Rösta fram din favoritbakgrundsbild!

Har köpt en antistat matta. Hur ska man använda den?

Permalänk
Medlem

Det är i högsta grad normalt att man kopplar allt ledande till en gemensam jordpunkt. Dvs, handledsband, ESD-matta och datorchassi ska kopplas till jord. I princip blir ett chassi (och ingående komponenter) automatiskt kopplat till jord under förutsättning att någon metall-del ligger mot ESD-mattan. Om de som mekar med sina datorer inte gör så - så gör de fel

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Det är i högsta grad normalt att man kopplar allt ledande till en gemensam jordpunkt. Dvs, handledsband, ESD-matta och datorchassi ska kopplas till jord. I princip blir ett chassi (och ingående komponenter) automatiskt kopplat till jord under förutsättning att någon metall-del ligger mot ESD-mattan. Om de som mekar med sina datorer inte gör så - så gör de fel

/ B

"Jord" är bara skillnaden i potential. Att koppla något över huvud taget till jorden i ett uttag är livsfarligt, gör du det så sluta med det!

Det man ska göra är att koppla allt till SAMMA PUNKT, inte "JORD". Om allt är ihopkopplat så har antistatmattan, chassit och du SAMMA POTENTIAL, och ingen ESD kan uppstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

"Jord" är bara skillnaden i potential. Att koppla något över huvud taget till jorden i ett uttag är livsfarligt, gör du det så sluta med det!

Det man ska göra är att koppla allt till SAMMA PUNKT, inte "JORD". Om allt är ihopkopplat så har antistatmattan, chassit och du SAMMA POTENTIAL, och ingen ESD kan uppstå.

Ursäkta, men rena dumheter.
Jovisst, allt ska kopplas till samma punkt - men därefter ska allt kopplas till (skydds-) jord!
På vilket sätt skulle det vara livsfarligt?

/B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Ursäkta, men rena dumheter.
Jovisst, allt ska kopplas till samma punkt - men därefter ska allt kopplas till (skydds-) jord!
På vilket sätt skulle det vara livsfarligt?

/B

Det här vill jag höra mer på, varför ska man koppla till skyddsjord i eluttaget när man ska mecka med datorn

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ville bara flika in i en tråd med 10 år av påståenden... Det är enkelt att leta upp en standard: https://www.esda.org/esd-overview/esd-fundamentals/part-3-bas...

Citat:

The first step is to ground all components of the workstation and the personnel (worksurfaces, equipment, etc.) to the same electrical ground point, called the "common point ground." This common point ground is defined as a "system or method for connecting two or more grounding conductors to the same electrical potential."

1. Allt ska alltså kopplas till samma punkt

Citat:

The second step is to connect the common point ground to the equipment grounding conductor (AC ground) or the third wire (typically green) electrical ground connection. This is the preferred ground connection because all electrical equipment at the workstation is already connected to this ground. Connecting the ESD control materials or equipment to the equipment ground brings all components of the workstation to the same electrical potential. If a soldering iron used to repair an ESDS item were connected to the electrical ground and the surface containing the ESDS item were connected to an auxiliary ground, a difference in electrical potential could exist between the iron and the ESDS item. This difference in potential could cause damage to the item.

2. Den punkten ska sen kopplas till jord.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av swesen:

This is the preferred ground connection because all electrical equipment at the workstation is already connected to this ground. Connecting the ESD control materials or equipment to the equipment ground brings all components of the workstation to the same electrical potential. If a soldering iron used to repair an ESDS item were connected to the electrical ground and the surface containing the ESDS item were connected to an auxiliary ground, a difference in electrical potential could exist between the iron and the ESDS item. This difference in potential could cause damage to the item.

Målet är alltså att ha samma potential som elektrisk apparatur man arbetar med. Använder man ingen nätansluten apparatur (vilket man rätt sällan gör när man bygger dator) eller andra prylar som kan ha annan potential finns alltså inte heller något syfte att jorda.

Pillar man med elektrisk mätutrustning, lödstation, lampor, förstoringsapparatur och så vidare är situationen givetvis en annan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det här vill jag höra mer på, varför ska man koppla till skyddsjord i eluttaget när man ska mecka med datorn

För att ha en stabil noll-referens. Det är sant att det viktigaste är att inte ha några potentialskillnader men det finns faktiskt (som jag skrivit tidigare) konstruktionslösningar på kretskort som gör kortet känsligt för uppladdning. Tex om känsliga komponenter sitter mellan två jordplan.

Jag är fortfarande lite förvånad över att så många ifrågasätter nödvändigheten av att hindra elektrostatiska urladdningar. Man köper dyra grafikkort, moderkort och annan elektronik men kan inte tänka sig att köpa ESD-material för några hundringar för att säkra datorbyggnaden. Jo, det är liiite besvärligare med handledsband, framför allt fastnar sladden gärna i chassit. Men jag tar hellre det besväret istället för eventuell komplicerad felsökningar senare.

Jag har utbildat mjukvaruingenjörer på Ericsson, flera konfirmerade att de jobbat med fullt fungerande kort och som några dagar senare inte inte gjorde det. Man misstänkte naturligtvis att det handlade om mjukvaran men förstod nu att kunde vara hanteringen av elektroniken som kunde vara boven i dramat. Något vi kunde påvisa efter tester i labbet på Bofors i Karlskoga.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

För att ha en stabil noll-referens. Det är sant att det viktigaste är att inte ha några potentialskillnader men det finns faktiskt (som jag skrivit tidigare) konstruktionslösningar på kretskort som gör kortet känsligt för uppladdning. Tex om känsliga komponenter sitter mellan två jordplan.

Jag är fortfarande lite förvånad över att så många ifrågasätter nödvändigheten av att hindra elektrostatiska urladdningar. Man köper dyra grafikkort, moderkort och annan elektronik men kan inte tänka sig att köpa ESD-material för några hundringar för att säkra datorbyggnaden. Jo, det är liiite besvärligare med handledsband, framför allt fastnar sladden gärna i chassit. Men jag tar hellre det besväret istället för eventuell komplicerad felsökningar senare.

Jag har utbildat mjukvaruingenjörer på Ericsson, flera konfirmerade att de jobbat med fullt fungerande kort och som några dagar senare inte inte gjorde det. Man misstänkte naturligtvis att det handlade om mjukvaran men förstod nu att kunde vara hanteringen av elektroniken som kunde vara boven i dramat. Något vi kunde påvisa efter tester i labbet på Bofors i Karlskoga.

/ B

Om du har en burk på skrivbordet med öppnad chassi sida och vill byta ett grafikkort.
Finns ingen elsladd ikopplad. Då räcker det väll att ha sitt esd armband fast i chassit.
Nog för att chansen är liten folk både skruvar utan esd armband och dammsuger sina datorer utan problem.
Men endå nyfiken, ska man dra en tråd feån chassit till jordblecket i eluttaget tycker du om man byter ett grafikkort?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc