Någon använder mitt mobilnummer (beställningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det låter som ett rimligt krav. Yes.
Jag tänker mig att förvaltaren i fråga här är förertaget (oftast). Och denne förvaltare får då alltså korrigera felaktigehter som hittas i databasen.

En god man eller förvaltare utses av Tingsrätt när någon vill ha hjälp och inte kan ta hand om allt själv, själva anmäler detta eller om överförmyndare för den kommun där personen i fråga är skriven fått in en anmälan om att personen behöver något av detta. En god man eller förvaltare får företräda personens intressen. Det har inget med dig att göra om vi pratar om uppgifter registrerade under en annan person.

Begär du om att få dina uppgifter raderade hos något företag ser jag inte varför de skulle gå in och radera sånt som inte kan kopplas till just dina kunduppgifter.

Säg att du har ett kundkonto hos Inet där uppgifter som personnummer, namn och adress framgår. Men du hjälpte en kompis att beställa en ny mobiltelefon därifrån när deras telefon hade gått sönder, du tillåter att din kompis använder ditt telefonnummer för avisering av paketet, du knackar på hos din kompis när aviseringen kommit och kompisen hämtar ut sin telefon – men ändrar aldrig sitt kontaktnummer hos Inet. Senare är du trött på Inet och vill radera alla dina uppgifter därifrån, tror du verkligen att de kommer radera telefonnumret på kompisens konto då?

Som sagt, bättre att fråga IMY vilka avvägningar som kan göras då de har koll på vad som utgör en personuppgiftsincident.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

En god man eller förvaltare utses av Tingsrätt när någon vill ha hjälp och inte kan ta hand om allt själv, själva anmäler detta eller om överförmyndare för den kommun där personen i fråga är skriven fått in en anmälan om att personen behöver något av detta. En god man eller förvaltare får företräda personens intressen. Det har inget med dig att göra om vi pratar om uppgifter registrerade under en annan person.

Jaha. Du tänkte på förvaltare i den meningen. Makes sense.
Ja men då kan vi oavsett komma överens om att det inte bara är kunden - eller dennes förvaltare som kan ändra i kunddatan hos ett företag.
Företaget kan också göra ändringar i kunddatan.
Exempelvis - men inte uteslutande från SPAR.
Alltså hittar företaget felaktigheter i databasen så är de inte förbjudna att redigera sin kunddatabas.

Skrivet av Petterk:

Begär du om att få dina uppgifter raderade hos något företag ser jag inte varför de skulle gå in och radera sånt som inte kan kopplas till just dina kunduppgifter.

Ja nä här handlar det inte om att TS ska kunna ta bort annan data än sitt eget telefonnummer.
Så annan data skulle inte tas bort utan bara telefonnumret i så fall.

Skrivet av Petterk:

Säg att du har ett kundkonto hos Inet där uppgifter som personnummer, namn och adress framgår. Men du hjälpte en kompis att beställa en ny mobiltelefon därifrån när deras telefon hade gått sönder, du tillåter att din kompis använder ditt telefonnummer för avisering av paketet, du knackar på hos din kompis när aviseringen kommit och kompisen hämtar ut sin telefon – men ändrar aldrig sitt kontaktnummer hos Inet. Senare är du trött på Inet och vill radera alla dina uppgifter därifrån, tror du verkligen att de kommer radera telefonnumret på kompisens konto då?

Jag tror inte det här exemplet heller är så relevant.
Ingen har påstått att exempelvis Inet i blindo måste sopa alla telefonnummer överallt i databasen när en kund ber om att få sitt kundkonto anonymiserat. Vad som är rätt/fel åtgärd här vet jag inte. Men situationen TS lyft är annorlunda.

Här handlar det mer specifikt om att en part hör av sig om att ett företag kontaktar denna part med orderförsändelser.
Här kan man då rlmligen fråga - varför ringer/SMSar ni som företag mig? Ni bör inte ens ha mitt telefonnummer för jag är inte kund hos er och har inte beviljat det här. Ta bort mitt nummer från er databas tack.
Här spelar det mindre roll om det är en återförsäljare eller en telefonförsäljare faktiskt. Frågan om den andra parten ens får ha ens nummer sparat utan medgivande är rimlig - och jag har svårt att man kan komma undan den frågan genom att skylla på att "någon annan" registrerat det där utan att behöva vidta åtgärd på en sådan förfrågan.

Sure - om det inte går att verifiera om innehållet stämmer eller ej så blir det ett dilemma. Jag förstår dig här!
Men för telefonnummer kan företaget rimligen kontrollera detta som tidigare nämnt.

Skrivet av Petterk:

Som sagt, bättre att fråga IMY vilka avvägningar som kan göras då de har koll på vad som utgör en personuppgiftsincident.

Could be!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här handlar det mer specifikt om att en part hör av sig om att ett företag kontaktar denna part med orderförsändelser.
Här kan man då rlmligen fråga - varför ringer/SMSar ni som företag mig? Ni bör inte ens ha mitt telefonnummer för jag är inte kund hos er och har inte beviljat det här. Ta bort mitt nummer från er databas tack.

Säg att det företag du ringer är Telia – du legitimerar dig med bankid för att ens få prata med någon och den som svarar säger att du inte finns i systemet. Själv är du kund hos någon annan leverantör.

Sen då? Hittar du något svar på https://www.telia.se/om/integritetspolicy?