Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det blev Telenor 300/300 för min del. 399kr i månaden.

Ingen startavgift men tydligen 49kr fakturaavgift på första fakturan... sånt retar mig!

Jag tror du kan undvika detta genom att i förväg signa upp för e-faktura eller autogiro via din internetbank.

Jag noterade samma som dig nu när frugan skaffade Telenor. Vi teckande också ett av deras TV-paket, och då informerade de om att man redan i förväg kunde anmäla autogiro eller e-faktura för att slippa aviavgiften. Samma borde ju gälla oavsett vad det är man skaffat för tjänst. Eller, man kan ju hoppas att det funkar på alla tjänster i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Ursäkta för långt meddelande.

Dra åt hela h-vete vad förbannad jag är nu på Telia.
Lite kronologisk ordning:
Fredag: fick upp 1000/1000 som 549:- i månaden när jag knappade in på hemsidan. Skrev i chatten och skulle då bli uppringd.
Blev det, men samtalet bröts.
Så jag ringde 90200. Fick prata med en tjej som sa att det är 549:- som gäller, inget som går att göra något åt. Tack och hej sa jag.
Blev direkt uppringd från chatten som bröts,
Förklarade läget, hon sa att det var inga problem att ändra priset till 449:- samt att hon skulle bjuda på startavgiften, gick väldigt smidigt!!!!

Lördag:
Kollar orderbekräftelsen på mitt Telia, 549:-…..
Ringer kundtjänst direkt och påpekar att mitt pris vi kom överens om dagen innan inte stämmer.
Han sa att det finns inget noterat om det och jag säger då att jag vill avsluta tjänsten.

Lite kort därefter ringer min granne (samma nät) och säger att han fick bw dealen på 449:-.

Ringer då kundtjänst IGEN, och påpekar att min granne fick bw pris.
Han sa att jag självklart också ska få samma, men måste meddela berörd avdelning pga att de inte jobbar helg. Men allt kommer att fixas på måndag så jag får rätt pris.
Frågar om allt är löst nu så jag slipper ringa tillbaka. ”Japp allt ordnas på måndag”. Tack och lov för det så slipper jag tänka på skiten.

Måndag:
Får meddelande om att min tjänst hos Telia är avslutad(??????)

Tisdag:
Ringde upp idag och skulle kolla vad som händer? Eftersom allt skulle vara löst på måndagen. fick sitta i telefon med en kille i en timme (kan du hålla kvar lite så återkommer jag strax sa han 5 ggr tror jag)

Han säger att inget finns registrerat i loggarna om att jag skulle fått detta pris? Öh va?

Finns inget han kan göra, det enda han kan göra är att erbjuda mig 549:- som det var från början.

Nej och absolut nej sa jag, har fått bekräftat av 2 personer från Telia att jag ska få för 449:-. Och om de angett fel pris (förstår inte varför det skulle vara fel pris ens när det stod ”halva priset på bredband under bw”
Men han hänvisar hela tiden till att det finns inget sagt om det.
Vill jag gå vidare med detta juridiskt vad han mig kontakta telekområdgivarna.

Fruktansvärt sjukt dåligt av ett så stort bolag.
Hur hade ni gjort? Påpekade att nu har jag ju missat andra bw erbjudanden under tiden ”allt var fixat och klart hos Telia”.

Han beklagade bara och sa att han inget kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seamp2000:

Fredag: fick upp 1000/1000 som 549:- i månaden när jag knappade in på hemsidan. Skrev i chatten och skulle då bli uppringd.
Så jag ringde 90200. Fick prata med en tjej som sa att det är 549:- som gäller, inget som går att göra något åt. Tack och hej sa jag.
Förklarade läget, hon sa att det var inga problem att ändra priset till 449:- samt att hon skulle bjuda på startavgiften, gick väldigt smidigt!!!!

Lördag:
Ringer kundtjänst direkt och påpekar att mitt pris vi kom överens om dagen innan inte stämmer.
Han sa att det finns inget noterat om det och jag säger då att jag vill avsluta tjänsten.

Lite kort därefter ringer min granne (samma nät) och säger att han fick bw dealen på 449:-.

Han sa att jag självklart också ska få samma, men måste meddela berörd avdelning pga att de inte jobbar helg. Men allt kommer att fixas på måndag så jag får rätt pris.
Frågar om allt är löst nu så jag slipper ringa tillbaka. ”Japp allt ordnas på måndag”. Tack och lov för det så slipper jag tänka på skiten.

Måndag:

Tisdag:
Ringde upp idag och skulle kolla vad som händer? Eftersom allt skulle vara löst på måndagen. fick sitta i telefon med en kille i en timme (kan du hålla kvar lite så återkommer jag strax sa han 5 ggr tror jag)

Han säger att inget finns registrerat i loggarna om att jag skulle fått detta pris? Öh va?

Finns inget han kan göra, det enda han kan göra är att erbjuda mig 549:- som det var från början.

Nej och absolut nej sa jag, har fått bekräftat av 2 personer från Telia att jag ska få för 449:-. Och om de angett fel pris (förstår inte varför det skulle vara fel pris ens när det stod ”halva priset på bredband under bw”

Hur hade ni gjort? Påpekade att nu har jag ju missat andra bw erbjudanden under tiden ”allt var fixat och klart hos Telia”.

Be att få prata med en chef.

Permalänk
Medlem

Jag ringde idag för att säga upp för att jag missade BW erbjudandet men tjejen i luren kunde ordna det åt mig ändå. Var tvungen att neka något paketerbjudande, hon pratade med sin team leader och vips kunde de fixa 250/250 för 319 eller 500/500 för 369kr/månad. Fick bli 500/500 i 12 månader.

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

Att inte fullfölja muntliga avtal är avtalsbrott, bevisningen är klurigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Att inte fullfölja muntliga avtal är avtalsbrott, bevisningen är klurigare...

Bara att spela in alla samtal som gäller köp och dylikt där man inte direkt får skriftlig bekräftelse på vad som man muntligt har kommit överens om.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av seamp2000:

Lördag:

Måndag:

Tisdag:

Läs mina tidigare inlägg...

Jag kommer som sagt aldrig ta i Telia efter mina upplevelser.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det blev Telenor 300/300 för min del. 399kr i månaden.

Ingen startavgift men tydligen 49kr fakturaavgift på första fakturan... sånt retar mig!

Jag loggade in på Telias hemsida några timmar efter jag tecknat bredband med dem, och hittade i menyerna att man kunde koppla efaktura och autogiro. Så jag kopplade efaktura till min bank och hoppas att min första faktura i december kommer elektroniskt och inte på papper!

Permalänk
Medlem

Telia är ju roliga, jag satte start till 26/3 på fiber beställningen pga bindningstid hos nuvarande operatör Tele2.

Tele2 satte slut till 28 fast jag ville ha 25 ( och så klart pröjsa för resten)

Ringde Telia idag för att flytta inkopplingsdatum till 1/3, inga problem enligt killen på telefon, fick mail nu att han satt idag som inkoppling istället och även en Postnord notis att paket från Telia är på väg

Trött jag blir hur låg iq har support egentligen, och 14 dagar ånger (beställde den 27) borde räknas va om dom inte löser det?
Tänker inte betala 2 abb....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Telia är ju roliga, jag satte start till 26/3 på fiber beställningen pga bindningstid hos nuvarande operatör Tele2.

Tele2 satte slut till 28 fast jag ville ha 25 ( och så klart pröjsa för resten)

Ringde Telia idag för att flytta inkopplingsdatum till 1/3, inga problem enligt killen på telefon, fick mail nu att han satt idag som inkoppling istället och även en Postnord notis att paket från Telia är på väg

Trött jag blir hur låg iq har support egentligen, och 14 dagar ånger (beställde den 27) borde räknas va om dom inte löser det?
Tänker inte betala 2 abb....

Brrr...
Otroligt va svårt det ska vara, ja, det blir en jäkla massa ringande.

Enligt vad de berättat för mig så kan de inte "koppla in sig" när det redan finns en aktiv uppkoppling.
Dock så sa jag aldrig upp den jag hade innan ownit tog över. Så vem f-n vet vad som stämmer....

Fötterna blir kallare och kallare

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem

Varför är det ALLTID problem varje gång jag kontaktar Telia, även att man trippel-kollar med supporten? Har inte haft Internet på två dygn nu och på "Mina sidor" står det att jag inte har något abonnemang.
Ringt supporten...
- Något fel har hänt i vårt system men vi fixar det, men vet inte när du har internet.

Permalänk
Medlem

De flesta som har problem med Telia. Är det Telias egna nät eller andra nät som de ej har friheter att göra så mycket själva t.ex. att en stadsnätoperatör behöver utföra åtgärder såsom att aktivera etc.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

De flesta som har problem med Telia. Är det Telias egna nät eller andra nät som de ej har friheter att göra så mycket själva t.ex. att en stadsnätoperatör behöver utföra åtgärder såsom att aktivera etc.

Det är nog troligast där Telia har hand om allt och man inte har så mycket annat val, annars lär man inte stanna som kund så länge med allt strul.
Läs t.ex XHI's inlägg ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför är det ALLTID problem varje gång jag kontaktar Telia, även att man trippel-kollar med supporten? Har inte haft Internet på två dygn nu och på "Mina sidor" står det att jag inte har något abonnemang.
Ringt supporten...
- Något fel har hänt i vårt system men vi fixar det, men vet inte när du har internet.

Hände mig med.
Efter jag snackat med Felias kundtjänst så föreslog de att tjänsten jag beställt skulle aktiveras igen så att den skulle komma igång.
Jag sa att det är inga konstigheter för mitt vidkommande så länge förutsättningarna uppfylldes.
Men se det gick inte - eftersom kampanjtiden gått ut så kunde de bara erbjuda tjänsten som jag fått bekräftat på mail för 399:-/mån (istället för avtalat 319:-/mån)!

Helt sanslöst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Ringt supporten...

Välkommen in i värmen.
Jag är på dag 5 nu utan internet.

Se mitt inlägg på förra sidan. Väntar spänt på att den lilla hemliga överbelastade gruppen i Telias källare ska komma till min beställning och aktivera det.

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt också strul med Telia. Fick först BF-dealen på 300/300 för 319 utan startavgift direkt när jag ringde in (trots att jag var befintlig kund), men sen när jag ringde i måndags och internet bara hade lagt av så hette det att "Oj, den medarbetaren du fick dealen av hade inte befogenhet att ge den". Bla bla bla.

Summa summarum var iaf att jag fick ringa två gånger och bli lite sur innan de löste det, jag fick BF-dealen och de slängde på några hundra GB på ett reserv-SIM som jag fått tidigare så jag kunde jobba hemifrån via det en dag. Alla jag pratade med var trevliga och jag fick uppfattningen av att de faktiskt försökte lösa problemet. Det är tydligt att de olika avdelningarna har helt olika befogenheter dock (försäljning, uppsägning och teknisk support).

Så katastrof att det inte fungerar bättre med en sådan här sak, men som sagt, inget dåligt om personalen jag pratade med (utom då möjligen att den första snubben hade dålig koll).

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Hade 250/100 via Telia för 299kr/månad som löper ut 22/12. Ringde till Telia för att se om dom vill ha kvar mig med nåt vettigt pris, kunde få samma hastighet för 319kr/månad eller öka till 500/100 för 359kr utan någon engångsavgift, så nu blir det lite mer fart hemma!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förresten. Ni som har strul.
Sitter ni på så kallade öppna nät?

Killen på Telia pratade så fint så jag ångrade nästan mig när jag skulle avbryta orden, Hähä.

Mvh

Visa signatur

7800x3d, 7900xtx

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Killen på Telia pratade så fint så jag ångrade nästan mig när jag skulle avbryta orden, Hähä.

Mvh

Zitius (Telia ägt? öppet nät)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Hahaha!

Skickade uppsägningsmail till Bredband2 igår.
0910: Mail från Bredband2, hej, vi höjer priserna from 1 feb 2025.
0938: Hej, vad tråkigt att du säger upp ditt bredband, om det är priset som är orsaken så kan jag se över detta.

Har svarat att det var priset och påpekat att det är lite skojigt med timingen. Inget svar än. 😅

Tur att jag hoppade på något bundet!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Administrativ avgift

Ringde telia i måndags samtalet <1min

Jag: Hej jag skulle vilja säga upp pga priset har även skapat ett ärende hos er som inte verkar ha gått fram
Han: Ja vi har haft lite busy och även teknikstrul men det är 300/300 för 319 du vill ha?
Jag: Ja
Han: Fixat, var det något mer jag kunde hjälpa med?
Jag: Det var bra så vi hörs nästa år, ha en fin dag
Han: Det gör vi hejdå

Sjukt smidigt när man väl kom fram till uppsägningsavdelningen Bara för att dubbelkolla med er andra är det uppsägningsavdelningen ni ringt till o inte vanliga kundtjänst? Mina vänner ca 5st med varierande nät har ringt o fått BW erbjudandet på liknande sätt utan tjafs

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av N!klas:

Ja, mycket störande.
Allente har 79 kronor i avgift så man får vara väldigt snabb på att beställa e-faktura eller autogiro.
De KAN ju skicka en faktura via mail (om de hade velat) men, orka.

Skrivet av Edvin-89:

Om jag inte har helt fel så kan man registrera sig för e-faktura direkt när man blivit kund, och borde då slippa akturaavgiften

Skrivet av Zero Cool:

Jag tror du kan undvika detta genom att i förväg signa upp för e-faktura eller autogiro via din internetbank.

Jag noterade samma som dig nu när frugan skaffade Telenor. Vi teckande också ett av deras TV-paket, och då informerade de om att man redan i förväg kunde anmäla autogiro eller e-faktura för att slippa aviavgiften. Samma borde ju gälla oavsett vad det är man skaffat för tjänst. Eller, man kan ju hoppas att det funkar på alla tjänster i alla fall.

Skrivet av SizzlingSnow:

Jag loggade in på Telias hemsida några timmar efter jag tecknat bredband med dem, och hittade i menyerna att man kunde koppla efaktura och autogiro. Så jag kopplade efaktura till min bank och hoppas att min första faktura i december kommer elektroniskt och inte på papper!

Kollade på banken nu och det ligger kvar e-faktura där sen tidigare så vi får väl se om det funkar när första fakturan kommer.

Skrivet av andra94:

Jag: Hej jag skulle vilja säga upp pga priset har även skapat ett ärende hos er som inte verkar ha gått fram
Han: Ja vi har haft lite busy och även teknikstrul men det är 300/300 för 319 du vill ha?

Sjukt smidigt när man väl kom fram till uppsägningsavdelningen Bara för att dubbelkolla med er andra är det uppsägningsavdelningen ni ringt till o inte vanliga kundtjänst? Mina vänner ca 5st med varierande nät har ringt o fått BW erbjudandet på liknande sätt utan tjafs

Jag hade inte samma tur i Telia-lotteriet. Ingen som ens frågat om priset eller hört av sig i efterhand.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Jag ringde uppsägningsavdelningen för en vecka sedan och det var då helt omöjligt att få BW erbjudandet, det var definitivt inget dem hade befogenhet att dela ut. Nämnde då att det är andra som har fått detta och dem svarade att det måste ha varit en annan avdelning dem pratat med men att det inte borde gå där heller. Jag sa då upp både bredband och telefon.

Har tidigare varit endast telia där jag bor men hyresvärden har nyligen öppnat för fler. Får se vad det blir när uppsägningstiden hos telia går ut i mellandagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Mvh

Sitter på Öppet Telia villa.

Ringt tredje gången nu och frågar när mitt bredband ska aktiveras. Denna person säger att priset inte kommer kunna vara som på BF för han måste lägga en ny order för att dom strular... Helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Zitius (Telia ägt? öppet nät)

Du gör mig lite oroligt nu. Bovärden bestämde bara nyligen byta till Zitius Telia ägda öppna nät. Inkopplingen skall ske 19 Dec och jag kan inte leva utan internet i 5 dagar som du är inne på. Helvetet kommer braka loss här hemma även bara 1 dag utan internet.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Du gör mig lite oroligt nu. Bovärden bestämde bara nyligen byta till Zitius Telia ägda öppna nät. Inkopplingen skall ske 19 Dec och jag kan inte leva utan internet i 5 dagar som du är inne på. Helvetet kommer braka loss här hemma även bara 1 dag utan internet.

Dag 6 här utan internet 🥲

Ja du, det verkar va lite lotteri.
Enligt den jag pratade med på kundtjänsten i början av veckan så är det när den automatiska inkopplingen av någon anledning inte funkar som den blir lagt för manuell hantering.

Antingen är denna grupp som jobbar med manuella aktiveringen pytteliten, och därav den långa väntetiden. Eller så är det jättemånga som lagts på manuell hantering.

Du får hoppas den automatiska funkar.

Permalänk
Medlem

Har bahnhof 250mbit som går på 375kr.
Beställde Telenors 5g obegränsad surf och får 900mbit för 199kr i 24 månader därefter 399kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Dag 6 här utan internet 🥲

Ja du, det verkar va lite lotteri.
Enligt den jag pratade med på kundtjänsten i början av veckan så är det när den automatiska inkopplingen av någon anledning inte funkar som den blir lagt för manuell hantering.

Antingen är denna grupp som jobbar med manuella aktiveringen pytteliten, och därav den långa väntetiden. Eller så är det jättemånga som lagts på manuell hantering.

Du får hoppas den automatiska funkar.

Telia genomförde ju en omorganisation i höstas och klippte bort 3000 tjänster varav 1400 i Sverige. Skulle ju vara otroligt om det inte påverkade deras leveranser.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Be att få prata med en chef.

Hade problem med Hallon när jag chattade med deras kundtjänst under BW och bad henne se till att en chef ringer mig... men det visade sig att jag redan chattade med "högsta chefen" så "Lisa" kunde inte be sin chef ringa mig eftersom ingen fanns som var högre än henne... :'( Men jag är inte sur för det, jag och familjens fem telefoner flyttade till Fello och det blev 130kr billigare i slutändan

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Hoppade på Telenors 5g bredband obegränsat för 199kr månaden i 24månader.

Väldigt nöjd än så länge och får runt 700Mbit/s ner.
Återstår väll dock att se om Telenor börjar bråka om att jag använder för mycket data, ligger väll mellan 1-2tb i månaden.

Skönt att slippa GlobalConnects ockerpriser!