Alla fyndtips från mellandagsrean

Telekombolagen och Klarna toppar årets skamlista

Permalänk
Medlem

Det är bara en fasad som Klarna gärna vill måla upp av sig själva, att man är försäkrad om man köper på faktura via dom.

Om du får något som helst problem med ditt köp, så kan du räkna med att klarna ALLTID tar företagets parti, så själv har jag helt slutat att handla för faktura från Klarna!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carliz:

Många var nöjda med Telia, Telenor och Tele2 i "Veckans fråga" förra veckan men alla bolag är med topp 10 i denna listan. Tre(operatören) har enligt statistiken bland de stora bolagen minst nöjda kunder men är inte med här. Vad är det som händer?

Listan tar inte höjd för totala antalet kunder. Gissningsvis är ex klagomålen mot Telia en droppe i havet ställt mot antal kunder.

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det hade jag inte koll på men då blir det i alla fall logiskt.

Jag skulle vilja säga att det är antalet fällningar som är mest intressant. Anmäla kan vem som helst göra för vad som helst. Efter att ha jobbat i handel så ska gudarna veta att kunden har definitivt inte alltid rätt.

Men nu mera kostar det väl pengar att anmäla.?
Så, riktigt vem som helst kan inte anmäla.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Synsam har blivit en riktig skitbutik som vill lura på en dyra glasögon och det är svårt att få nåt besked vad det kommer kosta. Handlar aldrig där mer.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Synsam har blivit en riktig skitbutik som vill lura på en dyra glasögon och det är svårt att få nåt besked vad det kommer kosta. Handlar aldrig där mer.

This. Är nästan helt säker på att i butik så fick jag informationen flera gånger att abonnemanget jag skaffade hade bindingstid i 2 år och efter jag räknat på det där så skulle det bli billigare än att köpa direkt, när jag väl fått allt och läst avtalet hemma så står det 3 år så nu blir det dyrare istället. Deras kundtjänst reaktion var bara 🤷, inte heller något jag orkar driva eftersom det skulle vara ord mot ord och inget jag kan bevisa so har valt att helt enkelt köra slut på abonnemanget, köpa ut glasögonen och sedan aldrig mer synsam igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det skulle vara bra om det fanns en separat lista för alla nätoperatöerna som styr stadsnäten runt om i sverige så mycket som de höjt priserna mot kunderna.

Det är helt galet vad det gått överstyr med bredbandspriserna och skapats en ojämlikhet bland bredbandskunder i sverige som bara ökat de senaste åren tack vare dem.

Var det meningen att statsnäten skulle bli ett monopol där alla operatöerna som säljer sina tjänster inom dem tävlar om att höja mest?

Är detta vad ett modernt sverige skulle bli? Ledande i världen inom it-infrastruktur som låser ut många ekonomisk svaga? Inte konstigt att vi tappat det många länder som sprungit ifrån oss.

Det är inget monopol så vem som helst är välkommen att bygga ut ett fibernät, tror du att du kan göra det billigare så är det fritt fram.
Bara för att fibern ligger i marken så slutar det inte att kosta. Allt skall underhållas och teknisk utrustning skall bytas med jämna mellanrum.

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

This. Är nästan helt säker på att i butik så fick jag informationen flera gånger att abonnemanget jag skaffade hade bindingstid i 2 år och efter jag räknat på det där så skulle det bli billigare än att köpa direkt, när jag väl fått allt och läst avtalet hemma så står det 3 år så nu blir det dyrare istället. Deras kundtjänst reaktion var bara 🤷, inte heller något jag orkar driva eftersom det skulle vara ord mot ord och inget jag kan bevisa so har valt att helt enkelt köra slut på abonnemanget, köpa ut glasögonen och sedan aldrig mer synsam igen.

Exakt min upplevelse, råkade hamna i deras klor hösten 2022, har nyligen sagt upp mitt abonnemang. Valde att köpa ut ett par glasögon för jag måste trots allt se, räknade snabbt att det blev liiite billigare än att beställa nya glasögon på mitt recept online även om det är min "egna" begagnade glasögon.

Bindningstiden är 2 år för abonnemanget, men det tar 3 år innan restvärdet är 0 på glasögonen så egentligen betalar du av dem på 3 år minst, det jag fick höra när jag skrev på var att det var 2 år som gällde, sedan skulle man få köpa ut glasögonen för en månadskostnad, vilket inte alls var sant, så de säger en sak men det står annat om man lusläser avtalet. Inte konstigt att Synsam har ökat sin vinstmarginal markant senaste åren när de håller på med vad som är på gränsen till bedrägerier. Att säga upp abonnemanget var inte heller så lätt, de har ingen rutin för det. Jag kommer fortfarande få betala månadsavgift november och december för abonnemanget som på pappret är avslutat sista oktober, detta eftersom man inte betalar första månaden så betalningarna släpar efter. De gör verkligen allt de kan för att man ska vara kvar i deras grepp så länge som möjligt.

Kommer aldrig sätta min fot eller beblanda mig med Synsam igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Det är inget monopol så vem som helst är välkommen att bygga ut ett fibernät, tror du att du kan göra det billigare så är det fritt fram.
Bara för att fibern ligger i marken så slutar det inte att kosta. Allt skall underhållas och teknisk utrustning skall bytas med jämna mellanrum.

Det är förmodligen vad som kallas för ett "naturligt monopol" - det finns bara en leverantör på marknaden och det är svårt för nya aktörer att slå sig in eller att starta upp. Bara för att du inte är förbjuden att starta något innebär inte att det inte är en monopol situation. Vanligtvis brukar man nämna el, vatten och kollektivtraffik som naturliga monopol, men stadsnät har liknande situation.

Det har varit en ganska väldebatterad situation och en snabb sökning visar på mängder med dokument, instanser och stiftelser som ordar om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Men nu mera kostar det väl pengar att anmäla.?
Så, riktigt vem som helst kan inte anmäla.

Jag skulle vilja påstå att nästan alla har möjlighet att betala 150:- om de absolut vill göra en anmälan. Men du har säkert rätt i att många avstår nu även om de har råd.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Dinbilgaranti och Dingaranti är den värsta dyngan nånsin. Förstår inte hur man fortfarande inte lyckats stänga ned inbetalningarna till det blufföretaget.

Typiskt Sverige. Vi skiver till dom och ber dom sluta, och hoppas det fungerar. Varför kan vi inte ta till hårdhandskarna när det är seriösa kriminella som håller på? Helt sjukt. Dom håller på att ta över hela samhället.

Permalänk
Medlem

När man läser sånt här får man komma ihåg att en hel del kunder är krångliga också, och köper saker utan att riktigt tänka sig för och se till att veta vad man köper. Det kan vara en förklaring till att en del företag har generellt sett nöjda kunder men samtidigt har en viss andel som är missnöjda och anmäler.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det skulle vara bra om det fanns en separat lista för alla nätoperatöerna som styr stadsnäten runt om i sverige så mycket som de höjt priserna mot kunderna.

Det är helt galet vad det gått överstyr med bredbandspriserna och skapats en ojämlikhet bland bredbandskunder i sverige som bara ökat de senaste åren tack vare dem.

Var det meningen att statsnäten skulle bli ett monopol där alla operatöerna som säljer sina tjänster inom dem tävlar om att höja mest?

Är detta vad ett modernt sverige skulle bli? Ledande i världen inom it-infrastruktur som låser ut många ekonomisk svaga? Inte konstigt att vi tappat det många länder som sprungit ifrån oss.

Fast du kan ju säga ifrån dig det där och sedan köra mobilt bredband. Värre är det med vatten och avlopp, där är man TVUNGEN att vara ansluten och sedan jag flyttade in i huset 2019 så har dom till 2025 höjt priserna ca 80%. Bara att ta emot och se glad ut liksom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Det är förmodligen vad som kallas för ett "naturligt monopol" - det finns bara en leverantör på marknaden och det är svårt för nya aktörer att slå sig in eller att starta upp. Bara för att du inte är förbjuden att starta något innebär inte att det inte är en monopol situation. Vanligtvis brukar man nämna el, vatten och kollektivtraffik som naturliga monopol, men stadsnät har liknande situation.

Det har varit en ganska väldebatterad situation och en snabb sökning visar på mängder med dokument, instanser och stiftelser som ordar om detta.

Elnät är ett äkta reglerat monopol där enbart det elnätsbolag som äger koncessionen inom området får upprätta elnät. Elnätet lyder under strikta förhållningsregler med översyn av Energimarknadsinspektionen.
Vatten och avlopp är också ett riktigt monopol som kommunerna har.

Övrigt som fjärrvärme/gas/fiber är inte äkta monopol. Hade det gått att tjäna stora pengar så hade definitivt andra privata aktörer gett sig in på marknaden men det gör det troligtvis inte och då är man anvisad till de(n) aktörer som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojz0r:

Elnät är ett äkta reglerat monopol där enbart det elnätsbolag som äger koncessionen inom området får upprätta elnät. Elnätet lyder under strikta förhållningsregler med översyn av Energimarknadsinspektionen.
Vatten och avlopp är också ett riktigt monopol som kommunerna har.

Övrigt som fjärrvärme/gas/fiber är inte äkta monopol. Hade det gått att tjäna stora pengar så hade definitivt andra privata aktörer gett sig in på marknaden men det gör det troligtvis inte och då är man anvisad till de(n) aktörer som finns.

Kommunerna har väldigt många monopol:
- avlopp
- avfallshantering
- marknyttjande
- byggnadsrätt
- …

Permalänk
Medlem

@medbor

Ja absolut är det så att det finns fler äkta monopol på övriga tjänster, jag skrev bara det som är nedgrävt i marken i form av infrastruktur.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Fast du kan ju säga ifrån dig det där och sedan köra mobilt bredband. Värre är det med vatten och avlopp, där är man TVUNGEN att vara ansluten och sedan jag flyttade in i huset 2019 så har dom till 2025 höjt priserna ca 80%. Bara att ta emot och se glad ut liksom.

Kommer aldrig köra mobilt bredband finns inte en chans. Du vet väl vilka nackdelar mobilt bredband för med sig?

Permalänk

Förvånad att inte Foodora är med och att inget flygbolag är med i topp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Typiskt Sverige. Vi skiver till dom och ber dom sluta, och hoppas det fungerar. Varför kan vi inte ta till hårdhandskarna när det är seriösa kriminella som håller på? Helt sjukt. Dom håller på att ta över hela samhället.

Ja, morsan gick på det där och betalade strax efter att farsan gått bort. Året efter började hon kolla nogrannare och ifrågasätta. Hon mailade dom för varje påminnelse och de hotade varje gång med inkasso och kronofogden. Så höll det på i över ett halvår.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Klarna. Supernöjd.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D - Moderkort: ASUS ProArt B650-Creator - CPU: AMD Ryzen 7800X3D - CPU-kylning: EK-AIO Elite 360 D-RGB - GPU: ASUS Prime, RTX 4070 Super. Minnen: Kingston Fury Beast 32GB @ 6000 MT/s - Lagring: Kingston Fury Renegade 2 TB. PSU: Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Metric:

Aldrig haft problem med Klarna. Supernöjd.

Samma här kan inte komma på något att klaga, har haft något problem så hade löst det åt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Samma här kan inte komma på något att klaga, har haft något problem så hade löst det åt mig.

Missnöje med Klarna handlar nog i de flesta fall om folk som missar att betala fakturor i tid och så blir dom griniga för extraavgifter dom åker på...

Många tycker att fakturor "så lätt att missa"....

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Missnöje med Klarna handlar nog i de flesta fall om folk som missar att betala fakturor i tid och så blir dom griniga för extraavgifter dom åker på...

Många tycker att fakturor "så lätt att missa"....

kan nog vara så sen kan det vara de blir gnälliga (arg ton) mot kundtjänst de sen missnöjda de får extra avgifter som du nämner.
kollar alltid via appen vad skall betala osv man kan flytta fram datum inte kan betala just den dag, schemalägga datum osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad har ditt missnöje med prisutvecklingen med artikeln att göra?

Permalänk
Medlem

BBB/Bredbandsbolaget hade bra kundtjänst innan Telenor köpte upp dem & möjligtvis Bostream & nuförtiden är det väl bara Bahnhof som har en vettig kundtjänst, resten är okunniga & tröga & skit.

Klarna har jag att tacka för mycket sedan ett antal år, verkar mest vara folk som egentligen inte riktigt behöver dom som kritiken kommer ifrån, de får väl återinföra postförskott där man betalar till leveranssombudet så man slipper resurs walley klarna qliro & sådana aktörer om man vill.

Permalänk
Medlem

Ja samsyn går man aldrig till mer. inkompetenta så det finns inte och det här gäller många år bakåt i tiden både i mittersta delen av Sverige och söderut. När jag bytte till annan kedja så sa optikern att så här stor skillnad i byting är fysiskt omöjligt och jag jag tyckte ju att jag sett sjukt dåligt med dom gamla och jag var van att det skilde mycket mellan olika brillor.

Droppen och det så fått mig att byta för gott var en idiot som hade en del med ovanligare design, dom gick sänder så klart och på grund av den udda modellen fans det inte nån reservdel så glasögonen fick skickas in och det var Japan(lång frakttid på den tiden). Det tog en och en halv månad tills han berättade att dom vist inte kunde laga just den modellen.

Det bads om ursäkt och skämdes men inte fan blev jag hjälpt av det. Kommer inte stätta foten i den kedjan mer för det skulle inte vara värt det krånglet även om det skulle råka vara gratis.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k