Krönika: Tomten, ge oss vettiga grafikkortspriser, tack!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av fieskmask:

Blir ju tyvärr så att om ingen av oss köper kommer någon annan göra det och fortsätta trenden med dessa inhumana priser.
27000kr för en GPU låter totalt vansinnigt.

Själv låter jag någon annan köpa för dessa hutlösa summor; har skiftat budget till andra hobbies och köper nästan exklusivt begagnat, samt en generation bakom nuvarande. Ger inte ens en tanke till dessa ockerpriser. Visst är det coolt och frigivande att kunna spela i 4K UHD ihop med höga inställningar, men måttet är rågat och jag har valt att sänka upplösningen istället för att kasta pengar på företag som Nvidia med sina groteska vinstmarginaler.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 5600 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem

Köper aldrig highend när det gäller grafikkort. I närmare 20 år så köpte jag midend kort för ca 1500kr, det senaste med det priset var Radeon RX 560 för 7 år sedan. Sedan dess så har det inte riktigt varit möjligt då priserna har gått upp en hel del, idag så kostar ett motsvarande Radeon RX 7600 runt 3500kr. Lite tråkig utveckling efter att priset hade varit så stabilt under så många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Finns nog risk att 5090 hamnar närmare 30.000 laxar...

Jag är inte riktigt lika pessimistisk, tror det dröjer ett par tre generationer till innan ett spelgrafikkort kostar uppemot 30 mille.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Grejen är väl som vanligt att hårdvara kostade satan förr (menar 80/90-talet och blev omodernt redan när det nådde butikerna, och totalt oanvändbart när nästa version av Windows kom. Typ) och sedan var det ändå en rad år där prestanda gick upp och priserna ner. Jag hade en PC från 1998, mellanklass utan vettigt grafikkort, kostade väl 18000 ny. 3 år senare var den värd 800 begagnat. En ny vansinnigt mycket bättre dator kostade drygt 10 000. Och så fortsatte det. Byggde en riktigt bra 4-kärnig dator för några tusenlappar 2010. Den hade inte värsta grafikkortet, men ungefär näst bästa processorn (i konsumentklassen), SSD, USB3, etc. Grafikkort har verkligen skenat iväg, och även om prestandan gått upp så är väl ganska många casual gamers rätt oimponerade - andelen som fortfarande kör 1920x1080 i 60fps är stor.

Till och med Macarna hade en period av sjunkande priser, inte bara pga dollarn även om det också spelar in. Men nu är det uppåt igen, speciellt om man inte ska ha minsta basic-configurationen. Måste säga att Mac Mini med 16GB RAM som standard är rätt prisvärd, mer prisvärd Mac har kanske aldrig funnits egentligen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Stora problemet är väl egentligen att kraven på upplösning och framerate har stigit så. Går vi tillbaka 10-15 år så var ju 1080p och 60fps måttstocken även för entusiastkort. Sänker man sin krav så klarar man sig på väldigt lite.

Samtidigt så ska förstås utvecklingen få framåt, men vi har gjort stora hopp på den här fronten senaste 5 åren. Det lär ta länge innan nästa steg (4K och 240hz?) blir standard.

Känns som att många av dagens spel är enormt krävande/dåligt optimerade, och i t.ex Helldivers har jag svårt att se att ett 200% dyrare kort skulle transformera min spelupplevelse än nuvarande 3840x1600/65fps/high, medium, low- mix. Det är bara mindre jox och avvägningar i grafikinställningarna med ett kort för 24k istället för mitt 1080ti för 8k.

Gör man som mig och optimerar lite d.v.s gör avkall på det som kräver orimligt med resurser och kollar upp vad som gör en märkbar skillnad och drar ned på det som mest bara kräver resurser så är nog 4k/240hz inga större problem idag med något highend-kort.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
R5-7600 - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Skulle bli väldigt förvånad om 5090 skulle kosta mindre än 4090 när det släpptes. Uppenbart är tillräckligt med folk villiga att betala dessa hutlösa priserna, så då kommer utvecklingen att fortsätta så här. Det enda sättet att få ner priserna är om majoriteten skulle börja vägra köpa till de här priserna. Men det verkar tyvärr inte vara nära att hända än.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Spelar ingen roll om en eller två sätter en budget och inte betalar mer när det finns mängder som är villiga att betala.

Det är väl som med allt annat: den enda ändring man kan bestämma över är den som gäller ens egna val. Bästa tillfället att påpeka att man kan göra andra val är när ämnet faktiskt diskuteras och det är uppenbart att många är missnöjda med det nuvarande läget. Sen att det oftast inte gör skillnad? C’est la vie.

Permalänk
Medlem

-Vi håller med. 4090s säljer fortfarande som smör trots att de kostar 20-25 tusen kronor. Nytt MSRP, 30000kr, före skatt såklart! - Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag kan spela 99.99% av alla spel jag har köpt i minst 60 fps 1440p med 5700XT efter 5 år som kostade då runt 5700kr vid släppet om det här är havreflarn så tar jag gärna emot det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

André skriver brev till tomten med drömmar och förhoppningar om nästa års stora hårdvarulanseringar.

Läs hela artikeln här

Med sådana här krönikor kommer Nvidia att höja priset ännu mer. När t.o.m. redaktionerna publicerar att de inte vill köra något annat än Nvidia får vi skylla oss själva. Det är just sådant här klagande som gör att Nvidia förstår att det finns mer betalningsvilja i stugorna. Vill ni få ner priserna? Köp Intel. I värsta fall AMD. Köper ni mer Nvidia kommer de att fortsätta höja priserna.

Permalänk

Jag har råd att betala det...

...men jag vill inte. För varje generation lutar det åt att lägga PC-gamingen på hyllan och om den här trenden fortsätter kommer jag nog övergå till konsol när datorn gjort sitt. Det känns så dyrt att det liksom suger det roliga ur att bygga en ny dator. Den har flera år kvar så jag hinner se utvecklingen innan jag tar det beslutet som tur är. Men allt talar för konsol i pro-format.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

Med sådana här krönikor kommer Nvidia att höja priset ännu mer. När t.o.m. redaktionerna publicerar att de inte vill köra något annat än Nvidia får vi skylla oss själva. Det är just sådant här klagande som gör att Nvidia förstår att det finns mer betalningsvilja i stugorna. Vill ni få ner priserna? Köp Intel. I värsta fall AMD. Köper ni mer Nvidia kommer de att fortsätta höja priserna.

Ja, kusligt när redaktionschefen på ett av Sveriges största teknik/datorforum skriver ut i ren text att de är så märkeskåta att de heller betalar vad än nVidia sätter för pris än att köpa något annat "Det funkar i nödfall, men det är inte samma sak"
Indirekt menar de att de sätter en budget, och köper vilket nvidiakort som faller inom den, oavsett om AMD egentligen har ett högre presterande kort i den prisklassen

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunnysoda:

...men jag vill inte. För varje generation lutar det åt att lägga PC-gamingen på hyllan och om den här trenden fortsätter kommer jag nog övergå till konsol när datorn gjort sitt. Det känns så dyrt att det liksom suger det roliga ur att bygga en ny dator.

Konsol-gaming är trevligt, spelar nästan uteslutande på min Ps5 Pro. (min PC är mest för flygsimulator)

Men din tanke är en vurpa som beror på upsell. Du (och Jag) SKULLE kunna köpa motsvarande hårdvara eller lite bättre än vad som sitter i en konsol och få precis samma inställningar på grafik. Men nej, vi ska bara ha en liiite snabbare cpu, en liiite snabbare gpu och så förhandlar vi med oss själva i flera omgångar tills vi sitter och suktar efter ett 5090 när vi skulle få bättre grafik än konsol-gaming redan med ett 4060.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Jag kan spela 99.99% av alla spel jag har köpt i minst 60 fps 1440p med 5700XT efter 5 år som kostade då runt 5700kr vid släppet om det här är havreflarn så tar jag gärna emot det!

Motsvarande här: jag satte för flera år sen ett tak på 1080p för den generationens dator, och klarar mig fortfarande utmärkt med ett 8GB 5500XT inköpt för ett pris som ändå var svindyrt för ett grafikkort jämfört med mina tidigare inköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Ja, kusligt när redaktionschefen på ett av Sveriges största teknik/datorforum skriver ut i ren text att de är så märkeskåta att de heller betalar vad än nVidia sätter för pris än att köpa något annat "Det funkar i nödfall, men det är inte samma sak"
Indirekt menar de att de sätter en budget, och köper vilket nvidiakort som faller inom den, oavsett om AMD egentligen har ett högre presterande kort i den prisklassen

Håller med. Känns helt främmande för mig att någon på redaktionen har den inställningen. Ger en dålig eftersmak när man läser recensioner på Swec då.

Permalänk
Medlem

Hej tomten, ge oss en bättre kronkurs i julklapp.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Nvidia har lyckats bra med anchoring-effekten och att många dessutom ser inflationen som en godtagbar förklaring till det mesta. Allt blir ju dyrare så varför inte grafikkort? Och så gör man systematiska lanseringar av mellankort, noga uträknat för att sälja precis de kort man vill till ett maximalt pris. Man kan tycka att det är effektiv marknadsföring och kortsiktigt så är det ju det - bara att titta på aktien. Men genom sig själv känner man ofta andra och Nvidia är ute på tunn is. Allt har en maxgräns och jag har personligen tröttnat. Jag såg det hela tiden försvarbart och möjligt att hålla PC kostnaden inom en skapligt generös budget men nu har den passerats med råge. 2017 kostade 1080ti ca 8 000 kr. En förfärlig massa pengar tyckte man då men detta kort var lite av ett paradigmskifte och visade på en prestandaboost av sällan skådat slag. Omräknat till dagens penningvärde skulle det kosta ca 10 000 kr

Nu går det ju inte riktigt att jämföra på detta sätt eftersom en efterträdare inte bara räknas upp med inflationen, det blir alltid ett påslag för "nytt och snabbare" och kronan är som den är - men det är alldeles solklart att priserna har skenat bortom all rimlig kontroll.

Jag vill fortfarande ha ett 4090 och det är fortfarande way waaay utanför min budget. 12 000 - 14 000 för ett nytt så....allright, det skulle svida men är inom räckhåll. De flesta spekulanter BORDE befinna sig i exakt samma position. När 5090 släpps för MINST 27 000 (jag gissar på 29') så är det game over på riktigt. Visst, hade jag sett en kopiös förbättring mot 4090 (typ dubbla prestandan) så kanske man säljer sin själ och tar ett banklån men jag tror inte förbättringen blir så radikal och det blir helt enkelt hutlöst dyrt.

Och det blir inte bättre av att Microsoft släpper ett nytt Flightsim som är så full av buggar att det knappt kan kallas Alpha och enda sättet att få fart på pixlarna verkar vara just ett 5090. Och inte ens det är någon garanti (i VR).

Nej, glädjen är borta. Även om man inte måste ha ett 5090 för att uppgradera så spelar Nvida på vår GAS och dom gör det bra.

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Känns som att många av dagens spel är enormt krävande/dåligt optimerade, och i t.ex Helldivers har jag svårt att se att ett 200% dyrare kort skulle transformera min spelupplevelse än nuvarande 3840x1600/65fps/high, medium, low- mix. Det är bara mindre jox och avvägningar i grafikinställningarna med ett kort för 24k istället för mitt 1080ti för 8k.

Håller med.
jag kan förstå att Sweclockers som sajt känner att de har som uppgift att hjälpa sina annonsörer att sälja prylar, men jag har svårare att förstå att människor som ser sig som "entusiaster" inte kan justera inställningar till något lämpligt, utan insisterar på att allt skall stå på "Max" och om prestandakraven inte uppfylls så är det kortet som inte duger....

Känns torftigt när när det handlar om shopping istället för teknologi eller användning, och man uppmuntrar tribalism med att reducera marknaden till "gröna laget" och "röda laget". Å andra sidan kanske det är dit marknaden är på väg - mot åskådarsport, ungefär som att de flesta som läser om superbilar kör Toyota till jobbet.

När man sitter på rumpan och jagar pixlar på en skärm kanske det rent faktiskt inte spelar så förbannat stor roll precis hur GI:n är samplad och filtrerad när man kutar runt. De som hävdar att det gör det (looking at you Digital Foundry) gör det ju för att det är vad de försörjer sig på att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det har dock alltid varit så, även de generationer där AMD solklart ledde i prestanda och funktioner så sålde Nvidia mer, för att många helt enkelt köpte Nvidia oavsett vad som fanns på marknaden

Men håller med, sjukt galet att en redaktionschef kan skriva liknande saker. Det spelar ingen roll om det är hans egen åsikt, hans roll på denna sida är för tung för att kunna uttala sig så enligt mig

Katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är samma sak. För mig i alla fall. Har haft både Nvidia-kort och AMD-kort och tycker båda gjort bra ifrån sig. Så om någon säger att det inte är samma sak skulle jag nog gärna vilja veta mer i detalj vad det är man syftar på, för visst finns det numera skillnader med ray-tracing och olika uppskalningstekniker m.m.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Håller med om att grafikkortspriserna är absurda men så länge AI-bubblan fortsätter svälla så kommer det dröja innan priserna sjunker.
Tur att Intel och AMD finns som alternativ åtminstone. Det är de enda korten jag med gott samvete vågat rekommendera vänner och bekanta som inte vill uppgradera med ett grafikkort för över 4000kr.

Skrivet av Sunnysoda:

Jag har råd att betala det...

...men jag vill inte. För varje generation lutar det åt att lägga PC-gamingen på hyllan och om den här trenden fortsätter kommer jag nog övergå till konsol när datorn gjort sitt. Det känns så dyrt att det liksom suger det roliga ur att bygga en ny dator. Den har flera år kvar så jag hinner se utvecklingen innan jag tar det beslutet som tur är. Men allt talar för konsol i pro-format.

Samtidigt så händer inte lika mycket på PC-fronten så en dator som byggs idag med mellanklassprestanda kan fortfarande spela många spel även om 5-6 (ibland även upp till 10) år till skillnad för 10-15 år sedan.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade väl för denna kommentar mest:

"Visst, AMD och Intel finns. Men det är lite som att byta ut pepparkakor mot havreflarn. Det funkar i nödfall, men det är inte samma sak."

Varför denna negativa ton mot allt som inte är Nvidia? När jag köpte nytt så blev det ett 7800XT, jämförde med 4070. 7800XT är bättre i fler spel än 4070, förutom i RT spel, MEN, 4070 är ju ändå inte bra nog för att man ska kunna köra RT med godkänd FPS, så VARFÖR skulle Nvidia vara värt att köpa i detta fall tex?

Det är den här inställningen som gör att vi har så dålig konkurens på marknaden, så många dyrkar Nvidia utan att kolla på fakta.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det är samma sak. För mig i alla fall. Har haft både Nvidia-kort och AMD-kort och tycker båda gjort bra ifrån sig. Så om någon säger att det inte är samma sak skulle jag nog gärna vilja veta mer i detalj vad det är man syftar på, för visst finns det numera skillnader med ray-tracing och olika uppskalningstekniker m.m.

Ja, det kanske inte var uppenbart, men bortsett att det skiljer i prestanda mellan dem så menar jag att det egentligen inte är någon skillnad mellan dem;
Sätter du dig vid en dator och bara använder den så kommer du inte kunna veta om det är AMD, nVidia, eller Intel utan att aktivt kolla upp det.

Min egen åsikt är att RT och eventuella uppskalare inte är det som är viktigt när jag väljer kort kontra rå prestanda, givetvis kan det vara avgörande för någon annan, men det är inte det som skrivs i krönikan.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är precis detta. Vill ni ha lägre priser? Sluta vara beredda att betala ockerpriser. Det spelar ingen roll om vi pratar scalpers eller originaltillverkare: sätt en budget och gå inte högre. Mat och el är svårare att påverka som privatperson, men lyxartiklar borde inte vara omöjligt att plocka ner på jorden.

Ja detta är riktigt deprimerande asså, hjälper inte alls oss som har tight inkomst men det hjälper inte nån alls för den delen egentligen.

Sitter själv på en hyffsad rigg det är bara grafikkortet som är en massiv flaskhals hade inte skadat med nåt nytt.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har dock alltid varit så, även de generationer där AMD solklart ledde i prestanda och funktioner så sålde Nvidia mer, för att många helt enkelt köpte Nvidia oavsett vad som fanns på marknaden

Ja, det är sorgligt att se på hur AMD historiskt har försökt att konkurrera med nVidia på i princip alla sätt som är möjliga; pris, prestanda, ny teknik, bara släppa kort där det säljs mest, etc. Bara för att i princip varje gång bli utsålda av nVidia. Tittar du på nuvarande generation så är det i princip inget prestandasegment mellan 7600XT till 7900XTX där AMD inte har ett bättre kort för samma pris eller billigare än motsvarande nVida, ändå lär det ha sålts mycket fler nVidia-kort.

Skrivet av medbor:

Men håller med, sjukt galet att en redaktionschef kan skriva liknande saker. Det spelar ingen roll om det är hans egen åsikt, hans roll på denna sida är för tung för att kunna uttala sig så enligt mig

Katastrof

Ja, helt enig med detta, som redaktionschef måste du förstå vikten av dina uttalande, även de som görs "personligt" och inte i din yrkesroll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror inte Tomten kan göra så mkt åt nVidias priser, 5090 gissar jag på 30K.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är precis detta. Vill ni ha lägre priser? Sluta vara beredda att betala ockerpriser. Det spelar ingen roll om vi pratar scalpers eller originaltillverkare: sätt en budget och gå inte högre. Mat och el är svårare att påverka som privatperson, men lyxartiklar borde inte vara omöjligt att plocka ner på jorden.

Du har fått alla mina upptummar ;).

Även om man inte lyckas förändrar några priser såhär så kan det vara rimligt att spana efter andra intressen om prisläget suger glädjen ur området.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hujedamej tur att SLI inte är på tapeten längre då hade inte blivit kul.

Skulle vilja påstå att det är precis för att SLI inte är på tapeten längre som bidragit till att priserna och energiförbrukningen ser ut som det gör. I och med att man inte längre kan skala prestandan med extra kort.

Så en fortsatt utveckling av SLI kanske hade varit en positiv utveckling.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Citat:

Visst, AMD och Intel finns. Men det är lite som att byta ut pepparkakor mot havreflarn. Det funkar i nödfall, men det är inte samma sak.

Du får det priset du förtjänar.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Konsol-gaming är trevligt, spelar nästan uteslutande på min Ps5 Pro. (min PC är mest för flygsimulator)

Men din tanke är en vurpa som beror på upsell. Du (och Jag) SKULLE kunna köpa motsvarande hårdvara eller lite bättre än vad som sitter i en konsol och få precis samma inställningar på grafik. Men nej, vi ska bara ha en liiite snabbare cpu, en liiite snabbare gpu och så förhandlar vi med oss själva i flera omgångar tills vi sitter och suktar efter ett 5090 när vi skulle få bättre grafik än konsol-gaming redan med ett 4060.

Nej, det är inte en vurpa. En konsol är mer än bara ren hårdvara.