Det låter som ett rimligt krav. Yes.
Jag tänker mig att förvaltaren i fråga här är förertaget (oftast). Och denne förvaltare får då alltså korrigera felaktigehter som hittas i databasen.
En god man eller förvaltare utses av Tingsrätt när någon vill ha hjälp och inte kan ta hand om allt själv, själva anmäler detta eller om överförmyndare för den kommun där personen i fråga är skriven fått in en anmälan om att personen behöver något av detta. En god man eller förvaltare får företräda personens intressen. Det har inget med dig att göra om vi pratar om uppgifter registrerade under en annan person.
Begär du om att få dina uppgifter raderade hos något företag ser jag inte varför de skulle gå in och radera sånt som inte kan kopplas till just dina kunduppgifter.
Säg att du har ett kundkonto hos Inet där uppgifter som personnummer, namn och adress framgår. Men du hjälpte en kompis att beställa en ny mobiltelefon därifrån när deras telefon hade gått sönder, du tillåter att din kompis använder ditt telefonnummer för avisering av paketet, du knackar på hos din kompis när aviseringen kommit och kompisen hämtar ut sin telefon – men ändrar aldrig sitt kontaktnummer hos Inet. Senare är du trött på Inet och vill radera alla dina uppgifter därifrån, tror du verkligen att de kommer radera telefonnumret på kompisens konto då?
Som sagt, bättre att fråga IMY vilka avvägningar som kan göras då de har koll på vad som utgör en personuppgiftsincident.