Permalänk
Medlem

Internet stängs av -Periodisk-

Hej!

Har bytt bredband via fiber från Telenor 500/500 till Bahnhof 1000/1000 i oktober. Kör med egen router.
Problemet är att sedan jag bytte leverantör till Bahnhof, internet försvinner periodisk helt, routern lyser rött, ingen WiFi. Detta händer ungefär med jämna mellanrum, mer exakt det kan ta ca. 10 till 16 dagar innan internet stängs av.
Jag trodde först att det var fel på min router. Routern jag hade var en helt ny Asus TUF Gaming AX4200 som jag fel anmälde och skickade tillbaka. Jag bytte också nätvärkskabeln till en helt ny. Jag felsökte lite själv innan jag kontaktade Bahnhofs kundtjänst.
Mer exakt, när min internet brukade försvinna och routern lyste rött, första jag gjorde var att starta om routern som hjälpte inte, till och med efter några omstart den lyste förfarande rött. Dock om jag drog ut nätvärkskabeln från fiberuttaget och satte tillbaka den så funkade internet som vanligt igen. Testade att sätta in nätvärkskabeln direkt från fiberuttaget in i datorn utan router och det var samma problem. Jag kan tyvärr inte testa att köra utan router pga. WiFin och att det tar ju längre tid tills problemet inträffar(10-16 dagar). Har en reserv router just nu, en gammal Huawei Gigabit router från Tele2 som jag har lånat av en kompis, så jag kan klara ha WiFi igång. Den gör likadant, router lyser rött men till skillnad från Asusen, efter ca 2-3 minuter återställer den sig själv till grön igen och internet och WiFi funkar igen. Jag bor i Kronoberg och vi har OpenUniverse som fiberleverantör.

Bahnhofs kundtjänst verkar inte veta vad felet är, har ärende hos dem som står fortfarande öppet. Har varit i kontakt med dem 2 gånger redan. Dem sa att hjälpen jag får kan vara lite begränsat i med att jag inte kör med deras egna router. Dem försökte skylla på routern först, men det är inte det för att har testat nu med 2 olika routrar och problemet kvarstår ändå. Tänker inte heller köra med deras egna router. Min kompis har den och kollade genom den, gillade inte den alls.

Jag vet inte vad mer jag ska göra när inte ens supporten vet vad som händer, så jag vänder mig till eran community att få hjälp.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Du kör väl med bara en enhetet (routern) inkopplad i tjänstefördelaren? Har du gjort en hårdvaru-återställning på dina routers? Är de uppdaterade?

1. Är det omkring samma datum varje månad som de hänger sig, eller löpande 10-16 dagar? Dina paket kanske routas annorlunda ute på internet ibland, eller försvinner helt. För en loggbok över problem i och med att det är så lång tid emellan.
2. Starta om din router en gång i veckan (7 dagar) för att se om det är någonting som bygger upp över tid som orsakar problemen. (Minnesläckor, oresonlig loggning internt (som du inte ser i normala menyerna) eller problem i extern utrustning?)

Så du har inte tillgång till operatörens rekommenderade router ens för test? Om du kunde återskapa problemen med en sådan så har du ju en bättre käpp att banka på deras suport. Trisst med så långa felperioder, kommer ju att ta fram till Februari bara att samla och dokumentera information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Du kör väl med bara en enhetet (routern) inkopplad i tjänstefördelaren? Har du gjort en hårdvaru-återställning på dina routers? Är de uppdaterade?

1. Är det omkring samma datum varje månad som de hänger sig, eller löpande 10-16 dagar? Dina paket kanske routas annorlunda ute på internet ibland, eller försvinner helt. För en loggbok över problem i och med att det är så lång tid emellan.
2. Starta om din router en gång i veckan (7 dagar) för att se om det är någonting som bygger upp över tid som orsakar problemen. (Minnesläckor, oresonlig loggning internt (som du inte ser i normala menyerna) eller problem i extern utrustning?)

Så du har inte tillgång till operatörens rekommenderade router ens för test? Om du kunde återskapa problemen med en sådan så har du ju en bättre käpp att banka på deras suport. Trisst med så långa felperioder, kommer ju att ta fram till Februari bara att samla och dokumentera information.

Jag kör bara med en router. Har gjort hårdvaru-återställning på dem ja(tryckt in lilla reset knappen) och ja, senaste uppdateringar på routern finns installerade.
1. Löpande ca. 10-16 dagar. På asusen hade logs och kollad lite över, av det jag minns så stod det att den tappade internet och försöker återansluta sig.
2. Det har jag inte testat men ska testa.
Tror inte dem kan skicka ut deras router bara för test, man måste köpa den eller avbetala ca. en hundring varje månad. Det är en Zyxel EX3600-T0 dem har att erbjuda.

Permalänk
Medlem

Sist jag kollade på Merlins (och därmed AsusWrts, antar jag) kod för att återställa en uppkoppling som gått sönder, så var det den fulaste C-kod jag någonsin sett. Så jag är inte förvånad över att just Asus är dålig på att hitta tillbaka till funktion när något har strulat.

Att felsöka ett feltillstånd som bara inträffar med 10-16 dagars intervall och bara varar i tre-ish minuter är ju helt döfött. Då får man skaffa sig en router med mjukvara som klarar av att återhämta sig i stället.

Om felet hade varat längre så skulle man kunnat titta på länken/layer 1, DHCP-lease, ARP till gateway, ping till gateway, traceroute till DNS-server, DNS-uppslag, traceroute till lämplig server, TCP-uppkoppling till lämplig server i typ den ordningen - för att avgöra vad felet består av.

Permalänk
Medlem

@Faydee jag skulle prova med en annan router, dvs köpa en sämre begagnad router som är billig och kör med mjukvaran som är tänkt att användas i routern. Inte en som är modifierad. Funkar allt felfritt då vet du att problemet finns på din sida av kablarna så att säga. Antar du måste ha någon router som kan testa och logga så du vet om felet uppträder på samma sätt som tidigare.

Svårt felsöka något som inträffar så sällan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Faydee jag skulle prova med en annan router, dvs köpa en sämre begagnad router som är billig och kör med mjukvaran som är tänkt att användas i routern. Inte en som är modifierad. Funkar allt felfritt då vet du att problemet finns på din sida av kablarna så att säga. Antar du måste ha någon router som kan testa och logga så du vet om felet uppträder på samma sätt som tidigare.

Svårt felsöka något som inträffar så sällan.

Har redan gjort det och ja, jag kör med äkta programvara på routern. Nätvärkskabeln är helt ny.

Permalänk
Medlem

Aha, men då måste det vara något problem på andra sidan fiberdosan. Kanske dålig modul i fiberdosan eller något annat ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Aha, men då måste det vara något problem på andra sidan fiberdosan. Kanske dålig modul i fiberdosan eller något annat ?

Det vet jag inte hur man kollar. Tror inte man får ta av plasten om det ens går göra det. Dock jag skrev att när jag har haft Telenor, hade aldrig det här problemet.

Permalänk
Medlem

@Faydee mmm, det är ju detta som är problemet. Det mest sannolika är att problemet inte är något du kan åtgärda utan att det ligger på andra sidan. Alltså i fiberdosan och längre ut på nätet men om du säger att det aldrig var problem med Telenor så säger det mig att problemet förmodligen ligger mer hos Bahnhof. När det här problemet är så pass litet, kanske svårt mäta etc så är frågan om ens Bahnhof kommet bry sig om det ifall du anmäler felet. Förmodligen kommer inget hända och alternativet som är kvar är att byta till en annan leverantör om man vill slippa felet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Faydee mmm, det är ju detta som är problemet. Det mest sannolika är att problemet inte är något du kan åtgärda utan att det ligger på andra sidan. Alltså i fiberdosan och längre ut på nätet men om du säger att det aldrig var problem med Telenor så säger det mig att problemet förmodligen ligger mer hos Bahnhof. När det här problemet är så pass litet, kanske svårt mäta etc så är frågan om ens Bahnhof kommet bry sig om det ifall du anmäler felet. Förmodligen kommer inget hända och alternativet som är kvar är att byta till en annan leverantör om man vill slippa felet.

Vi får se om deras support återkommer som dem sa.

Permalänk
Medlem

@Faydee ja man vet inte, det kan ju hända något. Omöjligt är det inte men jag tror inte det finns något du kan göra för att fixa problemet. Som du sa, du använda Telenor förut och har i stort sett identiska kablar, utrustning osv. Efter bytet har det blivit strul och jag kan inte se annat än att felet måste ligga på deras sida i sådana fall.

Lycka till med supporten.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är Bahnhof vi talar om så finns det faktiskt en enkel grej du kan göra för att felsöka detta, då det låter som ett problem med DHCP och förnyelse av IP-adress. Det du kan göra är att testa att skaffa publik IP-adress via formuläret, detta för att runda eventuell CG-NAT DHCP-server och gå över till deras DHCP-server för publika IP-adresser. Jag har haft en och samma publika IP-adress från dem i ett år nu utan störningar.
https://bahnhof.se/privat/kundservice/bestall-publik-ip

Jag har inte heller behövt betala något för publik IP, men å andra sidan har de höjd månadsavgiften i flera steg nu så det börjar bli lite retsamt, nästa månad går det upp från 549:- till 579:- så snart passerar vi väl 600:- sträcket och närmar oss norska priser på bredband.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag ska vänta på att få tillbaka min asus gaming router och sen när problemet händer igen, så ska jag kolla loggen på just den tidpunkten som mitt internet försvinner. Kan kopiera och klistra in här för vidare felsökning.