Slö ny dator - windows eller annat?

Permalänk

Slö ny dator - windows eller annat?

Investerade nyligen i en ny dator.
--
Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart
Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI
CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB
RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30
HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB
PDU: Corsair RM850x 850W v3
--

Gick då från en Windows 10 till en Windows 11 installation.

Valde bort grafikkort då jag helt slutat spela.
Valde som jag trodde en ganska bra dator med ordentligt med minne och CPU för att kunna köra mycket kontorsarbete.....

Men det som stör mig är att webbläsare laggar.
Excel laggar

En excelbok som är öppen med några tusen rader som tidigare aldrig laggat på min gamla dator, laggar nu en hel del.
Att byta flikar i webbläsare ger fördröjningar och allt för ofta sker uppdateringen av bilden långsamt, att den nya filken laddas in och man ser den gamla fliken hänga kvar tills hela skärmen syns.

jag har uppdaterat alla drivrutiner
jag kan inte se att datorns prestanda är sämre än min 5-10 år gamla dator som jag verkligen inte hade dessa problem med.

tankar?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Har du kollat enhetshanteraren? Är det något enhet som saknar nåt? AMD drivisar? Kört minnes test?

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦

En spontan tanke är att det eventuellt kan vara kopplat till den integrerade grafikdelen i processorn. Många webbläsare (och Excel för den delen) använder GPU-acceleration, vilket kan stöka till det ibland. Vet inte vilken webbläsare du använder, men i Chrome kan du stänga av det under Settings/System/Use Graphics Acceleration when available. Kan vara värt att testa i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Gick då från en Windows 10 till en Windows 11 installation.

Valde bort grafikkort då jag helt slutat spela.

Vadå "gick"?
Flyttade du hårddisken från en gammal dator till den nya, och körde igång en uppgradering?
Det är så jag läser det hela nämligen.

Du borde nog ha blåst rent hårddisken och installerat helt fräsht isåfall. Dels pga att all hårdvara är ny, men också för att grafikkort har försvunnit. Säkert en del drivrutiner som är liggande och stör. Kanske inte är orsaken till ditt problem, men det är ju en möjligt felorsak.

Har du inte gjort enligt ovan, så ignorera det då.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Skrivet av mrTLU:

Vadå "gick"?
Flyttade du hårddisken från en gammal dator till den nya, och körde igång en uppgradering?
Det är så jag läser det hela nämligen.

Du borde nog ha blåst rent hårddisken och installerat helt fräsht isåfall. Dels pga att all hårdvara är ny, men också för att grafikkort har försvunnit. Säkert en del drivrutiner som är liggande och stör. Kanske inte är orsaken till ditt problem, men det är ju en möjligt felorsak.

Har du inte gjort enligt ovan, så ignorera det då.

Dåligt uttryckt när jag skrev, ursäkta.
Jag gjorde en helt ny installation. Tog inte över något från den gamla datorn i form av lagringsmedia osv. Ny hdd, ny windows-installation.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Har du kollat enhetshanteraren? Är det något enhet som saknar nåt? AMD drivisar? Kört minnes test?

japp, inget i enhetshanteraren som saknar något vad jag kan se...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av JonasT:

En spontan tanke är att det eventuellt kan vara kopplat till den integrerade grafikdelen i processorn. Många webbläsare (och Excel för den delen) använder GPU-acceleration, vilket kan stöka till det ibland. Vet inte vilken webbläsare du använder, men i Chrome kan du stänga av det under Settings/System/Use Graphics Acceleration when available. Kan vara värt att testa i alla fall!

intressant, det skulle ju kunna vara en orsak. störigt isåfall. nästan så man då vill köpa en billit GPU om det är en inställning man måste fippla med i varje program och kolla om inställningen finns...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kerish pc doctor är bra för att felsöka, 30 dagars trial, prova att installera och testa. kan visa om du har gamla drivisar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Dåligt uttryckt när jag skrev, ursäkta.
Jag gjorde en helt ny installation. Tog inte över något från den gamla datorn i form av lagringsmedia osv. Ny hdd, ny windows-installation.

Well, en felorsak mindre.

Finns chipset till AMD? Installera det isåfall. Tips om utropstecken i Device Manager hade du fått, men jag påminner.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Lämpligaste är att köra några benchmark, typ aida64 eller dylika för att se hur den ligger till.
Hur ser det ut med cpu usage i aktivitetshanteraren, ligger den på rätt frekvens och hur ser usage ut när datorn jobbar lite?
Bios till brädan, uppdaterad?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Lämpligaste är att köra några benchmark, typ aida64 eller dylika för att se hur den ligger till.
Hur ser det ut med cpu usage i aktivitetshanteraren, ligger den på rätt frekvens och hur ser usage ut när datorn jobbar lite?
Bios till brädan, uppdaterad?

jag laddade hem aida64 extreme
körde ett system stability test.

avbröt efter 8 min då tempen låg kring 90-93.... min uppfattning är att tempen inte ska vara så hög, eller?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ehskha:

Kerish pc doctor är bra för att felsöka, 30 dagars trial, prova att installera och testa. kan visa om du har gamla drivisar.

Kerish vad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

jag laddade hem aida64 extreme
körde ett system stability test.
<Uppladdad bildlänk>

avbröt efter 8 min då tempen låg kring 90-93.... min uppfattning är att tempen inte ska vara så hög, eller?

Vilken typ av kylning använder du?

Permalänk
Skrivet av Brandx:

Vilken typ av kylning använder du?

Denna har jag https://www.inet.se/produkt/8308827/thermalright-phantom-spir...
Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Jag installerade inte själv utan tog latemansvägen och köpte av Inet att skruva ihop och testa min dator (https://www.inet.se/produkt/9990387/byggnation-och-test-av-da...)

Visa signatur

Permalänk

Detta är inte troligt men om någon har haft en "måndag" på Inet installations team så kolla att dom har tagit bort plasten på CPU kylaren och att dom har satt bra med termal paste.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8BkgWsVipA

Hur hårt jobbar fläktarna på CPU kylaren?

Permalänk
Skrivet av spiker1977:

Detta är inte troligt men om någon har haft en "måndag" på Inet installations team så kolla att dom har tagit bort plasten på CPU kylaren och att dom har satt bra med termal paste.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8BkgWsVipA

Hur hårt jobbar fläktarna på CPU kylaren?

Jag körde om AIDA64 och istället för att kryssa för flera tester så körde jag 1 i taget:

Då blev tempen bättre, låg på ca 70 grader
fläktarna kör på 1308, men det är lågt i skalan så jag vet inte vad det säger egentligen...

känner att jag inte kan avgöra vad som är vad riktigt här...
körde denna i 8min igen.

När jag slår på stress FPU (vad det nu är...)
då går den igen upp till 95 grader i temperatur.
fläktarnas hastighet ligger dock ganska lågt, hamnar på ca 1550
körde denna endast 4min nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

90-95 grader är ju inte så märkvärdigt på en Ryzen 9 7900X i benchmarks. De är ju designade för att köra på den temperaturen under belastning. Min 7600X är likadan.
För all del kan man väl kolla om skyddsplasten är borta, men då borde man också märka av att CPUn throttlar också. Ligger den stadigt på hög frekvens med en temp på 90-95 grader så är det "working as intended".
Så titta mer på klockfrekvensen när du benchar. Störtdyker klockfrekvensen i samband med att tempen når upp till eller över 95 grader så kan det nog vara problem med kylare. Men inte annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

90-95 grader är ju inte så märkvärdigt på en Ryzen 9 7900X i benchmarks. De är ju designade för att köra på den temperaturen under belastning. Min 7600X är likadan.
För all del kan man väl kolla om skyddsplasten är borta, men då borde man också märka av att CPUn throttlar också. Ligger den stadigt på hög frekvens med en temp på 90-95 grader så är det "working as intended".
Så titta mer på klockfrekvensen när du benchar. Störtdyker klockfrekvensen i samband med att tempen når upp till eller över 95 grader så kan det nog vara problem med kylare. Men inte annars.

Aha intressant.

Jag har gjort lite nya tester och titar på klockfrekvensen (tror jag tittar rätt på nedan bilder...)

När dator står i idle, sedan en FPU test i några minuter och sedan CPU test i några minuter.

Visa signatur

Permalänk

tempen och klockfrekvens och fläktar kanske är inom det normala. det kan ju va skönt att känna till.
körde fpu och cpu stresstest samtidigt och fick detta sammanfattade resultat efter 5min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Aha intressant.

Jag har gjort lite nya tester och titar på klockfrekvensen (tror jag tittar rätt på nedan bilder...)

När dator står i idle, sedan en FPU test i några minuter och sedan CPU test i några minuter.

<Uppladdad bildlänk>

vid "Stress CPU" ser den ju ut att ligga på ett värde mellan 5,5-5,8-ish Ghz om jag lyckas tyda den där grafen, alltså den sista snutten i grafen. Det ser ju bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

vid "Stress CPU" ser den ju ut att ligga på ett värde mellan 5,5-5,8-ish Ghz om jag lyckas tyda den där grafen, alltså den sista snutten i grafen. Det ser ju bra ut.

Bra det.
Dessa saker kanske inte är orsaken till de problem jag upplever.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Bra det.

Nej, det är nog något annat. Jag kan nog inte hjälpa till så mycket med din fortsatta felsökning dock. Men då kan du nog i alla fall stryka temperaturen på processorn som felkälla.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zero Cool:

Nej, det är nog något annat. Jag kan nog inte hjälpa till så mycket med din fortsatta felsökning dock. Men då kan du nog i alla fall stryka temperaturen på processorn som felkälla.

Tack. Det har ändå varit lärorikt.

Visa signatur

Permalänk
Redaktion
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av hjarterkung:

Bra det.

Testade du att avaktivera GPU acceleration i webbläsaren? Mest för att utesluta att det är där problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehskha:

Jag skulle snarare rekommendera IObit Driver Booster 12 Free och Glary Utilities istället för något till synes helt okänt. Alternativt BleachBit för rensning. CCleaner är alldeles för bloated nu för tiden.

Tog bort "dock" före "snarare"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

(Nu får jag väl en massa skit för det här förslaget) Men har du provat att köra in Windows 10 och se om det beteer sig likadant där?

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Testade du att avaktivera GPU acceleration i webbläsaren? Mest för att utesluta att det är där problemet ligger.

japp gjort det i Chrome. håller på att testa och se om jag känner någon skillnad.... tror det kan ha gjort effekt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Jag skulle snarare rekommendera IObit Driver Booster 12 Free och Glary Utilities istället för något till synes helt okänt. Alternativt BleachBit för rensning. CCleaner är alldeles för bloated nu för tiden.

känner alltid en ganska stor ovilja över program som dessa... har svårt att avgöra om jag ska lita på dem eller om det bara är skit med annat skit som man installerar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av holo:

(Nu får jag väl en massa skit för det här förslaget) Men har du provat att köra in Windows 10 och se om det beteer sig likadant där?

är väl ingen dum tanke. kanske är w11 som är problemet... ska fundera på ett sådant test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Amd's integrerade grafik på 7900x är betydligt sämre än Intels motsvarande
Men jag har använt eg. 7600x's och förutom att titta på högupplösta videor så funkade det utan problem för vanliga kontorsapplikationer och surf.

Gpu-acceleration som andra nämner ställer till det i chromium, samt ladda ner senaste drivrutiner från AMD.