Indiana Jones-spel kräver ray tracing-grafikkort

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jahapp. Då skiter vi i detta spelet 🤷‍♂️
Vilket korkat beslut.

Det här med att pressa gränser är väl helt ok. Om det är gränser vi kan välja. Som allt på max i superdupermega i settings men spelet ser bra ut och rullar på ok på ok hårdvara i high.

Är det verkligen ett självändamål att få spela på "high"?
Blir spelet plötsligt inte ett bra spel om egot blir naggat av grafikinställningar som antyder medelmåttighet?

Det kommer ju släppas för Xbox S, så att det skulle vara ospelbart och förargelseväckande fult i medium på ett 3070 Ti låter hyffsat osannolikt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Man har alltid behövt bästa grafikkort för att köra grafiska tunga spel på max. Förr i tiden fanns det till och med spel med inställningar man inte kunde köra på bästa grafikkortet som fanns på den tiden

Crysis…?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Crysis…?

Så vitt jag minns, så hade "Doom 3" när det släpptes, för att få högsta möjliga inställningar, stöd för högupplösta texturer som krävde mer grafikminne än något då existerande kort hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Känns oerhört platt om trailern visar spelet på max.

Håller också med föregående talare att animationerna / motion capture ser rätt amatörmässiga ut för ett AAA-spel. Men men, termen AAA är ju egentligen i grund och botten mått av storlek på företag som kör safe bets.

Instämmer. Skulle inte förvåna om trailern är baserad inställningar som Xbox Series mäktar med.

Permalänk
Medlem

Det här börjar kännas som en trend nu, som beror på en eller flera av dessa anledningar:
1. Utvecklare förväntade sig större framsteg i hårdvaruprestanda.
2. Lathet/stress att optimera spel, att inte ha sin egen spelmotor brukar vara den första röda flaggan som vajar för detta.
3. Trögkörda spel får mer exponering i bänkmärkning, vilket ger gratis reklam.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jaha då kan man fetglömma detta då med ett 3070..

It belongs in a museum!

Permalänk
Medlem

Nu lungnar vi oss, detta är samma krav som alla andra spel med path tracing eller full ray tracing. Jag ser det positivt att dem tämjer gränserna i ID tech, eftersom alla UE 5 spel har diverse problem med stutter osv.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Clickbait titel?

Permalänk
Medlem

Har ett 4080 så jag kan alltså nästan spela som det är tänkt (har 4k skärm). Något är lite skevt när det finns ett kort på marknaden som kan hantera ett nysläppt spel. Känner man inte som utvecklare att man har lite längre att gå?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Galet höga krav så även för minsta så krävs ett rtx 2060... det är lite väl mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Känns oerhört platt om trailern visar spelet på max.

Håller också med föregående talare att animationerna / motion capture ser rätt amatörmässiga ut för ett AAA-spel. Men men, termen AAA är ju egentligen i grund och botten mått av storlek på företag som kör safe bets.

Gissar att det är konsolversionen som visas upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feist:

Så vitt jag minns, så hade "Doom 3" när det släpptes, för att få högsta möjliga inställningar, stöd för högupplösta texturer som krävde mer grafikminne än något då existerande kort hade.

Ja, jag vill minnas att Doom 3 hade läget Ultra som inte gick att aktivera förrän ett grafikkort med tillräckligt höga specs satt i burken och det existerade inte när spelet släpptes. Tog nog ett år innan det kom, minns inte vilket det var men kanske GeForce 8800 GTX Ultra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Clickbait titel?

Nä? Det står uttryckligen "Hardware Ray Tracing Required" i minimum-kolumnen. Och de grafikkort som listas (RTX 2060, RX 6600 och Arc A580) har alla RT-stöd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Galet höga krav så även för minsta så krävs ett rtx 2060... det är lite väl mycket

nu är det väl för att det är det första kortet med HW-RT, och alltså även det svagaste (är 3050 svagare)?

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Äntligen ett spel som får mitt 4090 att bekänna färg, den sitter mest och är småljummen över tiden. Skämt åsido så ser jag fram emot detta spel, har följt utvecklingen av detta ett tag nu så det ska bli nice att dra på sig Fedoran och hänga piskan vid höften och köra på 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nä? Det står uttryckligen "Hardware Ray Tracing Required" i minimum-kolumnen. Och de grafikkort som listas (RTX 2060, RX 6600 och Arc A580) har alla RT-stöd.

Titeln får det att låta som något betydligt värre. Att man behöver något i stil med 4070ti super eller högre för raytracing i de flesta folks huvud är synonymt med grov prestandasänkning.

Ett 2060 är inte direkt ett högt krav likaså a580.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wly:

Titeln får det att låta som något betydligt värre. Att man behöver något i stil med 4070ti super eller högre för raytracing i de flesta folks huvud är synonymt med grov prestandasänkning.

Ett 2060 är inte direkt ett högt krav likaså a580.

Fast det utesluter ju många kort som annars skulle kunna köra det, inkl kort som GTX 1080 Ti som är klart bättre än RTX 2060.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk
Citat:

Indiana Jones-spel kräver ray tracing-grafikkort

Gör det inte alls. Men jag antar att Aftonbladet-rubriker ger mer klicks...

Edit: Fel av mig. Var för snabb när jag läste artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jahapp. Då skiter vi i detta spelet 🤷‍♂️
Vilket korkat beslut.

Det här med att pressa gränser är väl helt ok. Om det är gränser vi kan välja. Som allt på max i superdupermega i settings men spelet ser bra ut och rullar på ok på ok hårdvara i high.

Kommer nog bli fler spel i framtiden som kräver RTX 2060 eller bättre.

Men säg om lite mer än ett år är 2025 slut och vi är inne på 2026.
2026 fyller GTX 1080 10 år.
Pascal är inte så nytt längre.
Men visst jag kan väl tycka att spel som släpps 2025 eller 2026 fortfarande borde vara körbara på Pascal, åtminstone som minimum.

Sen när PS5/PS5 Pro och Xbox Series X blir ersatt av någon nyare generation så finns det väl ännu mer anledning att överge Pascal för något nyare även på PC sidan.

Skrivet av Osmanix:

Jaha då kan man fetglömma detta då med ett 3070..

RTX 3070 är kraftfullare än RTX 2060.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Couchpotato:

Gör det inte alls. Men jag antar att Aftonbladet-rubriker ger mer klicks...

Se

Skrivet av Thomas:

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast det utesluter ju många kort som annars skulle kunna köra det, inkl kort som GTX 1080 Ti som är klart bättre än RTX 2060.

Beror ju på vad man kör...

Quake 2 RTX var tidiga med raytracing.
wccftech gjorde test för länge sedan.
Tyvärr hade det bara med GTX 1080 och inte GTX 1080 Ti.
Men GTX 1080 Ti är väl inte flera gånger snabbare än ett vanligt GTX 1080.

Där får ett GTX 1080 storstryk av ett RTX 2060.

Så även om det i någon mån är möjligt att köra Ray tracing på Pascal så skulle jag inte säga att Pascal korten är direkt bra på det. Inte ens GTX 1080 Ti.

Pascal var en imponerande grafikserie när den kom.
Som vanliga GTX 1080 som trumfar GTX 980 Ti både när det kommer till prestanda och strömförbrukning (1080 Ti är snabbare, men drar också mer än vanliga 1080).

Men när vi snart går in i andra halvan av 2020-talet så börjar Pascal bli ganska föråldrat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

[...]

Ja, jo, det har ju inte stöd för RT vilket är hela poängen. Att testa dem i RT är ju förstås inte rättvist på något sätt.
1080 Ti är 23% snabbare än 2060 i nuvarande prestandaindexet, 29% i det förra, båda i 1440p (eftersom 4K på 6 GB VRAM inte är en vettig jämförelse).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Couchpotato:

Syftar på rubriken, som är helt missvisande.

Hur är det missvisande när rubriken är "kräver ray tracing-grafikkort" och spelet kräver ett grafikkort med stöd för ray tracing?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Hur är det missvisande när rubriken är "kräver ray tracing-grafikkort" och spelet kräver ett grafikkort med stöd för ray tracing?

Du har helt rätt. Var helt enkelt för snabb när jag läste. Redigerar mina inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Quake 2 RTX var tidiga med raytracing.
wccftech gjorde test för länge sedan.
Tyvärr hade det bara med GTX 1080 och inte GTX 1080 Ti.
Men GTX 1080 Ti är väl inte flera gånger snabbare än ett vanligt GTX 1080.

https://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2019/06/Q2-RTX-1080.png

Där får ett GTX 1080 storstryk av ett RTX 2060.

Så även om det i någon mån är möjligt att köra Ray tracing på Pascal så skulle jag inte säga att Pascal korten är direkt bra på det. Inte ens GTX 1080 Ti.

Pascal var en imponerande grafikserie när den kom.
Som vanliga GTX 1080 som trumfar GTX 980 Ti både när det kommer till prestanda och strömförbrukning (1080 Ti är snabbare, men drar också mer än vanliga 1080).

Men när vi snart går in i andra halvan av 2020-talet så börjar Pascal bli ganska föråldrat.

Men de lägre inställningarna kör väl inte full RT i indiana. Så där kanske de är snarlika.

Ditt test jämför i ett native RT spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ja, jo, det har ju inte stöd för RT vilket är hela poängen. Att testa dem i RT är ju förstås inte rättvist på något sätt.
1080 Ti är 23% snabbare än 2060 i nuvarande prestandaindexet, 29% i det förra, båda i 1440p (eftersom 4K på 6 GB VRAM inte är en vettig jämförelse).

Alltså det beror ju på vad man är ute efter...

Om man specifikt vill köra Ray tracing och/eller vill köra spel och/eller program som kräver raytracing så är det väl det man borde kolla på?

Att kolla hur bra ett grafikkort eller någon annan komponent är på något helt annat än det man vill köra blir ju missvisande.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuessWho:

Alltså det beror ju på vad man är ute efter...

Om man specifikt vill köra Ray tracing och/eller vill köra spel och/eller program som kräver raytracing så är det väl det man borde kolla på?

Att kolla hur bra ett grafikkort eller någon annan komponent är på något helt annat än det man vill köra blir ju missvisande.

Ja, alltså det är ju så självklart att det känns lite onödigt att ens diskutera saken.

GTX 1080 Ti är snabbare i spel det klarar av (dvs spel som inte kräver RT), vilket gör att det är ett kort som funkar för många än idag. Det skulle funka för detta spelet om det inte krävde RT vilket extremt få spel gör. Det var egentligen hela poängen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wly:

Men de lägre inställningarna kör väl inte full RT i indiana. Så där kanske de är snarlika.

Ditt test jämför i ett native RT spel.

Jag kan inte ta åt mig äran för testet.
Det är från denna artikel/test
https://wccftech.com/quake-2-rtx-is-out-and-what-kind-of-perf...

Åtminstone enligt officiella systemkrav så stöds inte GTX 1000 serien i Indiana Jones and the Great Circle.

Sen ibland kan det gå att köra spel med lägre specifikationer än officiellt minimum.

Finns bl.a. vissa YouTube kanaler som gör tester på typ vad är sämsta hårdvaran spelet är körbart på. Eller vad är det mesta vi kan köra på denna gamla hårdvara eller dylikt.
Ibland kan de behöva ändra i config filer för att tillåta lägre upplösning än vad som normalt är minimum upplösning i spelet eller dylikt.

Dels har jag inget GTX 1080 eller GTX 1080 Ti.
Det bästa Pascal kortet jag har är GTX 1060 6GB.

Sen är jag inte tillräckligt motiverad att se om spelet går att få igång på ett 1060 eller införskaffa ett 1080 / 1080Ti för att testa.

Jag kan förstå att exempelvis en YouTuber som har tillräckligt stor kanal för att tjäna pengar på den kan göra sådana saker.
Men för mig personligen är det inte tillräckligt intressant att svara på för att lägga tid/pengar på att testa det.

Så jag kan tyvärr inte svara på din fråga.

Permalänk
Medlem

Man kan väl tänka sig att de utnyttjar funktioner som bara finns på RTX-kort, även om det inte är ren RT för grafiken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Det är ju Bethesda så klart det kommer ha orimligt höga krav i förhållande till hur det ser ut.