Indiana Jones and the Great Circle – stilig grafik och bra flyt

Permalänk
Medlem

Bara att gratulera alla julklädda vinälskare .

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Cpun som i de flesta fallen obviously. Skaffa verktyg så ser du det själv.

Så varför läser vi recenssioner?
Och frågar här och nu, tänker du?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Låter smutt, ska kolla in det, är ju betydligt mer prisvärt än att köpa in sig på helt ny hårdvara. 👍

Kolla xcloud. Köper du en månad gamepass ultimate så får du tillgång till Indiana Jones och ett gäng fler spel som du kan streama.
Har du tur/otur kanske du fastnar för spelande igen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Låg snitta i snitt 120 FPS i 4K med mitt Asus 4080 Super första 60 minuterna sedan droppade det till 50-60 FPS då stängde man av spelet, kollade man temperaturen så låg man fortfarande pendla mellan 35-40 grader så det hade inte något med att det blev för varmt. Någon som hade samma problem?

Visa signatur

▰ Asus RTX 4080 Super ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ SSD 1: Samsung 980 1TB ▰ SSD 2: Kingston KC3000 4TB ▰ SSD 3: Kingston Fury Renegade 4TB ▰ SSD 4: Kingston Fury Renegade 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att ett RTX 3070 också är fem år gammalt nästa år. GTA VI är ett exempel på ett AAA-spel där exakt noll insatta personer kommer bli förvånade när det visar sig att ett 3070 ger medioker prestanda. Det snackas i tråden som om att VRAM på något magiskt sätt håller korten aktuella för evig tid, när det är exakt som jag säger, att GPU-prestandan blir irrelevant för nya AAA-spel efter typ fem år t.o.m. på kort med nominellt lite minne.

Jag glömmer att man [teoretiskt] kan kolla åldern på de man diskuterar med, får känslan av flera här att de börjar komma upp i åren och inte inser att fem år sedan inte var "nyligen".

Har haft nvidia kort tills jag hoppade på rx6800 men blev för taggad på 3080 då prestandan var mycket bättre så köpte det kortet istället trots att jag hade mina funderingar på om 10 gig skulle vara tillräckligt för 1440 framöver. Det tog inte lång tid innan jag körde hogwards legacy och fick galna stutters innan de patchades, även last of us gick trögt med 3080 på 1440p det ska inte hända när man lagt 10000 kr på ett kort som då var relativt nytt.

Blev sjukt irriterad och köpte 7900xt och kommer inte köpa nvidia igen tills de skärper till sig med sina priser och Vram. 100% planned obsolescence med 3000 serien från Nvidia.

6000 och 7000 serien kommer åldras så mycket bättre än nvidas motsvarande kort i samma klass pga Vram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ID Tech > UE5? 😄 verkar som det.

Yes yes yes yes yes!

Stalker 2 är färskt i minnet

Kolla denna

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intel ARC klarar sig ju riktigt bra, vore kul om B580 stoppas in i testet också.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RTX2080S|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Gigabyte Windforce OC @Stock|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

I de flesta spel ja, i alla... Nej.

Och det spelar väldigt mycket roll på vilken GPU och spel, det finns ett skäl att man köra 720p med 4090p när man kör CPU-tester men när det kommer till mellansegmentet så är 1080p inte gränsen för alla GPUs och spel för när GPU spelar noll roll.

1080p är högst relevant då majoriteten av användare fortfarande använder den upplösningen.

Japp exakt så har aldrig motsatt det 😂😂

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Så varför läser vi recenssioner?
Och frågar här och nu, tänker du?

Vad gaggar du om?

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se om nya Arc B580 med sina 12 gb vram och förbättrade RT kärnor kan klara av detta spel.
Hoppas spelet kommer ingå i testsviterna hos recensenter.

Visa signatur

Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Jag blir galen. Lyckas inte välja "Fullscreen" i grafikinställningarna. Bara windowed och fullscreen windowed.
Kör 3080 med senaste nvidia drivern och game pass-versionen av spelet.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

3070 skulle fortfarande bra nog för nästan maxa spel om dom bara hade gett det 12gb VRAM istället för 8 kolla bara 6700XT som är AMD motsvarande.

Vadå "nästan maxa"? Har du läst artikeln du kommenterar?

Ett 6700 XT är långt ner i listan oavsett sina 12 GB VRAM.

Skrivet av Felixark:

Xbox Series X och PS5 har ju sämre gpu prestanda en ett 3070 så hur hade du tänkt att spelat ska köras på dessa konsoler?

Som brukligt inom konsolvärlden -- genom att den grafiska kvalitén skalas ner.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt lovande ut, med tanke på alla AAA Floppar på sistone så vågade man ju inte ens börja läga nån hype för det , men av det jag sett nu så några patchar och de bör vara hemma sen, helt klart en watchlist och köp när jag är klar med nuvarande spel (Cyberpunk 2077, replay av Witcher 3 och RDR 1 ) med lite tur lagom till de går på Sale ser ju ut som mitt 3080 borde klara bollen i 1440p så behöver ju inte vänta till nästa bygge heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Spelet kan inte köras på Mac.
Det behövs emularing och troligen ett externt grafikkort.

Tror dem med mac kör geforce now 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Yes yes yes yes yes!

Stalker 2 är färskt i minnet

Kolla denna
https://youtu.be/lJu_DgCHfx4?si=sh1ygUjaAxupA8ii

såg den där fy fan alltså... :S det jag stör mig mäst på är att allt är så jävla blurrigt...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Va? Det är ju klart över 3070 i detta spelet, vilket ju är hela poängen.
I prestandaindex (1440p) har 6700 XT 7% lägre prestanda än 3070. I spelet (1440p) har det 15% högre prestanda än 3070.

3070 ligger på 60 fps (36 fps lows) och 6700 XT på 69 fps (58 fps lows -- 61% högre än 3070).
Även i 1080p vinner 6700 XT. I 4K räcker som väntat inget av dem till.

De siffrorna ger ju starkt stöd till hypotesen att mer VRAM hjälper, eller vadå?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Nej i 1080p är ni inte begränsade av CPU.
Det ÄR klara signifikanta skillnader mellan resultaten.

Å det ÄR därför de seriösa siterna testar Grafikkort i just 1080p för att inte vara begränsade av CPU.

Å det är precis det en grafikkorts recenssioner handlar om.
Att sen slå bort dem med en floskler om "over head" vad vill ni säga Swec? att ni inte skall testa grafikkort i 1080p?

( välj sida nu ) Antingen testa grafikkort med CPU begränsningar, som det inte var i detta test i 1080p, eller inte.

"I 1080p-upplösning är vi relativt begränsade av processorn vilket leder till att de fyra toppmodellerna från både Nvidia och AMD presterar i stort sett likadant med en viss fördel för lag röd. Gissningsvis har AMD lägre overhead i sina drivrutiner, vilket gör att processorflaskhalsen flyttas något."

@CrispVanDahl @JonasT

Är detta första gången / "spelet" som AMD är snabbare i 1080p än 4090? som inte är ett rimligt konsument kort.. i min humla..

Nvidia har sedan länge ingen schemaläggare i hårdvara medan AMD fortfarande har det. Det sköts av CPU i Nvidia. Det finns många exempel där svagare CPUer i lägre upplösningar ger bättre prestanda på Radeon. I realiteten är det dock inget som är relevant då det är under scenarion som är mer akademiska än något annat. I detta spel med 4090 och 4080 i låg upplösning med mycket höga FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Fast vi lever inte i konsolvärlden utan i PC-världen, där har man grafikinställningar för att kunna optimera olika inställningar efter sin hårdvara. Fyra år är på tok för gammalt för att kunna komma och hävda att allt borde gå att spela.

Vad har du helst nu, ett 3070 8 GB eller ett Radeon VII 16 GB?

Jag skulle inte heller köpa ett kort (eller rekommendera ett) med 8 GB VRAM till att maxa AAA-spel, men det finns också en balans mellan hur mycket man har betalat och vilken prestanda man kan förvänta sig. Nvidia har ju konstigt nog lyckats hålla täten trots att AMD började pumpa ut grafikkort med 16 GB VRAM för åtta år sedan.

Nu är nog ett RX 6800 med 16GB VRAM en mycket mer relevant jämförelse mot 3070 sett till ålder och pris. Men visst, vill du vinkla hejvilt så står det dig fritt.

Skrivet av sweisdapro:

Det stora problemet är att ingen köper Radeon, även när de gör bra saker, jag är nu inne på mitt andra Radeon-kort (bara precis börjat med 7900XTX), och mitt 6900XT har jag haft (tror jag) längre än mitt 1080Ti, utan några som helst problem.
Tittar vi på titeln som testas här så är det inte heller någon milsvid skillnad i prestanda, i en titel som kräver RT dessutom.
Sen kan det bero på att jag skiljer mig från många "fellow gamers" i att jag tycker att RT i sin nuvarande form är lite 'meh', och jag känner helst inte för att ta i uppskalare med tång om jag inte måste.

Fast nu var det inte att de var snåla jag menade (det hade varit "okej"), utan att de gett mer mängd till kort som är lägre i stacken, än till vissa högre, vilket gör att i vissa titlar ändras deras "ordning" i förhållande till var de "borde" vara.
Det logiska hade varit 8GB till 3060, 10GB till 3070, och 12GB till 3080, eller hur?
Då hade vi inte heller hamnat där vi är nu med 3070 vs 3060

Nu valde Nvidia en bussbredd mot VRAM som hade gett 12GB på 3060, 16GB på 3070 och 20GB på 3080 om de inte hade försökt hålla marginalerna uppe och snålat på 3070 och 3080. Personligen så tror jag de högre teoretiska minnesmängderna är och var vettigare när korten släpptes också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är så sugen på att lira. Men det känns enligt dessa tester att mitt grafikkort S3 Virge 325 2MB är i slöaste laget, så det blir ett nytt grafikkort eller avvakta på konsolreleasen för min del.

Frågan är vilken grupp som mest är sugen på detta spel? Är det de äldre som är uppvuxna med Indiana Jones filmerna eller är det mer ungdomar som vanligt.

*edit*
Om vi tar grafikkortet som fick jumboplaceringen. Radeon RX 7600 GB. Så är det ändå ganska nytt och dyrt, speciellt om man pratar om gruppen medelålders personer som inte är gamers och vill spela på deras gamla bruksdator.
Finns det något sätt att ändå få upp FPSen lite så det blir spelbart? Lite som man gjorde förr i tiden.

Har hört talas om ett instickskort som kan göra saken bättre för dig, man kopplar ihop ditt 2D S3Virge med en sladd på baksidan av datorn för att speeda upp 3D. Kolla runt på nätet, tror det hette något i stil med Videoo ellet Vodiioo, företaget heter fx3D tror jag.

Permalänk
Medlem

Härligt att höra, detta lär definitivt spelas! 😎

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Har hört talas om ett instickskort som kan göra saken bättre för dig, man kopplar ihop ditt 2D S3Virge med en sladd på baksidan av datorn för att speeda upp 3D. Kolla runt på nätet, tror det hette något i stil med Videoo ellet Vodiioo, företaget heter fx3D tror jag.

Tackar för tipset. Jag har inte hängt med i utvecklingen och sett att vodoo kort precis har kommit. Jag ska fråga Inet om de redan har fått hem dessa.

Skämt åsido. Det blir att lira på min konsol när spelet kommer där, sedan ska jag också ha tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tackar för tipset. Jag har inte hängt med i utvecklingen och sett att vodoo kort precis har kommit. Jag ska fråga Inet om de redan har fått hem dessa.

Skämt åsido. Det blir att lira på min konsol när spelet kommer där, sedan ska jag också ha tid.

Vassego!
Har kollat med Dustin, Itbutikken, Skribofont och Datorbutiken.com. Dustin hade inga (de var konstiga i telefon) de andra kom jag inte fram på telefon.

Jag ska också hänga på låset när det släpps till Gamecube.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag glömmer att man [teoretiskt] kan kolla åldern på de man diskuterar med, får känslan av flera här att de börjar komma upp i åren och inte inser att fem år sedan inte var "nyligen".

Samma här. Jag inser nu att fem år är en stor del av ditt liv, vilket förstås förklarar mycket. I din ålder försvarade jag precis lika okritiskt Amigan mot den i princip värdelösa Atarin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som brukligt inom konsolvärlden -- genom att den grafiska kvalitén skalas ner.

6700XT snittar 69fps på max grafik i 1440p hur är det inte spelbart? Sen så är det AMD graffikfort så du kan bara slå på AFMF2 och få ca 130fps med frame gen för få ännu bättre upplevelse. Men den största skillnad mellan 6700XT och 3070 är 1% lows du får inte heller glömma 6700XT är mer som 3060Ti en ett 3070 det säger ju en del om hur uselt 3070 presterar pågrund eftersom att det VRAM limiterad.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att ett RTX 3070 också är fem år gammalt nästa år. GTA VI är ett exempel på ett AAA-spel där exakt noll insatta personer kommer bli förvånade när det visar sig att ett 3070 ger medioker prestanda. Det snackas i tråden som om att VRAM på något magiskt sätt håller korten aktuella för evig tid, när det är exakt som jag säger, att GPU-prestandan blir irrelevant för nya AAA-spel efter typ fem år t.o.m. på kort med nominellt lite minne.

En sak du och många andra tycks glömma bort är att senaste konsolgenerationen även den lanserades för 4 år sedan. PS5 och XSX har motsvarande ca 10-12GB VRAM med GPUer klenare än 3070, dvs maximal visuell "bang for buck" kommer sannolikt kräva ca 12GB VRAM på PC till dess PS6 släpps framåt 2027-2028. Vill man ha extra ögongodis på PC (tänk RT) eller nyttja DLSS FG får man kallt räkna med ännu större behov av VRAM.
För inte ens 2 år sedan släppte Nvidia 4060ti 8GB, en GPU något långsammare än 3070, och den kostar i dagsläget 4500-5000:-, detta kort kommer alltså enligt dig vara "irrelevant för nya AAA-spel" inom 3 år från det släpptes?
Problemet idag är att nya generationer släpps allt mer sällan, priset för en viss prestanda sjunker ej heller i samma takt som för 10-15 år sedan, samt att nya funktioner (RT, DLSS FG) använder/kräver mer VRAM.
Kort sagt; 5 år idag är inte samma sak som 5 år för 10-15 år sedan gällande grafikkort, snarare är 5 år idag vad 2-3 år var för 15 år sedan.

Permalänk
Medlem

Klarar mig gott och väl med mitt AMD Radeon 7900XTX i 4k så länge jag drar ner på Raytracing inställningarna.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

såg den där fy fan alltså... :S det jag stör mig mäst på är att allt är så jävla blurrigt...

Ja. Mitt största problem med DLSS och liknande är att det blir suddigt. Jag hatar det så fruktansvärt mycket. Det gör spel halvt ospelbara för mig.

Om man stänger av alla AA och uppskalare i Stalker 2 så får man horribla dithering mönster överallt. Synd, för jag gillar verkligen det spelet.

Det får mig att känna att vi verkligen är fucked när det kommer till en stor del av spelen som kommer, för att kommer aldrig kunna få det krispigt utan en massa artefakter.

Förhoppningsvis så fixar det sig nån gång i framtiden, men om ingen bryr sig så finns det ingen anledning att fixa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

För inte ens 2 år sedan släppte Nvidia 4060ti 8GB, en GPU något långsammare än 3070, och den kostar i dagsläget 4500-5000:-, detta kort kommer alltså enligt dig vara "irrelevant för nya AAA-spel" inom 3 år från det släpptes?

Det finns många saker som indikerar att det kan bli så. Just pga av VRAM.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det finns många saker som indikerar att det kan bli så. Just pga av VRAM.

Men om man kör spelet på medium/hög så lär det inte dra så mycket vram. Man bör ju vara redo att acceptera lägre inställningar när man köper mellanklass kort.

Ska själv testa lite när spelet släpps. Har ett 6650xt och kör 3440x1440, men tror det ska gå om jag går ner på Low/medium.
Eventuellt FSR eller Xess om det ser okej ut i spelet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men om man kör spelet på medium/hög så lär det inte dra så mycket vram. Man bör ju vara redo att acceptera lägre inställningar när man köper mellanklass kort.

Ska själv testa lite när spelet släpps. Har ett 6650xt och kör 3440x1440, men tror det ska gå om jag går ner på Low/medium.
Eventuellt FSR eller Xess om det ser okej ut i spelet.

Problemet är väl att rent generellt finns det ingen inställning sänker spel visuellt lika mycket som texturer. Det är den sista inställningen jag hade velat sänka.