Xcp-ng, tankar och funderingar om lagring och HA? Eller bara en tråd där vi kan diskutera våra erfarenheter om Xen.
Finns det fler som leker med Xcp-ng?
Jag har tidigare lekt lite med proxmox, och blev helt såld på hela ideen med Virtuella maskiner.. Men kände ändå att Pve hade lite att önska, Det kändes mycket som en helt vanlig Linux dist där man lagt på ett web-gui (vilket det ju förvisso också är)
Xcp-ng känns betydligt mer polerat hypervisor i det fallet. Om än betydligt mer komplicerat och svårjobbat.
Med pve gjorde man ju typ allt via web gui, medans Xcp sitter man lika mycket med ssh och cli.
Nåväl...
Har satt upp ett litet cluster om 3 noder med Xcp-ng, och börjat labba lite.. Har ännu inte bestämt all hårdvara eller configuration på det än.
Ungefär så här ser varje nod ut iaf nu medans jag labbar med det.
Local vdi-sr 150gb nvme
Local iso-sr 120gb ssd
Xostor shared storage 1tb
ceph diskar 2st 1tb hdd
1gbit nätverk
64gb ram
amd 5600g
asus prime b450
--ceph--
I nuläget kör jag en ceph host från varje nvme disk med hdd i passthrough. Dvs inte HA via xostor.
Det fungerar okej, om än lite långsamt. replication 3 kanske inte var smartaste valet? ca 30-40Mbyte/s är väl inte det roligaste..
Borde jag sätta upp en replication 2 som ett andra test? och vad kan jag förvänta mig av detta?
Är det ens värt att köra ceph för hemmabruk, med så få hostar som 3, och om inte, Finns det bättre alternativ?
----Lagring--
Att en modern hemmaserver behöver seriösare o snabbare lagring än mina tråkiga hdd från 2008 (enterprise köpta från ggsp.se) begriper tillomed jag!
Men vad kan va rimligt, prismässigt/prestandamässigt, att köpa?
Tanken efter att ha googlat runt allt för länge, så tänker jag mig wd red sa500, ex 3x500gb till Xostor (dvs 9st 4,5tb totalt replication 2 betyder ca 2tb för vm) Prismässigt okej, men frågan är om det finns billigare som ändå skulle funka?
Efter att ha testat några billiga Pny i zfs mirror, men även raidz1 så är jag långt ifrån impad, varken av Pny eller för den delen av Zfs på ssd.. Xostor "borde" va snällare mot ssd tänker jag?
För ceph är jag osäker? köra ssd där med vore ju det allra roligaste, men fy farao va dyrt per Gbyte!!!
3-4st mekaniska per host? (om jag ens ska köra ceph sedan?)
--Övrigt--
Har även börjat fundera på om man skulle köra Opnsense i en vm? HA naturligtvis.
Nån som testat om det fungerar?
Tanken var att lägga till ett nätverkskort i varje maskin, koppla mot en dum switch och mot wan. Sen antar jag att man bara skapar ett "shared network" över hela clustret?
Tror det var allt för denna gången?
Diskussioner om Xcp-ng, oavsett dom är OT är välkomna.
Må väl //