Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Köpråd NAS?

Driver eget och har kontor hemma, lagring på den lokala disken som jag säkerhetskopierar regelbundet till en annan disk.

Men söker nu en lösning där jag kan komma åt lagringen från annan dator exempelvis när jag är i stugan och jobbar därifrån samt även komma åt filer via telefonen för att läsa information.

Är NAS lösningen? Vad rekommenderas isåfall, pris runt 3k utan disk

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera molnlagring exempelvis Onedrive, Dropbox eller Google drive så länge du inte har några integritetsmässiga problem med det. Då får du bra backup, behöver inte underhålla något själv, sätts upp på några minuter.

Permalänk
Medlem

Hur mycket data har du? Är det en eller ett par TB så är nog en molntjänst absolut smidigast, och bäst med tanke på att din verksamhet kan vara beroende av att det fungerar.

Vill du absolut inte det så är en NAS lösningen. Synology DS223j är perfekt om du bara vill hantera filer hemma och på resande fot. Den har inte så mycket lull-lull, men hanterar filer lika väl som de dyrare.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IsaaKeN:

Skulle rekommendera molnlagring exempelvis Onedrive, Dropbox eller Google drive så länge du inte har några integritetsmässiga problem med det. Då får du bra backup, behöver inte underhålla något själv, sätts upp på några minuter.

Det är inte en backup. Det är en synkfunktion.
Kommer nån åt google/ms-kontot från annat nätverk kan denne radera/kopiera/köra ransomware på allt.

Permalänk
Medlem

Truenas core, gratis och stabilt!

Visa signatur

i7 6700k @ 4.6 GHz | 16GB DDR4 3866Mhz Trident-Z | ASUS 1080 Ti @ 2050MHz | ASUS z170-Deluxe | Samsung PRO 256 GB | Acer x34a 100hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det är inte en backup. Det är en synkfunktion.
Kommer nån åt google/ms-kontot från annat nätverk kan denne radera/kopiera/köra ransomware på allt.

Här får man väl säkerställa vad man köper funktionsmässigt ifrån leverantören men de flesta har väl en funktion att rulla tillbaka filer ifrån ett tidigare datum. Sen ska man såklart ha 2FA på sitt cloudkonto. Skulle säga att det är mer troligt att du förlorar datat på din NAS på grund av undermålig redundans eller att den skulle bli komprometterad (om den är exponerad mot internet), sårbarheter hittas i NAS enheter relativt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flwsterB:

Truenas core, gratis och stabilt!

Nej, nej, nej, installera inte CORE.

CORE är på väg bort och kommer inte få mer än möjligtvis någon vital säkerhetsuppdatering.
SCALE eller Community Edition som de kallar den numera, är det som gäller.

Permalänk
Skrivet av IsaaKeN:

Ja det kanske hade varit en lösning. Men jag vill ju fortsatt jobba i windows och inte i några molntjänster utan endast ha lagringen där. Därför tänkte jag att NAS kanske är lösningen att man får det som en egen disk i utforskaren. Men det kanske är lösbart med de andra tjänsterna också?

Skrivet av Kamouflage:

Hur mycket data har du? Är det en eller ett par TB så är nog en molntjänst absolut smidigast, och bäst med tanke på att din verksamhet kan vara beroende av att det fungerar.

Vill du absolut inte det så är en NAS lösningen. Synology DS223j är perfekt om du bara vill hantera filer hemma och på resande fot. Den har inte så mycket lull-lull, men hanterar filer lika väl som de dyrare.

Det rör sig om ca 50-100gb ny data per år. Mestadels bilder. Just den Synology tittade jag på så tack för tipset!

Visa signatur

bozze4evigt @ xbox l!ve

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av IsaaKeN:

Här får man väl säkerställa vad man köper funktionsmässigt ifrån leverantören men de flesta har väl en funktion att rulla tillbaka filer ifrån ett tidigare datum. Sen ska man såklart ha 2FA på sitt cloudkonto. Skulle säga att det är mer troligt att du förlorar datat på din NAS på grund av undermålig redundans eller att den skulle bli komprometterad (om den är exponerad mot internet), sårbarheter hittas i NAS enheter relativt ofta.

Absolut men det är fortfarande en synkfunktion, blir en enhet man använder kontot på infekterad/hackad etc kan det spridas till dessa. Tar man bort något från en enhet, tas det bort från andra.

Att bara ha ett google-konto är undermålig redundans;) En lokal online+offline samt remote är väl att eftersträva men som alltid måste man väga och ta ställning till vad man anser bäst..