Permalänk

Koppla Hub innan Router?

Tjena!
Jag uppgraderade mitt nät häromdagen till 250/100 och undrade varför det aldrig kickade igång så började felsöka och visar sig att min router inte klarade mer än mitt gamla på 100/100 vilket är lite störande då jag köpte den i tron att den skulle det, tydligen bara var så för trådlöst mellan eget nätverk ungefär 😂
Är en asus Rt-n12e. Stod dåligt beskrivet under specs och tydligen många som gjort samma tabbe 😅

Jag får ju rätt hastighet om jag kopplar från dosan direkt till datorn. Jag råkar ha en hub liggandes insåg jag nyss och tänkte tanken om man skulle kunna koppla den innan routern för att på så vis få nät "rakt" till datorn.
Och sen en kabel till router då jag behöver wifi för vissa saker.
Kan inte jättemycket om just hur en hub fungerar men om jag inte fattat helt fel är det i princip som en grendosa.

Kan jag göra någon McGyverlösning här utan att behöva köpa ny router direkt? Lite knapert nu runt juletid...
Vad tror.. Eller, vet ni? Går det göra på det sättet eller liknande?

Tacksam för att du tog dig tid att läsa!
//Viva

Felstavat
Permalänk

Jag har för övrigt självklart sökt efter svar men lyckades inte hitta något klart svar..

Permalänk
Medlem

Nej det går inte, om du inte får flera IP-adresser av din ISP.
Router SKA sitta först!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaSativa:

Tjena!
Jag uppgraderade mitt nät häromdagen till 250/100 och undrade varför det aldrig kickade igång så började felsöka och visar sig att min router inte klarade mer än mitt gamla på 100/100 vilket är lite störande då jag köpte den i tron att den skulle det, tydligen bara var så för trådlöst mellan eget nätverk ungefär 😂
Är en asus Rt-n12e. Stod dåligt beskrivet under specs och tydligen många som gjort samma tabbe 😅

Jag får ju rätt hastighet om jag kopplar från dosan direkt till datorn. Jag råkar ha en hub liggandes insåg jag nyss och tänkte tanken om man skulle kunna koppla den innan routern för att på så vis få nät "rakt" till datorn.
Och sen en kabel till router då jag behöver wifi för vissa saker.
Kan inte jättemycket om just hur en hub fungerar men om jag inte fattat helt fel är det i princip som en grendosa.

Kan jag göra någon McGyverlösning här utan att behöva köpa ny router direkt? Lite knapert nu runt juletid...
Vad tror.. Eller, vet ni? Går det göra på det sättet eller liknande?

Tacksam för att du tog dig tid att läsa!
//Viva

En hubb är inte att rekommendera (eller är det en switch?).
Hubb är halv duplex och kommer påverka din bandbredd kraftigt. Plus att den skulle vara på 100mbit den med så bara nackdelar där.
Sen även om det är en gigabit switch du har och inte en hub och du skulle lyckas få till det som du vill så är det inte rekommenderat att ha dator direkt på internet. (vilket andra redan nämnt) och definitivt inte hela ditt wifi nät.

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Nej det går inte, om du inte får flera IP-adresser av din ISP.
Router SKA sitta först!

Jag har ju även flera uttag i dosan på väggen som är rätt ny modell.
Man brukar väl få typ 5 ip av isp, om inte annat är det bara att be om det så får man en till. Har bahnhof.

Jag inser nu att jag bör väl kunna koppla datorn till eget uttag och routern i andra uttaget på väggen där det finns fyra såg jag nu när jag kollade, har inte direkt lagt mig på golvet innan för att titta under dosan 😅

Känns ju helt klart som jag bör kunna få en lösning på detta tills jag skaffat ny router..

Permalänk
Skrivet av krait78:

En hubb är inte att rekommendera (eller är det en switch?).
Hubb är halv duplex och kommer påverka din bandbredd kraftigt. Plus att den skulle vara på 100mbit den med så bara nackdelar där.
Sen även om det är en gigabit switch du har och inte en hub och du skulle lyckas få till det som du vill så är det inte rekommenderat att ha dator direkt på internet. (vilket andra redan nämnt) och definitivt inte hela ditt wifi nät.

Jaa jag sade fel faktiskt! Det är en switch, trodde de va typ samma sak då dom ser rätt lika ut så använde fel ord 😜 en
d-link go-sw-8e.

Varför är det inte att rekommendera? För min säkerhet eller?
WiFi kommer ju från routern så det nätverket blir ju inte någon skillnad på i vilket fall

Permalänk
Medlem

Om du nu får fler adresser så kan det gå ja (testa) men du har ingen router mellan som hindrar eventuellt skadlig trafik innan den når din dator. Då hänger det på hur bra din brandvägg i operativsystemet är. Annars funkar routern som en brandvägg. Om din operatör kör CGNAT så är det ändå ingen större fara kanske. Att få 5 adresser är ganska ovanligt idag. Hos många får man bara 1, max 2 kanske möjligtvis. Om dosan på väggen har lust att jobba som switch så kan du förstås testa att koppla direkt dit utan din extra switch men det beror lite på hur det är konfigurerat från nätägaren/operatören. I annat fall får du sätta din switch mellan som du hade tänkt och se om det funkar.

Edit: Fast är din switch en d-link go-sw-8e? Den klarar max 100 så glöm den och hoppas att du kan koppla både dator och router direkt till "dosan på väggen" så att säga.

Det är gamla grejer du har.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Om du nu får fler adresser så kan det gå ja (testa) men du har ingen router mellan som hindrar eventuellt skadlig trafik innan den når din dator. Då hänger det på hur bra din brandvägg i operativsystemet är. Annars funkar routern som en brandvägg. Om din operatör kör CGNAT så är det ändå ingen större fara kanske. Att få 5 adresser är ganska ovanligt idag. Hos många får man bara 1, max 2 kanske möjligtvis. Om dosan på väggen har lust att jobba som switch så kan du förstås testa att koppla direkt dit utan din extra switch men det beror lite på hur det är konfigurerat från nätägaren/operatören. I annat fall får du sätta din switch mellan som du hade tänkt och se om det funkar.

Edit: Fast är din switch en d-link go-sw-8e? Den klarar max 100 så glöm den och hoppas att du kan koppla både dator och router direkt till "dosan på väggen" så att säga.

ja men det är jag medveten om, då är det endast brandvägg i datorn som är mitt skydd. jag verkar inte ha CGNAT då jag har samma intern o extern ip.

hahah de är inte den nyaste direkt ne jag såg nu när ja att min switch inte hade gbits, jag kollade förut men tog visst en som hette 8g/e ;p
min burk är inte den nyaste den heller o verkligen under all kritik haha men den fungerar ju fortfarande perfekt o är snabb nog för mig o klarar de spel jag vill, har ju uppgraderat komponenter i den eftersom

vet ju att min bästa lösning helt enkelt är o vänta på en ny router men hade ju varit gött o kunna använda sin nya hastighet iaf på datorn tills dess ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaSativa:

ja men det är jag medveten om, då är det endast brandvägg i datorn som är mitt skydd. jag verkar inte ha CGNAT då jag har samma intern o extern ip.

hahah de är inte den nyaste direkt ne jag såg nu när ja att min switch inte hade gbits, jag kollade förut men tog visst en som hette 8g/e ;p
min burk är inte den nyaste den heller o verkligen under all kritik haha men den fungerar ju fortfarande perfekt o är snabb nog för mig o klarar de spel jag vill, har ju uppgraderat komponenter i den eftersom

vet ju att min bästa lösning helt enkelt är o vänta på en ny router men hade ju varit gött o kunna använda sin nya hastighet iaf på datorn tills dess ^^

Du kan ju testa direkt till väggen och du verkar ju känna till riskerna ändå.

Permalänk
Skrivet av N!klas:

Du kan ju testa direkt till väggen och du verkar ju känna till riskerna ändå.

ja, hela posten här blev ju onödig då jag både upptäckte att jag har flera portar i väggen och att min switch var en annan modell än den jag trodde då jag kollade upp fel specs

brandvägg är väl inte helt min starka sida men blir det bättre eller någon skillnad alls om jag har en ytterligare brandvägg på datorn utöver windows egna, via virusprogr t.ex. eller spelar de ingen roll eller kanske t.om blir värre?

då det är den enda lösningen som finns till mitt problem är en direktkoppling just nu så vill jag ju självklart inte vara dumdristig för att jag är hastighetsgirig och blir attackerad innan jag fått ny router hehe.

det är väl huvudsakligen när man surfar som det finns störst risk väl? självklart sålänge man ens är kopplad till internet finns en risk men om jag nu kopplar till datorn och vill minska risk så mycket som möjligt tänker jag.

Jag kollade fort o hittade denna på tradera;
https://www.tradera.com/item/121404/654481412/d-link-dir-895l...

den är väl ändå rätt bra?
ska kolla recensioner o så innan jag budar isf.

är tacksam för att du tagit dig tid att svara på min lite onödiga tråd ^^

Permalänk
Medlem

Tänk på att mellan WAN och LAN i routern så sitter det en brandvägg med NAT-funktion. Det är alltså två skilda nät på vardera sidan av routern och om du kopplar din dator direkt i tjänstefördelaren parallellt med routerns WAN-port så kommer din dator att ligga på utsidan och ditt WiFi-nät på insidan.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Tänk på att mellan WAN och LAN i routern så sitter det en brandvägg med NAT-funktion. Det är alltså två skilda nät på vardera sidan av routern och om du kopplar din dator direkt i tjänstefördelaren parallellt med routerns WAN-port så kommer din dator att ligga på utsidan och ditt WiFi-nät på insidan.

aa det är jag medveten om, men tack ändå alla vet ju inte sånt!
var därför jag frågade ovan om det är någon skillnad om man har en extra brandvägg på datorn utöver windows brandvägg, om de blir säkrare, sämre lr ingen skillnad alls. men fortfarande såklart inte lika "säkert" som via en router

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaSativa:

ja, hela posten här blev ju onödig då jag både upptäckte att jag har flera portar i väggen och att min switch var en annan modell än den jag trodde då jag kollade upp fel specs

brandvägg är väl inte helt min starka sida men blir det bättre eller någon skillnad alls om jag har en ytterligare brandvägg på datorn utöver windows egna, via virusprogr t.ex. eller spelar de ingen roll eller kanske t.om blir värre?

då det är den enda lösningen som finns till mitt problem är en direktkoppling just nu så vill jag ju självklart inte vara dumdristig för att jag är hastighetsgirig och blir attackerad innan jag fått ny router hehe.

det är väl huvudsakligen när man surfar som det finns störst risk väl? självklart sålänge man ens är kopplad till internet finns en risk men om jag nu kopplar till datorn och vill minska risk så mycket som möjligt tänker jag.

Den routern du länkade.
Kolla så att det fortfarande kommer säkerhetsuppdateringar till den !
När tillvärkarna slutar att släppa sådant, då är det dags att byta igen av säkerhets skäl ! I stort sätt tyvärr.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Produktinfo finns här: https://www.dlink.com/se/sv/products/dir-895l-ac5300-mumimo-u...

Och från den sidan:

This product was phased out on: 15/04/2019
This product's last date of support is on: 14/04/2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Beror ju på vad för adresser som delas ut, i ipV4 får jag själv två st och ipV 6 har är jag för närvarande tilldelad 4,så inte alls så ovanligt som du vill tro. Nu använder ju inte alla ISP ipV6 ännu, men allt fler gör det. Även om du har tx Bredbandd2 och inte får en ända i ipV6 av dem utan som i mitt fall enbart två publika ipV4 så kan nätägaren erbjuda det , i mitt fall ägs stadsnätet av Zitus/Telia som ger mig mina övriga adresser

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Den routern du länkade.
Kolla så att det fortfarande kommer säkerhetsuppdateringar till den !
När tillvärkarna slutar att släppa sådant, då är det dags att byta igen av säkerhets skäl ! I stort sätt tyvärr.

ah de är väldigt sant, smart du påpekade det!! är samma med den jag har e också rätt gammal hehe

läsye fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaSativa:

var därför jag frågade ovan om det är någon skillnad om man har en extra brandvägg på datorn utöver windows brandvägg, om de blir säkrare, sämre lr ingen skillnad alls. men fortfarande såklart inte lika "säkert" som via en router

Det beror förstås på vad respektive brandvägg gör. Ingen kan ge dig råd om en en ospecifierad ”extra brandvägg”. Men nej, två mjukvarubrandväggar i samma burk är generellt en dålig ide.

Eftersom du ställer de frågor du gör är du i den perfekta målgruppen för att använda en router som kommer från tjänsteleverantören. Tjänsteleverantören kommer se till att routern hålls säkerhetsuppdarerad. Beställ en router från Bahnhof och koppla allt innanför den, så minimerar du risken för framtida strul på grund av nätförändringar på Bahnhofs sida.

Säkerhetsmässigt litar man då på leverantören, men utgående från dina frågår i tråden är nog det säkrare än att du ska administrera Windows och annat kopplat direkt mot nätet.

En vanlig konsumentrouter (speciellt en som inte längre uppdateras) ger sällan något skydd mot risker man utsätter sig för vid surf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Beror ju på vad för adresser som delas ut, i ipV4 får jag själv två st och ipV 6 har är jag för närvarande tilldelad 4,så inte alls så ovanligt som du vill tro. Nu använder ju inte alla ISP ipV6 ännu, men allt fler gör det. Även om du har tx Bredbandd2 och inte får en ända i ipV6 av dem utan som i mitt fall enbart två publika ipV4 så kan nätägaren erbjuda det , i mitt fall ägs stadsnätet av Zitus/Telia som ger mig mina övriga adresser

Jag pratar om IPv4 ja.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det beror förstås på vad respektive brandvägg gör. Ingen kan ge dig råd om en en ospecifierad ”extra brandvägg”. Men nej, två mjukvarubrandväggar i samma burk är generellt en dålig ide.

Eftersom du ställer de frågor du gör är du i den perfekta målgruppen för att använda en router som kommer från tjänsteleverantören. Tjänsteleverantören kommer se till att routern hålls säkerhetsuppdarerad. Beställ en router från Bahnhof och koppla allt innanför den, så minimerar du risken för framtida strul på grund av nätförändringar på Bahnhofs sida.

Säkerhetsmässigt litar man då på leverantören, men utgående från dina frågår i tråden är nog det säkrare än att du ska administrera Windows och annat kopplat direkt mot nätet.

En vanlig konsumentrouter (speciellt en som inte längre uppdateras) ger sällan något skydd mot risker man utsätter sig för vid surf.

Det börjar helt klart luta mot att beställa bahnhofs hårdvara av bl.a de skäl som ni lyfter fram.
Jag har läst på en del om EoL/S och det skrivs ju överallt att man verkligen bör köpa nytt när ens hårdvara är EoL huvudsakligen pga säkerhetsuppdateringar. Men de nämner nästan ingenstans för en enda privatperson utan de talar om t.ex publika nätverk eller företag o dyl, helt enkelt nätverk med fler än en användare och med känslig information som finns i nätverket.
Jag har ingen känslig data på min PC utöver de jag skriver ner med tangentbordet när jag loggar in på något konto som säg Instagram eller Gmail. En Keylogger är nog min största risk tror jag

Alla routers under typ 500kr på tradera o dyl är i princip alla EoL o om jag då ändå behöver köpa något dyrare för att ha en som inte är det kan jag lika gärna beställa bahnhofs liksom.

Frågan är nu då, ska jag köpa en 100kr router EoL eller 1000kr från bahnhof, jag är inte allt för intresserad av säkerhet helt ärligt. Det som oroar mig är mina konton såsom google o dyl som används på min telefon som använder mitt wifi. Och dessa konton är ju alltid i en risk när jag kopplar mig till andra nätverk utöver mitt egna, hemma är det isåfall min data som kanske är mest utsatt för skulle jag nu bli hackad så kommer dom typ bara åt gamla foton och nerladdade filmer/musik på min PC. Jag har ingen känslig information liggandes där.
Mina konton har ju en säkerhet i sig t.ex som Google har ju 2FA m.fl. bl.a.

Visst det är väl statistiskt större risk då fler skulle kunna få åtgång att hacka min mobil över mitt egna nätverk men då jag haft min stenåldersutrustning många år nu så "förvärrar" ju absolut inte min säkerhet genom att skaffa en EoL router.
Jag är bara fattig nu över december här och ivrig över högre hastighet så därför försöker jag komma billigt undan 😂 jag kan ju i princip lika gärna koppla rakt in i datorn o skippa routern för den jag har ger nog inte direkt mycket skydd för den är så gammal 😜

Eller är jag helt ute o snurrar med hur jag tänker med säkerheten?

Permalänk
Medlem

Jag erbjuder mig att skänka dig en router så att du kan testa på egen hand. På så vis behöver du inte köpa något nu och kan utvärdera att betala mer pengar senare. Du betalar enbart för frakten.

Jag har också skickat dig ett direktmeddelande med samma info.

Permalänk
Skrivet av MickeBoy:

Jag erbjuder mig att skänka dig en router så att du kan testa på egen hand. På så vis behöver du inte köpa något nu och kan utvärdera att betala mer pengar senare. Du betalar enbart för frakten.

Jag har också skickat dig ett direktmeddelande med samma info.

Wow vilken snäll människa!
Svarat på Pm ❤️

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivaSativa:

Säg hej till att risken att bli member av diverse botnät

Det är inte bara din info som är i risk, utan du kan bli spridare av diverse skräp som BP, virus etc så du sitter i risk att personligen bli föremål för granskning av diverse myndigheter.

Köp en ordentlig router med GB portar och välkänt märke snåla inte på den.

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Säg hej till att risken att bli member av diverse botnät

Det är inte bara din info som är i risk, utan du kan bli spridare av diverse skräp som BP, virus etc så du sitter i risk att personligen bli föremål för granskning av diverse myndigheter.

Köp en ordentlig router med GB portar och välkänt märke snåla inte på den.

Mvh Dax

ja just de sån skit finns ju nu för tiden med.. jo de blir något ordentligt i slutet av januari
eventuellt blir det då en Zyxel EX3600-T0 som är bahnhofs egna dom erbjuder, eller har ni några tips på en som är bra men med överkomligt pris?
har jag tur nu kanske jag ska få en router av micke som skrev ovanför här men vet inte än vad de kan vara för någon ^^

Permalänk

Är väldigt tacksam för att ni tog er tid att svara, har fått svar på alla frågor jag behövde 😁
Hoppas ni får en trevlig jul och ett gott nytt år!

Permalänk
Medlem

Vill man komma undan billigt utan att tumma på säkerheten när det gäller konsumentroutrar så handlar det om att köpa en modell som stöds av OpenWrt, och därmed hålls uppdaterad av communityn. Av den anledningen bör man undvika routrar baserade på Broadcoms plattformar, och istället hålla sig till modeller byggda på plattformar från Qualcomm eller Mediatek.

OBS: Det är enbart OpenWrt som är relevant i så fall. DD-WRT, Tomato och liknande bygger fortfarande på åtminstone delvis proprietära binärer (de har oftast inget annat val), så de delarna kan inte uppdateras.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

När det kommer till säkerhet så sätt dig ner och fundera en vända till. Du använder förmodligen datorn till mer än du tror.
- Internetbank?
- Köper grejer på nätet och betalar med kort (kortuppgifter som kan stjälas ur en oskyddad dator)
- Sparar bilder som du inte vill bli av med?
osv.
Det är allt annat än trevligt när man blir av med sina uppgifter.

Har du en äldre dator kanske den inte är kompatibel med Windows 11. Det dröjer inte jättelänge tills Windows 10 är EoL och det inte kommer fler uppdateringar till den. Har du fortfarande Windows 7 så är du redan där. Äldre OS ska vi inte prata om.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

För IPv6 är det irrelevant hur många WAN-adresser du får (det behövs egentligen ingen eftersom link-local-adresser kan användas av routern för kommunikation med ISP:ns nästa hopp). Det som spelar roll är att du får ett tillräckligt stort prefix (nät) routat till dig som enheter bakom din router kan plocka publika adresser ur. Normalt får man ett /56 (rymmer 256 st /64).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av giplet:

När det kommer till säkerhet så sätt dig ner och fundera en vända till. Du använder förmodligen datorn till mer än du tror.
- Internetbank?
- Köper grejer på nätet och betalar med kort (kortuppgifter som kan stjälas ur en oskyddad dator)
- Sparar bilder som du inte vill bli av med?
osv.
Det är allt annat än trevligt när man blir av med sina uppgifter.

Har du en äldre dator kanske den inte är kompatibel med Windows 11. Det dröjer inte jättelänge tills Windows 10 är EoL och det inte kommer fler uppdateringar till den. Har du fortfarande Windows 7 så är du redan där. Äldre OS ska vi inte prata om.

jag använder inte datorn för något känsligt så som bank, men däremot på telefonen som använder wifi så det är väl samma sak förmodar jag då båda är på samma nätverk.
min facebook blev hackad för många år sedan o blev av med väldigt många foton och vänner jag inte mindes hela namnet på.. så ja det suger verkligen hårt!! min Pc är såpass stenålder att den inte är kompitabel med Win11 tyvärr.. har försökt uppgradera utan framgång.. så det kommer ju också snart köpas helt ny pc. det fungerar inte längre att bara uppgradera min nuvarande som faktiskt fungerar väldigt bra fortfarande. men de sista två tre åren har t.ex spel blivit väldigt mkt mer krävande och kan knappt köra dem.
men jag hör dig, jag försöker tänka på det så gott jag kan med det lilla jag har