Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Ownit och AirPort Express problem

Permalänk
Medlem

Ownit och AirPort Express problem

Har flyttat till en ny lägenhet som har internet från Ownit. Får det inte att fungera med min AirPort Express. Man ska tydligen använda DHCP.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite mer info skadar aldrig.
Hur har du kopplat?
Vad händer eller händer inte?

Om du har mer än 100 Mbit så är det värt att tänka på att AirPort Express kommer begränsa dig. Senaste modellen är 12 år gammal så den är inte direkt modern.
Senaste uppdateringen kom också 2019 vilket känns tveksamt vad gäller säkerhet; det är nog inte en dålig idé att köpa något lite nyare. Även de billigaste moderna routrarna lär vara långt bättre prestandamässigt.
En kompis kör med denna och får ut allt av sin 1000/1000-uppkoppling trådlöst till datorn (c:a 935/935 vilket är omkring teoretisk max för faktiskt dataöverföring).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Absolut. Enklast är väl att bifoga bilder. Men hur gör man det? Måste man ladda upp dem på en utomstående plats?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frsto:

Absolut. Enklast är väl att bifoga bilder. Men hur gör man det? Måste man ladda upp dem på en utomstående plats?

Jag vet inte riktigt om det är enklast med bilder -- det är väl bara en sladd till den, eller?
Vart tar den vägen isåfall?

Du kan ladda upp bilder på Swec om du trycker på Svara (eller Citera), men inte du skriver i rutan längst ner i själva tråden.
När du väl är på "nytt inlägg"-sidan finns bilduppladdning som ikon precis ovanför rutan man skriver i, näst längst till höger.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frsto:

Har flyttat till en ny lägenhet som har internet från Ownit. Får det inte att fungera med min AirPort Express. Man ska tydligen använda DHCP.

Har du loggat in på Ownit.se, valt "Bredbandstjänster" och frigjort lease vid IP-adressen? Går utmärkt att göra via mobilen och BankID.

Själv behöver jag göra detta varje gång jag byter router.

Som lite off-topic, så heter mitt wlan just "AirPort Extreme"

Välkommen till Sweclockers!

Permalänk
Medlem

Jo jag såg den knappen och har tryckt på den. Men vad betyder egentligen frigjort lease och vad har den för funktion? Ska testa att trycka på den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag vet inte riktigt om det är enklast med bilder -- det är väl bara en sladd till den, eller?
Vart tar den vägen isåfall?

Sladden går direkt in i ett nätverksuttag på väggen. Det är där internet kommer in i lägenheten. Kör man datorn på nätverkssladd rakt in i uttaget funkar det.

Permalänk
Medlem

Det finns ett statusmeddelande också: AirPort-basstationen har inga DNS-serveradresser och kanske får problem med att ansluta till internet.

Permalänk
Medlem

Koppla in din router till väggen och ring sedan din tjänsteleverantör och be dom släppa mac-låset.

Visa signatur

press nu1mlock