Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av CCWarlock:

Som de ovan, Marathon Winter Plus.

Lyckades dock halka och trilla när framhjulet slant i januari med brutet revben och härliga djupa skrapsår som följd. Fick ett Ice Spiker Pro av en polare jag tänkte prova..

Har en kollega som monterade Ice Spiker Pro på sin dotters cykel. Mölnlycke och nedförsbacke ner till skolan tydligen. Han nämnde att det var noll grepp med det hjulet på polerad sten men grymt bra grepp på is/snö/snö med skare.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag kör Schwalbe Marathon Winter Plus,

Skrivet av baath:

Jag kör på Schwalbe Marathon Winter,

Skrivet av CCWarlock:

Som de ovan, Marathon Winter Plus.

Jag citerade er alla, hoppas det var ok

Hur funkar däcket på barmark?

Jag upplever att mina Schwalbe Marathon E-Plus har fungerat okej att penda med då det är så få dagar med rikligt med snö här i Gbg och tycker jag klarar halkan bra utan dubbar. För de riktiga snöfallen har jag ett par grövre mönstrade däck som satt på MTBn när jag köpte den, hjälper i snön men noll mot is. Det som talar mot dubbdäck för mig är att jag bara har ett hjulset och det ändå tar lite tid att hålla på och byta däck med det förrädiska vädret här på kusten, lättare att ta buss till jobb den dan det är duktigt skitväder.

Ni får gärna övertyga mig att svälja stoltheten och höra på det jäkla rasslandet av dubbar mot barmark

/V

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

Jag upplever att mina Schwalbe Marathon E-Plus har fungerat okej att penda med då det är så få dagar med rikligt med snö här i Gbg och tycker jag klarar halkan bra utan dubbar. För de riktiga snöfallen har jag ett par grövre mönstrade däck som satt på MTBn när jag köpte den, hjälper i snön men noll mot is. Det som talar mot dubbdäck för mig är att jag bara har ett hjulset och det ändå tar lite tid att hålla på och byta däck med det förrädiska vädret här på kusten, lättare att ta buss till jobb den dan det är duktigt skitväder.

Ni får gärna övertyga mig att svälja stoltheten och höra på det jäkla rasslandet av dubbar mot barmark

/V

Dom rullar jäkligt trögt på asfalt. Bytte till Suomi Tyres i år som är ännu värre, men bättre på is. Var just ute en sväng och sökte på flit efter svart/blankis och där är nya däcken klart överlägsna. Väntar fortfarande på snö, kom 5cm för en vecka sen men det har smält bort...

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Saandberg:

/V

Trögt och rätt tråkig upplevelse att trampa med dubbar, men det är ändå roligare än att vänta på bussen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saandberg:

/V

Det brukar räcka att ha dubbdäck på framhjulet, om det bara är isfläckar på vägen. De flesta halkolyckor sker när man svänger på is och framhjulet drar åt sidan. Bakhjulet följer allt som ofta mera med i färdriktningen. Men när det är isgata så behöver man även bättre grepp på bakhjulet.

Antingen kan man ha framdäcket på hela säsongen eller köpa det billigaste framhjulet man kan få tag på och montera vinterdäck på det. Det går ju snabbt att byta framhjul beroende på om det ser ut att bli is nästkommande vecka.

Rullmotståndet med vinterdäck är inte så roligt. Men att bara ha det på framhjulet är en bra kompromiss som täcker de vanligaste fallen med ishalka. Har räddat mig många vintrar från att halka omkull. Någon enstaka gång har jag dock halkat omkull i isig nedförsbacke utan vinterdäck på bakhjulet, men det var lätt att rädda upp och inte alls lika farlig vurpa som när framhjulet slinter undan.

Permalänk
Medlem

Jag kör samma däck året runt, så länge det är 50mm så går det bra i snö/spårigt

Men jag bor i stan och pendlar inte många mil om dagen, så det får gå lite långsammare helt enkelt

Permalänk
Medlem

Marathon Winter har dugit bra för mig i mer än ett decennium. Trögt som bara den på asfalt och ändå åker jag oftast på röven en eller ett par gånger per säsong när det fryser på rejält. Kanske är det lite bättre med några andra däck men jag har accepterat för länge sedan att vintern är eländig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag kör samma däck året runt, så länge det är 50mm så går det bra i snö/spårigt

Men jag bor i stan och pendlar inte många mil om dagen, så det får gå lite långsammare helt enkelt

Bor i södra Sverige och har samma filosofi. Cyklar med samma däck hela året, men tar det långsamt när det är minus. Är det det riktigt halt, vilket är väldigt sällan, ställer jag cykeln och ställer mig skamsen på busshållplatsen och väntar på bussen.

Förstår mig verkligen inte på de som åker kollektivtrafik dagligen på avstånd där det går att cykla. De få gånger jag åker kollektivtrafiken tar det ALLTID mycket längre tid än att cykla. Dessutom får man lite gratis motion på resvägen till jobbet.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Schwalbe Marathon Winter Plus. Nu kör jag med 4,20 bar. När det blir lite mer etablerad vinter, kommer jag köra med lite lägre tryck så att dubbarna når ner bättre.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bartil:

Jag kör med Schwalbe Marathon Winter Plus. Nu kör jag med 4,20 bar. När det blir lite mer etablerad vinter, kommer jag köra med lite lägre tryck så att dubbarna når ner bättre.

Borde inte högre tryck göra att dubbarna når ner bättre? Lägre tryck borde innebära att gummit viker sig runt dubbarna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Borde inte högre tryck göra att dubbarna når ner bättre? Lägre tryck borde innebära att gummit viker sig runt dubbarna.

Fast med högre tryck når dubbarna på sidorna inte ner alls.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fast med högre tryck når dubbarna på sidorna inte ner alls.

Sant, om man inte lutar sig ordentligt. Vilket dilemma.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Sant, om man inte lutar sig ordentligt. Vilket dilemma.

Finns säkert nån studie på det...men jag tror det ger sig vilket, alla tryck är bättre än att inte köra dubbat alls

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Förstår mig verkligen inte på de som åker kollektivtrafik dagligen på avstånd där det går att cykla. De få gånger jag åker kollektivtrafiken tar det ALLTID mycket längre tid än att cykla. Dessutom får man lite gratis motion på resvägen till jobbet.

Oavsett om det är av bekvämlighet, sällskap, sjukdom, okunskap, ska vidare, eller vad än deras skäl må vara. Så får vara glad att så pass många ändå åker kollektivt och inte tar bilen😉

Och skulle hälften av dessa människor som du stör dig på cykla istället, hade du säkert stört dig över varför folk cyklar på ett visst sätt (långsamt, vingligt, i bredd osv.) och borde tagit annat transportmedel istället och låta dig ha en fri cykelväg 😆

Edit: För egen del tar jag bil 18min, enkel resa, och inga köer.
Med kollektivtrafiken (buss) så skulle det ta dryga timmen, med med ett byte.

I vår ska jag börja cykla, de dagar som vädret tilltalar mig 😊
Testade för tre veckor sedan, det tog 53 minuter att cykla 1,7 mil.
Går att pressa när jag väl kommit igång med cykling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag tänker så här: Mina 50mm-däck förblir runda med högt tryck. Med mindre luft i, kommer däcken att plattas till och mer däck når marken. Man hör denna skillnad i form av rasselskrap med lägre tryck, så det verkar som att det funkar

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Finns säkert nån studie på det...men jag tror det ger sig vilket, alla tryck är bättre än att inte köra dubbat alls

På is ja, men på asfalt finns det många problem med dubbar

Permalänk
Medlem

Hur/var förvarar man lämpligast reservslangen under vintern?
I det oisolerade uteförrådet eller inomhus?
Bör den vecklas ut och hängas upp?

Tänker då på vad slangen mår bäst av.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur/var förvarar man lämpligast reservslangen under vintern?
I det oisolerade uteförrådet eller inomhus?
Bör den vecklas ut och hängas upp?

Tänker då på vad slangen mår bäst av.

Tack på förhand.

Förvarar mina i originalförpackning i svalt rum. Verkar hålla många år så. Satte i "nya" när jag bytte däck i somras, dom är nog 5 år gamla och funkade hur bra som helst. Tack för påminnelsen att beställa nya reserver nästa gång jag behöver nåt!

Visa signatur

Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Förvarar mina i originalförpackning i svalt rum. Verkar hålla många år så. Satte i "nya" när jag bytte däck i somras, dom är nog 5 år gamla och funkade hur bra som helst. Tack för påminnelsen att beställa nya reserver nästa gång jag behöver nåt!

Ahh, då har jag det perfekta rummet att förvara i.
Tack för svar 👍🏻

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Behöver tips på pendlarhoj till en kvinna 165cm. 8-12 tusen
-Utan el
-Ett antal växlar

Har kunnat mycket om Racer och MTB men kan noll om "vanliga" cyklar, har blivit tillfrågad som "expert", var börjar man?

Vettiga fästen för stänkskärmar och pakethållare, med plats för tillräckligt breda däck under skärmarna. Resten brukar gå att anpassa. 165cm borde passa någorlunda på 16"/50cm ram men löns att provåka om det är första "bättre" cykeln. Skippa allt vad fjädring heter i den prisklassen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Azub gör fat trikes och de går att få med elmotor, perfekt som vintercykel så slipper man ramla

https://azub.eu

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Azub gör fat trikes och de går att få med elmotor, perfekt som vintercykel så slipper man ramla
https://azub.eu/wp-content/uploads/2017/05/azub-fat-recumbent-trike-for-snow-mud-sand-baikal-7.jpg
https://azub.eu

Coolt! Klassas de som cyklar i trafiken?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrPasty:

Coolt! Klassas de som cyklar i trafiken?

Ja de är juridiskt som vanliga elcyklar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.