Jonas slutar på SweClockers

Permalänk
Moderator
Forumledare

@JonasT:

Önskar dig All lycka och välgång på dina framtida äventyr!
Det är en era som går i graven och jag kan tycka att det hade varit ett passande avslut att återigen blåsa liv i den mytologiska ”favorit”-videon, för gamla tiders skull…om än för en kort stund….snälla?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Sweclockers för mig har alltid varit Emil och Jonas. Deras Fredagspaneler var så grymma för inte tala om Nyårsspecialerna.
När emil försvann så försvann en stor del av själen på Swec, ny försvinner den andra delen av det som gjorde Swec så underbart.

Önskar dig all lycka till i framtiden

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, jag tar en till i din ära ...

Lycka till med vad som än väntar!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

@JonasT Tack för alla år, du är en legendar!

https://shop.sweclockers.com/ funkar inte men skulle det gå att signa några affischer och lägga ut någon stan?

Kanske i marknaden, jag börjar bjuda på 1337kr

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem

Lycka till med framtiden @JonasT
Dock har du lärt din adept väl.

@CrispVanDahl svettigt i januari, med många förmodade releaser, behövs ingen utlandsresa då inte!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag vill rikta ett stort tack till @Edin och @Dimestam som gav mig chansen att driva testverksamheten på sajten. Det har inte varit helt lätt alltid, men tycker ändå att det blev rätt bra till slut.

Det blev väldigt hög kvalitet, i alla fall under de 10+ åren jag har läst. Tack för underhållningen och nyttig info inför köp!

Lycka till med plugget och framtida arbetsliv! Du kommer fortsätta uträtta stordåd.

Permalänk
Medlem

Det var väntat, det var en tidsfråga - men framför allt var det kul att vi fick ha dig så länge.

Även fint att du ville dela med dig av framtidsplanerna, och jag önskar dig stort lycka till med dem.

Tack för alla bra texter och (hotell-)recensioner. Kommer alltid att tänka på dig när jag äter en torr kanelbulle.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men förståeligt!

De gamla som i mina ögon representerat SweClockers under alla år har nu gått skilda vägar, det är slutet på en era som många av er redan nämnt. Ett av de bästa forumen börjar nu gå mot sitt slut, tyvärr.

Den dragningskraft som finns kvar är:

• den nostalgiska känslan från när SweClockers var på topp

• några medlemmar med hög kunskapsnivå är fortfarande aktiva och hjälpsamma

• ett fåtal andra trådar som är intressanta (dock inte relaterat till överklockning/hårdvara/mjukvara)

Några andra punkter som bidrar till en lägre dragningskraft till forumet är:

• undermåliga nyheter (i form av obegriplig eller rent av felaktig text utan korrekturläsning)

• dåliga stämningen på forumet (i form av påhopp, pajkastning, felaktig påståenden)

• i princip ingen överklockning (det är dock inte ert fel)

• avsaknad eller nedskalning av videos och test (av hårdvara)

• sämre kontakt med community (Swec behöver minst två "Jonas")

Med det sagt så kommer jag nog att besöka forumet lite då och då, mestadels pga. den nostalgiska känslan av hur det var "då". Nog med rant från min sida;

God Jul @JonasT, hoppas att allt går bra vilken väg du än väljer i framtiden!
Och God Jul till alla medlemmar och anställda på SweClockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeV:

Supertråkigt för oss som besökare. Ingen av de gamla är längre kvar på redaktionen. Lycka till i framtiden i alla fall!

Ledningen på sweclockers verkar inte förstår att det är ansiktet utåt på redaktionen som fångar hela communityt.
Nu går jag över till nordichardware istället.

Supertrist att Jonas lämnar den här skutan, han var verkligen Sweclockers tillsammans med Emil, nu finns inga av dom gamla rävarna kvar, supertråkigt faktiskt..

Håller med dig om, att det är superviktig att hålla kvar sina gamla medarbetare, det är dom som gör att man återkommer gång på gång, för man känner sig som hemma.
Varför det inte blivit så på Sweclockers vet jag faktiskt inte, kanske värderar dom inte lång och trogen tjänst speciellt högt, eller så har Sweclockers verkligen haft dunderotur med sina anställda.

Det förstör väldigt mycket när en så pass profilerad person lämnar, han var verkligen Sweclockers varumärke utåt sätt.

Flera gånger har jag gått runt och hoppats på att Jonas och Emil en dag skulle återförenas som radarpar här på Sweclockers, men den drömmen ser nu ut att definitivt fått sitt slut!

Lycka till Jonas med vad du än tar dig an härnäst!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Ibland behöver man gå vidare i livet. Tack för 16 fina år Jonas och lycka till med dina framtida planer.
Det blir säkert toppen. 👍

Permalänk
Hedersmedlem

Lycka till Jonas!

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Kudos till dig @JonasT, för din lojalitet. Jag hade inte fixat 5 år på samma ställe.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt att du lämnar. Du och tidigare Emil har varit hela sweclockers. Det var alltid så roligt att se dig på fredagspanelen med dina kollegor. Lycka till i framtiden Jonas!!!

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Brukade med glädje se fram mot fredagspanelen med radarparet Jonas och Emil. Inget ont om de andra bakom Sweclockers men känslan för min del blir lite som när starka programledare för ett tv-program ersätts med helt andra (typ Top Gear), det blir aldrig detsamma.

Permalänk
Medlem

Tack för allting här på sweclockers Jonas. Fantastiskt arbete genom alla år och jag kommer sakna dig.

Emil och Jonas tillsammans var en riktig guldålder.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för oss, men jag hoppas allt går bra för dig!
Önskar dig all lycka!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Det har varit ett nöje att läsa dina recensioner, se videos till dem, och vägledning om vad som är bra och mindre bra. Det är speciellt ett produkttest och recension som har fastnat, och det var när AMD släppte Ryzen 7 1800X och 7 1700X. Jag fick nästan en tår i ögat när texten avslutades med
"AMD, välkommen tillbaka."
Inte bara för att AMD äntligen lanserade en vettig konsument-CPU på åratal, men även för att ärkerivalen Intel fick konkurrens värd namnet. Vi vet hur det har utvecklats sedan dess, och många av oss gillar det.
Måste också nämna skribenterna Jacob Hugosson och Kenneth Lindqvist i ovan nämnda test av Ryzen, så de inte känner sej bortglömda.

Tack för allt, Jonas.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av JonasT:

Den 8 december 2008 skrev jag min första notis på SweClockers, och en månad senare publicerades min första recension. Det har alltså hunnit gå 16 år sedan jag “satte min fot på redaktionen” (citationstecken med anledning av att jag ursprungligen jobbade hemifrån i en etta på 30 kvm med grafikkort och moderkort staplade upp till taket) och det har varit en minst sagt lärorik resa både i min yrkesroll såväl som på ett personligt plan. Nu har det dock blivit dags att avsluta detta kapitel.

Vid årsskiftet lämnar jag SweClockers redaktion och min roll på testlabbet för att göra något annat. Vad exakt som händer i framtiden har jag inte bestämt ännu, men ska börja med att plugga lite matte på Komvux för att möjliggöra vidare studier om så andan faller på att gå det spåret.

Jag vill rikta ett stort tack till @Edin och @Dimestam som gav mig chansen att driva testverksamheten på sajten. Det har inte varit helt lätt alltid, men tycker ändå att det blev rätt bra till slut.

Vill också tacka mina forna redaktionskollegor, inte minst @emilakered som varit en god vän, kollega i testlabbet och slutligen även duktig och stöttande chef i kul och tuffa tider. Utöver honom har jag haft äran att jobba tillsammans med @Jacob, @Kenneth, @Epic, @loevet, @Laxpudding. @UndaC, @Wittwang och @landmarks genom åren, vilka alla har bidragit med att forma SweClockers till en fantastisk plats.

SweClockers osjungna hjältar, moderatorerna, ska också ha en enorm eloge för sitt arbete med att göra forumet till en trivsam plats. Ledare som @Kent, @NordhNet och @Albert har dragit ett enormt lass på sin fritid genom åren, tillsammans med bland annat @Daemon, @DavidtheDoom, @Vzano, @Dinoman och @twit.

Några andra som jobbat i kulisserna med att hålla SweClockers vid liv och förbättra upplevelsen är kodarna och UX:arna på teknik, så ett hjärtligt tack riktas även till @Klorixx, @Gurt och @jreklund. På tal om att hålla sajten vid liv, tack till säljteamet med @Emil, @Alpock och @Norrwie, haft väldigt mycket kul tillsammans med er på både resor och kontoret!

Tack också till @CrispVanDahl som jag jobbat nära med i testlabbet de senaste två åren. Hans brinnande entusiasm för teknik och hårdvara smittar verkligen av sig och pushar en att fortsätta när det känns tungt. Jag lämnar testlabbet i hans händer och har fullt förtroende för att allt blir prima!

Sist men inte minst vill jag tacka alla som läst och kommenterat testerna genom åren, njutit av fredagspaneler och i allmänhet interagerat i forumet. SweClockers kommer alltid att betyda enormt mycket för mig och med all säkerhet ses vi i forumet framöver!

/Jonas

Tack för allt ditt förstklassiga innehåll i text- och videoformat, och tack för åren jag hade äran att knacka artiklar vid sidan av dig och andra legendarer! Det var alltid lika kul att svänga förbi redaktionen för lite kvalitetstid med SweClockers ansikte utåt - ständigt genomtrevlig och med både vargkalsonger och dagsfärsk hårdvara inom räckhåll.

Lycka till framöver! Tveka inte att hojta till om du vill ha mattehjälp eller övertalning med att hoppa på ALLA kurser

Permalänk
Medlem

Synd, du är redan saknad ☹️. Frågan är om Sweclockers kommer vara sig likt. Men är väl rätt att prova på något annat ibland. Lycka till i framtiden och hoppas man får se dig i forumet. End of an era..❤️

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Det var tråkigt att höra, men som många varit inne på är det förstås förståeligt efter så många år. Jag vill minnas att du dessutom hade frilansat lite för Swec några år innan du började på riktigt, och i så fall blir det ju ännu längre tid.

Tack för den här tiden, och lycka till i fortsättningen!

Permalänk
Medlem

Lycka till.
Ännu en som lämnar.

Betalar geeks dåligt när alla lämnar dom senaste åren inte bara här men på FZ också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Aj! Jonas=Sweclockers. Sorgligt för min internetanda och andra hem. Men ibland måste förändringar ske!
Alltid varit kvalité med personlighet där du har synts och verkat!
Lycka till med vad du än gör! Dock tror jag du kommer hänga här ändå

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Lycka till.
Ännu en som lämnar.

Betalar geeks dåligt när alla lämnar dom senaste åren inte bara här men på FZ också.

Den som har gjort störst lyft är @emilakered i % sendan.....

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har haft detta lite på känn, och den där magkänslan alltså... 🙄

Detta är ju såklart tråkiga nyheter för oss som håller Swec extra varmt om hjärtat - men kul för dig!, och det är ju det viktiga här - att du gör något du trivs med och får energi utav.

Önskar dig all lycka framöver!

Aldrig glömd, förevigt saknad @JonasT ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tack för allt Jonas, du kommer bli väldigt saknad av oss alla. Kram

Permalänk
Medlem

Trist för oss men spännande för dig får man anta. Tack för alla åren och ditt gedigna jobb. Lycka till i framtiden

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

@JonasT Stort lycka till i framtiden!

Även om Sweclockers tuggar på än idag har tidsepoken runt sisådär 2010-2012 med dig och @emilakered som frontfigurer en särskild plats i mitt hjärta. Nuförtiden är det inte riktigt samma sak. Om det beror på att jag inte följt allt alls lika slaviskt, att Sweclockers förändrats eller att datorer knappt går att överklocka längre vet jag inte, men det kan vara några av anledningarna.

Tack för alla tester, fredagspaneler, reportage från mässor och inte minst julskivor och första säsongerna av "Hemma hos" med höjdpunkter som när mikron hemma hos Djureks luktar död bränd katt!

Permalänk
Medlem

Först, som relativt ny (2018) på SweC har jag inte en lika lång relation till redaktionen och SweC som helhet, men några år är det ändå. Jonas har levererat och levererat. Väldigt trevliga år.
Men, Jonas är väl ca 40 år, och det är inget konstigt att man efter kanske halva sitt yrkesverksamma liv vill göra nåt annat. Det är ju hälften kvar av de år man förväntas arbeta, och att plugga och byta karriär är helt normalt och sunt i det läget.

Jag tycker också många är riktigt oförskämda mot den nuvarande redaktionen genom alla "det var bättre förr", "nu finns det ingen bra från förr kvar" och liknande kommentarer.

Ett stort lycka till i nästa fasen i ditt liv, @JonasT! Och tack för alla åren här!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Slackat lite men minns videorna från förr. Alltid där man kolla när man skulle köpa nått. Ha de!

Permalänk
Medlem

Den här julklappen kunde jag va utan. Men alla goda ting har väl ett slut. Saknar fortfarande fredagspanelen något grymt. Lycka till Jonas och stort tack för allt.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.