Permalänk

Köpråd NAS?

Driver eget och har kontor hemma, lagring på den lokala disken som jag säkerhetskopierar regelbundet till en annan disk.

Men söker nu en lösning där jag kan komma åt lagringen från annan dator exempelvis när jag är i stugan och jobbar därifrån samt även komma åt filer via telefonen för att läsa information.

Är NAS lösningen? Vad rekommenderas isåfall, pris runt 3k utan disk

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera molnlagring exempelvis Onedrive, Dropbox eller Google drive så länge du inte har några integritetsmässiga problem med det. Då får du bra backup, behöver inte underhålla något själv, sätts upp på några minuter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket data har du? Är det en eller ett par TB så är nog en molntjänst absolut smidigast, och bäst med tanke på att din verksamhet kan vara beroende av att det fungerar.

Vill du absolut inte det så är en NAS lösningen. Synology DS223j är perfekt om du bara vill hantera filer hemma och på resande fot. Den har inte så mycket lull-lull, men hanterar filer lika väl som de dyrare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IsaaKeN:

Skulle rekommendera molnlagring exempelvis Onedrive, Dropbox eller Google drive så länge du inte har några integritetsmässiga problem med det. Då får du bra backup, behöver inte underhålla något själv, sätts upp på några minuter.

Det är inte en backup. Det är en synkfunktion.
Kommer nån åt google/ms-kontot från annat nätverk kan denne radera/kopiera/köra ransomware på allt.

Permalänk
Medlem

Truenas core, gratis och stabilt!

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är inte en backup. Det är en synkfunktion.
Kommer nån åt google/ms-kontot från annat nätverk kan denne radera/kopiera/köra ransomware på allt.

Här får man väl säkerställa vad man köper funktionsmässigt ifrån leverantören men de flesta har väl en funktion att rulla tillbaka filer ifrån ett tidigare datum. Sen ska man såklart ha 2FA på sitt cloudkonto. Skulle säga att det är mer troligt att du förlorar datat på din NAS på grund av undermålig redundans eller att den skulle bli komprometterad (om den är exponerad mot internet), sårbarheter hittas i NAS enheter relativt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Truenas core, gratis och stabilt!

Nej, nej, nej, installera inte CORE.

CORE är på väg bort och kommer inte få mer än möjligtvis någon vital säkerhetsuppdatering.
SCALE eller Community Edition som de kallar den numera, är det som gäller.

Permalänk
Skrivet av IsaaKeN:

Ja det kanske hade varit en lösning. Men jag vill ju fortsatt jobba i windows och inte i några molntjänster utan endast ha lagringen där. Därför tänkte jag att NAS kanske är lösningen att man får det som en egen disk i utforskaren. Men det kanske är lösbart med de andra tjänsterna också?

Skrivet av Kamouflage:

Hur mycket data har du? Är det en eller ett par TB så är nog en molntjänst absolut smidigast, och bäst med tanke på att din verksamhet kan vara beroende av att det fungerar.

Vill du absolut inte det så är en NAS lösningen. Synology DS223j är perfekt om du bara vill hantera filer hemma och på resande fot. Den har inte så mycket lull-lull, men hanterar filer lika väl som de dyrare.

Det rör sig om ca 50-100gb ny data per år. Mestadels bilder. Just den Synology tittade jag på så tack för tipset!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IsaaKeN:

Här får man väl säkerställa vad man köper funktionsmässigt ifrån leverantören men de flesta har väl en funktion att rulla tillbaka filer ifrån ett tidigare datum. Sen ska man såklart ha 2FA på sitt cloudkonto. Skulle säga att det är mer troligt att du förlorar datat på din NAS på grund av undermålig redundans eller att den skulle bli komprometterad (om den är exponerad mot internet), sårbarheter hittas i NAS enheter relativt ofta.

Absolut men det är fortfarande en synkfunktion, blir en enhet man använder kontot på infekterad/hackad etc kan det spridas till dessa. Tar man bort något från en enhet, tas det bort från andra.

Att bara ha ett google-konto är undermålig redundans;) En lokal online+offline samt remote är väl att eftersträva men som alltid måste man väga och ta ställning till vad man anser bäst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Men det kanske är lösbart med de andra tjänsterna också?

Ja det är det. Lite beroende på tjänst men i regel så ser du alla filer i en vanlig mapp, och när du öppnar dem så synkas de hem om du inte redan har dem så allt jobb görs ändå hemma.

Skrivet av tcntad:

Absolut men det är fortfarande en synkfunktion

Nja, jo, poängen med att ha en molntjänst med versioner är ju att även raderade filer kan återställas. Finns även de med faktisk backup.

Och oavsett är troligtvis en molntjänst säkrare än en lokal NAS om man inte har backup, i synnerhet om man räknar in tillgänglighet (dvs att han ska kunna fortsätta jobba) i säkerheten.

Men en NAS blir säkert toppen @Bozze4evigt, men ägna en tanke åt backup. Den där synologyn har Hyperbackup som gör det supersmidigt att sätta upp versionshanterad backup. Skulle du råka radera något viktigt kan du alltså återställa filen även om du skulle tagit en ny backup efter.

(Jag själv kör för övrigt en NAS men det är hälften för jag har väldigt mycket data och hälften för det är kul)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kamouflage:

Ja det är det. Lite beroende på tjänst men i regel så ser du alla filer i en vanlig mapp, och när du öppnar dem så synkas de hem om du inte redan har dem så allt jobb görs ändå hemma.

Nja, jo, poängen med att ha en molntjänst med versioner är ju att även raderade filer kan återställas. Finns även de med faktisk backup.

Och oavsett är troligtvis en molntjänst säkrare än en lokal NAS om man inte har backup, i synnerhet om man räknar in tillgänglighet (dvs att han ska kunna fortsätta jobba) i säkerheten.

Men en NAS blir säkert toppen @Bozze4evigt, men ägna en tanke åt backup. Den där synologyn har Hyperbackup som gör det supersmidigt att sätta upp versionshanterad backup. Skulle du råka radera något viktigt kan du alltså återställa filen även om du skulle tagit en ny backup efter.

(Jag själv kör för övrigt en NAS men det är hälften för jag har väldigt mycket data och hälften för det är kul)

Ja jo, kommer den med vettig versionshistorik som inte enkelt kan raderas skulle det funka

Permalänk
Medlem

Du har redan fått bra tips, personligen skulle jag inte köpa nått annat än Synology pga tiden de historiskt har underhällt sina enheter. Om man inte vill bygga nått själv.

Men du borde köpa två, en att ställa på annan ort. Hos en familjemedlem eller kompis du litar på, för att köra backup till den via internet. Du måste inte ha raid i backup enheten tycker jag. Sätt även upp snapshots med btrfs på båda enheterna, det skyddar inte mot allt men det hjälper när man gör bort sig och kostar nästan inget.

Budget alternativet är en pi med usb disk för samma ändamål. Rsync funkar fint från Synology mot valfri Linux dist.

Om du inte vill ha två enheter eller köra backup över internet så köp två usb diskar att ta backup till och rotera dem till en annan fysisk plats. Hör av dig om du vill ha handfasta tips om det blir synology.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Nej, nej, nej, installera inte CORE.

CORE är på väg bort och kommer inte få mer än möjligtvis någon vital säkerhetsuppdatering.
SCALE eller Community Edition som de kallar den numera, är det som gäller.

Vad ska han med kubernetes och docker till?

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Hemma NAS som typ Synology, QNAP är okej om man behöver mycket lagringsutrymme som man måste komma åt internt på LAN eller externt från Internet. Om man inte har det behovet är det bättre med lösningar online. Andra har tipsar lite om olika lösningar. Prismässigt kostar online lagring inte mycket under förutsättning du inte behöver mycket utrymme.

Man kan gnälla lite om säkerhet och kryptering man om det inte är livsviktigt så kan man nog känna sig säker med de flesta online lagrings företag. Det är knappas så att dom har slapp säkerhet men den kanske inte är världens bästa. Allt handlar om vilken nivå man vill lägga sig på beroende på behov av utrymme, säkerhet, tillgänglighet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Vad ska han med kubernetes och docker till?

Det är i SCALE/Community Edition som nya funktioner kommer hamna.
Skillnaden mellan CORE och SCALE är långt mer än Apps och kommer bara bli större.

Med det sagt tror jag inte TrueNAS är rätt lösning för just den här användaren i vilket fall.

Permalänk

Nu har jag fått hem min DS223J och packat upp.

Jag vill konfigurera den som en nätverkshårddisk så att den blir t ex Z: i utforskaren samt att den ska gå att komma åt från internet.
Möjligt?

Blir att kolla lite guider, youtube etc. Annars någon frivillig som vill supporta?

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Skrivet av Bozze4evigt:

Blir att kolla lite guider, youtube etc. Annars någon frivillig som vill supporta?

Ja, kan vara spännande.
När har du tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Jag vill konfigurera den som en nätverkshårddisk så att den blir t ex Z: i utforskaren samt att den ska gå att komma åt från internet.
Möjligt?

Det första du behöver ta ställning till om du vill ha det traditionellt så som du säger eller om du vill ha en synktjänst likt OneDrive/dropbox.

Men börja med att skapa en share sen mappa den i Windows.

https://kb.synology.com/en-uk/DSM/help/DSM/AdminCenter/file_s...

Sen sätt upp openvp för att komma åt den utifrån

https://kb.synology.com/en-af/DSM/help/VPNCenter/vpn_setup?ve...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozze4evigt:

Möjligt?

Jag kör min via synology drive client (kanske inte rätt namn) så jag kan komma åt den som en map på datorn som auto syncar, typ som Dropbox

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25