Har du en modern spelskärm, minst en ljusstark LCD utan local dimming och med 120 Hz bildfrekvens men helst en OLED på 240 Hz eller mer, kan du nu testa att simulera en gammal CRT-skärm tack vare ett filter som har utvecklats av Mark Rejhon på Blur Busters med hjälp av Timothy Lottes som tidigare har jobbat på både AMD och Nvidia.

Filtret kommer i form av ett så kallat shaderprogram som kör på grafikkortet och förändrar bilden innan den skickas till skärmen. Genom att rita upp bilden på bara delar av skärmen återskapas effekten av den svepande elektronstrålen i CRT-skärmar med samma resultat: Kraftigt reducerad rörelseoskärpa.

Enligt utvecklarna minskar rörelseoskärpan för innehåll som spelar upp i 60 Hz med 50 procent på en skärm med 120 Hz och med hela 83 procent på en skärm med 480 Hz.

398275609-0f00ece6-c71e-489b-8831-10fec148f682.gif

Enkel animation visar hur filtret fungerar.

Shaderprogrammet har släppts som öppen källkod på Github och Shadertoy. Emulatorn Retroarch har redan lagt till den i utvecklarversionen och den kommer ingå i nästa uppdatering. Det gäller även IOS-versionen för Pro-modeller av Iphone och Ipad, utöver Windows, Mac och Linux.