Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk

Köpa nytt nätaggregat

Tjenare, tyvärr har mitt nätaggregat lagt av och behöver köpa ny. Är inte så haj på vilken passform jag ska ha och vilken som är en bra ersättning, öppen för förslag på ett nytt inkluderar foton på den som är trasig

Permalänk
Medlem
Skrivet av proudhebo:

Tjenare, tyvärr har mitt nätaggregat lagt av och behöver köpa ny. Är inte så haj på vilken passform jag ska ha och vilken som är en bra ersättning, öppen för förslag på ett nytt inkluderar foton på den som är trasig<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

När det gäller passform är det ju bra om du talar om vilket chassi det skall sitta i, men det ser ut som ett vanligt ATX tycker jag.
För att komma med ett bra ersättnings är det ju också en fördel att veta vad som finns i datorn som det skall försörja, sam om du har planer på någon uppgradering i närtid.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Lite suddigt men läser det som "FSP HG2-850", kolla det. Då är det ett vanligt ATX 850W Gold du letar efter.
FSP Hydro G PRO 850W 80 Plus Gold Full Modular ATX 3.0 PCIe Gen 5

Många trådar rekomenderar "Seasonic Focus GX 850W ATX 3.0" som är semipassivt upp till 30%, de nyare kan komma med uppgraderade kontakter. Detta kostar runt 1900kr så om du vill gå ner i budget är det främst det semipassiva som du offrar. Du kan också kasta ett öga på +12V strömmen som är 70A på ditt gamla, vilket är detsamma som på Seasonicen. Detta får du nog kolla på tillverkarnas hemsidor.

Släng alla gamla kablar! Om du skulle råka använda någon av de gamla kablarna med ett annat PSU så är det risk att du bränner någonting dyrt. (Om du inte har en voltmeter, har kunskapen och inser riskerna..) Det finns ingen standard mellan PSU och kabel, och en del fabrikat har till och med olika anslutningar på olika modeller. (Det var tyvärr någon skribent här på Swec som brände sin dator när han uppgraderade PSU ett snäpp och inte plockade ut alla kablar! Vi var väl alla lite chockade över hur det företaget växlade och blandade sina kontakter till synes oplanerat.)

Edit: Såg "Rouges" inlägg: Här kan du läsa om skillnaderna mellan ATX 3.0 och 3.1.
https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supp...

Permalänk
Permalänk

Hej alla, ursäkta glömt inkludera delar och dylikt men detta är då datorn som psu'n kommer ifrån (allt i datorn är originalet och inte utbytt med något annat). https://www.inet.se/produkt/2219186/lenovo-legion-t7-i9-32gb-...

Har då också testat att prata med inet angående en annat nätaggregat som då säger att det ser ut som en vanlig ATX 3.0 passform men då råder att även kontakta lenovo vilket jag gjort som inte svarar från sin support sida. Har fått hjälp här en gång tidigare för längesedan och vill bara säga att ni människor är för underbara som vill hjälpa!

(inga planer att byta ut något i datorn framöver, vill bara den ska starta igen)

Permalänk

Uppdatering, den fungerar igen köpte budget versionen och gjorde susen! Tack alla och tack för tipset att inte mixa ihopa fel kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av proudhebo:

Uppdatering, den fungerar igen köpte budget versionen och gjorde susen! Tack alla och tack för tipset att inte mixa ihopa fel kablar