Permalänk
Medlem

Internet stängs av -Periodisk-

Hej!

Har bytt bredband via fiber från Telenor 500/500 till Bahnhof 1000/1000 i oktober. Kör med egen router.
Problemet är att sedan jag bytte leverantör till Bahnhof, internet försvinner periodisk helt, routern lyser rött, ingen WiFi. Detta händer ungefär med jämna mellanrum, mer exakt det kan ta ca. 10 till 16 dagar innan internet stängs av.
Jag trodde först att det var fel på min router. Routern jag hade var en helt ny Asus TUF Gaming AX4200 som jag fel anmälde och skickade tillbaka. Jag bytte också nätvärkskabeln till en helt ny. Jag felsökte lite själv innan jag kontaktade Bahnhofs kundtjänst.
Mer exakt, när min internet brukade försvinna och routern lyste rött, första jag gjorde var att starta om routern som hjälpte inte, till och med efter några omstart den lyste förfarande rött. Dock om jag drog ut nätvärkskabeln från fiberuttaget och satte tillbaka den så funkade internet som vanligt igen. Testade att sätta in nätvärkskabeln direkt från fiberuttaget in i datorn utan router och det var samma problem. Jag kan tyvärr inte testa att köra utan router pga. WiFin och att det tar ju längre tid tills problemet inträffar(10-16 dagar). Har en reserv router just nu, en gammal Huawei Gigabit router från Tele2 som jag har lånat av en kompis, så jag kan klara ha WiFi igång. Den gör likadant, router lyser rött men till skillnad från Asusen, efter ca 2-3 minuter återställer den sig själv till grön igen och internet och WiFi funkar igen. Jag bor i Kronoberg och vi har OpenUniverse som fiberleverantör.

Bahnhofs kundtjänst verkar inte veta vad felet är, har ärende hos dem som står fortfarande öppet. Har varit i kontakt med dem 2 gånger redan. Dem sa att hjälpen jag får kan vara lite begränsat i med att jag inte kör med deras egna router. Dem försökte skylla på routern först, men det är inte det för att har testat nu med 2 olika routrar och problemet kvarstår ändå. Tänker inte heller köra med deras egna router. Min kompis har den och kollade genom den, gillade inte den alls.

Jag vet inte vad mer jag ska göra när inte ens supporten vet vad som händer, så jag vänder mig till eran community att få hjälp.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Du kör väl med bara en enhetet (routern) inkopplad i tjänstefördelaren? Har du gjort en hårdvaru-återställning på dina routers? Är de uppdaterade?

1. Är det omkring samma datum varje månad som de hänger sig, eller löpande 10-16 dagar? Dina paket kanske routas annorlunda ute på internet ibland, eller försvinner helt. För en loggbok över problem i och med att det är så lång tid emellan.
2. Starta om din router en gång i veckan (7 dagar) för att se om det är någonting som bygger upp över tid som orsakar problemen. (Minnesläckor, oresonlig loggning internt (som du inte ser i normala menyerna) eller problem i extern utrustning?)

Så du har inte tillgång till operatörens rekommenderade router ens för test? Om du kunde återskapa problemen med en sådan så har du ju en bättre käpp att banka på deras suport. Trisst med så långa felperioder, kommer ju att ta fram till Februari bara att samla och dokumentera information.