har wifi eller ett abonnemang med datatrafik utomlands, vilket jag är osäker på om alla har.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill hellre att tyska banker överhuvudtaget kan använda eID för att kunna aktivera bankappen. Funkar inte just nu utan jag måste fortfarande beställa ett aktiveringsbrev med koden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Detta förutsätter ju också att man har wifi eller ett abonnemang med datatrafik utomlands, vilket jag är osäker på om alla har.

Är du i Sverige behöver Du inte det och är Du utomlands i EU finns ju också restauranger och bibliotek som har gratis Wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Det är väl krav att alla ska få tillgång till viss mängd samtal/SMS/data även i andra länder inom EU iaf, abonnemang som har datatrafik då dvs. Eller åtminstone inte dyrare än hemma!

Men personligen skulle jag nog aldrig verifiera mig med BankID om det inte var någon typ av statlig verksamhet i utlandet. Och knappt då heller

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Är du i Sverige behöver Du inte det och är Du utomlands i EU finns ju också restauranger och bibliotek som har gratis Wifi.

Vem skulle använda sådana känsliga uppgifter på ett öppet offentligt nätverk ?.. JO DOM NAIVA..mao ..ALDRIG JAG!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Många funktioner i samhället förutsätter att man har kognitiv förmåga på normal nivå. Det är väl inget unikt för just digital legitimation eller TV-apparater.
Tyvärr har det redan börjat ske med läkemedel, där vissa preparat inte längre får säljas för att man kan må dåligt om man exempelvis tar 1000x normaldosen.

Vilka preparat handlar det om?

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat. BankId-folket är inte dummare än att de inser att Sverige annars kommer behöva fixa ett statligt e-id för att medborgarna ska kunna identifiera sig mot andra länders myndigheter enligt eIDAS.

Går man in på till exempel 1177.se så får man veta att det är ”endast ett fåtal utländska e-legitimationer som är godkända och fungerar att logga in med i svenska e-tjänster”. Klickar man vidare får man se 20 av de 27 flaggorna för EU-länder. ”Ett fåtal” är alltså egentligen en stor majoritet, men u-landet Sverige klarar inte att erbjuda medborgarna eIDAS.

Tyskland har tydligen ett riktigt fysiskt id-kort med digital komponent, särskild kortläsare och mobilapp. Det är antagligen den helt korrekta lösningen där man slipper problemet med att bedragare lurar/köper till sig möjligheten att ställa ut andras bank-id till sig själva. Med biometri på kortet så skulle nog till och med svenska polisen bli nöjd. Klipp och klistra den lösningen tack! Gissa hur kul det blir att reda ut bedrägerier där bedragaren tagit lån med falskt bank-id i andra länder…

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Inte helt oväntat. BankId-folket är inte dummare än att de inser att Sverige annars kommer behöva fixa ett statligt e-id för att medborgarna ska kunna identifiera sig mot andra länders myndigheter enligt eIDAS.

Det är redan bestämt att vi ska få ett statligt e-id.
https://www.sweclockers.com/nyhet/39674-polisen-tar-over-utve...

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Vilka preparat handlar det om?

Nu senast Ketoprofen, mycket svårt att ersätta för många med kroniska led/nervsmärtor.
Bensokain (Oral), också troligtvis något geni som knaprat som smågodis = Nu får vi ha ont i halsen istället.
Opioder är ju också ett sådant här problemområde.

Permalänk
Medlem

Så länge man kan stänga av funktionen när man är hemma i Sverige, precis som man kan göra med kredit/betalkort, ser jag inte att det är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Banker ska banne mig inte utfärda legitimation av flera anledningar, så BankID skall förgöras.

Det sagt så är det ingen dålig idé att kunna använda sitt digitala leg inom EU (även om jag väldigt sällan eller aldrig skulle nyttja det själv). Men det borde enbart vara giltigt med statligt utfärdad legitimation.

Hur i helsike kan det vara så jäkla svårt, att blockera det sketna BankId... när telefonen är igång, eller webb-låsaren visar en annan webbsida, än din Bank.
Är väl den stora frågan... efter tiotusentals bedrägerier.
Vem jobbar på detta ?
Är det så jäkla svårt ? , är frågan.

Du, som jobbar på BankId, svarar på det här !
Hur vi ska klara oss från länsade konton, när vi vistas utomlands, får du ytterligare frågor om.
Om du törs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bergling:

Wifi har väl alla? Och ställen där man behöver legitimera sig lär ju också ha ett nät som man kan koppla sig till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PeterP57:

Hur i helsike kan det vara så jäkla svårt, att blockera det sketna BankId... när telefonen är igång, eller webb-låsaren visar en annan webbsida, än din Bank.
Är väl den stora frågan... efter tiotusentals bedrägerier.
Vem jobbar på detta ?
Är det så jäkla svårt ? , är frågan.

Du, som jobbar på BankId, svarar på det här !
Hur vi ska klara oss från länsade konton, när vi vistas utomlands, får du ytterligare frågor om.
Om du törs.

Alla svenska banker använder redan QR och andra åtgärder för att verifiera att du tittar på rätt sida och att du är i rätt del av världen när du loggar in.

Det är inte där det brister, konton blir tömda för att kontoinnehavaren själv loggar in och gör vad en okänd person säger åt hen att göra.

Bankid är bara en tjänst för att verifiera att du är du, de kan inte se in i huvudet på dig och upptäcka att det är rörigt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Apropå det så var jag på systemet här om dagen och det stod en skylt att dom inte accepterar digitala ID-kort, inte ens bank Id’s variant med inscannat pass.
Tydligen har dom haft mycket problem med falska appar.

Super bra grej med digitala idn, men helt klart behövs någon standardisering som faktiskt funkar ordentligt över hela eu, utan risk för denna sortens bedrägerier. Men som du säger så borde det inte ligga i bankernas händer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Vem skulle använda sådana känsliga uppgifter på ett öppet offentligt nätverk ?.. JO DOM NAIVA..mao ..ALDRIG JAG!

VPN?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Apropå det så var jag på systemet här om dagen och det stod en skylt att dom inte accepterar digitala ID-kort, inte ens bank Id’s variant med inscannat pass.
Tydligen har dom haft mycket problem med falska appar.

Super bra grej med digitala idn, men helt klart behövs någon standardisering som faktiskt funkar ordentligt över hela eu, utan risk för denna sortens bedrägerier. Men som du säger så borde det inte ligga i bankernas händer.

Det är Systemet som är inkompetenta i det här fallet. De förlitar sig på att appen ser ut som den äkta bankid appen istället för att faktiskt verifiera passet i appen mha QR-kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-earl:

Hur skulle VPN skydda mot det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bensokain (Oral), också troligtvis något geni som knaprat som smågodis = Nu får vi ha ont i halsen istället.

Det var nytt för mig, tack för infon! Bafucin (det mest kända varumärket med bensokain) som är så bra vid halsont, då får man alltså inte köpa det mer... 😮

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Hur skulle VPN skydda mot det ?

Varför skulle det inte skydda mot det? Inte för att det behövs från början dock.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Dunde:

Nu senast Ketoprofen, mycket svårt att ersätta för många med kroniska led/nervsmärtor.

Skrivet av Knorkas:

Det var nytt för mig, tack för infon! Bafucin (det mest kända varumärket med bensokain) som är så bra vid halsont, då får man alltså inte köpa det mer... 😮

Som jag förstått det har Läkemedelsverket successivt fasat ut preparat med bensokain. Även hört att det varit problem för McNeil AB och att de stoppat tillverkningen av just Bafucin.

Dock har jag haft svårt att hitta tillförlitliga källor till någon av dessa uttalanden. Ena hörde jag i person från en apotekare, och andra utsagan var från en vän (som i sin tur hört det från annan apotekare).

Nu blev det kanske lite väl off-topic från artikelns huvudämne, men tänkte att det kunde vara till nytta att svara ändå

Visa signatur

< ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Varför skulle det inte skydda mot det? Inte för att det behövs från början dock.

VPN är för security inte privacy.
VPN är jättebra för att t.ex. få en enhet att se ut som du är i ett annat land, det är inte bra om du tror att det gör dig "hemlig" då du fortfarande går via samma nätverk innan du kopplar upp dig mot VPN.
Typ MitM attacker hjälper det inte mot.

VPN i sig är jättebra men för rätt saker

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Skrivet av Dunde:

Då vore det väl bra om funktionen fanns men gick att spärra?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Riktigt bra nyhet för mig som bor i Swe men jobbar på finskt fartyg, då jag skattar i finland och även har ett finskt personnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taskman:

VPN är för security inte privacy.
VPN är jättebra för att t.ex. få en enhet att se ut som du är i ett annat land, det är inte bra om du tror att det gör dig "hemlig" då du fortfarande går via samma nätverk innan du kopplar upp dig mot VPN.
Typ MitM attacker hjälper det inte mot.

VPN i sig är jättebra men för rätt saker

Jag tror du missförstått vad en VPN gör, det skyddar mot MitM.