Alla fyndtips från mellandagsrean

Biltema Service, tar endast emot garanti eller reklamationärenden?

Permalänk

Biltema Service, tar endast emot garanti eller reklamationärenden?

hej

jag köpte en begagnad elcykel i augusti 2023 som kommer från biltema. mot november var det fel i tramp sensorn och jag tog den till biltema som reparerade den utan problem. snabbspola till december 2024. samma sak händer, jag vet att reparationsgarantin är slut så jag är villig att betala. men när jag kommer dit säger verkstadsmekanikern att biltema har ny policy att de endast tar emot garati och reklamationsärenden för reparation, dock vill jag tillägga att eftersom han tog emot min cykel ändå.

varför gör biltema såhär? jag förstår om de inte vill laga allt men de får redigt betalt, 250kr per påbörjad timme + delar (2023), säkert högre i år. det är deras egna produkter och cykeln släpptes 2021, den är inte så pass gammal att de inte kan underhålla den längre, det känns som ett slag i magen personligen. om min cykel går sönder igen är jag orolig att jag inte kan få den lagad igen och måste köpa ny.

är det någon annan som har haft erfarenhet med biltema service eller vet av någon bra elcykel service i stockholmsområdet

Permalänk
Skrivet av derin5550:

hej

jag köpte en begagnad elcykel i augusti 2023 som kommer från biltema. mot november var det fel i tramp sensorn och jag tog den till biltema som reparerade den utan problem. snabbspola till december 2024. samma sak händer, jag vet att reparationsgarantin är slut så jag är villig att betala. men när jag kommer dit säger verkstadsmekanikern att biltema har ny policy att de endast tar emot garati och reklamationsärenden för reparation, dock vill jag tillägga att eftersom han tog emot min cykel ändå.

varför gör biltema såhär? jag förstår om de inte vill laga allt men de får redigt betalt, 250kr per påbörjad timme + delar (2023), säkert högre i år. det är deras egna produkter och cykeln släpptes 2021, den är inte så pass gammal att de inte kan underhålla den längre, det känns som ett slag i magen personligen. om min cykel går sönder igen är jag orolig att jag inte kan få den lagad igen och måste köpa ny.

är det någon annan som har haft erfarenhet med biltema service eller vet av någon bra elcykel service i stockholmsområdet

Du har väl ny garantitid från utbytt del ändå? Så det vara förlängs?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du har väl ny garantitid från utbytt del ändå? Så det vara förlängs?

Garanti är frivilligt så antagligen så fick han bara en månad eller två på reparationen.
Dock så har han 3 års reklamationsrätt på nya delen/delarna som monterades vid reparationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en annan cyckel butik i så fall.
Varför stödja storföretagen När de inte bryr sig om dig uppenbarligen?
Nä välj du en liten butik, där du får bättre bemötande och så stödjer du det lokala

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Whiskey89:

Garanti är frivilligt så antagligen så fick han bara en månad eller två på reparationen.
Dock så har han 3 års reklamationsrätt på nya delen/delarna som monterades vid reparationen.

De flesta firmor brukar lämna 1-3år på verkstadsjobbet men ja reklmation är kanske rätt väg här

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Den enkla sanningen är att Biltema är notoriska med att allt skall vara brandat Biltema. De skall äga hela kedjan ända till slutkund, en del i det är att dom har inget intresse av att ta in kunder med reparationsärenden för dom tjänar inga pengar på det. 250kr/timme är förmodligen en ren förlustaffär. Så att dom ens erbjuder tjänsten har sannolikt andra syften, blidka politiker för right-to-repair, allmän lobbyverksamhet och en stor del greenwashing. Skippa Biltema och gå till din lokala cykelbutik nästa gång.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av derin5550:

hej

Att Biltema är skräp och att man inte ska handla där är ju välkänt.

Förövrigt anser jag att om man anser att tvåhudrafemtio spänn per påbörjad timme är dyrt för diverse service så ska man ha exakt det man förtjänar och det har du ju fått och kan gott fortsätta med så handla gärna en ny cykel där nu medans vi andra köper av nån seriös firma med märkescyklar i sortimentet som håller minst 10+ år. Där en påbörjad reparatör tar fyra gånger det priset men det håller minst sex gånger längre så därför lönar det sig.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Att Biltema är skräp och att man inte ska handla där är ju välkänt.

Förövrigt anser jag att om man anser att tvåhudrafemtio spänn per påbörjad timme är dyrt för diverse service så ska man ha exakt det man förtjänar och det har du ju fått och kan gott fortsätta med så handla gärna en ny cykel där nu medans vi andra köper av nån seriös firma med märkescyklar i sortimentet som håller minst 10+ år. Där en påbörjad reparatör tar fyra gånger det priset men det håller minst sex gånger längre så därför lönar det sig.

Det är lite av en förenkling... Nej, jag hade inte köpt en elcykel från Biltema, men jag har en stor hylsnyckelsats som är över 20 år gammal. Är det världens bästa? Nej, självklart inte, men det är fullt användbar. Den stora svagheten är bitsen, typ torx, där jag har dragit sönder några, om än inte utan att ta i en del. Jag drog även sönder en adapter, men det berodde mest på att bromsoken satt som berget och hylsan som passade var inte halvtum. Jag fick åka och köpa en hylsa med rätt tumfäste, inte en bättre adapter. Det gick även åt en del magiska medel innan det till slut lossnade. Gud, prisa äkta svenskt vägsalt!

Förresten gick kedjan av på min gamla märkescykel med massor med fräsiga Shimano-delar när den var nästan ny. Det är rätt länge sedan, men det är ju svårt att inte minnas den hängande kedjan, eftersom det liksom blev lite mer långsam hemtransport än avsett...

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Jag hade valt en annan cyckel butik i så fall.
Varför stödja storföretagen När de inte bryr sig om dig uppenbarligen?
Nä välj du en liten butik, där du får bättre bemötande och så stödjer du det lokala

kontaktade en lokall cykel service butik, fick dåligt bemötande och kännde mig nästan dumförklarad. de sa något i stilen av "varför skulle vi reparera något som vi inte säljer" när jag frågade om jag kunde felsöka/få den reparerad. vill också påpeka att de hade "elcykel" som kategori men inget på den sida sa något om att elcyklar från andra företag inte tas emot. men men, biltema fick det bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av derin5550:

kontaktade en lokall cykel service butik, fick dåligt bemötande och kännde mig nästan dumförklarad. de sa något i stilen av "varför skulle vi reparera något som vi inte säljer" när jag frågade om jag kunde felsöka/få den reparerad. vill också påpeka att de hade "elcykel" som kategori men inget på den sida sa något om att elcyklar från andra företag inte tas emot. men men, biltema fick det bli

Jasså tråkigt att höra
Men sista idiotföretaget är ju startat än häller så... ...
Du skrev att du bodde runt Stockholm, så det finns garanterat mer cyckel butiker än en där och någon kommer garanterat att vara bra!
Så det är bara att leta vidare

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av derin5550:

Låter som att de du talade med är idioter som jobbat för länge med sin sak och tror att alla kan allt om cyklar.
Tror han inte heller inser att dom var en "servicebutik"

Tur de finns flera, gå till nästa och fråga dem lite om de tar emot alla cyklar även sådana dom inte såld, får du ett Nej då är det inte mer än så. Får du ett idiot svar igen så kan du bocka av dom, kan tyvärr inget om cyklar mer än gemene man.

Visa signatur

| Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: MSI B650 Tomahawk WiFi | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 24GB | RAM: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 6000MHz CL36 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av derin5550:

hej

Skulle gissa att det är pga tidsbrist/personalbrist/platsbrist. När jag jobbade på Biltema för några år sedan var det i alla fall en kombination av dessa som gjorde att vi endast kunde ta in cyklar sålda av Biltema. Antar att man valt att begränsa det ännu mer nu.

250kr/h är billigt, jobbade i en annan verkstad i Stockholmsområdet för 15 år sedan och där var det 500kr/h, säkert det dubbla idag.

Jag tycker ändå Biltemas cyklar håller en helt okej kvalitet för priset, möjligen att det var lite mer strul med deras tidiga elcyklar.