Snabbkoll: Är ray tracing viktigt för spelupplevelsen?

Permalänk
Medlem

100% att det förhöjer upplevelsen för mig, spelen blir vackra att spela och inlevelsen för mig blir då bättre så jaaa!! Raytracing for the win.
Sitter "just nu" och spelar Indiana Jones and the great circle med full path tracing på och det ser underbart ut

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade man tappat 10% prestanda då hade jag tyckt att det är ok med RT. Nu tappar man väldigt mycket, är inte värt det.

Path tracing däremot om 10 år när vi har kraftig hårdvara, det är något.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tekniknörden i mig vill att det ska vara viktigt, men… som nu spelande 44 åring så märker jag inte så mycket när jag spelar. Det ska vara att jag verkligen jämför sida vid sida, men som jag skrev så märker jag inte det när jag är inne i spelet. Känslan, storyn och att det grafiskt lirar är viktigare 🤩
Med det sagt - absolut att det är snyggt när jag utsätts för stillbilder 😂

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig extremt mycket om RT, särskilt RTGI. Det är liksom det som gör att ett spel plötsligt ser realistiskt ut. Skuggor där skuggor ska vara osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Snacka om att totalt förvanska vad jag skrivit, har inte set så många logiska felslut i ett inlägg på ett bra tag. Det är uppenbart att du inte har det minsta intresse av en seriös diskussion om ämnet.

Så då tackar jag för mig.

Du kan inter argumentera för din sak vilet är bättre att säga istället för att säga att jag har fel utan att kunna säga varför?

Du skrev att det är tillräckligt bra men det anser inte jag. Då enkelt är det.

Alla tycker olika. Bra att du nöjer dig med nivån rasterering erbjuder, jag gör det inte.

Kollar man historiskt sett så kommer vi bara gå framåt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Hade man tappat 10% prestanda då hade jag tyckt att det är ok med RT. Nu tappar man väldigt mycket, är inte värt det.

Path tracing däremot om 10 år när vi har kraftig hårdvara, det är något.

Men vi har kraftig hårdvara nu för att spela med Path tracing, just saying

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vilken hårdvara? Inte ens 4090 orkar 4k 60 med PT.

Permalänk
Medlem

Släpper man ett spel i dag med nån form av ambitioner så ska det ha RT. Det är en så totalt avgörande faktor för grafik i dag. Att t ex Starfield släpptes utan är en starkt bidragande orsak till att det ser så platt och onaturligt ut. Grafiken ser ut som om spelet är från 2013...

Det hade varit intressant med en mer detaljerad uppsättning frågor i artikeln:

1. Superviktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
2. Superviktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)
3. Lagom viktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
4. Lagom viktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)
5. Inte alls viktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
6. Inte alls viktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)

Jag tror nämligen att det finns en extremt stark korrelation mellan att ha hårdvara för det och uppskatta det, och omvänt att sakna hårdvara för det och inte uppskatta det. Ett ganska stort mått av "surt, sa räven" här, menar jag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Inte viktigt
/Mvh 4080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker 4 år känns lite optimistiskt. RTX har redan funnits i 6 år och det har inte hänt så mycket när det gäller low-end och midrange-kort. 2060, 3060 och 4060 var alla för långsamma för att hantera RT, och 5060 verkar inte bli mycket snabbare. B580 är ett rejält lyft i RT-prestanda för Intel, men det presterar fortfarande sämre än RTX 3060 Ti, ett 4 år gammalt budgetkort.

Sedan beror det på om man bara vill ha "lite" ray-tracing eller full RT (Path Tracing). Det senare fungerar fortfarande bara i princip på RTX 4090 och även då måste man köra med uppskalning och FG. Partiell RT känns inte så meningsfullt eftersom det ofta inte gör så stor skillnad i upplevelsen jämfört med bara rasterisering. Det är först när man går över till PT som det verkligen gör skillnad.

Om RTX 6060 kommer ut inom 4 år och presterar som RTX 4090 kan det kanske bli aktuellt men annars kommer nog full RT fortsätta vara en "lyxfunnktion" snarare än något man tar för givet i spel.

Min optimism kommer mycket för att jag har förhoppningar att Intel kommer att röra om i grytan. För om B-serien blir en storsäljare, då måste Nvidia och AMD svara tillbaka och prispressa ordentligt. Och jag menade inte heller att alla spel om 4 år kommer enbart ha raytracing, raster kommer fortfarande vara vanligt då med. Men jag tror mer och mer utvecklare under den perioden kommer våga sig på att enbart raytracingkort kommer att driva kunna deras spel och klagomålen kommer att vara mindre för mer personer kommer att hitta rimligt prislagda RT-kort, mycket tack vare (hoppas jag iallafall) Intels prissättningar.

Permalänk
Medlem

Alla ni som klagar på tappad prestanda eller dyra kort behövs.
Frågan är ju hur viktigt är det med korrekt ljussättning? Säg utan prestanda förlust.
Jag tror en stark korrelation mellan "nej det behövs inte" har antingen för klen gpu men mest troligt fel skärm.
path tracing med hdr är en dröm i single player.

Håller dock med att r/p tracing är inte mogen ännu för MP men om det fanns möjlighet så skulle det skapa galet bra saker med reflektioner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Vilken hårdvara? Inte ens 4090 orkar 4k 60 med PT.

Vem har sagt något om att spela i 4k? Jag spelar i 1440P och ligger över 100FPS i Indiana Jones

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en viktig utveckling för att knyta ihop spel och filmeffekter, men i dagsläget använder man raytracing här och där för specifika saker, det är inte många spel som har en full raytracing rendering pipeline.

Permalänk
Medlem

Aldrig testat skulle va ett bra svarsalternativ.

Permalänk
Medlem

Pollen borde vara

Ja (har nvidia)
Ja (har amd)
Nej (har nvidia)
Nej (har amd)

Så man ser hur det verkligen ser ut.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag kollar på en analys av ett spel där de skiftar mellan ”RT on” och ”RT off” får jag lov att läsa texten för att veta vilken som är vilken. Det säger väl allt om hur viktigt det är. Ofta händer det också att RT off ger en snyggare presentation.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Släpper man ett spel i dag med nån form av ambitioner så ska det ha RT. Det är en så totalt avgörande faktor för grafik i dag. Att t ex Starfield släpptes utan är en starkt bidragande orsak till att det ser så platt och onaturligt ut. Grafiken ser ut som om spelet är från 2013...

Jag skulle nog inte säga att det beror på att spelet inte har raytracing. Finns en uppsjö spel som ser bra ut utan RT faktiskt.
Det är inte ett sätt att säga att RT är onödigt - dont get me wrong
Men starfields grafiska upplägg var väl daterat på fler sätt vilket ställde till det en hel del.

Skrivet av cyklonen:

Det hade varit intressant med en mer detaljerad uppsättning frågor i artikeln:

1. Superviktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
2. Superviktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)
3. Lagom viktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
4. Lagom viktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)
5. Inte alls viktigt (du har hårdvara som klarar bra RT)
6. Inte alls viktigt (du har inte hårdvara som klarar bra RT)

Jag tror nämligen att det finns en extremt stark korrelation mellan att ha hårdvara för det och uppskatta det, och omvänt att sakna hårdvara för det och inte uppskatta det. Ett ganska stort mått av "surt, sa räven" här, menar jag.

Högst möjligt!
Man letar säkerligen förklaringar att rättfärdiga sitt köp när det redan är gjort i större utsträckning här. Om man köpt ett dyrt kort alltså.
Jag köpte ett RTkort nån månad efter att 2000-serien släpptes. Då fanns det väl typ enstaka demon för RT. Tror battlefield med lite RT släppts också. Då var det iaf inte värt det hehe.

Har man inte redan gjort det där köpet så är det säkerligen så att man i större grad undrar om 15.000 extra verkligen är värt det.
Lite beroende av vad man spelar också.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Vem har sagt något om att spela i 4k? Jag spelar i 1440P och ligger över 100FPS i Indiana Jones

Kanske stämmer men det känns lite tveksamt:

Permalänk
Medlem

Just ljuset och skuggor osv är en rätt stor del av en dynamisk värld så jag skulle säga att det är viktigt.

Permalänk
Medlem

Utan uppskalning, utan FG...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Inte jag i alla fall. Får 20 fps i Cypberpunk med path tracing.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Håller inte med man får knappt 40fps med Path tracing med 4090 i nya Indian jons spelet.

https://youtu.be/5HhUxs52GjU?si=kQw_nzjhVN27Wn8_&t=692

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem

Jag slår av det efter ett tag varje gång jag testar. Effekten är inte i närheten värd prestandatappet. I de flesta spel jag testat så ser jag ingen större skillnad alls förutom när bilden är still och jag koncentrerar mig på att se skillnaden.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Kraftig hårdvara för Ray-Tracing har vi absolut, problemet är dock, som sagt, att det av sin natur är extremt tungdrivet. Vi är ju trots allt inne på tredje generationen, snart fjärde, av RT-kärnor. 6 år sedan 2000-serien släpptes och ännu förmår inte teknologin att stå på egna ben, utan stöd från uppskalning, för att ens göra det spelbart.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Läser diskussionen och det jag tänker är att mer RT i takt med att hårdvara hanterar det bättre är oundvikligt. Främst för att utvecklarna vill ha det, för att deras arbete underlättas så de kan lägga mer tid på att faktiskt göra spel istället för att baka ljus, placera ljuskällor för att fejka indirekt belysning och programmera mer eller mindre avancerade rastreringstekniker. RT löser ljussättning med en mycket mindre insats från utvecklare.

Sedan tycker jag personligen att rastreringstekniker för skuggor (shadow maps) och screen space-reflektioner är så fula att jag oftast önskar att utvecklarna använde tekniker som kom innan. Tänk Doom 3s stencil-skuggor eller simpla cube maps för reflektioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Kraftig hårdvara för Ray-Tracing har vi absolut, problemet är dock, som sagt, att det av sin natur är extremt tungdrivet. Vi är ju trots allt inne på tredje generationen, snart fjärde, av RT-kärnor. 6 år sedan 2000-serien släpptes och ännu förmår inte teknologin att stå på egna ben, utan stöd från uppskalning, för att ens göra det spelbart.

6 år är ingenting i utveckling av något? Speciellt när pöbeln knappt vill betala för det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Håller inte med man får knappt 40fps med Path tracing med 4090 i nya Indian jons spelet.

https://youtu.be/5HhUxs52GjU?si=kQw_nzjhVN27Wn8_&t=692

Då har du fel eller så använder du inte DLSS3 men bara för att vara tydlig. Jag nämnde aldrig 4k eller spelar i 4k.
Jag spelar 1440P

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Då har du fel eller så använder du inte DLSS3 men bara för att vara tydlig. Jag nämnde aldrig 4k eller spelar i 4k.
Jag spelar 1440P

Poängen var 4090 inte direkt klarar av path tracing utan att använda sig av uppskalning så att att säga att vi har hårdvara som klarar path tracing är lite missvisande när det absoluta bästa kortet för gaming som finns knappt gör det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

6 år är ingenting i utveckling av något? Speciellt när pöbeln knappt vill betala för det

Inom teknik? Jag skulle påstå att det är en väldigt lång tid, särskilt då vi pratar om utvecklingen från första färdig produkt och inte någon prototypstadie.

På 6 år gick vi från Voodoo Graphics till GeForce 4.
På 6 år gick vi från GeForce 256 till GeForce 6000-serien.
På 6 år gick vi från GeForce 8800-serien (som först introducerade moderna programmerbara shaders) till GTX 600-serien.

Absoluta enorma hopp i både prestanda och funktionalitet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z Royal, 4x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti OC Edition 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Seagate FireCuda 520 2TB, Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair H1500i | XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag skulle nog inte säga att det beror på att spelet inte har raytracing. Finns en uppsjö spel som ser bra ut utan RT faktiskt.
Det är inte ett sätt att säga att RT är onödigt - dont get me wrong
Men starfields grafiska upplägg var väl daterat på fler sätt vilket ställde till det en hel del.

Högst möjligt!
Man letar säkerligen förklaringar att rättfärdiga sitt köp när det redan är gjort i större utsträckning här. Om man köpt ett dyrt kort alltså.
Jag köpte ett RTkort nån månad efter att 2000-serien släpptes. Då fanns det väl typ enstaka demon för RT. Tror battlefield med lite RT släppts också. Då var det iaf inte värt det hehe.

Jag är hobbyfotograf och har lekt med 3D-program sen början av 90-talet, och älskar att få ljuset realistiskt. För mig är de flesta spel, även om de har bra detaljer, modeller och annat, fruktansvärt dåliga när det gäller ljus. Det mörka är för ljust och det ljusa för mörkt, på ett onaturligt sätt. Skuggor och reflektioner är också väldigt viktiga för att ge en känsla av realism. Ju mer RT, desto bättre. Så redan när det var nytt, var jag en ivrig påhejare.

Så vad man tycker ser bra ut kan ju bero på vad man lägger i ordet "bra". Men dålig ljussättning är för mig för realism vad lila eller grön hud skulle vara på en aldrig så realistisk människomodell i ett spel.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S