Telekombolagen och Klarna toppar årets skamlista

Permalänk
Melding Plague

Telekombolagen och Klarna toppar årets skamlista

Telenor och Klarna är fortsatt bland de mest anmälda bolagen i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dinbilgaranti och Dingaranti är den värsta dyngan nånsin. Förstår inte hur man fortfarande inte lyckats stänga ned inbetalningarna till det blufföretaget.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag hade viljat se en lista med mängden klagomål som en % av mängden kunder istället.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk

Det skulle vara bra om det fanns en separat lista för alla nätoperatöerna som styr stadsnäten runt om i sverige så mycket som de höjt priserna mot kunderna.

Det är helt galet vad det gått överstyr med bredbandspriserna och skapats en ojämlikhet bland bredbandskunder i sverige som bara ökat de senaste åren tack vare dem.

Var det meningen att statsnäten skulle bli ett monopol där alla operatöerna som säljer sina tjänster inom dem tävlar om att höja mest?

Är detta vad ett modernt sverige skulle bli? Ledande i världen inom it-infrastruktur som låser ut många ekonomisk svaga? Inte konstigt att vi tappat det många länder som sprungit ifrån oss.

Permalänk
Medlem

Mest förvånad över att Postnord inte är top5.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det skulle vara bra om det fanns en separat lista för alla nätoperatöerna som styr stadsnäten runt om i sverige så mycket som de höjt priserna mot kunderna.

Det är helt galet vad det gått överstyr med bredbandspriserna och skapats en ojämlikhet bland bredbandskunder i sverige som bara ökat de senaste åren tack vare dem.

Var det meningen att statsnäten skulle bli ett monopol där alla operatöerna som säljer sina tjänster inom dem tävlar om att höja mest?

Är detta vad ett modernt sverige skulle bli? Ledande i världen inom it-infrastruktur som låser ut många ekonomisk svaga? Inte konstigt att vi tappat det många länder som sprungit ifrån oss.

folk anmäler juh inte dock, svenskarna är extremt EXTREMT dåliga på att bry sig, klaga kan vi dock.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

folk anmäler juh inte dock, svenskarna är extremt EXTREMT dåliga på att bry sig, klaga kan vi dock.

Det är för att de inte vet att det är nätägarna som står för den största ökningen. Det är helt enkelt okunskap. Och var ska man vända sig om man vill klaga? Till sin kommun, pts?

Permalänk
Avstängd

Klarna

Jag har bara positiva upplevelser med Klarna ,men så använder jag bara GRATIS 30 dagars faktura, Klarna har t.om annullerat ett par fakturor på grund av oseriösa företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Har skrivit till Postnords Kundombudsman två gånger senaste året utan å ens fått ett svar tillbaka.
https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/kundombudsmanne...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är för att de inte vet att det är nätägarna som står för den största ökningen. Det är helt enkelt okunskap. Och var ska man vända sig om man vill klaga? Till sin kommun, pts?

Konsumentverket såklart? läste du nyheten? xD

Skrivet av krEJZi:

Har skrivit till Postnords Kundombudsman två gånger senaste året utan å ens fått ett svar tillbaka.
https://www.postnord.se/kundservice/reklamera/kundombudsmanne...

Samma här, konsumentverket, såklart att postnord själva inte bryr sig om du klagar till dem, dem skrattar bara åt dig.

Permalänk
Medlem

Konstig rubrik! "Klarna toppar årets skamlista"

Ligger 6a 5 bolag före.. Nej det är inte bra. Men toppar listan gör dom ju inte, Men nån extra klick fick ju sweclockers så klart på artikeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Konstig rubrik! "Klarna toppar årets skamlista"

Ligger 6a 5 bolag före.. Nej det är inte bra. Men toppar listan gör dom ju inte, Men nån extra klick fick ju sweclockers så klart på artikeln..

Fast det står ju att "Telekombolagen OCH Klarna...." ? De ligger alltså i "toppen" av alla klagomål. Typ topp tio alltså..

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Konsumentverket såklart? läste du nyheten? xD

Samma här, konsumentverket, såklart att postnord själva inte bryr sig om du klagar till dem, dem skrattar bara åt dig.

Ja du har rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du behöver inte bli orolig. Reglerat kommer det bli så fort Telias kopparnät är helt borta. Indikationerna finns redan.

Det kommer dock inte gå så fort som vi vill.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hakinger:

Fast det står ju att "Telekombolagen OCH Klarna...." ? De ligger alltså i "toppen" av alla klagomål. Typ topp tio alltså..

Fast när ingen av dem är i topp 3 känns det fortfarande inte rätt att säga att "x och y toppar".
"Telekombolagen och klarna i topp 10 på årets skamlista" är väl sant. Att de "toppar" tolkar jag som att de har de högsta platserna på listan.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

Jag har bara positiva upplevelser med Klarna ,men så använder jag bara GRATIS 30 dagars faktura, Klarna har t.om annullerat ett par fakturor på grund av oseriösa företag

Använd kreditkort istället så får du samma funktion fast cashback/points också plus att du slipper Klarna-kundtjänsten om du har problem

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk

Föredrar att betala med Swish. Det är synd att i princip alla företag tvingar en till Klarna då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

Föredrar att betala med Swish. Det är synd att i princip alla företag tvingar en till Klarna då.

Swish har väl inget skydd alls till skillnad från Klarna eller kortköp ( vilket du oftast kan välja även via klarna ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Swish har väl inget skydd alls till skillnad från Klarna eller kortköp ( vilket du oftast kan välja även via klarna ).

Exakt, du har ingen mellanhand som kan agera skydd.

Kreditkort är väl det bästa skyddet man kan få. Efter det faktura där man har rätt att hålla inne betalning om man inte fått det man har laglig rätt att förvänta sig.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Tele2, Telia och Telenor har alla blivit anmälda för att ha krävt att kunder hör av sig över telefon för att säga upp olika typer av abonnemang, där kötiderna är längre än för andra ärenden.

Hm. Telenor kan man säga upp via mina sidor utan problem så det stämmer ju inte.
Jag ringde dock telenor imorse för säga upp mitt. Satt i kö hela 30 sekunder innan jag kom fram

Bra man inte delar den upplevelsen antar jag.

Klarna har jag aldrig haft problem med trots tusentals beställningar med klarna genom åren. Kundtjänst alltid varit bra de få gånger jag behövt det (när jag inte fått varan innan 30 dagar ex eller utebliven vara).

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbe60:

samma här har inte haft några problem med dem.

Permalänk

Att använda Klarna är som att knulla utan kondom, visst är det skönt när allt går bra men skiter det sig ligger du illa till, de tar i min erfarenhet 0 ansvar då.

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

Jag är inte i behov av något skydd från de ställen jag handlar på, och jag är definitivt inte behov av något "skydd" från ett skitföretag som Klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Och var ska man vända sig om man vill klaga? Till sin kommun, pts?

Jag tror att det är rikspolitiken som måste påverkas. Så att dom lagstiftar om ändring. Detta är ju lysande affärer för kommunerna (pun intended) som har bolag driver fibernäten. Kolla bara på Stokab i Stockholm.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Rörmokaren Bengt som endast har kopplat in en ny vattenkran hos sin dotter de senaste 10åren har 0 anmärkningar till Konsumentverket. Borde man inte mer belysa liknande företag och fråga hur de kan vara så duktiga?

Min poäng är att ju fler affärer ett företag gör och mer av en viss typ, så ju fler anmärkningar kommer detta företag att få.
För att kunna dra någon vettig slutsats bör man jämföra bolag inom samma brancher och liknande storlek. Ska man jämföra olika storlek så får man på något sätt ta hänsyn till detta. Liksom exemplet Bengt ovanför har lättare att ha 0 anmärkningar än en vvs firma med 1000st anställda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joeldeluxe:

Använd kreditkort istället så får du samma funktion fast cashback/points också plus att du slipper Klarna-kundtjänsten om du har problem

Där har du en del fel, (jag vet fördelen med Kreditkort jämfört mot ett vanligt Kontokort!!)...gjorde nyligen en reklamation till min Kreditkortsutfärdare, men dom avfärda mina krav, det var en köpt vara som inte levererades via Tradera.. fick till svar det gäller inte när man handlar från Tradera när säljaren är en privatperson är, även om kortköpet går via Tradera...så det blir 30 dagars GRATIS faktura med Klarna i alla läge, när det ges möjlighet !!

PS: Och som sagt, jag har bara positiva upplevelser med Klarna !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast när ingen av dem är i topp 3 känns det fortfarande inte rätt att säga att "x och y toppar".
"Telekombolagen och klarna i topp 10 på årets skamlista" är väl sant. Att de "toppar" tolkar jag som att de har de högsta platserna på listan.

Än värre blir det när man läser ingressen. Där nämns Telenor specifikt trots att de har färre anmälningar än både Tele 2 och Telia. Tyvärr rejält låg kvalité på nyheten.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Än värre blir det när man läser ingressen. Där nämns Telenor specifikt trots att de har färre anmälningar än både Tele 2 och Telia. Tyvärr rejält låg kvalité på nyheten.

Det är förmodligen pga Telenor och Klarna var med även på förra årets "skamlista", men varken Tele2 eller Telia var med då.

Håller dock med om att artikeln känns som en clickbait eller missvisande. Antalet anmälningar säger inte heller särskilt mycket utan att sätta det i relation till företagens antal kunder.

Permalänk
Medlem

Många var nöjda med Telia, Telenor och Tele2 i "Veckans fråga" förra veckan men alla bolag är med topp 10 i denna listan. Tre(operatören) har enligt statistiken bland de stora bolagen minst nöjda kunder men är inte med här. Vad är det som händer?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepe Silvia:

Det är förmodligen pga Telenor och Klarna var med även på förra årets "skamlista", men varken Tele2 eller Telia var med då.

Håller dock med om att artikeln känns som en clickbait eller missvisande. Antalet anmälningar säger inte heller särskilt mycket utan att sätta det i relation till företagens antal kunder.

Det hade jag inte koll på men då blir det i alla fall logiskt.

Jag skulle vilja säga att det är antalet fällningar som är mest intressant. Anmäla kan vem som helst göra för vad som helst. Efter att ha jobbat i handel så ska gudarna veta att kunden har definitivt inte alltid rätt.

Visa signatur

Lätt som Paj