Svenskar piratkopierar mer än EU‑genomsnittet

Permalänk
Medlem

Intressant läsning som stärker mycket av det man förväntat sig. Piratkopiering kommer aldrig att försvinna om man inte lyckas göra det till en omöjlig handling (vilket sannolikt inte kan hända) men det är också naturligt att den ökar när folk får det sämre ställt, oavsett om de faktiskt har det dåligt ställt. Man vänjer sig lätt vid en viss standard och kan ha svårt att gå ifrån den. Speciellt om man får en win-win med att behålla tillgången till lägre pris, eller helt gratis.

Skrivet av cyklonen:

Ja, det är det som är så bisarrt med SweC. De lägger ofta upp nyheter om förbjudna ämnen, och sen raderas inlägg som diskuterar ämnet. Nånstans borde de bestämma sig. Det känns mest som att redaktionen försöker locka fram användare att banna.

De har bestämt sig och reglerna är tydliga var gränsen går. Man får inte länka till piratkopierat material, prata om hur man går tillväga för att skaffa det, eller antyda att man innehar sådant material. Det går utmärkt att föra en meningsfull diskussion utan att inkludera något av det, vilket är varför de flesta klarar av att diskutera utan att få inlägg borttagna. Det gäller bara att tänka lite innan man postar, vilket är vettigt att göra varenda gång man skriver något, oavsett ämne.

Jag är mer förvånad över att det alltid är folk i dessa trådar som tror att ämnet inte får diskuteras alls, trots alla bevis för motsatsen.

(inlägget blir lite ironiskt då jag diskuterar reglerna här)

Permalänk

Regional blockering (geo-block) är ett skäl till att många söker sig till iptv. Tyvärr är utbudet lika kasst oavsett vad man betalar. BBC t.ex går inte att lagligt se utanför övärlden, vet ej om det går inom samväldet?
I det fallet spelar det alltså ingen roll hur mycket du är beredd att betala, det blir ett Nej. Så är det med SVT också och handlar förstås om rättigheter.

DVD-skivor hade samma regionsskydd, vilket gick att plocka bort om man var insatt. Jag tycker i mångt och mycket att det är girighet och egoism som byggt upp piratismen, ganska bra jämförelse med forna tiders Svartskägg.

Permalänk
Moderator
Moderator

Vad som gäller kring privatkopiering finns, utöver det som står i reglerna, även hanterat i FAQ som länkas till direkt i forumreglerna.

Som @blunden och @Evil Peter redan väl påpekat så är det inte alls särskilt svårt att diskutera sakfrågan här utan att för den skull behöva bryta mot reglerna.

Har man ändå frågor eller kommentarer kring moderering så är man välkommen att höra av sig i kontaktformuläret.

*Tråd smått rensad.*

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Det är förståeligt att folk söker sig till billigare tjänster och produkter när man ska betala 100kr+/mån för varje tjänst som inte ens har hela utbudet och man behöver oftast flera leverantörer/tjänster.
Just sportutbudet är löjligt dyrt, fattar inte hur man kan betala 500-1000kr/mån för det. Inte konstigt de drar in miljard belopp varje månad på ful-streaming.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

"we got streaming at home"

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Jag har funderat (länge) på att skaffa några streaming-tjänster men vad jag undrar är hur man håller koll på vilka filmer som finns på vilken tjänst? utan att starta dom en och en för att ta en titt...

edit: jag insåg nu i efterhand att detta är lite off topic..

Permalänk
Medlem

allt är Fairlights fel

Permalänk
Skrivet av SCORPION2000:

Eh... Om dom slutar att va korkade och samlade ALLT på ETT ställe och INGET är region blockerat så kommer allt detta(pirat Streaming) försvinna!

Detta har ju bevisats flera gånger tex med Musik(Spotify).

Men... Ja dom som bestämmer är ju idioter så... Ja vi for fortsätta som det är nu.

Skrivet av Ozzed:

En tjänst , ett pris, med fördelning av pengar utefter vad folk tittar på, lyssnar på, läser etc. Problem solved. Men nej varför ska man göra det enkelt när man han göra det svårt?

Visst vore det jättepraktiskt om allt fanns på ett ställe, men det är nog tyvärr ingen, förutom vi slutkonsumenter, som är intresserade av en sådan lösning.

Vi har ett otal streamingoperatörer som alla drömmer om att bli serie-Spotify. De är inte intresserade av att ha allting på samma ställe, de vill att ni skall vara abonennter hos just dem. De vill ha exklusivt innehåll och är med redan i produktionsledet för att säkerställa att de får exkulsivt innehåll som attraherar abonnenter.

Vi har medieproducenter som inte heller är intresserade av att allt finns på samma ställe. De ser mycket hellre att streamingoperatörerna bjuder över varandra för att köpa deras produkter (och operatörerna betalar mer än de egentligen har råd med, se på Viaplay). Producentera slipper ta en stor del av den finansiella risken utifall en serie skulle floppa och ingen tittade på den. I en betalt för vad folk tittar på-modell skulle de få ta hela risken.

Vem/vilka hade ni tänkt er skulle driva denna sajt som hade allt innehåll? Och hur mycket skulle de behöva ta betalt för att mediaproducenterna inte skall tappa inkomster? Skulle denna sajt vara med och delfinansiera serier på samma sätt som Netflix/HBOMax och andra gör eller skulle de dyra serierna inte bli gjorda?

Permalänk
Medlem

Ta bort all drm och reklam, samla allt på ett ställe, gör allt innehåll direkt nedladdningsbart till disk med 4k bluray så kanske jag skulle betala typ 20kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En tjänst , ett pris, med fördelning av pengar utefter vad folk tittar på, lyssnar på, läser etc. Problem solved. Men nej varför ska man göra det enkelt när man han göra det svårt?

Det var ju så ett bra tag, men sedan tänkte fan alla fan vi tjänar pengar om vi släpper vår egen streamingtjänst för våran filmstudio, sedan skippa helt och sälja licenser för streama våra filmer till Netflix.

Det tänkte då inte på att alla får mindre utbud svårare och hitta något, då blir kund strömmarna utspridda och hoppade mellan olika tjänster se klart utbudet sedan gå till nästa tjänst.

Vilket har gjort att ingen går direkt med vinst och priserna höjs samtidigt som utbuden blir sämre.

Själv ser man mesta dels bara på asiatiska streamingtjänster som Viki, iQIYI, WeTV

Nu för tiden känns som det går hitta mer udda innehåll där och mer utspridd än västvärldens strömingstjänster där just nu åtminstone är bara rebots, eller mer av samma sak.

Känns som inspirationen och idéerna är slut, man ser bara på det senaste 10 åren kännds som det fanns ett par filmer och serier varje år som var nytt och värt och titta på, idag är det väldigt svårt hitta något.

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem

Med iptv och rätt app så är interfacen minst lika bra som om man haft "Lagliga" tjänster detta vet nog inte många om så finns fler som kan bli omvända

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Visst vore det jättepraktiskt om allt fanns på ett ställe, men det är nog tyvärr ingen, förutom vi slutkonsumenter, som är intresserade av en sådan lösning.

Vem/vilka hade ni tänkt er skulle driva denna sajt som hade allt innehåll? Och hur mycket skulle de behöva ta betalt för att mediaproducenterna inte skall tappa inkomster? Skulle denna sajt vara med och delfinansiera serier på samma sätt som Netflix/HBOMax och andra gör eller skulle de dyra serierna inte bli gjorda?

Det ironiska i kråksången är väl att det just var en sådan lösning som fick folk att ladda ner piratat matrial från början. Ingen orkade valsa omkring till flera olika uthyrningsföretag i jakt efter en specifik film.
Lägg därtill att många äldre serier och filmer saknas på samtliga populära streamingsiter, samtidigt som dessa alltsom ofta finns på ful-sidor att ladda hem. Gissningsvis vill väl streamingsiterna slippa betala skaparna för dessa äldre titlar skall ligga på deras sida.
Man brukar ju säga att marknaden löser problemet själv, men i detta fall så vete katten. Sålänge piratsidorna har bättre utbud (vilket är helt sjukt) så slåss de privata streamingaktörerna i motvind. Kanske vore dags med en oberoende streamingsite där allt fanns samlat istället?

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Skrivet av Nikodemous:

Man brukar ju säga att marknaden löser problemet själv, men i detta fall så vete katten. Sålänge piratsidorna har bättre utbud (vilket är helt sjukt) så slåss de privata streamingaktörerna i motvind. Kanske vore dags med en oberoende streamingsite där allt fanns samlat istället?

Marknaden håller på och löser problemet, men marknadens problem handlar om lönsamhet, snarare än om bekvämlighet för konsumenten.

Det sker ju saker:

Reklamfinansiering gör att de kan hålla ner priserna och behålla en del abonnenter som annars skulle ha avstått.

Det är ingen tvekan om att det är en viss överetablering på marknaden. Sammangåenden som mellan Warner Media och Discovery ger ett bredare utbud (och en ursäkt att ta ut högre avgifter). Disney köpte 21st Century Fox och Amazon köpte MGM för ett antal år sedan.

Andra saker som sker är att man erbjuder andra operatörers utbud i samma app. Här kanske Amazon är det främsta exemplet, de har flera olika andra operatörer som du kan se via Prime Video. Senaste tillskottet var väl AppleTV+.

De kanske lyssnade på "allt på ett ställe", men missade att priset skulle vara överkomligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Marknaden håller på och löser problemet, men marknadens problem handlar om lönsamhet, snarare än om bekvämlighet för konsumenten.

Det sker ju saker:

Reklamfinansiering gör att de kan hålla ner priserna och behålla en del abonnenter som annars skulle ha avstått.

Det är ingen tvekan om att det är en viss överetablering på marknaden. Sammangåenden som mellan Warner Media och Discovery ger ett bredare utbud (och en ursäkt att ta ut högre avgifter). Disney köpte 21st Century Fox och Amazon köpte MGM för ett antal år sedan.

Andra saker som sker är att man erbjuder andra operatörers utbud i samma app. Här kanske Amazon är det främsta exemplet, de har flera olika andra operatörer som du kan se via Prime Video. Senaste tillskottet var väl AppleTV+.

De kanske lyssnade på "allt på ett ställe", men missade att priset skulle vara överkomligt

Jo, men fortfarande är de facto att flera äldre titlar inte alls finns på nån av de streamingsidorna som finns tillgängliga. Detta har inget med konkurrens att göra, snarare att dessa plattformar inte är intresserade utav att betala för titlar som ses väldigt sällan. Detta är ett stort problem eftersom det inte finns några pengar att tjäna på dessa titlar, men har ett kultuellt värde. Marknaden tar sällan hand om kulturella värden ifall de inte kan tjäna pengar på det på samma gång.

Svt har löst detta genom att lägga upp flera kulturklassade serier och filmer på öppet akiv, men något sådant finns tyvärr inte för utländska filmer och serier.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Släpp en tjänst som Spotify fast för film och serier där "allt" finns att se på så skulle antalet som piratkopierar sjunka markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jo, men fortfarande är de facto att flera äldre titlar inte alls finns på nån av de streamingsidorna som finns tillgängliga. Detta har inget med konkurrens att göra, snarare att dessa plattformar inte är intresserade utav att betala för titlar som ses väldigt sällan. Detta är ett stort problem eftersom det inte finns några pengar att tjäna på dessa titlar, men har ett kultuellt värde. Marknaden tar sällan hand om kulturella värden ifall de inte kan tjäna pengar på det på samma gång.

Svt har löst detta genom att lägga upp flera kulturklassade serier och filmer på öppet akiv, men något sådant finns tyvärr inte för utländska filmer och serier.

Exakt. Så en bra betaltjänst där allt möjligt som är äldre än, säg, 30 år finns, vore vettigt. Personligen är jag nästan helt ointresserad av det som produceras i dag. Jag ser knappt ens en ny film per år, och förmodligen inte ens en serie per år. Allt är för överproducerat efter moderna normer, och tilltalar mig inte. Jag ser mycket hellre en film från 1935 än en från 2024.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heiwa:

Släpp en tjänst som Spotify fast för film och serier där "allt" finns att se på så skulle antalet som piratkopierar sjunka markant.

Skulle till och med vara ok med att begränsa det till 4-6 filmer i månaden i bas abonnemang och att fri access landar på typ 400 spänn.

Betalar redan för 3-4 tjänster men 70% av det jag tittar på är på skumsida ändå för det är ofta enklare än att lista ut var filmen ligger. Amazon är ju super idiotisk att man kan söka efter filmer, hitta men får då veta att man får abonnera på en till jäkla tjänst.

Sen kan jag tycka man kan långsam ladda ner över en vecka för att inte behöva streama live. Typ som halv torrent, var väl det popcorntime gjorde…om inte helt lagligt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | MSI 5070Ti Ventus 3x OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag lägger stora summor varje månad på media men jag laddar även ner enorma mängder, kan ladda ner många versioner av samma sak också bara för att kolla alla och sen behålla den bättre. Ibland laddar jag även ner sådan jag redan äger eller betalar för bara för det blev smidigare så och jag satt vid datorn, t.ex. får inte 4K Netflix genom datorn så då laddar jag ner serien ist.

Jag tror "piratande" kommer öka framöver när alla höjer sina priser och utbuden per tjänst bara blir sämre.

Har 185TB nedladdat enligt qBittorrent.

Vad för typ av tidningar laddar folk ner? Är det serietidningar/manga eller?