Samsung HW-Q990C/Q995C Soundbar - Den dedikerade tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MunkMomo:

Hej!

Jag har nyligen köpt mig en TV och söker en soundbar, jag är ingen känslig person gällande ljud eller liknande! Men behöver hjälp, jag vet inte vilken jag ska välja av alla alternativ som finns. Jag har inte en hög budget, jag sitter och funderar på ett par Sonos ray soundbar. Men jag ser att flera ljudsystem är på rea. Har ni några bra förslag på soundbars för en person med en budget på 3-4k?

Har en Q70D samsung tv om det är nödvändig information.

Förlåt ifall detta inte har något med tråden att göra, jag är ny till swelockers generellt, hittade ingen aktiv tråd inom detta (kollade snabbt)

Helt lugnt och varmt välkommen till Sweclockers!

Här diskuterar vi specifikt Q995-serien och den kostar nu runt 9900kr vilket låter som utanför din budget ja.

Så länge du lägger dina förväntningar på rätt nivå kring en billigare Soundbar så kan nog det mesta fungera. Sonos Ray är budget budget, då kanske jag skulle kolla på en Beam (gen 2) som går för runt 4k nu under Black Week om du strikt är sugen på Sonos.

För lite mer (eller mindre) pengar till kan du dock få andra system där även en mindre sub ingår, till exempel:

Samsung Q-Soundbar HW-Q610GC - Runt 5000kr:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10277060

Detta system verkar också gå att komplettera med satellit-högtalare senare om man vill vilket kan vara ett plus.

JBL Bar 500 - Runt 4500kr
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7004182

Ingen aning hur dessa system låter eller presterar dock. Du får läsa runt efter tester helt enkelt!
Av naturen så är de billigare budgetsystemen mindre vältestade.

Mest intressant sett till din budget tycker jag att Sony HT-S40R är.

För runt 3k får du en Soundbar, sub och två små satelliter. Skulle nog vara mitt förstahandsval kring denna prispunkt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5791922

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Det var en LG SN4 soundbar! Kan tipsa om att använda Samsungs Shop app med koden SHOPAPP5 så borde priset gå ner till ca 8000 ihop med inbyteskampanjen. Hoppas du slipper en DOA enhet för det är ju en riktigt fet soundbar 😁

Yes en SN4 jag fick med också! Den är inte fantastisk men bättre än inget.
Går att få väldigt hög volym men inte så mycket tryck i ljudet. Hade räknat med att kunna sälja för 1000, men om samsung erbjuder 1500 så 😅😅😁

Aa försökte den koden på nätet men fungerade ej... Laddade ned appen och beställde nu.

8066 kr allt som allt, tror det är extremt svårslaget för en produkt som lanserades i maj och är det absolut senaste och bästa Samsung erbjuder.

Permalänk
Medlem

Funderar på placering. Behöver köpa nya tv bänk 😅

Subwoofer får stå, precis som idag, bakom soffan.

Sidohögtalarna, jag har möjlighet att placera de precis bakom soffan, blir dock väldigt nära.

Går det att montera dessa med enbart 1/4 tums skruv? Alltså så den hänger i skruven. Ingen stöd eller så under. Tänker det finns mängdvis med smarta kamerafästen som också har standard 1/4 skruv, väger ju visserligen högtalaren 3.5kg? Men ändå.
Har två höga lampstolpar de kunde monteras på 😊

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har införskaffat mig en Q995D på mellandagsrean. blev lite otålig i väntan på väggfäste för bakre högtalarna så jag körde igång systemet med bara limpan och subwoofern och kollade lite atmos-material. Läste sen att den kalibrerar "systemet" automatiskt med hjälp av den inbyggda mikrofonen. Har jag sabbat hela den kalibreringen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Hej,

Jag har införskaffat mig en Q995D på mellandagsrean. blev lite otålig i väntan på väggfäste för bakre högtalarna så jag körde igång systemet med bara limpan och subwoofern och kollade lite atmos-material. Läste sen att den kalibrerar "systemet" automatiskt med hjälp av den inbyggda mikrofonen. Har jag sabbat hela den kalibreringen nu?

Nja den kalibreras väl automatiskt hela tiden utifrån omgivningens ljudnivå och liknande har jag för mig. Så det är inget som görs endast vid första användningen. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Om du har SmartThings appen tror jag det är funktionen som heter Rumsanpassat ljud. Tänker att man kanske kan stänga av och sätta på när soundbaren är uppe på väggen för säkerhets skull. Men som sagt tror jag det görs automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Nja den kalibreras väl automatiskt hela tiden utifrån omgivningens ljudnivå och liknande har jag för mig. Så det är inget som görs endast vid första användningen. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Om du har SmartThings appen tror jag det är funktionen som heter Rumsanpassat ljud. Tänker att man kanske kan stänga av och sätta på när soundbaren är uppe på väggen för säkerhets skull. Men som sagt tror jag det görs automatiskt.

Toppen, det låter rimligt. tack!

Permalänk
Medlem

Angående att man kan byta in en Soundbar för att få 1500kr rabatt på den nya man beställer hos Samsung. Står ju bara att det måste vara en Soundbar man återvinner. Har en Creative Soundbar som bara ligger, som var till gamla datorn. Den borde ju gå att återvinna då för den rabatten? Även om den är till dator och inte tv egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Angående att man kan byta in en Soundbar för att få 1500kr rabatt på den nya man beställer hos Samsung. Står ju bara att det måste vara en Soundbar man återvinner. Har en Creative Soundbar som bara ligger, som var till gamla datorn. Den borde ju gå att återvinna då för den rabatten? Även om den är till dator och inte tv egentligen.

Testa?

Permalänk
Skrivet av Wescan:

Skrivet av MrWhizeguy:

Jag kan inte se att det finns några direkta krav.
Jag tänker köpa den billigaste lilla limpan på Amazon och skicka med.

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som har problem att limpan tappar uppkopplingen lite då och då? Ibland hade det hjälpt med hard eller soft-reset men oftast måste jag nollställa den och börja om.. kör den på 2.4GHz wifi
990C

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Är det fler än jag som har problem att limpan tappar uppkopplingen lite då och då? Ibland hade det hjälpt med hard eller soft-reset men oftast måste jag nollställa den och börja om.. kör den på 2.4GHz wifi
990C

2.4GHz-bandet är det äldsta och mest använda bandet av andra enheter på trådlösa nätverk. Det kan med andra ord vara överbelastat.
Har du testat att lägga den soundbaren på 5GHz istället? 5GHz är fördelaktigt kopplat till bättre fart och throughput men signalen penetrerar inte lika bra och långt vs 2.4 GHz.

Min Q995C ligger där och har aldrig haft några problem alls med uppkopplingen.

Självklart kan andra faktorer såsom grannars nätverk, kanalkonflikter och övriga enheter i närheten påverka men tror att du har bättre förutsättningar att lyckas om du lägger den på 5GHz.

Lycka till, återkoppla gärna hur det går!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

990C

Jag har främst problem med inbyggda Chromecasten som tappar kontakten efter bara någon enstaka minuts musik. Bluetooth funkar bättre. Men jag kan hela tiden styra den genom SmartThings, så verkar främst vara Chromecasten som strular.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

2.4GHz-bandet är det äldsta och mest använda bandet av andra enheter på trådlösa nätverk. Det kan med andra ord vara överbelastat.
Har du testat att lägga den soundbaren på 5GHz istället? 5GHz är fördelaktigt kopplat till bättre fart och throughput men signalen penetrerar inte lika bra och långt vs 2.4 GHz.

Min Q995C ligger där och har aldrig haft några problem alls med uppkopplingen.

Självklart kan andra faktorer såsom grannars nätverk, kanalkonflikter och övriga enheter i närheten påverka men tror att du har bättre förutsättningar att lyckas om du lägger den på 5GHz.

Lycka till, återkoppla gärna hur det går!

Tack för tipset. Jag har inte kvar länken men jag har för mig att jag läste i annat forum att någon haft liknande problem som mig och då löst det genom att flytta den till 2.4Ghz, därför jag har det.
Nu har jag försökt återställa den ett par gånger, men den hamnar på mitt gästnät 2.4Ghz fortfarande.

Vet någon om det finns ett annat sätt att nollställa den annat än att hålla in + och - på limpan tills det står ”init”? Jag får känslan av att den inte nollställs helt

*edit* hittade tråden jag nämnde innan
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/18om8mm/how_do_i_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Vet någon om det finns ett annat sätt att nollställa den annat än att hålla in + och - på limpan tills det står ”init”? Jag får känslan av att den inte nollställs helt

Testat att koppa ur alla eventuella HDMI kablar först?

Från reddit.
"+ and - hold down but any HDMI cables have to be unplugged for it to work. Display should read INIT if it works"

Permalänk
Medlem

Fick hem min Q995D idag, tycker basen är väldigt trött?
Har maxat alla basinställningar i appen men riktigt dåligt bas ändå… Någon som varit med om de? Någon bugg kanske?

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Fick hem min Q995D idag, tycker basen är väldigt trött?
Har maxat alla basinställningar i appen men riktigt dåligt bas ändå… Någon som varit med om de? Någon bugg kanske?

Vad spelar du för typ av material och från vilken källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad spelar du för typ av material och från vilken källa?

Youtube, netflix, spotify allt möjligt.

Tv är en QN95C 75”

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Tv är en QN95C 75”

Med Spotify så kommer du inte få mycket till bas, känns mest som baslådan bara gör något när det finns en riktig LFE kanal.

Vilken volym kollar du på? T.ex. så använder jag 20-25ish och basen gör det den ska när jag kollar film iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Tv är en QN95C 75”

Clear. Det mesta av källorna du spelar från är ljudströmmen "lossy", dvs komprimerad. Detta påverkar givetvis basljudet och nivåerna. Med det sagt är detta subjektivt så svårt att veta exakt.

Själv spelar jag nästan uteslutande spår från filmer med loseless DTS-HD MA/Dolby Atmos/DTS:X spår och tycker basen presterar fint beroende på film.

Jag spelar på volym 20-30 beroende på film och i "Standard"-läget med basen uppskruvad på max, dvs +6.

Atmos-spåret i Dune Part One / Two på 4K-skivan är rent referensmaterial till exempel.

Kolla att du har senaste Firmware (Version 1016), annars skulle jag försöka uppdatera:
https://www.samsung.com/se/support/model/HW-Q995D/XE/#downloa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Med Spotify så kommer du inte få mycket till bas, känns mest som baslådan bara gör något när det finns en riktig LFE kanal.

Vilken volym kollar du på? T.ex. så använder jag 20-25ish och basen gör det den ska när jag kollar film iaf.

Min gamla jbl soundbar för någon tusenlapp spelar skortan basmässigt ur samsungen.

Kan ju givetvis höja volymen till 20-25 men resten av ljudet överröstar ändå basen.

Ingen superskillnad med basen i eller urkopplad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Min gamla jbl soundbar för någon tusenlapp spelar skortan basmässigt ur samsungen.

Kan ju givetvis höja volymen till 20-25 men resten av ljudet överröstar ändå basen.

Ingen superskillnad med basen i eller urkopplad.

Leta upp spåret "No sanctuary here" feat. Chris Jones på Spotify. Det spåret brukar jag använda som referens när jag testar min subwoofer.
En sak som jag märkt med min Q995B, är att det spelar väldigt stor roll var subwoofern är placerad, så testa att flytta runt den i olika delar av rummet samtidigt som du spelar låten. Om du fortfarande inte märker någon skillnad med eller utan subwoofer, så måste det vara något fel på den.

Permalänk
Medlem

Verkar ha otur med min soundbar Q935D. Först tappar den uppkopplingen (WiFi) nu tappar den strömmen och långt efter får den ström. Min gamla Q910A hade jag aldrig problem. Får bli en reklamation. Synd nu så nära jul/nyår

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Har använt min Q990D (inklusive sub + rear speakers) med LG C3 77" som kombination några dagar nu och kan bara konstatera att ljudet ur den här soundbaren är helt sinnesjukt bra, helt wow!

Wow faktor rakt igenom, noll strul, den bara fungerar och leverar wow ljud hela tiden. Kör volym 10 till 15 beroende på material, lägenheten vibrerar tillräckligt 😁

Har en Ikea bestå tv bänk med ekskiva på (42 cm) så precis att tv-fot och soundbar får plats på 40 cm höjd.

Subwoofer precis bakom soffan.
Soffan står mitt i rummet och har 150 cm till väggen bakom och cirka 200 cm till soundbar. Soffan är cirka 250 bred och högtalarna bakom är placerade på väggen i vardera ände av soffan snett vinklade mot mitten av soffan.

Har laddat ned diverse Dolby Atmos / DTS testfiler på nätet, verkar finnas en del material, korta klipp om 30-40 sekunder som maxar potential i system och wow. Vilken volym (fyllnad, inte ljudnivå) det blir i rummet, känns som man svävar i universum och är mitt i centrum av allt som händer 😂 Ljuden kommer från alla håll och kantera och det absolut mest imponerande är att ljudet återspeglar exakt var på bilden ljudet utspelar sig. Knackar något på dörren höger i bild så kommer ljudet exakt därifrån etc.

Har surround mode på, spacefit sound på, active voice amplifier på (går ej att höra röster annars)
Channel level front top +1, rear +1, rear top +1, rear side +1.

Testat sub med -2 och +2 beroende på material.

Har ni fine tuneat erat system? Vad kör ni för settings?
Läst massvis på reddit och det diskuteras hejvilt om spacefit sound ska vara på eller inte...
Och så kommer långa inlägg som dessa och man undrar hej kom o hjälp mig
https://www.reddit.com/r/Soundbars/comments/1gkf95n/samsung_q...

Vill få ut så mycket som möjligt då denna soundbar verkligen har maximal potential.

Ska man ens ha surround mode på? Läst att vissa upplever bättre med "game mode" på.

Xbox fortfarande direkt inkopplad i TV, använder bara hörlurar till spel iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har använt min Q990D (inklusive sub + rear speakers) med LG C3 77" som kombination några dagar nu och kan bara konstatera att ljudet ur den här soundbaren är helt sinnesjukt bra, helt wow!

Wow faktor rakt igenom, noll strul, den bara fungerar och leverar wow ljud hela tiden. Kör volym 10 till 15 beroende på material, lägenheten vibrerar tillräckligt 😁

Har en Ikea bestå tv bänk med ekskiva på (42 cm) så precis att tv-fot och soundbar får plats på 40 cm höjd.

Soffan står mitt i rummet och har 150 cm till väggen bakom och cirka 200 cm till soundbar. Soffan är cirka 250 bred och högtalarna bakom är placerade på väggen i vardera ände av soffan snett vinklade mot mitten av soffan.

Har laddat ned diverse Dolby Atmos / DTS testfiler på nätet, verkar finnas en del material, korta klipp om 30-40 sekunder som maxar potential i system och wow. Vilken volym (fyllnad, inte ljudnivå) det blir i rummet, känns som man svävar i universum och är mitt i centrum av allt som händer 😂 Ljuden kommer från alla håll och kantera och det absolut mest imponerande är att ljudet återspeglar exakt var på bilden ljudet utspelar sig. Knackar något på dörren höger i bild så kommer ljudet exakt därifrån etc.

Har surround mode på, spacefit sound på, active voice amplifier på (går ej att höra röster annars)

Läst massvis på reddit och det diskuteras hejvilt om spacefit sound ska vara på eller inte...

Vill få ut så mycket som möjligt då denna soundbar verkligen har maximal potential.

Ska man ens ha surround mode på? Läst att vissa upplever bättre med "game mode" på.

Jag märkte att trycket från min Q995B påverkades rätt mycket när jag bytte till en större lägenhet. Nu är mitt vardagsrum ca 30 kvm. Tidgare var det ca 18 kvm. Gick efter den här guiden och ändrade inställningarna till det som rekomenderas för större rum. Nu låter det betydligt mer fylligt. https://smarthomescope.com/samsung-q990b-best-settings/

Permalänk

Alltså ljudet är verkligen super bra och känner inte alls jag håller med om en ”trött” bas.

Men dock är det en sak jag saknar och det är display på tvn i menyerna.

Sen har jag lite frågor.

Har testat köra både via PS5,AppleTv 4K och app på tvn.

PS5:
Ändrar jag i inställningarna på ljudet i ps5 får jag Atmos ljud. (I alla fall i menyerna) Men även youtube i dem flesta Atoms klippen.
Men satte i Jungel Cruise UHD och får då bara Multi CH PCM.

ATV:
Ändrat inställningarna till
Prime: Multi Ch PCM/ Ibland Atmos
Youtube: Multi Ch PCM

Youtube på tvn(LG):(Atmos klipp etc)
Dolby multi ch PCM
Dolby Stereo PCM

Någon med tips, funderingar etc på varför jag inte får Atmos oftare än såhär?
Kanske något jag har missat.
Tycker jag testat och testat men får inte det att stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_e_b:

Alltså ljudet är verkligen super bra och känner inte alls jag håller med om en ”trött” bas.

Men dock är det en sak jag saknar och det är display på tvn i menyerna.

Sen har jag lite frågor.

Har testat köra både via PS5,AppleTv 4K och app på tvn.

PS5:
Ändrar jag i inställningarna på ljudet i ps5 får jag Atmos ljud. (I alla fall i menyerna) Men även youtube i dem flesta Atoms klippen.
Men satte i Jungel Cruise UHD och får då bara Multi CH PCM.

ATV:
Ändrat inställningarna till
Prime: Multi Ch PCM/ Ibland Atmos
Youtube: Multi Ch PCM

Youtube på tvn(LG):(Atmos klipp etc)
Dolby multi ch PCM
Dolby Stereo PCM

Någon med tips, funderingar etc på varför jag inte får Atmos oftare än såhär?
Kanske något jag har missat.
Tycker jag testat och testat men får inte det att stämma?

Fick inte heller Atmos med Dune på skiva på PS5an. Men hittade då det som syns i klippet nedan, ljudinställningar för filmer är separata från resten av PS5ans ljud så man måste byta från PCM -> Bitstream där. Kolla klippet nedan, 36 sekunder in får man välja ljudformat. Från början är det på Linjär PCM men när jag ändrade den till Bitstream dök ikonen upp och texten på soundbaren Han förklarar mer 2:20 in.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Fick inte heller Atmos med Dune på skiva på PS5an. Men hittade då det som syns i klippet nedan, ljudinställningar för filmer är separata från resten av PS5ans ljud så man måste byta från PCM -> Bitstream där. Kolla klippet nedan, 36 sekunder in får man välja ljudformat. Från början är det på Linjär PCM men när jag ändrade den till Bitstream dök ikonen upp och texten på soundbaren Han förklarar mer 2:20 in.

https://www.youtube.com/watch?v=3dsxCtBjaSg&t=9s

Nu så. Tack som bara den. Att ett sånt enkelt steg ska vara så svårt att hitta

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Har mitt system i källaren, betongtak. Tycker inte jag hör atmos över huvudet jättebra. Pga taket? Soundbar kan ju aldrig ersätta riktig atmos.

Surround och bas, herregud, det vibrerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Har mitt system i källaren, betongtak. Tycker inte jag hör atmos över huvudet jättebra. Pga taket? Soundbar kan ju aldrig ersätta riktig atmos.

Surround och bas, herregud, det vibrerar

Jag har inte betongtak hemma, men ville testa just Atmos så jag maxade volymen på Tak högtalarna fram/bak och sänkte övriga så mycket det gick. Då blev det ganska tydligt för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille182:

Jag har inte betongtak hemma, men ville testa just Atmos så jag maxade volymen på Tak högtalarna fram/bak och sänkte övriga så mycket det gick. Då blev det ganska tydligt för mig

Får testa, även uppe i vardagsrummet med spännduk så tycker jag inte riktigt jag hör atmos.