PTS: Vissa tjänster är för svåra att navigera digitalt

Permalänk
Melding Plague

PTS: Vissa tjänster är för svåra att navigera digitalt

Användare med funktionsnedsättningar har svårt att använda vissa av tjänsterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta min bristande insikt här, har ingen i min närhet som har en nedsättning. Men har man inte någon slags assistans för att stötta med just sånt här?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Ni får ursäkta min bristande insikt här, har ingen i min närhet som har en nedsättning. Men har man inte någon slags assistans för att stötta med just sånt här?

Försäkringskassan har nekat din rätt till assistans, var vänlig försök igen.

Permalänk
Medlem

1177 och alla dessa ruttna skolplattformar ger mig slaganfall och jag är hyfsat normal.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Enbart din familj eller vänner, i dagens Sverige så nekas många hjälp tyvärr som faktiskt behöver det

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

1177 och alla dessa ruttna skolplattformar ger mig slaganfall och jag är hyfsat normal.

Ja, 1177 herregud... Förstår inte hur en så viktig plattform kan vara så dålig. Känner mig som en förtida människa mentalt varje gång jag tvingas boka tider hos VC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Även om ma får hjälp (vilket inte är självklart) så är det jävligt begränsande att inte kunna göra saker som att åka kollektivtrafik själv. Det både förbättrar folks livssituation och är resurseffektivare att bara designa en användarvänlig app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

skolplattformar ger mig ångest.

Brukar få på mailen "Du har nytt meddelande på Skola24"... hittar inte någonstans vart jag ens ska leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Ja, 1177 herregud... Förstår inte hur en så viktig plattform kan vara så dålig. Känner mig som en förtida människa mentalt varje gång jag tvingas boka tider hos VC.

Och här sitter jag och tycker 1177 fungerar fint.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur gör du för att kommentera ärenden med ytterligare info, ställa följdfrågor på svar, eller komma i kontakt med läkaren du träffade, via 1177?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Eller hur! Jag jobbar ändå som it-tekniker, är internet savy men det är helt galet hur svåranvänd 1177 är.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

skolplattformar ger mig ångest.

Brukar få på mailen "Du har nytt meddelande på Skola24"... hittar inte någonstans vart jag ens ska leta.

Brukar få notifikationer till infomentor. Men trycker man på dom så händer inget. Sen går man in på appen, tar 10 klick att hitta rätt så jag skiter i det. Är det något viktigt får dom ringa eller säga det till oss.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Enbart din familj eller vänner, i dagens Sverige så nekas många hjälp tyvärr som faktiskt behöver det

nej det kommunerna som beslutar, har fått via min kommun har tre funkionsnedsättning fått en personlig kontaktperson till min hjälp.
LSS kan få hjälp om fått en diagnos Autims

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Eller hur! Jag jobbar ändå som it-tekniker, är internet savy men det är helt galet hur svåranvänd 1177 är.

tycker det lätt navigera i 1177. Har jobbat som fd-IT tekniker

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

nej det kommunerna som beslutar, har fått via min kommun har tre funkionsnedsättning fått en personlig kontaktperson till min hjälp.
LSS kan få hjälp om fått en diagnos Autims

Beror på kommun 😊 finns flera som drar ned på hjälp

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Beror på kommun 😊 finns flera som drar ned på hjälp

jo pga de inte får Statsbidrag men via LSS dra de inte ner de kan man få om har en nedsättning.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett bra initiativ och det är konstigt att det inte kommit tidigare. Det finns ju krav på anpassningar i den "fysiska världen" på nästan allt. Nu när mycket av det som ändå får ses som livsnödvändigt flyttar till nätet så måste ju anpassningarna följa med.

Nu är det kanske inte en del av det som analyserats men ex cookie-frågorna är ju helt galna på majoriteten av alla sajter. Ofta får man välja mellan "ja till allt" eller "vänligen fyll i följande formulär med 1337st frågor".

Sen finns det ju en hel del konstiga ideer till layout och vart man lägger olika inställningar, alternativ och navigeringsvägar. Nu kanske många här på SweC klarar sig fint då de spenderar 8h framför datorn på sitt IT-jobb och 8h efter jobbet med att navigera nätet och överklocka maskinerna.

Det blir ju lite knepigt om man måste vara rörmokare för att kunna kontakta en annan rörmokare för att laga ens rör lixom. Haha långsökt men ni hajar

Permalänk
Medlem

Men, det finns ju redan lagar som säger att offentliga digitala tjänster ska följa WCAG, så vad är skillnaden? Är det att privata aktörer också ska uppfylla detta? Varför ska PTS vara tillsynsorgan för privata isåfall medan Digg sköter de offentliga? Det ger ju utrymme för olika tolkningar och olika gränsdragningar och så.

Kan för övrigt säga att WCAG ger ett ganska snävt perspektiv av vad som är tillgängligt och inte, och det är jäkligt fyrkantigt vad som tillåts och inte. Vi har t.ex fått ta bort innehåll (som folk numera klagar ordentligt över att det saknas) för att vi inte kunde göra informationen tillgänglighetsanpassad. Samma information går att få ut på annat sätt, men denna summerade överblicks-vy i tabellformat blev hopplös att få att fungera med t.ex talsyntes så vi tog helt enkelt bort den för att inte få nedslag från Digg. Istället för att vissa får svårt att ta till sig den informationen, så får helt enkelt INGEN ta till sig den informationen. Dåligt för alla, men åtminstone rättvist. Bra? Nja, inte för våra användare.

Sen tycker jag själv att det är helt galet att endast titta på tekniken när man tittar på tillgänglighet. Jag är inget geni men jag är inte särskilt ointelligent heller. Ska dock erkänna att jag fått sitta rätt många timmar och läsa på regler kring föräldrapenning på Försäkringskassans hemsida, och många gånger presenteras informationen med så formella och invecklade formuleringar att det är helt omöjligt att veta vad det innebär i praktiken.

Det är en sak att man lyckas fylla i formuläret för att ansöka på deras hemsida tack vare talsyntes, men lyckas man inte förstå vad man ska fylla i så är det ju helt orelevant. Man borde sträva efter att göra informationen och reglerna begripliga också, som en del i att göra saker tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ett utedass funkar fint också, men nu är det snart 2025.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Men, det finns ju redan lagar som säger att offentliga digitala tjänster ska följa WCAG, så vad är skillnaden? Är det att privata aktörer också ska uppfylla detta? Varför ska PTS vara tillsynsorgan för privata isåfall medan Digg sköter de offentliga? Det ger ju utrymme för olika tolkningar och olika gränsdragningar och så.

Kan för övrigt säga att WCAG ger ett ganska snävt perspektiv av vad som är tillgängligt och inte, och det är jäkligt fyrkantigt vad som tillåts och inte. Vi har t.ex fått ta bort innehåll (som folk numera klagar ordentligt över att det saknas) för att vi inte kunde göra informationen tillgänglighetsanpassad. Samma information går att få ut på annat sätt, men denna summerade överblicks-vy i tabellformat blev hopplös att få att fungera med t.ex talsyntes så vi tog helt enkelt bort den för att inte få nedslag från Digg. Istället för att vissa får svårt att ta till sig den informationen, så får helt enkelt INGEN ta till sig den informationen. Dåligt för alla, men åtminstone rättvist. Bra? Nja, inte för våra användare.

Sen tycker jag själv att det är helt galet att endast titta på tekniken när man tittar på tillgänglighet. Jag är inget geni men jag är inte särskilt ointelligent heller. Ska dock erkänna att jag fått sitta rätt många timmar och läsa på regler kring föräldrapenning på Försäkringskassans hemsida, och många gånger presenteras informationen med så formella och invecklade formuleringar att det är helt omöjligt att veta vad det innebär i praktiken.

Det är en sak att man lyckas fylla i formuläret för att ansöka på deras hemsida tack vare talsyntes, men lyckas man inte förstå vad man ska fylla i så är det ju helt orelevant. Man borde sträva efter att göra informationen och reglerna begripliga också, som en del i att göra saker tillgängliga.

Försäkringskassan är ju en extrem framgångssaga jämfört med de flesta andra system jag stött på, men såklart är inget perfekt

Permalänk
Medlem

alla appar har successivt blivit svårare att använda för synskadade ända sedan flat ui trenden tog fart.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Försäkringskassan är ju en extrem framgångssaga jämfört med de flesta andra system jag stött på, men såklart är inget perfekt

Vet inte om du är sarkastisk eller jobbat i väldigt många dåliga system till vardags 🤣
Även om F-Kassan har en fungerade webbsida så är den ofantligt kass på saker som är utanför fyrkanten de presenterar.

Att ringa dem är tyvärr ännu sämre, de gångerna jag ringt så är det som de sitter fyra mil från micken och viskar. De tar även inte emot digitala mail i alla frågor så man får skriva och posta istället...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Försäkringskassan har lyckats bra med att digitalisera sin verksamhet (dvs radikalt ändra sina processer) och de digitala tjänsterna är inte så dumma, men regelverket är ju helt hopplöst att förstå sig på. Det har ju egentligen inget att göra med de digitala tjänsterna, men det känns så korkat att så fyrkantigt granska ett digitalt verktyg utan att lägga någon som helst energi på att göra informationen begriplig.

Vill man som politiker seriöst göra samhället mer tillgängligt så måste man våga se över regelverken, för det är i grund och botten de som gör saker och ting krångliga. WCAG och lagarna om att applicera det är bra, men tillgänglighet handlar inte bara om talsyntes och stora knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Varför ska det krävas assistans för att använda dåligt utformade tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Kan inte annat än att hålla med angående försäkringskassan. Man känner sig aldrig så korkad som när man har med dem att göra.

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans där man kan se vilka webbplatser som var "dåliga"? Att bara säga 14/15 hjälper ju inte, man vill ju kunna navigera dit och titta för sig själv också

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

alla appar har successivt blivit svårare att använda för synskadade ända sedan flat ui trenden tog fart.

Ja fy fan, det är tillräckligt jävligt även för icke-synskadade.

Form ska tamigsatan ALDRIG gå före funktion, det är inte bara en princip, det borde vara grundlag med rejält spöstraff! 🤬

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
99:e percentilen

Förmodar att "handlar problemen ofta om hur innehåll och struktur på sidor och appar är utformade" åtminstone delvis syftar på att man konsekvent vägrar implementera webbinnehåll som semantisk HTML som lirar bra med skärmläsare och andra hjälpmedel, utan envisas med allsköns hemska JavaScript-härken oavsett hur olämpligt det är.

Det vore dock smakfullt om PTS kunde se om sitt eget hus, kan jag tycka; glasväggar är ömtåliga, sägs det …

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Förstår inte hur en så viktig plattform kan vara så dålig.

Retorisk fråga förstår jag. Sådana är ju alltid roliga att svara på: Varje gång du ser "funktionstjanster.se" när du loggar in så har du kommit till CGIs e-tjänsteplattform. Nu vet jag inte om 1177 är helt byggd på den eller om det bara är inloggningen. Men formulärtjänsten som de använder för en hel massa offentliga e-tjänster är näst intill stendum och inte lätt att använda för att programmera någon logik, allt är deklarativt med ett XML-format och något därutöver blir skitjobbigt och framför allt skittdyrt. De som jobbar med e-tjänsteplattformen har rätt blandad kompetens, om vi säger så. Jag lyckades aldrig utröna hur man kunde verifiera vem som faktiskt hade signerat ett dokument med Bank-Id, så där gick nog den översta gränsen för hur mycket dom visste om vad de hade byggt när jag jobbade med detta. Den understa gränsen kan jag inte prata om utan att bli bitter. Så svaret är antagligen: CGI och inte alltför smarta offentliga upphandlingar.

Skrivet av maweric:

Jag har som tur är inte använt den tjänsten så mycket. Men helvete vad sur man blir när man skrivit ett meddelande och trycker skicka och har tagit tillräckligt lång tid på sig för att bli utloggad och förlorar alltihop. Att det inte går att skicka bilder på sina åkommor är ganska ineffektivt om man som jag bor 12 mil från mottagningen i fråga - och om man skickar en länk får de givetvis inte klicka på den (vilket inte är helt orimligt). "Vi har två dar på oss att titta på det som kommer in där, det är bättre att du ringer i stället" är ju inte heller fantastiskt.

På trådens ämne så är det ju rätt odefinierat av "tillgänglighet" innebär. Det är rätt ordentlig skillnad på om man har sabbat båda armarna, om man har nedsatt syn, eller om man har kognitiva utmaningar.

Permalänk

Jag har varit med ett par gånger att butiker har en bra rabatt om man köper produkterna på nätet även om man hämtar i produkten i butik står det. Då står en massa personer inne i butiken som just handlar i butiken på nätet och direkt hämtar ut produkterna i butiken. Och det är en fruktansvärd kö vid kundtjänst för att de ska hämta ut varorna.
I vilket fall, så när jag testar detta så förstår jag inte hur folk kunde handla från mobilen så ofta. Det blir väldigt rörligt var man gjorde. T.ex. man valde leverans i butik, på nästa sida så står leveransadress hem till en själv, vilket man ska godkänna att den är korrekt. Och man då funderar är får jag verkligen hämta varan i butiken nu?