Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Problemet med detta är att den kommer upp en annat irriterande meddelande där den vill jag ska acceptera villkoren för röststyrning. Helt random. Oavsett om den är kopplad till nätet eller inte

Jag har C3, har aldrig fått detta meddelande när jag är offline. Uppdatera din firmware till senaste. Ta bort din internetkoppling om det är kabel, sen kör du "factory reset", heter nog annat annat på svenska. Tänk bara på att dina inställningar försvinner då.

Jag fick inte ens någon avtal upp, inte ens den översta när jag gjorde som ovan. Sen kopplar du ALDRIG in nätverket igen. Kör via USB om du måste uppdatera(för mesta är det uppdateringar för att pracka på ännu mer annonser och liknande skräp).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Problemet med detta är att den kommer upp en annat irriterande meddelande där den vill jag ska acceptera villkoren för röststyrning. Helt random. Oavsett om den är kopplad till nätet eller inte

Jag köpte svart eltejp och tejpade över mikrofonerna (små hål under på g3.) Jag tänker inte acceptera något avtal för att kunna stänga av funktionen.

Upplever alltså samma problem som du - den triggas ibland av saker som definitivt inte är "Hi LG".

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag köpte svart eltejp och tejpade över mikrofonerna (små hål under på g3.) Jag tänker inte acceptera något avtal för att kunna stänga av funktionen.

Upplever alltså samma problem som du - den triggas ibland av saker som definitivt inte är "Hi LG".

Haha, den va ju smart😅
Vart sitter dom på c3an,vet du det?
Men fattar inte varför man inte kan avaktivera det i settings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Jag köpte svart eltejp och tejpade över mikrofonerna (små hål under på g3.) Jag tänker inte acceptera något avtal för att kunna stänga av funktionen.

Upplever alltså samma problem som du - den triggas ibland av saker som definitivt inte är "Hi LG".

Har inga sådana problem alla val i AI-tjänstmenyn är avbockade och har dom 3 första alternativen markerade i sekretess avtalet

Permalänk
Medlem

Chattade just med LG's support och fick veta att det finns en sida som heter https://lgdelar.se/
Tänkte att det kan vara bra att veta för er som söker reservdelar.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem

Liten update : Jag valde att köpa en 42 C4 som skärm till datorn som jag tidigare frågade om.

8835kr genom LG's hemsida, Alltså 7% till genom LG på ett redan nedsatt pris (9490kr)!
Beställde I helgen. Kom idag. Fick ingen spårlänk från LG, bara mail att dom skickat produkten. Allfrakt körde ut men papperet sa Dachser!
Tog ca 4 vardagar att få hem.
Jättenöjd med texten som vissa klagar på, Men 42" @ 1080P till 42" @ 4k är ju ett jäkla lyft.
Skärpan på texturer i spel är helt sjuk i jämförelse. Respons tiden mot min gamla LCD är så märkbar det känns konstigt att spela. Varför har jag inte köpt e ny skärm tidigare.. 😅
Lär kika på skärm stativ till den då den står lite för lågt nu.

Nu behöver jag bara nytt grafikkort så jag kan köra HDMI 2.1 fullt ut, 120hz @ 4k. Hoppas AMD eller nvidia har något kul i januari/februari!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Chattade just med LG's support och fick veta att det finns en sida som heter https://lgdelar.se/
Tänkte att det kan vara bra att veta för er som söker reservdelar.

Ändå helt okej att kunna köpa ett helt moderkort för 2500kr till CX 65

Permalänk
Medlem

Blev lite konfunderad ikväll när jag skulle dra av skyddsfilmen på nya G4:an och bara lappen man ska dra i åkte av.

Kunde inte se om det satt en skyddsfilm eller inte hur noga jag än titta så tänkte att min kanske kom utan men efter att ha googlat verkar det vanligt att bara lappen lossnar. Började pilla lite i hörnet och jovisst det satt en skyddsfilm på.

Bara liten headsup om det är fler som råkar ut för det

Permalänk
Medlem

Vart en himla massa fipplande innan jag fick det som jag ville i Windows men nu är jag nöjd!

Bl.a. var jag tvungen att ladda ner ColorControl för att kunna aktivera HGIG, Game Optimizer och FilmakerMode samtidigt. Skumt begränsing av LG? Guider säger ställ in HGIG och kalibrera HDR till 1500(nits?) i Windows HDR Calibration men HDR är då inte så stark jag ville. När man då aktiverade FilmakerMode med ColorControl blev HDR:en starkare igen men med alla andra inställningar intakta. Aja får mecka mer i helgen

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Liten update : Jag valde att köpa en 42 C4 som skärm till datorn som jag tidigare frågade om.

8835kr genom LG's hemsida, Alltså 7% till genom LG på ett redan nedsatt pris (9490kr)!
Beställde I helgen. Kom idag. Fick ingen spårlänk från LG, bara mail att dom skickat produkten. Allfrakt körde ut men papperet sa Dachser!
Tog ca 4 vardagar att få hem.
Jättenöjd med texten som vissa klagar på, Men 42" @ 1080P till 42" @ 4k är ju ett jäkla lyft.
Skärpan på texturer i spel är helt sjuk i jämförelse. Respons tiden mot min gamla LCD är så märkbar det känns konstigt att spela. Varför har jag inte köpt e ny skärm tidigare.. 😅
Lär kika på skärm stativ till den då den står lite för lågt nu.

Nu behöver jag bara nytt grafikkort så jag kan köra HDMI 2.1 fullt ut, 120hz @ 4k. Hoppas AMD eller nvidia har något kul i januari/februari!

Min skall också stå på skrivbordet, och jag har kollat en del på Etsy efter snygga skärmställ. Enda problemet är att de flesta 100-105cm ställ, kostar 1800+. Har frågat snällt ett par om de kan tänka sig bättre pris, så får se . Men tagga mig gärna ifall du skulle hitta något, så gör jag densamma .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Min skall också stå på skrivbordet, och jag har kollat en del på Etsy efter snygga skärmställ. Enda problemet är att de flesta 100-105cm ställ, kostar 1800+. Har frågat snällt ett par om de kan tänka sig bättre pris, så får se . Men tagga mig gärna ifall du skulle hitta något, så gör jag densamma .

Du tänker på sån bänk då? Jag kollade på dem först o de kostar en hel del.
För tillfället funderar jag på att köpa en fot med VESA montering bara finns lite överallt, alternativt en arm att hänga den på. Men de e dyra de med..
Fötterna man kan köpa kostar ju betydligt mindre men kanske inte så snyggt! Min nästa prioritering är grafikkort, så försöker snål-lösa upp skärmen just nu 😂. Men hittar du nått så säg gärna till om det känns stabilt osv!

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Postade precis ett tips ang frys från LG där jag nämde rabattkoden jag fick häromdan.
Först nu slog det mig att den kanske funkar på allt från LG ...
Koden är CIC_2 för 10% rabatt (går dock inte att kombinera med andra rabattkoder, enligt LG)

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Postade precis ett tips ang frys från LG där jag nämde rabattkoden jag fick häromdan.
Först nu slog det mig att den kanske funkar på allt från LG ...
Koden är CIC_2 för 10% rabatt (går dock inte att kombinera med andra rabattkoder, enligt LG)

Den funkar på tv, synd att jag redan har beställt.

Permalänk
Medlem

Slog också till på en C4 42" som ska användas som PC-monitor. Har haft en 34" innan och var rädd att den skulle kännas för stor men det gör den inte alls.
Har mestadels kört Mac de senaste åren men plockade nyligen fram PC:n och planerar att bygga en ny speldator.
Förväntade mig krångel med mitt gamla 980Ti men fick igång 4k 120Hz direkt. Riktigt nöjd med skärmen så här långt. Text kan se lite "färgglad" ut men det var jag medveten om.

Enda frågan är om det går att använda fjärren utan att CX65:an också startar. Får använda appen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Slog också till på en C4 42" som ska användas som PC-monitor. Har haft en 34" innan och var rädd att den skulle kännas för stor men det gör den inte alls.
Har mestadels kört Mac de senaste åren men plockade nyligen fram PC:n och planerar att bygga en ny speldator.
Förväntade mig krångel med mitt gamla 980Ti men fick igång 4k 120Hz direkt. Riktigt nöjd med skärmen så här långt. Text kan se lite "färgglad" ut men det var jag medveten om.

Enda frågan är om det går att använda fjärren utan att CX65:an också startar. Får använda appen annars.

Om du spelar något kommer du troligen få problem när du kör den i 120hz. Det funkar, och man märker stor skillnad mot 60hz men i vissa spel kan det ge enormt mycket micro stutter/drop i 1% low även fast fps är hög. Saker som nvidia reflex + boost kan hjälpa lite i dessa fall. Men har man inte HDMI 2.1 så är det inte supportat och det märks på sina ställen.
Bara en heads up

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av +_+:

Om du spelar något kommer du troligen få problem när du kör den i 120hz. Det funkar, och man märker stor skillnad mot 60hz men i vissa spel kan det ge enormt mycket micro stutter/drop i 1% low även fast fps är hög. Saker som nvidia reflex + boost kan hjälpa lite i dessa fall. Men har man inte HDMI 2.1 så är det inte supportat och det märks på sina ställen.
Bara en heads up

Tack! Datorn är för klen för moderna spel så streamar mest Geforce Now.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

[...]
En WOLED har enbart vita OLED:s och färgerna kommer från färgfilter. Ett rött filter är ger röd färg därför att det är ett lågpassfilter som släpper igenom de minst energirika väglängderna från den vita OLED:n, alltså röda våglängder. De mer energirika blå och gröna våglängderna är vad som absorberas. Det röda filtret absorberar alltså det mest energirika ljuset från den vita OLED:n, rimligen (och bekräftat i inbränningstester) det filter som slits snabbast.

Det verkar också helt klart vara rött som pajjar först vid alla tester av inbränningar på WOLED. Blått släpper igenom det mest energirika ljuset (därav blå färg) utan absorption. Solen ger betydligt mer energi än vad någon vit OLED kan alstra och håller i mycket högre grad energi av nära-UV, plus det UV som fortfarande passerar fönstren. Som det röda filtret alltså suger åt sig mest av alla.

Ville bara kommentera på OLED-tekniken, du beskriver faktiskt nästan hur QD-OLED funkar, inte WOLED.

WOLED har inte enbart vita pixlar, varje pixel består av 4 subpixlar där vit är den fjärde, i tillägg till RGB (röd, grön, blå) alltså. Detta eftersom utan den vita subpixeln så blir bilden väldigt ljussvag.
Problemet med detta, om man är petig, är att färgåtergivningen vid väldigt ljus bild inte blir helt optimal eftersom man "tvättar ur" färgen med för mycket vitt. Helst hade man velat ha en OLED med bara RGB-subpixlar men då blir antingen bilden för ljussvag eller så måste man köra subpixlarna allt för hårt vilket då sänker livslängden.
Så för att visa en röd pixel så lyser endast den röda subpixel och så lyser eventuellt även den vita subpixeln beroende på hur ljus den röda pixeln behöver vara. För att blanda färger så lyser olika subpixlar tillsammans med den vita, alla 4 subpixlar lyser inte samtidigt (eftersom R+G+B blir vitt och för att visa vitt så lyser ju bara den vita subpixeln).
Så att ha en vit subpixel ökar alltså inte bara ljusstyrkan men även livslängden för varje pixel och dess subpixlar.
Storleken på subpixlarna har varierat med åren men av de färgade så är röd alltid störst. Dem är placerade i följande ordning: RWGB (alltså röd, vit, grön, blå) vilket förövrigt inte är helt optimalt för text om man använder TV:n som datorskärm, igen om man är petig.

Jag har haft två LG OLED:s förr, en C7 och en C9, där jag haft problem med just att en subpixel har dött och då kan den ena pixeln inte visa just den färgen vilket skapar ett svart hål i bilden, eller ännu värre då en grön subpixel fastnade (påslagen hela tiden) så just den pixeln alltid lyste grönt.
Som tur är har LG extremt bra garanti och har bytt ut panelerna snabbt och kostnadsfritt.

QD-OLED använder en mer "ren" RGB substruktur där den extra ljusstyrkan kommer bakom "subpixlarna" med ett starkt blått ljus som skickas genom ett färgfilter för att ge grönt och rött (i tillägg till det ofiltrerade blåa ljuset) för att åstadkomma en mer trogen RGB OLED med högre ljusstyrka och mer korrekt färgåtergivning. Dock är dessa "subpixlarna" placerade i en triangel, vilket heller inte är optimalt om man använder den som datorskärm.

Det finns för- och nackdelar med både WRGB- och QD-versionerna av OLED men oavsett så är de extremt mycket bättre än LCD.
Detta förklarar också hur/varför man kan få inbränningar; det kommer av att vissa kluster av pixlar/subpixlar har åldrats fortare än närliggande och då inte längre kan lysa lika starkt, vilket resulterar i att t.ex. logoer/text kan se ut som att dem har fastnat.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Ville bara kommentera på OLED-tekniken, du beskriver faktiskt nästan hur QD-OLED funkar, inte WOLED.

WOLED har inte enbart vita pixlar, varje pixel består av 4 subpixlar där vit är den fjärde, i tillägg till RGB (röd, grön, blå) alltså. Detta eftersom utan den vita subpixeln så blir bilden väldigt ljussvag.
Problemet med detta, om man är petig, är att färgåtergivningen vid väldigt ljus bild inte blir helt optimal eftersom man "tvättar ur" färgen med för mycket vitt. Helst hade man velat ha en OLED med bara RGB-subpixlar men då blir antingen bilden för ljussvag eller så måste man köra subpixlarna allt för hårt vilket då sänker livslängden.
Så för att visa en röd pixel så lyser endast den röda subpixel och så lyser eventuellt även den vita subpixeln beroende på hur ljus den röda pixeln behöver vara. För att blanda färger så lyser olika subpixlar tillsammans med den vita, alla 4 subpixlar lyser inte samtidigt (eftersom R+G+B blir vitt och för att visa vitt så lyser ju bara den vita subpixeln).
Så att ha en vit subpixel ökar alltså inte bara ljusstyrkan men även livslängden för varje pixel och dess subpixlar.
Storleken på subpixlarna har varierat med åren men av de färgade så är röd alltid störst. Dem är placerade i följande ordning: RWGB (alltså röd, vit, grön, blå) vilket förövrigt inte är helt optimalt för text om man använder TV:n som datorskärm, igen om man är petig.

Jag har haft två LG OLED:s förr, en C7 och en C9, där jag haft problem med just att en subpixel har dött och då kan den ena pixeln inte visa just den färgen vilket skapar ett svart hål i bilden, eller ännu värre då en grön subpixel fastnade (påslagen hela tiden) så just den pixeln alltid lyste grönt.
Som tur är har LG extremt bra garanti och har bytt ut panelerna snabbt och kostnadsfritt.

QD-OLED använder en mer "ren" RGB substruktur där den extra ljusstyrkan kommer bakom "subpixlarna" med ett starkt blått ljus som skickas genom ett färgfilter för att ge grönt och rött (i tillägg till det ofiltrerade blåa ljuset) för att åstadkomma en mer trogen RGB OLED med högre ljusstyrka och mer korrekt färgåtergivning. Dock är dessa "subpixlarna" placerade i en triangel, vilket heller inte är optimalt om man använder den som datorskärm.

Det finns för- och nackdelar med både WRGB- och QD-versionerna av OLED men oavsett så är de extremt mycket bättre än LCD.
Detta förklarar också hur/varför man kan få inbränningar; det kommer av att vissa kluster av pixlar/subpixlar har åldrats fortare än närliggande och då inte längre kan lysa lika starkt, vilket resulterar i att t.ex. logoer/text kan se ut som att dem har fastnat.

Du har missförstått hur tekniken funkar:

Permalänk

Hej!
Väldigt sugen att slå till på LG G4 77" nu när den är nedsatt.
Har en Samsung 2021 qled q70a 65" i nuläget.

Content jag kollar på är 80% HDR, och om tillgängligt UHD Bluerays/remuxer.
Är det någon annan som gjort liknande hopp från low/midrange qled till flagship oled? Hur var eran upplevelse?
Känner att jag inte vill vara för hypad och sen blir besviken?

Tack för svar!

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av p1er:

Ville bara kommentera på OLED-tekniken, du beskriver faktiskt nästan hur QD-OLED funkar, inte WOLED.

WOLED har inte enbart vita pixlar, varje pixel består av 4 subpixlar där vit är den fjärde, i tillägg till RGB (röd, grön, blå) alltså. Detta eftersom utan den vita subpixeln så blir bilden väldigt ljussvag.
Problemet med detta, om man är petig, är att färgåtergivningen vid väldigt ljus bild inte blir helt optimal eftersom man "tvättar ur" färgen med för mycket vitt. Helst hade man velat ha en OLED med bara RGB-subpixlar men då blir antingen bilden för ljussvag eller så måste man köra subpixlarna allt för hårt vilket då sänker livslängden.
Så för att visa en röd pixel så lyser endast den röda subpixel och så lyser eventuellt även den vita subpixeln beroende på hur ljus den röda pixeln behöver vara. För att blanda färger så lyser olika subpixlar tillsammans med den vita, alla 4 subpixlar lyser inte samtidigt (eftersom R+G+B blir vitt och för att visa vitt så lyser ju bara den vita subpixeln).
Så att ha en vit subpixel ökar alltså inte bara ljusstyrkan men även livslängden för varje pixel och dess subpixlar.
Storleken på subpixlarna har varierat med åren men av de färgade så är röd alltid störst. Dem är placerade i följande ordning: RWGB (alltså röd, vit, grön, blå) vilket förövrigt inte är helt optimalt för text om man använder TV:n som datorskärm, igen om man är petig.

Jag har haft två LG OLED:s förr, en C7 och en C9, där jag haft problem med just att en subpixel har dött och då kan den ena pixeln inte visa just den färgen vilket skapar ett svart hål i bilden, eller ännu värre då en grön subpixel fastnade (påslagen hela tiden) så just den pixeln alltid lyste grönt.
Som tur är har LG extremt bra garanti och har bytt ut panelerna snabbt och kostnadsfritt.

QD-OLED använder en mer "ren" RGB substruktur där den extra ljusstyrkan kommer bakom "subpixlarna" med ett starkt blått ljus som skickas genom ett färgfilter för att ge grönt och rött (i tillägg till det ofiltrerade blåa ljuset) för att åstadkomma en mer trogen RGB OLED med högre ljusstyrka och mer korrekt färgåtergivning. Dock är dessa "subpixlarna" placerade i en triangel, vilket heller inte är optimalt om man använder den som datorskärm.

Det finns för- och nackdelar med både WRGB- och QD-versionerna av OLED men oavsett så är de extremt mycket bättre än LCD.
Detta förklarar också hur/varför man kan få inbränningar; det kommer av att vissa kluster av pixlar/subpixlar har åldrats fortare än närliggande och då inte längre kan lysa lika starkt, vilket resulterar i att t.ex. logoer/text kan se ut som att dem har fastnat.

Du verkar ha ett ärligt uppsåt och förklarar bra, även om du bara förklarar för mig vad jag redan förklarat sisådär tjugo gånger tidigare på forumet om skillnaderna mellan WOLED och QDOLED

Fast miss om detaljen där som @DasIch visar. WOLED är fyra vita subpixlar där tre av dem har färgfilter. Den enbart vita subpixeln har rimligen också ett filter men då mer av karaktären att få fram matchande vitt från ett bredspektrumljus så att det stämmer med vitpunkten för RGB-pixlarnas filter. Vore besvärligt om den vita subpixeln hade annan vitbalans är R+G+B-subpixlarna. Något LG förresten lyckades göra med sina numera avvecklade LCD:er med vita subpixlar och sub-4K-upplösning. Dessa gick inget vidare att kalibrera om man säger så...

Det blir heller inte extremt ljussvagt att på en WOLED köra utan den vita subpixeln. Brytpunkten beror förstås på panelen men det rör sig om flera hundra nits innan den vita subpixeln måste kliva in och börja addera luminans.

Här är ett exempel från OLED C1 som i HDR10-mätningen har peak Luma ≈730 nits. Det når till nästan 0,5 i diagrammet innan R, G och B inte längre bidrar, vilket alltså är runt 350 nits innan vita subpixeln måste fylla på med luminans.

QD-OLED har förstås en annan förutsättning som blir tydligare ju mer man har en mättad färg som ska lysa i höga nits. Ovanligare än man kanske tror i filmer med sådana nyanser och det kräver jämförelser sida vid sida samt en tredje referensmonitor för att bli tydligt när det beror på panelen. Väldigt svårt att se huxflux på en film på sin WOLED och där märka att det är lite fel nyans av en superstark färg.

Ja, det finns alltid någon som säger att de såg samma film på en Samsung QD-OLED och då var det ännu starkare färger. Men det kan lika gärna vara resultatet av Samsungs bildinställningar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mattias92:

Content jag kollar på är 80% HDR, och om tillgängligt UHD Bluerays/remuxer.
Är det någon annan som gjort liknande hopp från low/midrange qled till flagship oled? Hur var eran upplevelse?
Känner att jag inte vill vara för hypad och sen blir besviken?

Jag vill inte hypa och trissa din förväntan men en G4 fullständigt pulveriserar en Samsung Q70. Förnedrar den rent av. Så gör inte det köpet. Stanna kvar på din Q70 och lär dig att för alltid älska den FALD-lösa och gråblå svärtan den ger i HDR, särskilt om du flyttar dig lite åt sidan i soffan. Den gråblå svärtan hjälper faktiskt lite mot glänset i reflexfiltret så win-win?

Har testat Q70B som i princip är samma TV som Q70A. Körde den direkt mot en Sony X85K som i grunden är ekvivalent hårdvara (rimligen båda byggda av TCL) fast med Samsungs respektive Sonys idéer om bild, det vill säga Sony mer färgkorrekt ur kartong. Både är/var typiska bra modeller för den som först siktar lite för lågt på kvalitetsskalan och sedan inser att de kan lyfta sig uppåt. Med G4 går du till den diskutabla toppen av HDR-prestanda.

Innan jag körde Q70B och Sony X85K hade jag kört Panasonic LZ2000E och Samsung S95B. Då sved det lite att kliva ned till Q70-nivån. Men jag är van eftersom jag pendlar mellan högt och lågt rätt ofta. G4:n bör ha ett övertag på både Panasonic LZ2000E och Samsung S95B.

Men som sagt, jag vill inte trissa din förväntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

QD-OLED använder en mer "ren" RGB substruktur där den extra ljusstyrkan kommer bakom "subpixlarna" med ett starkt blått ljus som skickas genom ett färgfilter för att ge grönt och rött (i tillägg till det ofiltrerade blåa ljuset)

En detalj här är att subpixlarna inte åstadkommes med färgfilter. Du kan inte filtrera blått ljus för att få grönt eller rött ljus. Det är ju istället kvantpunkterna som ordnar biffen, som konverterar det blå ljuset till grönt eller rött ljus.

Så ja, teorin, i sin grundform, är så mkt vackrare för QD-OLED än för WOLED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du verkar ha ett ärligt uppsåt och förklarar bra, även om du bara förklarar för mig vad jag redan förklarat sisådär tjugo gånger tidigare på forumet om skillnaderna mellan WOLED och QDOLED

Fast miss om detaljen där som @DasIch visar. WOLED är fyra vita subpixlar där tre av dem har färgfilter. Den enbart vita subpixeln har rimligen också ett filter men då mer av karaktären att få fram matchande vitt från ett bredspektrumljus så att det stämmer med vitpunkten för RGB-pixlarnas filter. Vore besvärligt om den vita subpixeln hade annan vitbalans är R+G+B-subpixlarna. Något LG förresten lyckades göra med sina numera avvecklade LCD:er med vita subpixlar och sub-4K-upplösning. Dessa gick inget vidare att kalibrera om man säger så...

Det blir heller inte extremt ljussvagt att på en WOLED köra utan den vita subpixeln. Brytpunkten beror förstås på panelen men det rör sig om flera hundra nits innan den vita subpixeln måste kliva in och börja addera luminans.

Här är ett exempel från OLED C1 som i HDR10-mätningen har peak Luma ≈730 nits. Det når till nästan 0,5 i diagrammet innan R, G och B inte längre bidrar, vilket alltså är runt 350 nits innan vita subpixeln måste fylla på med luminans.

<Uppladdad bildlänk>

QD-OLED har förstås en annan förutsättning som blir tydligare ju mer man har en mättad färg som ska lysa i höga nits. Ovanligare än man kanske tror i filmer med sådana nyanser och det kräver jämförelser sida vid sida samt en tredje referensmonitor för att bli tydligt när det beror på panelen. Väldigt svårt att se huxflux på en film på sin WOLED och där märka att det är lite fel nyans av en superstark färg.

Ja, det finns alltid någon som säger att de såg samma film på en Samsung QD-OLED och då var det ännu starkare färger. Men det kan lika gärna vara resultatet av Samsungs bildinställningar.

Om jag minns rätt så är väl LGs vita dioder egentligen en blå och en gul, undrar varför man inte stänger av den blåa dioden om det är den som gör mest skada på det röda filtret… säkerligen finns det tekniska svårigheter med detta också dock. Men jag tror inte en ’vit’ diod drivs av bara en pinne

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag vill inte hypa och trissa din förväntan men en G4 fullständigt pulveriserar en Samsung Q70. Förnedrar den rent av. Så gör inte det köpet. Stanna kvar på din Q70 och lär dig att för alltid älska den FALD-lösa och gråblå svärtan den ger i HDR, särskilt om du flyttar dig lite åt sidan i soffan. Den gråblå svärtan hjälper faktiskt lite mot glänset i reflexfiltret så win-win?

Har testat Q70B som i princip är samma TV som Q70A. Körde den direkt mot en Sony X85K som i grunden är ekvivalent hårdvara (rimligen båda byggda av TCL) fast med Samsungs respektive Sonys idéer om bild, det vill säga Sony mer färgkorrekt ur kartong. Både är/var typiska bra modeller för den som först siktar lite för lågt på kvalitetsskalan och sedan inser att de kan lyfta sig uppåt. Med G4 går du till den diskutabla toppen av HDR-prestanda.

Innan jag körde Q70B och Sony X85K hade jag kört Panasonic LZ2000E och Samsung S95B. Då sved det lite att kliva ned till Q70-nivån. Men jag är van eftersom jag pendlar mellan högt och lågt rätt ofta. G4:n bör ha ett övertag på både Panasonic LZ2000E och Samsung S95B.

Men som sagt, jag vill inte trissa din förväntan.

Stort tack för svar! Har följt dina artiklar/trådar en tid och du har alltid så intressanta och bra saker att skriva, det uppskattas!

Har idag och imorrn på mig att bestämma mig, men när jag läste det du skrev, "en G4 fullständigt pulveriserar en Samsung Q70", så såg jag framför mig hur mitt bankkonto sjönk i värde

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du verkar ha ett ärligt uppsåt och förklarar bra, även om du bara förklarar för mig vad jag redan förklarat sisådär tjugo gånger tidigare på forumet om skillnaderna mellan WOLED och QDOLED

Fast miss om detaljen där som @DasIch visar. WOLED är fyra vita subpixlar där tre av dem har färgfilter. Den enbart vita subpixeln har rimligen också ett filter men då mer av karaktären att få fram matchande vitt från ett bredspektrumljus så att det stämmer med vitpunkten för RGB-pixlarnas filter. Vore besvärligt om den vita subpixeln hade annan vitbalans är R+G+B-subpixlarna. Något LG förresten lyckades göra med sina numera avvecklade LCD:er med vita subpixlar och sub-4K-upplösning. Dessa gick inget vidare att kalibrera om man säger så...

Det blir heller inte extremt ljussvagt att på en WOLED köra utan den vita subpixeln. Brytpunkten beror förstås på panelen men det rör sig om flera hundra nits innan den vita subpixeln måste kliva in och börja addera luminans.

Här är ett exempel från OLED C1 som i HDR10-mätningen har peak Luma ≈730 nits. Det når till nästan 0,5 i diagrammet innan R, G och B inte längre bidrar, vilket alltså är runt 350 nits innan vita subpixeln måste fylla på med luminans.

<Uppladdad bildlänk>

QD-OLED har förstås en annan förutsättning som blir tydligare ju mer man har en mättad färg som ska lysa i höga nits. Ovanligare än man kanske tror i filmer med sådana nyanser och det kräver jämförelser sida vid sida samt en tredje referensmonitor för att bli tydligt när det beror på panelen. Väldigt svårt att se huxflux på en film på sin WOLED och där märka att det är lite fel nyans av en superstark färg.

Ja, det finns alltid någon som säger att de såg samma film på en Samsung QD-OLED och då var det ännu starkare färger. Men det kan lika gärna vara resultatet av Samsungs bildinställningar.

Oj, så pinsamt. Skummade igenom tråden och skulle bara lära upp en som kan mycket mer än mig om något jag tydligen missat helt. Beklagar och tackar för att du snällt läxar upp mig också, för 21:e gången då!

Vet inte i efterhand varför jag var övertygad om att det var fyra egna WRGB-dioder men tror det var lite på grund av att när jag fick mina pixelfel och supporten på LG försökte förklara något dem tydligen inte kunde så mycket om och mina egna antaganden.
Så om man får problem med pixlar/subpixlar på oavsett OLED så skulle man alltså kunna säga att det antingen är problem med underliggande dioder och/eller kanske något elektriskt fel med färgfiltret som dioden lyser igenom? Alltså om en pixel/subpixel dör eller fastnar.

Sen undrar jag också då lite hur varje subpixel och dess underliggande diod blir till, vet inte helt hur jag ska förklara, men eftersom alla storekar på LG:s OLED mellan 48" och 83" har samma 4K-upplösning så betyder väl det att varje pixel på dessa paneler är olika stora? Alltså en pixel på 48" är mindre än en på en 83".
Vet att de olika panelstorlekarna blir utskurna av samma moderglas men blir då dioder och substrukturen typ 3D-printad åvanpå moderglaset och då i olika storlek beroende på panelens storlek? Kanske dum fråga och eventuellt överflödigt för tråden men hade varit intressant att veta.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Hej,

Har fått pris på Elgiganten på en 83” LG C3 (2023) på 33990 kr.
Ser att det ligger Black Friday Erbjudande på en G3 i samma tum för drygt 35k.
Hur bör jag resonera mellan dessa två modeller?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrke:

Hej,

Har fått pris på Elgiganten på en 83” LG C3 (2023) på 33990 kr.
Ser att det ligger Black Friday Erbjudande på en G3 i samma tum för drygt 35k.
Hur bör jag resonera mellan dessa två modeller?

Tack på förhand!

De stora skillnaderna är att G-serien erbjuder högre ljusstyrka och ger längre garanti mot ”inbränningar”. Om det är värt mellanskillnaden är upp till dig då skillnaderna annars är väldigt små. 🙂

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Om jag minns rätt så är väl LGs vita dioder egentligen en blå och en gul, undrar varför man inte stänger av den blåa dioden om det är den som gör mest skada på det röda filtret… säkerligen finns det tekniska svårigheter med detta också dock. Men jag tror inte en ’vit’ diod drivs av bara en pinne

Du tänker kanske på vita lysdioder i en LCD som är en blå lysdiod med gult fosfor där man filtrerar fram grönt och rött från ljuset från fosforn? Eller så tänker du kanske på "Dual LED" som används idag på enklare mellanklass/basklass-LCD där det är två uppsättningar lysdioder, en som är D65-orienterad (dvs dagsljusnivå) och en som håller en högre färgtemperatur (dvs blåare, kallare) vilket är ett sätt att få högre ljusstyrka ur kartong- och i knasbollslägen på annars rätt menlösa apparater.

Den vita OLED:n som är basen i WOLED är bredspektrumvit. Finns ingen blå diod som sliter på de röda filtret. Det går inte att filtrera fram särskilt mycket rött ljus från en blå diod. Det som gör en lysdiod definitionsmässigt blå är att den inte har särskilt mycket av röda våglängder till att börja med. Hade dioden alstrat röda våglänger som på något sätt kunde filtreras fram hade det inte längre varit en blå diod, utan en lila eller rosa lysdiod.

Min förklaring runt slitage på rött filter i en WOLED är just att det är bredspektrumvitt ljus från början. Enda sättet att få vitt ljus att bli till rött ljus är att lågpassfiltrera (absorbera) de mer energirika blå och gröna våglängderna och endast släppa igenom röda våglängder. Energirikare ljus (dvs kortare våglängder) sliter typiskt mer varpå det röda filtret rimligen tar stryk först och det blå filtret slits minst och sist av alla, helt i linje med exempelvis rtings bränntester.

Detta stämmer också mer med de allt vanligare anekdotiska berättelsen om att OLED-modeller som i flera år utsatts för solljus. Rött filter absorberar mest av solens bredspektrumenergi, inklusive UV och slits först. Då blir det kanske inte någon inbränd Disney-logga men väl effekten att panelen i stora sjok tappar förmågan att visa rött. Gräsmattan i fotbollen blir gul etc.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av p1er:

Oj, så pinsamt. Skummade igenom tråden och skulle bara lära upp en som kan mycket mer än mig om något jag tydligen missat helt. Beklagar och tackar för att du snällt läxar upp mig också, för 21:e gången då!

Vet inte i efterhand varför jag var övertygad om att det var fyra egna WRGB-dioder men tror det var lite på grund av att när jag fick mina pixelfel och supporten på LG försökte förklara något dem tydligen inte kunde så mycket om och mina egna antaganden.
Så om man får problem med pixlar/subpixlar på oavsett OLED så skulle man alltså kunna säga att det antingen är problem med underliggande dioder och/eller kanske något elektriskt fel med färgfiltret som dioden lyser igenom? Alltså om en pixel/subpixel dör eller fastnar.

Sen undrar jag också då lite hur varje subpixel och dess underliggande diod blir till, vet inte helt hur jag ska förklara, men eftersom alla storekar på LG:s OLED mellan 48" och 83" har samma 4K-upplösning så betyder väl det att varje pixel på dessa paneler är olika stora? Alltså en pixel på 48" är mindre än en på en 83".
Vet att de olika panelstorlekarna blir utskurna av samma moderglas men blir då dioder och substrukturen typ 3D-printad åvanpå moderglaset och då i olika storlek beroende på panelens storlek? Kanske dum fråga och eventuellt överflödigt för tråden men hade varit intressant att veta.

Informationen som kommer från tillverkarnas håll är sällan helt robust. Dels vet individer i personalen inte alltid själva. Dels försöker de förenkla för de hanterar personer vilka inte annars inte kan skilja en häst från en zebra. Då blir det ibland lite märkliga förklaringar.

När jag testade LG:s första OLED för tolv år sedan fick jag helt fel information om deras OLED-teknik från LG:s egna produktansvariga. Inte ens de hade fått rätt info om hur deras egna apparater faktiskt fungerande. Fick jag senare verkligen göra en unlearn, lära mig läxan av att sprida fel information och en gång för alla lära mig skilja på personen och rollen. Man vet inte allt för att man har rollen som produktansvarig. Fast det är ju så här man lär sig på riktigt, att stå för och korrigera sin egna misstag.

På 42 och 48–tum är pixlarna helt enkelt fysiskt mindre och därför alstrar de också mindre ljus totalt per kvadratcentimeter. Dvs de når inte lika högt i antal nits, cd/m2. Panelstorleken påverkar den totala ljusstyrkan en hel del. 65:or är generellt lite ljusstarkare än 55:or och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

De stora skillnaderna är att G-serien erbjuder högre ljusstyrka och ger längre garanti mot ”inbränningar”. Om det är värt mellanskillnaden är upp till dig då skillnaderna annars är väldigt små. 🙂

Tack för svar!
Hur mycket bör man ha i åtanke gällande ljusinsläpp i rummet där TVn ska sitta? Är OLED så känslig att man bör titta på annan teknik istället?