Australien förbjuder sociala medier för ungdomar

Permalänk
Melding Plague

Australien förbjuder sociala medier för ungdomar

Plattformarna kan få böter på 50 miljoner australiensiska dollar om ungar släpps in.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Plattformarna kan få böter på 50 miljoner australiensiska dollar om ungar släpps in.

Läs hela artikeln här

Har svårt att se hur detta ska genomföras. Hur ska man verifiera en ålder på 16 år? En myndig ålder kanske hade varit lättare, men det här låter nästan omöjligt i praktiken

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk

Jag förstår inte alls på något sätt. Dessutom så vem tror ens att socialt umgänge på nätet alltid är dåligt för ungdomar?
Det finns problem och dessa problem kan de utforma hur de kan hantera.
Se det som att det finns problem med att ungdomar istället för skolarbete och annat ser på en massa filmer, serier och spelar datorspel, lösningen på problemet är inte förbjuda ungdomar att se på just filmer, serier och spela datorspel.

Vad som är sociala medier kan man sedan diskuteras. Sweclockers, youtube, github, typ alla onlinespel är till viss grad det. Olika mycket beroende på önskemål.

Permalänk
99:e percentilen

Bolagen riskerar böter på upp till 50 miljoner australiensiska dollar, motsvarande cirka 355 miljoner kronor, om minderåriga inte stoppas från att använda deras plattformar.

Är detta ett engångsbelopp och sen är det fritt fram, eller hur funkar det? Skulle nämligen gissa att flera av de stora aktörerna gärna skulle betala denna summa för att "få" fortsätta rikta sig till barn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Finns en stor risk att det som blir förbjudet blir ännu mer lockande för ungdomarna...

Permalänk
Medlem

Kommer bli helt omöjligt att genomföra, men målet är värt att sikta mot

Jag menar saker som Reddit är ju helt öppet även oinloggad, vem ska blocka det?

Permalänk
Medlem

Intressant. Säger varken bu eller bä om det, men ska bli intressant att följa såväl implementeringen samt effekterna.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av medbor:

NSFW-subbar kräver ju att man är inloggad, så mycket "dåligt" försvinner per automatik från framsidan eller sökfunktionen utan att vara registrerad. Sedan undrar jag kring klassificering av "social plattform"; Reddit är ju egentligen ett gigantiskt forum, liksom SweClockers är en nyhetssida med forumdel också – men är det socialmedia, eller faller det utanför definitionen?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte alls på något sätt. Dessutom så vem tror ens att socialt umgänge på nätet alltid är dålig för ungdomar?
Se det som att det finns problem med att ungdomar istället för skolarbete och annat ser på en massa filmer, serier och spelar datorspel, lösningen på problemet är inte förbjuda ungdomar att se på just filmer, serier och spela datorspel.

Vad som är sociala medier kan man sedan diskuteras. Sweclockers, youtube, github, typ alla onlinespel är till viss grad det. Olika mycket beroende på önskemål.

Socialt umgänge online med vänner (och trevliga främlingar) är nog inte dåligt alls. Däremot sprids mycket propaganda och rent farlig information till kidsen på ett extremt snabbt sätt. Och det är ju bra att försöka hindra/minska på något sätt.

Permalänk
Medlem

Sociala medier är ett socialt gift, även om detta kanske i praktiken blir tandlöst så får man se det som en seger i den mån att samtalstonen blivit mer skarp kring detta enorma problem.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror mer tanken är att man ska hindra underåriga att vara aktiva på sociala medier. I Sverige hade man kanske kunnat lösa det med personnummer, dvs hela? Men frågan är hur många som skulle vara villiga att dela hela sitt personnummer till sidor som blir hackade både nu och då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Tror mer tanken är att man ska hindra underåriga att vara aktiva på sociala medier. I Sverige hade man kanske kunnat lösa det med personnummer, dvs hela? Men frågan är hur många som skulle vara villiga att dela hela sitt personnummer till sidor som blir hackade både nu och då?

Flashback till blip! Där var man tvungen att skriva in sitt personnummer för att bli medlem. Men vad gjorde man inte för att spela habbo hotel?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har svårt att se hur detta ska genomföras. Hur ska man verifiera en ålder på 16 år? En myndig ålder kanske hade varit lättare, men det här låter nästan omöjligt i praktiken

i sverige så är det simpelt, bankid

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att minderåriga ska kunna skapa konton på sociala medier, för mycket brainrot och nsfw som påverkar den mentala uppväxten.

Däremot vet jag inte hur detta ska implementeras och balanseras så att det inte blir rent opraktiskt.

Permalänk
Sötast

Forum, information och dyl är såklart viktigt att kunna komma åt.

Men endless scrollers med videos som faktamässigt är helt utan content (99.9% av tiktok, shorts etc) borde bara förbjudas rent av. Tillför inget intellektuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

i sverige så är det simpelt, bankid

1 kr per signering/inlogg, då gynnar man ett privat företag.

Permalänk
Medlem

Poängen är nog mest att hindra propaganda och att man minskar "kravet" på att unga "ska" ha sociala medier för att vara coola och inte utanför. Jag tror också att man vill åt det faktum att man nu kan filma sig själv eller andra och snabbt lägga upp och förstöra någons liv.

Dvs. många unga har inte konsekvenstänk nog att "inte" filma eller lägga upp vissa saker, och i många fall så är det ju även personer utan konton eller liknande som drabbas när någon lägger upp fula videos på en. Hindrar det från att saker hamnar på interwebben troligtvis inte, men spridningen och förnedring tar nog isf. lite längre tid än att alla dina kompisar ser dig taggad när grabbarna sprungit in i tjejernas omklädningsrum och filmat lite, eftersom det är morgondagens shit-tok-trend.

Man kommer ju fortfarande som barn kunna nå "olagliga" sidor osv, men poängen är nog mest att man inte ska kunna vara så "delaktig" längre.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Halleluja !!!

Men inför 18års gräns och verifiering av identitet genom bank-id, eller jämförbar identifieringstjänst.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Så det här innebär att sociala medier som vill vara verksamma i Australien måste identifiera alla sina användare, även de som är äldre än 16 år...
Gubbgnäll: nätet var bättre på den gamla goda tiden när vi alla var anonyma.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Bra att det tas upp, men det är en farlig väg.
Snart kan ingen sida användas utan konto eller att man verifierar sig.
Jag vägrar att verifiera mitt Twitchkonto med telefonnummer. Tråkiga är att dm inte funkar längre. Mer sådant här lär det bli.

Det var bättre förr.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vore det inte enklare, att likt vissa länder nu gör med tobak, införa ett generellt förbud mot att använda smartphones innan myndighetsålder. De är det stora problemet.

Permalänk
Medlem

Om man är lite cynisk så tänker man att detta är för att blidka massan till att tro man har goda intentioner då man inför ID krav för alla. Den totala informationskontrollen.

Visa signatur

Z690,14700K,4080

Permalänk
Medlem

Det här har nog mer att göra med att dom vill att alla användare skall identifiera sig för att kunna spåras.

edit: ninjad strax ovan

Permalänk
Medlem

Foliehatt has entered the chat.

Permalänk
Skrivet av High1ander:

Poängen är nog mest att hindra propaganda och att man minskar "kravet" på att unga "ska" ha sociala medier för att vara coola och inte utanför. Jag tror också att man vill åt det faktum att man nu kan filma sig själv eller andra och snabbt lägga upp och förstöra någons liv.

Dvs. många unga har inte konsekvenstänk nog att "inte" filma eller lägga upp vissa saker, och i många fall så är det ju även personer utan konton eller liknande som drabbas när någon lägger upp fula videos på en. Hindrar det från att saker hamnar på interwebben troligtvis inte, men spridningen och förnedring tar nog isf. lite längre tid än att alla dina kompisar ser dig taggad när grabbarna sprungit in i tjejernas omklädningsrum och filmat lite, eftersom det är morgondagens shit-tok-trend.

Man kommer ju fortfarande som barn kunna nå "olagliga" sidor osv, men poängen är nog mest att man inte ska kunna vara så "delaktig" längre.

Sociala medier har funnits länge. Detta med att lägga ut bilder och filmer är ett nytt fenomen.
Ser man tillbaka till Lunarstorm så fanns det garanterat många som gjorde saker som de ångrade sig. Men att förbjuda liknande tjänster för ungdomar tror jag knappast är bättre.

När det gäller lägga ut bilder och filmer direkt, så tror jag endast barnbegränsningar på vissa tjänster räcker långt, speciellt när begränsningen även finns på mobilen. Det blir då lite mer jobbigt att lägga ut något och det blir mer som gamla tiden.

Permalänk
Medlem

Sociala medier är rena rama giftet i de flesta fall, så tummen upp från mig!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

80 års gräns vore mer lämpligt.

Permalänk
Medlem

Tanken med lagen lär ju vara att företagen bakom de sociala medierna skall verifiera ålder på användare från Australien och blockera ungdomar.

Men, det kan ju hända att företagen väljer att agera annorlunda, på sätt som inte kommer att uppskattas i Australien.

De kanske lägger ner alla kontor och annan officiell närvaro i Australien, så att de glatt kan skita i lagarna där.
Eller så kanske de geoblockar hela Australien så att inga personer där kommer åt de sociala medierna i fråga.

Drömma kan man ju i alla fall...

Permalänk

Strikt positivt; hoppas sverige tar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte alls på något sätt. Dessutom så vem tror ens att socialt umgänge på nätet alltid är dåligt för ungdomar?

Det är ingen som förbjuder ungar att se på filmer, serier eller datorspel.

Det som förbjuds är TikTok, Meta och X -med mera, plattformar som i 100% av fallen klarar sig bättre utan ungdomar under 16, år båda hållen.

Edit*
Har du sett ett högstadie nu för tiden?
Finns inget som får mig att bli gladare över att vara född tidigt 90-tal än den skiten som skolorna får stå ut med idag…

Visa signatur

Krusidullen är stulen