För att ha en stabil noll-referens. Det är sant att det viktigaste är att inte ha några potentialskillnader men det finns faktiskt (som jag skrivit tidigare) konstruktionslösningar på kretskort som gör kortet känsligt för uppladdning. Tex om känsliga komponenter sitter mellan två jordplan.
Jag är fortfarande lite förvånad över att så många ifrågasätter nödvändigheten av att hindra elektrostatiska urladdningar. Man köper dyra grafikkort, moderkort och annan elektronik men kan inte tänka sig att köpa ESD-material för några hundringar för att säkra datorbyggnaden. Jo, det är liiite besvärligare med handledsband, framför allt fastnar sladden gärna i chassit. Men jag tar hellre det besväret istället för eventuell komplicerad felsökningar senare.
Jag har utbildat mjukvaruingenjörer på Ericsson, flera konfirmerade att de jobbat med fullt fungerande kort och som några dagar senare inte inte gjorde det. Man misstänkte naturligtvis att det handlade om mjukvaran men förstod nu att kunde vara hanteringen av elektroniken som kunde vara boven i dramat. Något vi kunde påvisa efter tester i labbet på Bofors i Karlskoga.
/ B