Installation av ny dator, vad i vilken ordning?
Hej,
Jag har köpt delar och ska bygga min egna dator för första gången. Det är ett AMD AM5 bygge tänkt för spel och hur allt ska monteras och kopplas tror jag mig ha bra koll på.
Men när det kommer till vad jag ska göra efter att jag slår på strömen och i vilken ordning det ska ske har jag dålig koll på.
Tänker att jag ska börja med att ladda ner nyaste bios och installera. Men vad ska jag göra sen? Är det att installera Windows och därefter ladda ner drivrutiner (hur gör jag det? Sker det via Windows update?) Eller ska inställningar göras i bios innan detta? Tänker att jag ska aktivera EXPO men vad mer är bra att aktivera/ändra? Gällande lagringen, ska den formateras på något sätt innan användning eller är den klar från början?
Fläktarna i chassit och på CPU-kularen har pwm styrning, är det vanligast att ställa in dessa via bios eller genom programvara från tredjepart?
Komponenter:
Moderkort: Asus rog strix x670e-e
CPU: 9800X3D
SSD: Kingston Fury Renegade 2 TB
RAM: Corsair Vengance DDR5 6000 cl30
PSU: MSI meg ai1300p
Kylare: Nh-D15S
Jag har samtliga delar förutom grafikkort då jag tänkte vänta in nästa års lanseringar innan jag köper ett. Processorn har ju inbyggd grafikdel, kan jag använda mig av den för att installera, uppdatera och göra de ändringar som ska genomföras i bios eller är det bättre att vänta på det dedikerade grafikkortet? Tänker mest för att kunna provstarta och se så att det inte är något som är defekt.
Jag har med säkerhet missat att fråga om massa bra saker att göra, så orkar ni tipsa om dem vore jag tacksam 😊
Tack på förhand! 😊
Mvh
David